Vordingborg Gymnasium & HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Vordingborg Gymnasium & HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 DA/p - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Vordingborg Gymnasium & HF
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Jens Heiberg Plovdrup, Selle Liv Mikkelsen
Hold
2023 DA/p (
1p DA
,
1p puljetid DA
,
2p DA
,
2p puljetid DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Danskfagets teori og metoder
Titel 2
Nyhedsformidling og fake news
Titel 3
Hævn som litterært motiv
Titel 4
Reklamer
Titel 5
Talen som genre
Titel 6
Facework, fiktion og fiktionalisering
Titel 7
Computerspil - de nye mediefortællinger
Titel 8
Fra oplysning til det moderne gennembrud
Titel 9
Krop, køn og eksistens
Titel 10
Graphic Novels
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Danskfagets teori og metoder
Dette forløb giver et kort omrids af danskfagets centrale termer samt metodiske læsninger. Forløbet følger Håndbog i dansk og den sideløbende analyse af Naja Marie Aidts "Som englene flyver".
Af danskfaglige begreber præsenteres:
Motiver
Temaer
Konflikt
Tid
Miljø
Personkarakteristik
Fortællerkarakteristik
Komposition
Fremstillingsformer (scenisk, panoramisk).
Af metoder præsenteres:
Den læserorienterede metode
Den nykritiske metode
Den biografiske metode
Den strukturalistiske metode
Den psykoanalytiske metode
Den socialkritiske og ideologikritiske metode
Materialer:
Naja Marie Aidt "Som englene flyver" 7 NS
Jan Sonnergaard "Sex" 7 NS
Naja Marie Aidt "Torben og Maria" 6 NS
Caspar Eric "7/11" (uddrag) 4 NS
Klaus Rifbjerg "Et kys" 4 NS
"Ramund var sig en bedre mand" (folkevise) I:
https://hojskolesangbogen.dk/om-sangbogen/historier-om-sangene/o-r/ramund-var-sig-en-bedre-mand
4 NS.
Tom Kristensen "Angst" (1930) 1 NS.
Håndbog til dansk. Systime, 2017 pp. 38-70, 87-99
I alt: 79 NS.
Indhold
Kernestof:
Læs s. 42-45 i Håndbog til dansk: Litteratur (omhandler 'miljø og tid' og 'personkarakteristik').Vi skal arbejde med en novelle i modulet, hvor det er vigtigt, at I kan teorien.
Som englene flyver_Naja Marie Aidt OCR.pdf
I skal have læst "Som englene flyver" til dette modul.
Læs s. 46-51 i Håndbog til dansk: Litteratur (se under 1.p da. 'dokumenter', hvis ikke du har fået lagt dokumentet på din computer).Vi læser den vedhæftede novelle i undervisningen og løser arbejdsspørgsmålene.
Arbejdsspørgsmål Torben og Maria.docx
Naja Marie Aidt Torben og Maria I Bavian 2006 OCR..pdf
Læs s. 54-60 i Håndbog til dansk: Litteratur (det handler om fortællere i litteratur).
Du skal have lavet arbejdsspørgsmålene til "Torben og Maria" til dette modul, hvis du ikke blev færdig i fredags.
Klaus Rifbjerg - Et kys.pdf
Vi læser om den psykoanalytiske analysemetode og analyserer Klaus Rifbjergs "Et kys" i modulet.
Plan:Vi læser om Den psykoanalytiske metode: 10 minVi gennemgår metoden: 10 minI læser "Et kys": 30 minVi gennemgår og analyserer novellen 30 minBuffer: 10 min.
Opstart skriftlig opgave :)
Disposition for en skriftlig analyse:
Arb spm til Sonnergaard Sex.docx
Jan Sonnergaard SEX fra Radiator.pdf
læs om Den nykritiske analysemetode i Håndbog til dansk: Litteratur.
1p - makkerskabsgrupper, vol. 2.docx
Kristensen, Tom. Angst. 1930.pdf
Du skal have lavet arbejdsspørgsmålene til Sonnergaards "SEX". Såfremt I ikke blev færdige i grupperne i går, er det lektie til i dag.
Arb spm til Angst.docx
Vi løser spørgsmålene i modulet.
Læs s. 97 i Håndbog til dansk om Den socialhistoriske metode.
Den læserorienterede metode og angst.docx Litteraturhistorien på langs og på tværs Ekspressionisme.pdf
Fremlæggelser
Ramund den unge.pdf
'Du er i skole - vær venlig at aflevere din mobiltelefon!' - Sådan er det på flere lokale skoler - Mediearkiv - Infomedia.pdf
Frygt for skærme Det var meget værre, da man opfandt telegrafen - Mediearkiv - Infomedia.pdf
Lærer om mobilfri skolestart I dag har jeg spillet Uno og bordtennis med eleverne - Mediearkiv - Infomedia.pdf
Samtalen om skærmbrug er kommet for at blive - Mediearkiv - Infomedia.pdf
Opgaveformulering Word.docx
5a4a79a38256b803937c58a369d6cf0d.pdf
Vi har et hængeparti med Ramund den unge fra inden skriftlighedsforløb 1, så den analyserer vi i dette modul.
folkeviser ppt.ppt
Analysemodel til Folkeviser.pdf
Læs om Strukturalistisk metode i Litteratur. Håndbog til dansk s. 91-94 (tekstens egne sidetal)
Redegør for følgende i ELEVFEEDBACK:Hvad er et sprogsystem?Hvad er overfladeniveau og dybdeniveau?Hvad viser aktantmodellen?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Nyhedsformidling og fake news
Primært fokus: Medier. Sekundært fokus: Sprog.
Formål:
I dette forløb arbejder vi med nyhedsgenren og fokuserer især på falske nyheder.
Forløbet indledes med en oversigt over klassiske avistyper, samfundsområder og nyhedskriterier samt journalistiske idealer.
Herefter arbejder vi med kilder samt vinkling og undersøger i forlængelse af dette public service-begrebet.
Vi læser og analyserer et uddrag fra Orwells klassiker 1984, hvor vi fokuserer tematisk på, når myndigheder/stater manipulerer og misinformerer. Dette kobles til færden på nettet samt ekstreme grupperinger og hadefuld tale via arbejde med "Nettets vildveje" kap. 1, 2, 3 og 4.
Eleverne skal selv afprøve deres evner til at misinformere og sprede falske nyheder ved at spille spillet Bad News. Her retter vi opmærksomheden på, hvordan man kan genkende de falske nyheder.
Vi afslutter forløbet med at se og analysere dokumentarfilmen ”Løgnefabrikken – de falske nyheder fra Rusland”. Her arbejder vi med begreber til dokumentaranalyse og eleverne skal sammenholde informationerne med den viden de har opbygget om nyheder og falske nyheder i forløbet.
Materialer:
H. C. Andersen: Eventyr 52: Det er ganske vist! (1852)
https://www.andersenstories.com/da/andersen_fortaellinger/det_er_ganske_vist
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier, 1. udgave 1. oplag, 2015, Dansklærerforeningens Forlag og Systime a/s
s. 199-200: Avistyper
s. 201-203: Samfundsområder
s. 203-204: De 5 nyhedskriterier
s. 207: Kilder
s. 208: Vinkling
s. 217-218: Nyhedstrekanten
s. 223-227: Dokumentarfilm og Mockumentary
Pressenævnet
https://www.pressenaevnet.dk/
(besøgt 14.08.2019)
Hvad er Public Service?
https://www.youtube.com/watch?v=wZTsFS-yOxs
(Journalistikken i samfundet, Danmarks medie- og journalisthøjskole, besøgt d. 22. oktober 2023).
Hvad er public service og god offentlighed?
https://www.youtube.com/watch?v=jSMx1S3Xuqs
(Journalistikken i samfundet, Danmarks medie- og journalisthøjskole, besøgt d. 22. oktober 2023).
Trish Regan: Full video about the Venezuela/Denmark comparison
Offentliggjort den 17. aug. 2018 af Lasse Burholt
https://www.youtube.com/watch?v=pSFfTG42Jl8
(besøgt 23.11.2023)
Fox News Tried Going After Denmark. Big Mistake. | NowThis
Offentliggjort den 16. aug. 2018 af NowThis News
https://www.youtube.com/watch?v=JXecLXlzEXE
(besøgt 14.08.2019)
George Orwell 1984 (uddrag) kap. 4
"Nettets vildveje" I: Medierådet for børn og unge:
https://www.medieraadet.dk/medieradet/temaer/nettets-vildveje
kap. 1-4 pp. 6-57 (51 NS)
Løgnefabrikken - de falske nyheder fra Rusland
Instruktion: Jakob Gottschau
PROGRAM SENDT: DR2,16. januar 2019
PRODUKTION: DANMARK, 2018
Fagtermer:
Nyhedskriterier
Vinkling
Nyhedstrekanten
Kilder
Fake News
Propaganda
Radikalisering
Algoritme
Filterbobler
Ekkokammer
Polarisering
Indhold
Kernestof:
Læs s. 198-203 om nyhedsstof. Stop ved "De fem nyhedskriterier".Medier. Håndbog til dansk Avisjournalistik. Systime, 2017.pdf
Læs følgende sider i Nyhedsjournalistik. Håndbog til dansk:
1984 kap 4 - 11s.pdf
Vi læser uddraget af romanen 1984 i modulet.
Nettets vildveje kap.1
Vi arbejder med Nettets vildveje kap. 1 i modulet.
Skærmbillede 2023-11-02 kl. 12.21.08.png
Nu har Hamas halshugget Shani, der var et af deres gidsler
Vurder artiklen fra Den korte avis. Efterfølgende læser vi kapitel 2 om nettets vildveje: Nettets vildveje kap. 2: Mellem information og misinformation på nettet.
Refleksionsspørgsmålene kan findes på s. 31
Introduktion til skriftlig opgave samt omlagt skriftlighed.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Hævn som litterært motiv
I dette temaforløb skal vi arbejde med hævn som motiv for at sætte handlingen i gang eller som forklaring på personernes handlemønstre.
I skal kunne forklare, hvad hævn er, og hvordan det i historisk perspektiv har sat sit præg på os mennesker i forhold til lov og orden.
Ud over at kunne identificere hævnmotivet skal I også kunne forklare begreber som selvtægt, lov, orden, krænkelse, æt (familie) og ære samt æresdrab.
Materialer:
Ebbe Skammelsøn (folkevise). 7 NS.
Sys Bjerre "Malene" (2008) 1 NS.
G.R.R. Martin A Game of Thrones (1996) bd.1. Gyldendal, 2011. pp. 16-24 (scenen, hvor Bran overværer Eddark Stark henrette en formodet desertør). 12 NS.
Ravnkels saga 24 NS (værk 1).
Anders Thomas Jensen Retfærdighedens ryttere (spillefilm) 111 min. 2020 (værk 2). 46 NS.
Robert Zola Hævnen som kunstnerisk motor (2013) 3 NS.
NS i alt: 93
Fagtermer:
Syrebadsteknik
Friprosateori
Bogprosateori
Komposition
Konflikt
Narrativt forløb
Set up, pay off
Nid
Ære
Hævnmotiv
Indhold
Kernestof:
Løgnefabrikken - de falske nyheder fra Rusland
Foretag en analyse af "Løgnefabrikken". I analysen skal du blandt andet komme ind på følgende:
Arbejdsgrupper analyse og fremlæggelse.png
Fremlæggelser...
Skriv en kort artikel, der kan fortælle om nyheder, fake news og udfordringer ved fri information på nettet.
Bad News - Play the fake news game!
Robert Zola Hævnen som kunstnerisk motor.pdf
Strukturalisme pp (trukket).pdf
Evaluering af undervisningen.Opstart af nyt forløb med temaet Hævn.
Gammeldansk Ordbogᴮᴱᵀᴬ ordnet.dk
Ebbe Skammelsøn.pdf
Slå ord op og lav ordforklaringer til demUndersøg folkevisernes genretrækRedegør for folkevisens handlingsforløbUdpeg centrale temaer og forklar hævnens rolle i balladen.
Vi fortsætter læsningen af Ebbe Skammelsen.
Sys Bjerre – Malene Tekst
Humleridderne – Hellere Se Dig Død Tekst
Game of Thrones Bran OCR.pdf
Game of Thrones (S01E01) - Ned Stark executes the deserter
Vi læser i modulet.
Arbejde med skriftlig aflevering.
Retteark.docx
Reflekterende artikel om hævn som kunstnerisk motiv.pdf
Ravnkels saga arb spm 1-6.docx
Oversigter, navneregister og begreber til sagaer.pdf
Ravnkels saga.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Reklamer
I dette forløb er der blevet arbejdet med reklameanalyse i billeder og film ved fokus på en semiotisk læsning. Der er blevet fokuseret på begreberne: denotative niveau, konnotative niveau og lingvistiske niveau i reklamerne. Disse udgør tilsammen reklamens indkodning, som det er muligt for den intenderede modtager at afkode.
Der er ligeledes blevet arbejdet med kommunikationsanalyse og niveauer i kommunikationsanalysen ift. afkodning, her i særdeleshed det, Eco kalder encyklopædisk kompetence: 1)valg af sprog, 2)leksikalsk viden, 3)stilistisk arv og 4)geografisk indsnævring.
Der er ydermere blevet arbejdet med reklamers retorik og modlæsning i forhold til ideologikritik ud fra Gender Adds Project:
http://www.genderads.com
Arvesynden (4) 44 min. National Geographic, 2017 (dokumentar om sex i reklamer).
Materialer:
Hansen, Kim Toft "Reklame - tegn, kultur og overtalelse" kap. 9 I: Lauridsen, Palle Schantz og Svendsen, Erik (red.) Medieanalyse. Samfundslitteratur, 2015. pp. 179-196. NS: 18.
Fagtermer:
Indkodning
Afkodning
Kommunikationsmodellen
Ideologikritik
Semiotik (tegnlære)
Denotativt niveau (det sete)
Konnotativt niveau (det betydningsskabende)
Lingvistisk niveau (det sproglige)
Encyklopædisk kompetence
Indhold
Kernestof:
The Comeback. Audi T-rex Commercial
Timeplan:Fremlæggelser af induktiv reklameanalyseLæsning af reklameteori, se nedenfor.
OCR FOTOGRAFI- SPOR AF VIRKELIGHED OG VISION, Reklame - tegn, kultur og overtalelse.pdf
Opsamling Hævn.pptx
www.genderads.com
Female Animal. .pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Talen som genre
Forløbet giver en grundlæggende indføring i retorik og argumentation med udgangspunkt i autentiske taler.
Materialer:
Det sproglige i dansk s. 39-51
Genrer i dansk: Taler s. 7-34 og 49-59 - s. 47 som forside
Ordet fanger
https://www.youtube.com/watch?v=i6Frfi66bqE
(dokumentar, værk 3)
Danskernes Akademi: Bag om folkestyret (mit cfu) [skirftsprog/talesprog]
Taler:
Martin Luther King "I Have a Dream" (uddrag)
Ronald Reagan "Tear Down This Wall"
Christian X "Tale til Danmarks Befrielse"
Nelson Mandela "Indsættelsestale" (uddrag)
Jens Stoltenberg "Mindetale efter angrebene på Utøya i Oslo Domkirke"
https://www.dansketaler.dk/tale/jens-stoltenbergs-mindetale-efter-angrebene-paa-utoeya
(norsk tekst)
N.F.S. Grundtvig "Tale til Grundlovsdag på Marielyst Højskole 1868"
Fagtermer:
Toulmins model (simpel)
talesprog/skriftsprog
kommunikationsmodel
fiktion/nonfiktion
stilistik (troper, rytme, figurer) + de 5 stilkvaliteter
komposition
appelformerne
Billedskemaer
Denotation
Konnotation
Normalsider: 49
Indhold
Kernestof:
Genrer i dansk Taler.pdf
Læs s. 7-11 i "Genrer i dansk Taler" (tekstens egne sidetal).
læs s. 11-15 (toppen af s. 15 inden taleuddraget)
Kommunikationsmodeller.pptx
EFTER FREMLÆGGELSER!
Planche-indhold
Litteraturlisteemner.pdf
Vi læser s. 22-26 i Genrer i dansk: taler.
Mette Marie Ydes 8. marts-tale.pdf
læs s. 26-28 i Genrer i dansk: Taler.
Jens Stoltenbergs mindetale efter angrebene på Utøya
Argumentationsopgaver almindeligt niveau.pdf
læs s. 29-33 (spring talen s. 33 over).I skal kunne redegøre for Toulmins argumentationsmodel og appelformerne.
I skal ligeledes have analyseret Jens Stoltenbergs tale ud fra kommunikationsmodellen og Ciceros pentagram.
Løs argumentationsopgaverne fra forrige modul som lektie til dette modul.
Læs s. 49-51.Analyser Helle Thornings tale (uddrag) på Socialdemokratiets kongres (2012).- Hvilket problem adresseres?- Hvem er talens modtagere? Hvordan afspejles dette i talens udformning?- Hvilke billedsproglige virkemidler anvender Thorning?- Hvo
Vi læser s. 55 i Genrer i dansk: Taler og læser Grundtvigs tale grundlovsdag 5. juni 1868.
Lyt til episode 3.
N.F.S. Grundtvigs tale i Folketinget om kvinders myndighed
s. 55 i Genrer i dansk taler og Grundtvigs grundlovstale 1868 er lektie til i dag.
Vi læser s. 57-58 og arbejder med Prins Frederiks bryllupstale. Løs opgaverne s. 58.
Lejlighedstaler!
H.M. Dronning Margrethes nytårstaler
Nytårstaler siden 1940
I skal have fundet to taler som lektie til timen!
Fortsat arbejde med taleanalyser.
I får dette modul som det absolut sidste til at færdiggøre jeres taleanalyser. Herfra er resten hjemmearbejde og alle afleverer et power point til næste modul under elevfeedback.
Fremlæggelser!Alle skal have afleveret deres power point med taleanalyserne under "elevfeedback".
P. Lützen. Det sproglige i dansk. Dansklærerforeningen 2005 (trukket).pdf
Læs s. 39-46
Arbejdsspørgsmål s. 39-46.docx
Læs s. 46-51 og lav ét arbejdsspørgsmål. Gruppearbejde! I må være op til tre i en gruppe.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Facework, fiktion og fiktionalisering
I dette forløb arbejder vi med Goffmans teori om Facework, som vi applicerer på Casper Christensen og Frank Hvams "Klovn". Derudover undersøger vi nyere dansk litteratur, hvor der arbejdes med dobbeltkontrakten og udlægningen af selvet.
Materialer:
Katrine Quorning "Fiktionalitet - et arbejdshæfte" (produktionshæfte til produktionsspeciale). Aarhus Universitet 2013. 33 NS.
Søren Kristiansen "Erving Goffman - Hverdagslivets rollespil" I: Jacobsen og Kristiansen (red.) Hver dags livet - sociologier om det upåagtede. Hans Reitzels forlag, 2014. 27 NS.
Karlsen & Villadsen "Har Casper Christensen og Frank Hvam læst Goffman? - om rollekompetence, kvindemoral og kynisk fornuft." Dansk sociologi nr. 3/19 årgang 2008. 21 NS.
Glenn Bech: Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet. Gyldendal, 2022. 7 NS.
Naja Marie Aidt: Har døden taget noget fra dig så giv det tilbage. Carls bog (uddrag). Gyldendal, 2017. pp. 23-32, 131-133 & 139-142. 7 NS.
Knud Romer "Den som blinker er bange for døden". Romanværk. 182 NS (værk 4)
Andet:
Afsnit af TV-serien "Klovn". Afsnit 1, sæson 1: "5-årsdagen", Afsnit 3, sæson 2: "London Kashmir"
Klovn - The Movie. (værk 5)
Helene Susanne Apelt "Om selvfremstillingen som litterær erindringsstrategi i Den som blinker er bange for døden" (speciale) uddrag. 38 NS.
Total NS: 308
Begreber:
Face
Front
Indtryksstyring
Rammer
Hold
Frontstage
Backstage
Fiktionalisering
Fiktionskontrakt
Faktakontrakt
Dobbeltkontrakt
Indhold
Kernestof:
Front og ramme-eksempel.
Hverdagslivets rollespil (Goffman). Kapitel 6..pdf
Vi læser "Hverdagen som strategisk spil" s. 209-213 i modulet.
Dette modul afsættes til at arbejde med den kommende afleveringsopgave 1/9.
I skal læse og tage noter til "hverdagens samhandlingsritualer" s. 213 og til slutningen af artiklen. OBS! Dette er lektie og læses hjemme!I skal bruge noterne, inkl. jeres noter fra de to sidste moduler, til at løse forskellige opgaver.Jeg burde vær
Goffman opgaver.docx
Fortsat arbejde med Goffman-projekter
Goffman-fremlæggelser mm.
Har Casper Christensen læst Goffman-.pdf
Arb spm til Karlsen og Villadsen.docx
Læreren JP - Jens Heiberg Plovdrup - Aktivitetsforside - Lectio - Vordingborg Gymnasium & HF.pdf
Gruppearbejde Klovn
FREMLÆGGELSER!!!!
Arbejdshæfte i fiktionalitet (trukket).pdf
Arbejdshæfte i fiktionalitet.pdf
Kort afrunding af Klovn og derefter arbejde med skriftlig aflevering.
Knud Romer DEN SOM BLINKER ER BANGE FOR DØDEN OCR.pdf
Vi læser s. 7-42 i modulet.
Fortsat læsning og arbejdsspørgsmål
Den som blinker er bange for døden s 7-42.docx
Læs s. 42-58 i Knud Romer Den som blinker er bange for døden
Vi læser i modulet og laver arbejdsspørgsmål s. 58-71 i Den som blinker er bange for døden
Arbejdsspørgsmål s. 58-71.doc
Arbejdsspørgsmålene til s. 58-71 er lektie til dette modul.Derudover er s. 71-104 i Knud Romer Den som blinker er bange for døden lektie!!!
Vi læser s. 104-141 i Knud Romer i modulet.
Læs s. 141-176 i modulet (effektivt!!!)
Arb spm 141 til slut Word.docx
Analyse af værket Den som blinker er bange for døden
Analyse af Knud Romer Speciale af Helene Susanne Apelt.pdf
Analyse af værket Den som blinker er bange for døden med planche-udarbejdelse.
Glenn Bech om det danske klassesamfund
Glenn Beck Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet.pdf
Glenn Beck "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet"
Naja Marie Aidt Har døden taget noget fra dig.pdf
Naja Marie Aidt (Interview) | Litt Talk 2023
Vi læser uddraget af Naja Marie Aidt i modulet.
Sorg i litteraturen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Computerspil - de nye mediefortællinger
Dette forløb undersøger computerspil, herunder deres særkendetegn, og deres forbindelse til narrativitet.
Materialer:
Bo Walther Kampmann "Computerspil og de nye mediefortællinger". Samfundslitteratur, 2012. pp. 39-67. 30 NS.
Marc Cavazza and David Pizzi "Narratology for Interactive Storytelling: A Critical Introduction". 12 NS.
(red. Hjarvard) MedieDK Nyheder, medier og spil pp. 97-111. 15 NS.
Dokumentar: The Remarkable Life of Ibelin (dir. Benjamin Ree). Norwegian Film Institute & Netflix, 2024. 1t 43 min.
Begreber:
Felter
Værdier
Mål
Regler
Gameplay
Gameworld
Quests
Action, strategy, adventure
Mechanics
Indhold
Kernestof:
Stig Hjarvard Spil.pdf
Vi læser s. 97-103 i modulet.
Tænk over, hvilke computerspil I spiller. Hvordan vil du beskrive spillet?
Plan for modulet:
Fremlæggelser.
Arbejde med midterdelen "Generationsproblemer".
Computerspilsfremlæggelser
Intro til skriftlig aflevering.
Afsnit
Bo Kampmann Walther - Computerspil og de nye mediefortaellinger.pdf
Vi læser s. 39-47 i modulet og arbejder med nedenstående spørgsmål:
Computerspilsfremlæggelser (rest) og gennemgang af teori fra sidste modul
Forklar begreberne:
Bo Walther Kampmann s. 47-53 I: Computerspil og de nye mediefortællinger.
De tre manglende grupper fremlægger i dette modul deres computerspil!
Asmussen & Fibiger Den medierede virkelighed (dokumentar).pdf
Vi ser dokumentarfilmen færdig og skal arbejde med en analyse efterfølgende.
Fortsat analyse af dokumentarfilmen Ibelin
Filmiskevirkemidler og dramaturgi.pdf
Fortsat arbejde med dokumentaranalysen!
Fremlæggelser!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Fra oplysning til det moderne gennembrud
Forløbet fokuserer på de tre litteraturhistoriske epoker oplysningstiden, romantikken og det moderne gennembrud med et fokus på tekster, der har kvinder som omdrejningspunkt.
Primært fokus: Litteratur. Sekundært fokus: Sprog.
Jean Jacques Rousseau af En ensom vandrers drømmerier (1782) 3 NS.
Schack von Staffeldt "Ved søen" (1804) 1 NS.
Adam Oehlenschlager "Guldhornene" (1803) 3 NS.
Grundtvig "Danmarks trøst" (1820) 2 NS
St. St. Blicher Sildig opvågnen (1830) 17 NS (værk)
Thomasine Gyllembourg "Den lille Karen" (1830) 12 NS
George Brandes af Indledning til hovedstrømninger (1872) 3 NS.
Bjørnstjerne Bjørnson En handske (uddrag, drama) I: Samlede værker, femte bind, Gyldendal, 1911 pp. 107-109. 4 NS (norsk).
J. P. Jacobsen "To verdener" (1879) 4 NS.
Henrik Pontoppidan "Nådsensbrød" (1887) 5 NS.
Amalie Skram "Karens jul" (1885) 4 NS.
Øvrigt materiale:
1800-tallet på vrangen (7) "Revolutionsdrømme, realisme og dobbeltmoral" DR2, 2007. 39 min.
1800-tallet på vrangen (6) "Kulturkamp, kapitalisme og bordelromaner". DR2, 2007. 39 min.
Platons hulelignelse
https://www.youtube.com/watch?v=K-78YRArwBs.
Nasjonal digital læringsarena, 2020. (Norsk tekst).
I alt: 54 NS.
