Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Vordingborg Gymnasium & HF
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Naja Mandrup Sørensen
|
Hold
|
2024 ol/x (3x ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til old
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Drama - den tragiske helt
Vi læser Sofokles' Kong Ødipus, hvor vi fokuserer på den tragiske helt. Eleverne præsenteres for det moderne skæbnebegreb overfor det antikke.
Kernestof:
Ødipus (44 sider)
Ovids Metamorfoser, 3. sang, vers 316-340, Tiresias (1 side)
I alt: 45 siders antik basistekst
Derudover læser vi perspektivteksten "Requiem nr. 116", et uddrag af Peer Hultbergs roman, og eleverne trænes i eksamenslignende perspektivering.
I forløbet fokuserer vi på dramagenren generelt, dramaernes opbygning, de tre store tragikere og de følgende fagbegreber:
Harmartia, peripeti, anagnorisis, katharsis, tragisk ironi, stichomyti, Den moralske årsagskæde (ate, hybris, ftonos, nemesis).
Faglige mål:
- analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster
- nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
- demonstrere viden om fagets identitet og metode
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Drama introduktion.pptx
-
Myten bag tragedien.pptx
-
Arbejdsspørgsmål - Ødipus, vers 1-214.docx
-
Læs vers 1-214 i Ødipus. Vi læste dem sammen i timen sidste gang, men det er næsten en uge siden, så I skal nok lige genlæse dem hurtigt.
-
Ødipus, vers 215-511 - 3 elevtyper.docx
-
Ovids Metamorfoser - Tiresias.docx
-
Læs vers 215-511 i Ødipus. (Vi nåede til midt på side 24 i timen.) Vi møder en ny karakter, Teiresias. Hold øje med ham, når I læser - han kommer med vigtig info.
-
Læs vers 512-908 i Ødipus. Vi møder Jokaste, Ødipus' kone (og mor) for første gang. Prøv at lægge mærke til hvordan hun fremstilles, mens I læser.
-
Ødipus, vers 909-1224 - 3 elevtyper.docx
-
Læs vers 909-1224 i Ødipus. Forbered jer på en seriøst dramatisk udvikling.
-
Ødipus, vers 1225-1531 - taksonomi.docx
-
Læs vers 1225-1531 i Ødipus. Det er det allersidste af tragedien, så nyd det! Alt er nu blevet opdaget, så nu skal vi se, hvilke konsekvenser det har for Ødipus.
-
Medbring Ødipus-bogen.
-
I får lige ti minutter til at få styr på de sidste ting til jeres kreative Ødipus-udgaver, men så skal I være klar til at præsentere/fremlægge/synge/vise, hvad I har lavet.
-
Af Requiem - Perspektivtekst.pdf
-
Requiem - perspektiverende analyse.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Epos - Krig og vrede
Vores andet litterære forløb er et epos forløb, hvor vi skal læse en del af Homers værk "Iliaden" og en lille del af Vergils værk "Æneiden".
Kernestof:
Iliaden (46 sider)
1. sang, vers 1-611
16. sang, vers 645-867
18. sang, vers 1-147
22. sang, vers 1-515
Æneiden (9 sider)
2. sang, vers 1-269
I alt: 55 siders antikke basistekster.
Derudover læser vi perspektivteksten "Ode til Achilleus" af Casper Sebastian Graff-Jessen, og eleverne trænes i perspektivering med fokus på eksamen.
Vi har arbejdet med følgende fagbegreber:
Epitet, patronymikon, formelvers, homerisk lignelse, daktylisk heksameter, hybris, nemesis, timé, kléos, do ut des og areté.
Faglige mål:
- analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Epos - introduktion.pptx
-
Arbejdsspørgsmål - 1. sang, vers 1-303.docx
-
Læs til vers 303 i 1. sang i Iliaden. Vi læste de første 120 vers sammen i sidste time, så hvis I var tilstede sidst, skal I bare læse videre derfra. Mens I læser, så er det okay ikke at forstå det hele, men prøv at danne jer et overblik over handlin
-
Arbejdsspørgsmål - 1. sang, vers 304-492.docx
-
Læs vers 304-492 i 1. sang i Iliaden, s. 12-17. Forsøg at fokusere på handlingsforløbet og Achilleus som karakter, mens I læser.
-
Arbejdsspørgsmål - 1. sang, vers 493-611.docx
-
Læs det sidste af 1. sang i Iliaden, vers 493-611, s. 17-20. I dagens lektie får vi et indblik i gudernes tilværelse på Olympen - overvej hvad det er for nogle gudetyper, vi møder.
-
Vi springer fra 1. sang til 16. sang i Iliaden, så kig lige det vedhæftede resumé igennem, så I har en idé om, hvad der er sket i de mellemliggende sange.
-
Iliaden - resumé.pdf
-
Læs vers 645-867 i 16. sang i Iliaden (lektien starter på s. 265 i bogen).
-
Læs vers 1-147 i 18. sang i Iliaden (s. 290-293 i bogen). Vi har sprunget en smule i værket igen, så tag et kig i resuméet igen.
-
Hvis I var tilstede sidste gang, hørte I jo mig læse lektien højt. Så kan I måske nøjes med hurtigt at skimme det igennem.
-
I har ingen nye lektier for, men hvis man ikke var tilstede de sidste to moduler, så skal man sørge for at have læst vers 1-147 i 18. sang af Iliaden (s. 290-293 i bogen).
-
Arbejdsspørgsmål - 22. sang, vers 1-366.docx
-
Læs vers 1-366 i 22. sang af Iliaden (lektien starter på side 344 i bogen). Vi har sprunget lidt igen, så skim lige det vedhæftede resumé igennem, så I ved, hvad der er sket fra 18. sang, som vi afsluttede sidste modul.
-
3 elevtyper - 22. sang, vers 367-515.docx
-
Læs vers 367-515 i 22. sang af Iliaden (det starter på side 353). Det er det allersidste af Iliaden, vi skal læse, så nyd det!
-
Akademisk skrivning og peer feedback.docx
-
Vi laver en skriftlighedsøvelse om 22. sang i Iliaden. I skal nærlæse en del af sangen, så medbring bogen.
-
Vi skal lige have afsluttet vores arbejde fra i mandags, så vi starter lige med at diskutere, hvem I holder med i Den Trojanske Krig.
-
Vergils Æneide.pptx
-
Æneiden - resumé.pdf
-
Æneiden 2. sang.pdf
-
Ordliste til vers 1-269 i 2. sang af Æneiden.docx
-
Arbejdsspørgsmål - 2. sang, vers 1-269.docx
-
Sinons løgnhistorie.docx
-
Hvis I ikke var tilstede i sidste modul skal I læse vers 1-269 i den vedhæftede tekst, Æneiden, som er et romersk epos (og sådan lidt 2'eren til Iliaden). Jeg har også vedhæftet en ordliste, som måske kunne være en hjælp, mens I læser. Forsøg at dann
-
Casper Sebastian Graff-Jessen - Ode til Achilleus.docx
-
Overvej om I har spørgsmål til epos genren eller værkerne, vi har læst. Det her er vores sidste epos-modul, så alle potentielle spørgsmål skal afklares i dag.
-
Epos.pdf
-
Sørg for at have læst det vedhæftede dokument igennem inden timen, så I har styr på det praktiske omkring eksamensformen og bedømmelseskriterierne i old.
-
OLD C.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Arkitektur
Forløbet fokuserer på de seks typer af grundplaner og de tre søjleordener indenfor græsk og romersk arkitektur:
- Antetempel
- Dobbelt antetempel
- Prostylt tempel
- Amfiprostylt tempel
- Peripteralt tempel
- Dipteralt
- Dorisk søjleorden
- Jonisk søjleorden
- Korinthisk søjleorden
Vi har i forløbet analyseret følgende antikke monumenter:
Dorisk:
- Hefaistos templet
- Parthenon templet
- Propylæerne
Jonisk:
- Athene-Nike templet
- Erechteion templet
Korinthisk:
- Fortuna Virilis
- Maison Carrée
- Pantheon
- Colosseum
Som afslutning har vi analyseret følgende efterantikke monumenter:
- Vermont State House
- Shauspielhaus
- Bolshoi Teatret
- Det Græske Nationalbibliotek
- Akademiet i Athen
- Reichstag
Klassen har besluttet at blive eksamineret i ukendte antikke monumenter.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
GRUNDPLANS ANALYSE.docx
-
Grundplaner på græske templer.docx
-
Tre grundplaner.docx
-
De tre græske søjleordener.docx
-
Dorisk, Jonisk og Korinthisk kapitæl.jpg
-
Hefaistos, grundplan.png
-
Hefaistos.jpg
-
Parthenon, grundplan.jpg
-
Parthenon.tif
-
Parthenonfrisen.tif
-
Propylæerne.jpg
-
Propylæerne fortsat.jpg
-
Dorisk søjleorden.png
-
Hvis man ikke var tilstede i fredags, skal man tage et grundigt kig i de tre lektiedokumenter. I andre er selvfølgelig også velkomne til lige at genopfriske grundplansanalyse og den doriske søjleorden, som vi gennemgik i sidste modul.
-
Athene-Nike, grundplan.jpg
-
Athene-Nike.jpg
-
Erechteion, grundplan.jpg
-
Erechteion søjler.jpg
-
Erechteion.jpg
-
Værd at vide om arkitektur.docx
-
Jonisk søjleorden.png
-
Fortuna Virilis, grundplan.jpg
-
Fortuna Virilis.jpg
-
Maison Carrée, grundplan.jpg
-
Maison Carrée.jpg
-
Pantheon, grundplan.jpg
-
Pantheon.jpg
-
Pantheon, frontal.jpg
-
Colosseum.jpg
-
Vermont State House.docx
-
Akademiet i Athen.docx
-
Shauspielhaus.docx
-
Bolshoi Teatret.docx
-
Det græske Nationalbibliotek.docx
-
Reichstag.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Filosofi - Hvad er Eros?
Vores filosofiforløb fokuserer på Sokrates og Platon, hvor vi bruger Kend Dig Selv som grundbog. Vi starter med at læse Hulebilledet, og fortsætter derefter med uddrag af Symposion, hvor vi læser Pausanias', Aristofanes' og Sokrates' taler.
Kernestof:
Hulebilledet (7 sider)
Pausanias' tale (7 sider)
Aristofanes' tale (7 sider)
Sokrates' tale (15 sider)
Totalsider basistekst: 36 sider
Vi læser et Halfdan Rasmussen digt, Agora, som perspektivtekst.
Vi arbejder med følgende begreber:
Sofister vs. filosoffer
Platonisk dialog
Fænomenernes og idéernes verden
Doxa, aporía, episteme
Den dialektiske metode
Den majeutiske metode
Det dualistiske verdenssyn
Faglige mål:
- analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster
- nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Skønhedsidealer
Forløbet fokuserer på antikke skønhedsidealer. Vi starter forløbet med at definere det antikke skønhedsideal, og herefter læser vi forskellige kilder der har fokus på dette.
Kernestof:
Ovid: Narcissus og Ekko (6 sider)
Xenofon: Oikonomikos, afsnit x-xi (5 sider)
Apulejus: Amor og Psyche (uddrag) (10 sider)
I alt: 21 siders antikke basistekster
Derudover læser vi en perspektivtekst, "Narcissos" af Dorrit Willumsen (1976), og eleverne trænes til den mundtlige eksamen.
Vi arbejder med følgende elementer og begreber:
- antikke vs. moderne skønhedsidealer
- kropsfiksering
- kønsroller
- ætiologi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Repetition og eksamenstræning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56074837126",
"T": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56074837126",
"H": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56074837126"
}