Holdet 2024 ol/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Vordingborg Gymnasium & HF
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Naja Mandrup Sørensen
Hold 2024 ol/x (3x ol)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til old
Titel 2 Drama - den tragiske helt
Titel 3 Epos - Krig og vrede
Titel 4 Arkitektur
Titel 5 Filosofi - Hvad er Eros?
Titel 6 Skønhedsidealer
Titel 7 Repetition og eksamenstræning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til old

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Drama - den tragiske helt

Vi læser Sofokles' Kong Ødipus, hvor vi fokuserer på den tragiske helt. Eleverne præsenteres for det moderne skæbnebegreb overfor det antikke.

Kernestof:
Ødipus (44 sider)
Ovids Metamorfoser, 3. sang, vers 316-340, Tiresias (1 side)

I alt: 45 siders antik basistekst

Derudover læser vi perspektivteksten "Requiem nr. 116", et uddrag af Peer Hultbergs roman, og eleverne trænes i eksamenslignende perspektivering.

I forløbet fokuserer vi på dramagenren generelt, dramaernes opbygning, de tre store tragikere og de følgende fagbegreber:
Harmartia, peripeti, anagnorisis, katharsis, tragisk ironi, stichomyti, Den moralske årsagskæde (ate, hybris, ftonos, nemesis).

Faglige mål:

- analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster
- nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
- demonstrere viden om fagets identitet og metode
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Epos - Krig og vrede

Vores andet litterære forløb er et epos forløb, hvor vi skal læse en del af Homers værk "Iliaden" og en lille del af Vergils værk "Æneiden".

Kernestof:
Iliaden (46 sider)
1. sang, vers 1-611
16. sang, vers 645-867
18. sang, vers 1-147
22. sang, vers 1-515
Æneiden (9 sider)
2. sang, vers 1-269

I alt: 55 siders antikke basistekster.

Derudover læser vi perspektivteksten "Ode til Achilleus" af Casper Sebastian Graff-Jessen, og eleverne trænes i perspektivering med fokus på eksamen.

Vi har arbejdet med følgende fagbegreber:
Epitet, patronymikon, formelvers, homerisk lignelse, daktylisk heksameter, hybris, nemesis, timé, kléos, do ut des og areté.

Faglige mål:
- analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Arkitektur

Forløbet fokuserer på de seks typer af grundplaner og de tre søjleordener indenfor græsk og romersk arkitektur:

- Antetempel
- Dobbelt antetempel
- Prostylt tempel
- Amfiprostylt tempel
- Peripteralt tempel
- Dipteralt

- Dorisk søjleorden
- Jonisk søjleorden
- Korinthisk søjleorden

Vi har i forløbet analyseret følgende antikke monumenter:

Dorisk:
- Hefaistos templet
- Parthenon templet
- Propylæerne

Jonisk:
- Athene-Nike templet
- Erechteion templet

Korinthisk:
- Fortuna Virilis
- Maison Carrée
- Pantheon
- Colosseum

Som afslutning har vi analyseret følgende efterantikke monumenter:
- Vermont State House
- Shauspielhaus
- Bolshoi Teatret
- Det Græske Nationalbibliotek
- Akademiet i Athen
- Reichstag

Klassen har besluttet at blive eksamineret i ukendte antikke monumenter.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Filosofi - Hvad er Eros?

Vores filosofiforløb fokuserer på Sokrates og Platon, hvor vi bruger Kend Dig Selv som grundbog. Vi starter med at læse Hulebilledet, og fortsætter derefter med uddrag af Symposion, hvor vi læser Pausanias', Aristofanes' og Sokrates' taler.

Kernestof:
Hulebilledet (7 sider)
Pausanias' tale (7 sider)
Aristofanes' tale (7 sider)
Sokrates' tale (15 sider)

Totalsider basistekst: 36 sider

Vi læser et Halfdan Rasmussen digt, Agora, som perspektivtekst.

Vi arbejder med følgende begreber:
Sofister vs. filosoffer
Platonisk dialog
Fænomenernes og idéernes verden
Doxa, aporía, episteme
Den dialektiske metode
Den majeutiske metode
Det dualistiske verdenssyn

Faglige mål:

- analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster
- nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Skønhedsidealer

Forløbet fokuserer på antikke skønhedsidealer. Vi starter forløbet med at definere det antikke skønhedsideal, og herefter læser vi forskellige kilder der har fokus på dette.

Kernestof:
Ovid: Narcissus og Ekko (6 sider)
Xenofon: Oikonomikos, afsnit x-xi (5 sider)
Apulejus: Amor og Psyche (uddrag) (10 sider)

I alt: 21 siders antikke basistekster

Derudover læser vi en perspektivtekst, "Narcissos" af Dorrit Willumsen (1976), og eleverne trænes til den mundtlige eksamen.

Vi arbejder med følgende elementer og begreber:
- antikke vs. moderne skønhedsidealer
- kropsfiksering
- kønsroller
- ætiologi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Repetition og eksamenstræning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer