Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Vordingborg Gymnasium & HF
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Naja Mandrup Sørensen
|
Hold
|
2024 ol/vz (3vz ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til old
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Epos - Krig og vrede
Vi starter oldtidskundskab ud med et epos forløb, hvor vi skal læse en del af Homers værk "Iliaden" og en lille del af Vergils værk "Æneiden". Eleverne får en grundlæggende introduktion til faget oldtidskundskab gennem læsning af et af antikkens hovedværker, hvorigennem de introduceres for de græske guder.
Kernestof:
Iliaden (46 sider)
1. sang, vers 1-611
16. sang, vers 645-867
18. sang, vers 1-147
22. sang, vers 1-515
Æneiden (9 sider)
2. sang, vers 1-269
I alt: 55 siders antikke basistekster.
Derudover læser vi perspektivteksten "Ode til Achilleus" af Casper Sebastian Graff-Jessen, og eleverne introduceres for perspektivering med fokus på eksamen.
Vi har arbejdet med følgende fagbegreber:
Epitet, patronymikon, formelvers, homerisk lignelse, daktylisk heksameter, hybris, nemesis, timé, kléos, do ut des og areté.
Faglige mål:
- analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Epos - introduktion.pptx
-
Arbejdsspørgsmål - 1. sang, vers 1-303.docx
-
Læs til vers 303 i 1. sang i Iliaden. Vi læste de første 83 vers sammen i sidste time. Mens I læser, så er det okay ikke at forstå det hele, men prøv at danne jer et overblik over handlingsforløbet (hint hint: der er et seriøst skænderi i gang).
-
Læs vers 304-492 i 1. sang i Iliaden, s. 12-17. Det er en del vers, men forsøg at forsøg at fokusere på handlingsforløbet og Achilleus som karakter, mens I læser.
-
Arbejdsspørgsmål - 1. sang, vers 493-611.docx
-
Læs det sidste af 1. sang i Iliaden, vers 493-611, s. 17-20. I dagens lektie får vi et indblik i gudernes tilværelse på Olympen - overvej hvad det er for nogle gudetyper, vi møder.
-
Iliaden - resumé.pdf
-
Vi springer fra 1. sang til 16. sang i Iliaden, så kig lige det vedhæftede resumé igennem, så I har en idé om, hvad der er sket i de mellemliggende sange.
-
Læs vers 645-867 i 16. sang i Iliaden (lektien starter på s. 265 i bogen).
-
Læs vers 1-147 i 18. sang i Iliaden (s. 290-293 i bogen). Vi har sprunget en smule i værket igen, så tag et kig i resuméet igen.
-
Arbejdsspørgsmål - 22. sang, vers 1-366.docx
-
Læs vers 1-366 i 22. sang af Iliaden (lektien starter på side 344 i bogen). Vi har sprunget lidt igen, så skim lige det vedhæftede resumé igennem, så I ved, hvad der er sket fra 18. sang, som vi afsluttede sidste modul.
-
3 elevtyper - 22. sang, vers 367-515.docx
-
Læs vers 367-515 i 22. sang af Iliaden (det starter på side 353). Det er det allersidste af Iliaden, vi skal læse, så nyd det!
-
Vergils Æneide.pptx
-
Sinons løgnhistorie.docx
-
Arbejdsspørgsmål - 2. sang, vers 1-269.docx
-
Læs vers 1-269 i den vedhæftede tekst, Æneiden, som er et romersk epos (og sådan lidt 2'eren til Iliaden). Jeg har også vedhæftet en ordliste, som måske kunne være en hjælp, mens I læser. Forsøg at danne jer et overblik over handlingsforløbet, så I h
-
Æneiden 2. sang.pdf
-
Ordliste til vers 1-269 i 2. sang af Æneiden.docx
-
OLD C.docx
-
Vi nåede ikke at samle op på de stilistiske virkemidler i Æneiden, så alle skal have fundet mindst to eksempler på epitet, formelvers, patronymikon og lignelse i vers 1-269 i det vedhæftede dokument.
-
Derudover skal vi analysere en perspektivtekst. Så I skal have læst den meget korte, vedhæftede tekst, og overveje, hvordan den kan relateres til vores epos-forløb.
-
Casper Sebastian Graff-Jessen - Ode til Achilleus.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Drama - den tragiske helt
Vi læser Sofokles' Kong Ødipus, hvor vi fokuserer på den tragiske helt. Eleverne præsenteres for det moderne skæbnebegreb overfor det antikke.
Kernestof:
Ødipus (44 sider)
Ovids Metamorfoser, 3. sang, vers 316-340, Tiresias (1 side)
I alt: 45 siders antik basistekst
Derudover læser vi perspektivteksten "Requiem nr. 116", et uddrag af Peer Hultbergs roman, og eleverne trænes i eksamenslignende perspektivering.