Fagtermer:
Romantik
Universalromantikken
Romantisme
Nyplatonisme
Oplysningstid
Det moderne gennembrud
Realisme
Idealisme
Socialhistorisk læsning
Strukturalisme
Hermeneutik
Indhold
Kernestof:
Jean-Jacques Rousseau af En ensom vandrers drømmerier.pdf
Læs baggrunden for romantikken hjemme i Litteraturens genveje. Læs frem til s. 93 og stop ved "Oehlenschläger".
Oehlenschlager Guldhornene.pdf
LEKTIE: læs om Oehlenschläger og universalromantikken I: Litteraturens genveje romantikken s. 93-94.Teksten ligger på forrige modul!
OBS! Omlagt undervisning! I selvvalgte grupper skal I analysere "Guldhornene" (vedhæftet modulet). For at dokumentere jeres arbejde, skal I udfylde det vedhæftede elevark (alt skal laves!). Brug "Analysemodel til lyrik".I skal sende mig jeres elevark
Schack von Staffeldt Ved Søen 1804.png
LEKTIE: Læs om Staffeldt og nyplatonismen s. 95-96 I: Litteraturens genveje romantikken.
Grundtvig, Danmarks trøst.doc
LEKTIE: Læs fra "Krige og kolonier" og "Statsbankerot og de fattige i Adelsgade" s. 96-99 I: Litteraturens genveje.
ARBEJD SELV:Jeg har en akut tid hos dyrlægen, så jeg kommer så hurtigt jeg kan, men indtil da skal I arbejde selv.Arbejd selv med digtet "Danmarks trøst".Foretag en tematisk analyse af hver strofe (hvad er strofens fokus, hvad fortæller det om Danmar
Vi samler op på jeres arbejde med "Danmarks trøst" og påbegynder biedermeier-strømningen.
Thomasine Gyllembourg Den lille Karen.pdf
læsning "Den lille Karen" i modulet.
Sildig opvågnen.pdf
Litteraturens genveje Romantikken.pdf
Læs "Sildig opvågnen" til modulet som lektie (kom så langt, du kan!!!). I får også modulet grundet samling.
Analyse af "Sildig opvågnen" (alle har læst novellen færdig til dette modul! og analyseret tre fokusområder i novellen).
Sildig Opvågnen Ny udgave.pdf
George Brandes Indledning til emmigrantlitteraturen.pdf
J P Jacobsen To verdener (1879).pdf
Vi læser novellen i modulet og analyserer den.
Karens Jul.pdf
Læs novellen hjemme og udarbejd tre arbejdsspørgsmål til teksten.
Henrik Pontoppidan Nådsensbrød arb spm.docx
Henrik Pontoppidan - Nådsensbrød.pdf
Læs "Nådsensbrød" hjemme. Vi laver arbejdsspørgsmålene i modulet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Krop, køn og eksistens
Forløbet tager udgangspunkt i Lise Andersens teori om negative kvindefremstillinger - Femme Fatale - i litteraturen. Vi tager teorien og overfører den på værker, der ikke ligger inden for Andersens periodeinddeling og undersøger deres syn på krop og køn, her særligt kvindekønnet.
"To søstre" (Folkevise) 1 NS.
Hr Bøsmer i Elverhjem (Folkevise) 3 NS.
Holberg "Indledning til "Zille Hansdatters forsvarsskrift for kvindekønnet" l. 1-64 (1722) 2 NS
Oehlenschläger "Oldingen ved Werthers grav" (1803) 2 NS
H.C. Andersen "Skyggen"
Haruki Murakami “Om at møde den 100% perfekte pige en smuk aprilmorgen” (2010) 4 NS
Johannes V. Jensen af “Sevilla” I: Intermezzo (1899). 7 NS
Martin Andersen Nexø "Lønningsdag" (1900) 3 NS.
Tom Kristensen “Nat i Berlin” (1921) 1 NS
Martin A Hansen "Agerhønen" (1947) 4 NS
Peter Seeberg “Forsinkelse” (1962) 3 NS
Karen Blixen "Ringen". 8 NS
Cecilie Lind Pigedyr (uddrag) (2022) pp. 88-97, 146-151. 20 NS
Liv Helm Med hjertet i hånden (uddrag) (2024) pp. 119-133, 138-141, 170-173. 22 NS
Inger Christensen "Sommerfugledalen" (1991) 15 NS (Digtsamling værk 6)
Sekundære materialer:
Lise Præstegaard Andersen Det fatale køn. DLF, 1992. pp. 8-31. 21 NS.
Total: 124 NS.
FAGBEGREBER:
Dekonstruktion
Femme Fatale
Typeteori (type 1, type 2 og type 3, Madonna, Havfrue/hore, Judith)
Ekspressionisme*
Eksistentialisme*
Konfrontationsmodernisme*
*** Der er naturligvis flere perioder repræsenteret i materialet, men det er disse -ismer og perioder, vi fokuserer på. De øvrige tekster læses "kun" som udtryk for kønstanker og eksistentialisme og i et forsøg på typologisering.
Indhold
Kernestof:
Lise Præstegaard Andersen Det fatale køn. DLF, 1992.pdf
Vi starter et nyt forløb op om krop og køn og indleder det med nogle kønsstereotypier, som vi læser i modulet.
Holberg Indledning til Zille Hansdatters forsvarsskrift for kvindekønnet 1722.pdf
Arbejdsspørgsmål:
Folkeviser - dansk litteratur
Hr Bøsmer i Elverhjem.pdf
To søstre folkevise.pdf
Oehlenschlager Oldingen ved Werthers grav.pdf
Martin A Hansen Agerhønen eksamen.pdf
Litteraturhistorien -på langs og på tværs. Systime, 2012 (dragged).pdf
H C Andersen Skyggen.pdf
Arb spm Skyggen.docx
Fortsat arbejde med "Skyggen" og fremlæggelser.
Haruki Murakami Om at møde den 100% perfekte pige en tidlig april morgen.pdf
Tom Kristensen Nat i Berlin.pdf
Ekspressionisme.pdf
Martin Andersen Nexø Lønningsdag.pdf
Cecilie Lind Pigedyr Gyldendal, 2022.pdf
Pigedyr af Cecilie Lind.docx
“Pigedyr” og de tilhørende arbejdsspørgsmål er lektie til dette modul!
Lolitas spøgelse
Forsinkelse - Peter Seeberg.pdf
Novellen læses hjemme som lektie!!!Fokuser på betydningen af kvinden, tiden, rejsen og navnet.
Inger Christensen Sommerfugledalen - et requiem 1991.pdf
Vi læser "Sommerfugledalen" i modulet og arbejder med en analyse i dette modul og det efterfølgende.
Sonet
Arb spm til Med hjertet i hånden.docx
Liv Helm Med hjertet i hånden (2024).pdf
Arbejdspørgsmålene til Med hjertet i hånden er lektie til dette modul
Karen Blixen Ringen (1958).pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Graphic Novels
Vi læser og analyserer graphic novels, hvor vi fokuserer på billedanalyse, sprog og narrativitet. I forløbet kommer vi ind på det sproglige, det mediemæssige og det litterære stofområde.
Materialer:
Art Spiegelman - MAUS. En overlevende fortæller. Politisk revy København, 1987. pp. 1-6, 9-23, 71-93. 43 NS
Thomas Thorhauge Graphic Novels. Struktur, stil, streg. Dansk i dybden. Gyldendal, 2010. pp. 2-25. 24 NS.
Analyse af billedmedier - en introduktion. pp. 192-196. 5 NS
Kirkman & Moore The Walking Dead - Til døden os skiller. Bind 1. 56 NS.
Normalsider: 128
Andet:
Selvlæste graphic novels (romanværk)
Fagtermer:
Handling
Layout
Fortælleteknik
Stil
Ramme
Tableau
Dynamiske billeder
Statiske billeder
Closure
Indhold
Kernestof:
Thomas Thorhauge Graphic Novels. Struktur, stil, streg. Dansk i dybden. Gyldendal, 2010.pdf
Læs fra s. 12 til slut i Thorhauge. Alle opgaverne skal løses og de er lektie til næste modul, såfremt man ikke når det i timen.
Diagram over tegnestil Graphic novels.png
Alle opgaver i Thorhauge fra s. 12 til slut.
MAUS.pdf
Maus kap 1 arb spm.doc
Vi læser kap. 4 af MAUS i modulet, hvor I skal besvare nedenstående arbejdspørgsmål. Skriv jeres svar i elevfeedback.
Kirkman & Moore The Walking Dead. Bd.1 Til døden os skiller (Del 1).pdf
Kirkman & Moore The Walking Dead. Bd.1 Til døden os skiller (Del 2).pdf
The Walking Dead
Titel Færdig studieplan.pdf
Eksempel til jer.
dan læsegrupper og arbejd selv med eksamensforberedelse
Gode råd til skriftlig eksamen.docx
2p Studieplansdokument.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57771631930", "T": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57771631930", "H": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57771631930" }