I forløbet fokuserer vi på dramagenren generelt, dramaernes opbygning, de tre store tragikere og de følgende fagbegreber:
Harmartia, peripeti, anagnorisis, katharsis, tragisk ironi, stichomyti, Den moralske årsagskæde (ate, hybris, ftonos, nemesis).
Faglige mål:
- analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster
- nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
- demonstrere viden om fagets identitet og metode
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Drama introduktion.pptx
-
Myten bag tragedien.pptx
-
Arbejdsspørgsmål - Ødipus, vers 1-214.docx
-
Læs vers 1-214 i Ødipus.
-
Ødipus, vers 215-511 - 3 elevtyper.docx
-
Ovids Metamorfoser - Tiresias.docx
-
Læs vers 215-511 i Ødipus. Vi møder en ny karakter, Teiresias. Hold øje med ham, når I læser - han kommer med vigtig info.
-
Spørgsmål på sedler, vers 512-908.docx
-
Læs vers 512-908 i Ødipus. Vi møder Jokaste, Ødipus' kone (og mor) for første gang. Prøv at lægge mærke til hvordan hun fremstilles, mens I læser.
-
Ødipus, vers 909-1224 - 3 elevtyper.docx
-
Læs vers 909-1224 i Ødipus. Forbered jer på en seriøst dramatisk udvikling.
-
Husk bogen! I har ingen lektier for - vi har kun en halv time, inden I skal til samling, så vi bruger tiden på at læse lektien til næste gang (og det allersidste af Ødipus) højt i timen.
-
Ødipus, vers 1225-1531 - taksonomi.docx
-
Vi gennemgår det allersidste af tragedien, vers 1225-1531. Vi læste det sammen i sidste time, men hvis I ikke var tilstede er det lektier. Alle har nu opdaget alt, så nu skal vi se, hvilke konsekvenser det har for Ødipus.
-
Medbring Ødipus-bogen!
-
Af Requiem - Perspektivtekst.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Filosofi - Hvad er Eros?
Vores filosofiforløb fokuserer på Sokrates og Platon, hvor vi bruger Kend Dig Selv som grundbog. Vi starter med at læse Hulebilledet, og fortsætter derefter med uddrag af Symposion, hvor vi læser Pausanias', Aristofanes' og Sokrates' taler.
Kernestof:
Hulebilledet (7 sider)
Pausanias' tale (7 sider)
Aristofanes' tale (7 sider)
Sokrates' tale (15 sider)
Totalsider basistekst: 36 sider
Vi læser et Halfdan Rasmussen digt, Agora, som perspektivtekst.
Vi arbejder med følgende begreber:
Sofister vs. filosoffer
Platonisk dialog
Fænomenernes og idéernes verden
Doxa, aporía, episteme
Den dialektiske metode
Den majeutiske metode
Det dualistiske verdenssyn
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Filosofi - introduktion.pptx
-
Hulebilledet med indledning fra Kend dig selv.pdf
-
I har ingen lektier for, men skal møde op til 2025s første old-modul klar til at lære en masse nyt om antik filosofi.
-
Ivar Gjørups rammetegning.PDF
-
Platons Symposion + indledning.pdf
-
Pausanias' tale.docx
-
I skal læse det sidste af Hulebilledet (vi nåede til øverst på s. 168). Hvis man ikke var tilstede i sidste modul skal man have læst hele Sol-, Linje- og Hulebilledet til timen.
-
Aristofanes' tale.docx
-
Læs Aristofanes' tale i Symposion, s. 112 linje 16 til side 118 linje 22 (lektien starter på side 27 i pdf'en). Det er lige her omkring, I skal lægge jeres rationelt-tænkende, naturvidenskabelige hjerner fra jer, og bare prøve at læse en (lidt skør)
-
Sokrates' tale s. 129 - s. 133 vers 10.docx
-
Hvis man ikke var tilstede i sidste modul (eller hvis man har glemt, hvad vi læste i fællesskab) så skal man have læst den første tredjedel af Sokrates' tale. S. 129 l. 1 til side 133 l. 10 i Symposion.
-
Sokrates' tale s. 133 vers 11 - s. 138 vers 16.doc
-
Læs videre i Sokrates' tale. I skal læse fra s. 133 linje 11 til side 138 linje 16 (lektien starter på side 48 i pdf'en).
-
Taksonomifokus - Sokrates' tale s. 138 vers 17 - side 143 vers 19.doc
-
Læs afslutningen på Sokrates' tale (og det allersidste af Platon, vi skal læse i vores filosofi-forløb). S. 138 linje 17 til s. 143 linje 19 (lektien starter på s. 53 i pdf'en).
-
Halfdan Rasmussen - Agora.PDF
-
OLD C.docx
-
Filosofi.docx
-
I skal til prøveeksamen i filosofi. Vi kører fuld pakke, så vi snakker en kendt, antik tekst fra undervisningen (altså en del af Hulebilledet, Pausanias', Aristofanes' eller Sokrates' taler fra Symposion) og derudover også en ukendt, efterantik persp
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Historie, demokrati og retorik
Vores sidste litterære forløb omhandler det græske samfund i den klassiske periode. Vi har fokus på:
- græsk historiografi gennem læsning af uddrag af Herodot og Thukydid
- det græske demokrati
- Lysias som logograf
- retorik i retstaler
Forløbet indledes ved gruppepræsentationer om s. 55-81 i Paideia, som introducerer antik historiografi, Herodot, Thukydid og deres værker.
Kernestof:
Polykrates' ring (3 s.)
Perikles' gravtale (10 s.)
Forsvarstale i sagen om drabet på Eratosthenes (5 s.)
Forsvarstale mod Simon (5 s.)
Totalsider basistekst: 23
Forløbet afsluttes med læsning og gennemgang af Abraham Lincolns tale ved Gettysberg (1863) som perspektivering.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Skulptur
Vi fokuserer på de tre overordnede perioder indenfor græsk kunst; den arkaiske, den klassiske og den hellenistiske. Derudover analyserer vi romerske skulpturer og har til slut fokus på efterantikke perspektiverende skulpturer. .
Vi har analyseret de seks følgende arkaiske skulpturer:
- Auxerre-koren
- Chiotisk kore
- Kalvebæreren
- Kleobis og Biton
- Peploskoren
- Sounion kouros
Vi har analyseret de følgende seks klassiske skulpturer:
- Zeus-Poseidon
- Diskoskasteren
- Spydbæreren
- Afrodite fra Knidos
- Hermes og Dionysosbarnet
- Karyatide fra Erechteion
Vi har analyseret de følgende tre hellenistiske skulpturer:
- Bokseren
- Laókoon-gruppen
- Galler der dræber sig selv og sin hustru
Vi har analyseret de følgende fire romerske skulpturer:
- Marcus Aurelius Rytterstatue
- Augustus som religiøs
- Augustus som Jupiter
- Kejser Augustus
Vi har analyseret de følgende tre efterantikke perspektivskulpturer:
- Michelangelos David
- Thorvaldsens Venus med æblet
- Christian Lemmerz' Adam Kadmon
Faglige mål:
- beskrive, analysere og fortolke græske og romerske monumenter i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivmonumenter
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Klassen har valgt, at de vil op i ukendte skulpturer til en potentiel eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Skulpturanalyse.doc
-
Skulptur introduktion.pptx
-
1: Auxerre-koren.jpg
-
2: Chiotisk kore.jpe
-
3: Kalvebæreren.jpg
-
4: Kleobis og Biton.jpg
-
5: Peploskoren.jpg
-
6: Sounion Kouros.png
-
1: Afrodite fra Knidos, ca. 350 f.kr.jpg
-
2: Diskoskasteren, ca. 450 f.kr.jpg
-
3: Hermes og Dionysosbarnet, ca. 350 f.kr.jpg
-
4: Karyatiderne, Erechteion, ca. 420 f.kr.JPG
-
4: Karyatiderne, Erechteion.jpg
-
5: Spydbæreren, ca. 440 f.kr.jpg
-
6: Zeus-Poseidon, ca. 460 f.kr.jpg
-
1+2: Bokseren, 200-tallet f.Kr. eller 80 f.Kr..jpg
-
3+4 :Galler der dræber sig selv og sin hustru, ca. 230-220 f.Kr..jpg
-
3+4: Galler der dræber sig selv og sin hustru, ca. 230-220 f.Kr.jpg
-
5+6: Laókoon, ca. 100 f.Kr..jpg
-
1: Augustus religiøs.jpg
-
2: Augustus som Jupiter.jpg
-
3: Kejser Augustus.jpg
-
4: Marcus Aurelius (original).jpg
-
Perspektivering.pptx
-
Læs de vedhæftede sider, der handler om græsk kunst og dens indflydelse på senere Europæisk kunst og arkitektur. Det virker voldsomt med 16 sider, men langt størstedelen er billeder.
-
Græsk Kunst, s. 285-300 Europæisk kunst og arkitektur OCR.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Repetition og eksamenstræning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56074836944",
"T": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56074836944",
"H": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56074836944"
}