Holdet 2023 En/p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Vordingborg Gymnasium & HF
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Frederik Sorgenfrey, Trine Vilstrup Husby
Hold 2023 En/p (1p En, 1p puljetid En, 2p En, 2p puljetid En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb i engelsk
Titel 2 Folk Tales and Fairy Tales (Eksamen)
Titel 3 American Values
Titel 4 Værklæsning - Morton Rhue: The Wave pt.1 (Eksamen)
Titel 5 Værklæsning - Morton Rhue: The Wave pt.2 (Eksamen)
Titel 6 Nigeria (Eksamen)
Titel 7 Black Voices (Eksamen)
Titel 8 First World War Poetry (Eksamen)
Titel 9 Suburbia (Eksamen)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb i engelsk

Grundforløbets formål er at introducere eleverne til faget engelsk i gymnasiet, hvilket vil sige:

- At videreudvikle elevernes sproglige kompetencer(mundtligt såvel som skriftligt), både med hensyn til sprogreception og sprogproduktion, og desuden deres kendskab til grundlæggende engelsk grammatik.

- At give eleverne et analyseapparat til læsning af forskellige litterære genrer (novelle, lyrik, dramatik, sagprosa).

- At give eleverne en basis for perspektivering af litteratur i forhold til historisk og kulturel kontekst.


Læste tekster:

Kernestof:

Fiction:
1 - Edwidge Danticat: Aline's Journey(short story) (ca. 3 sider)
2 - Ernest Hemingway: Indian Camp(short story) (ca. 3,5 sider)

3 - Robert Herrick: To the Virgins, to make much of Time(poem) (ca. 0,5 sider)
4 - Elizabeth Jennings: One Flesh(poem) (ca. 0,5 sider)
5 - Charles Kingsley: Young and Old(poem) (ca. 0,5 sider)
6 - Grace Nichols: The Fat Black Woman Goes Shopping(poem) (ca. 1 side)
7 - Rosemary Norman: Lullaby(poem) (ca. 0,5 sider)
8 - Vernon Scannell: Nettles(poem) (ca. 0,5 sider)
9 - Benjamin Zephaniah: Neighbours(poem) (ca. 0,5 sider)

10 - Mary Gallagher: Brother(drama) (ca. 4,5 sider)

Non-fiction
11 - Emma Morton: Girl, 16: NHS nurse told my mum I’d had secret abortion (The Sun, 2010) (ca. 1 side)
12 - ”What Danes Consider Healthy Television” (The Economist, 2016) (ca. 2 sider)

Supplerende stof:
Div. genrebaggrund + analysemodeller fra:
Eva Rosenvold & René Bühlmann: “A New Entrance” (samlet ca. 14 sider)

Omfang i alt ca. 32 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Folk Tales and Fairy Tales (Eksamen)

- Vi vil arbejde med den historiske og kulturelle baggrund for genren og dens udvikling gennem tiderne.

- Vi vil arbejde med forskellige teksttyper indenfor eventyrgenren; folkeeventyr(classic folk tales), kunsteventyr(literary fairy tales), og desuden nyere omskrivninger af klassiske eventyr.

- I arbejdet med genren vil vi fokusere på tekstanalyse, og eleverne vil blive introduceret til forskellige, for genren relevante, analysemodeller, foruden at træne brugen af de analyseredskaber de allerede har kendskab til.

Kernestof:

1) "About Folk Tales", from Jeremy Watts, "Once Upon a Time" (non-fiction) (ca. 6 sider)
2) Anon., "Lazy Jack" (fiction) (ca. 1 side)
3) Anon., "Jack and the Beanstalk" (fiction) (ca. 5 sider)
4) Lewis Caroll, "Down the Rabbit Hole", from "Alice's Adventures in Wonderland (fiction) (ca. 6 sider)
5) Oscar Wilde, "The Selfish Giant" (fiction) (ca. 3 sider)
6) Roald Dahl, "Little Red Riding Hood and the Wolf" (fiction) (ca. 1 side)
7) James Garner, “The Three Little Pigs” (fiction) (ca 2 sider)

Supplerende stof:
Tim Burton: "Alice in Wonderland" (film) (ca. 10 sider - skønnet ud fra hvor lang tid vi har brugt på at arbejde med filmen)

Eleverne har i grupper arbejdet med hver deres eventyr, som er blevet analyseret og fremlagt for klassen (ca. 5 sider pr. gruppe)

Omfang i alt: ca. 33 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 American Values

Formålet med forløbet er:

- At give eleverne et overblik over og forståelse for amerikansk historie, og træne dem i at bruge denne forståelse til at perspektivere de læste tekster både til en historisk og en kulturel kontekst.

- At eleverne, på baggrund af dette, opnår en forståelse for amerikanske værdier, deres baggrund, og hvordan de manifesterer sig i den amerikanske kultur.

- At eleverne opnår en forståelse af USA som et sammensat samfund, både socialt, kulturelt, politisk, økonomisk og med hensyn til race.

- At eleverne, igennem deres arbejde med emnet, læser forskellige tekstgenrer, og dermed udbygger deres analyseapparat og evne til selvstændigt at tage stilling til hvordan en given tekst kan behandles.

Desuden vil eleverne, igennem et selvstændigt gruppeprojekt om forskellige aspekter af den amerikanske kultur træne deres evne til selvstændigt at søge relevant information om et givet emne, og til at perspektivere disse informationer til en historisk og kulturel kontekst.

I arbejdet med 'American Values vil vi behandle forskellige vigtige hovedtemaer: America as the promised land, The American Dream - is it true or not?, the American melting pot, cultural encounters, racism and American patriotism.

Kernestof:

1 - "Looking at USA - A Historical Overview", fra Targets (antologi), Gyldendal (non-fiction) (ca. 6 sider)
2 - "Understanding Americans", adapted from "America In Close-Up" (non-fiction) (ca. 3 sider)

3 - Woody Guthrie: "This Land is Your Land" (song lyrics) (ca. 1 side)
4 - Bob Dylan: "With God on Our Side" (song lyrics) (ca. 1 side)

5 - Candace Bushnell: "New York's Last Seduction: Loving Mr. Big"(novel excerpt) (ca. 5 sider)
6 - Marc Mitchell: The New Girl(short story) (ca. 3 sider)

7 - Studs Terkel: "Arnold Schwarzenegger" (interview/non-fiction) (ca. 2 sider)
8 - Studs Terkel: "C. P. Ellis" (interview/non-fiction) (ca. 4 sider)

9 - Paula Story: Girl sues for right to skip the pledge(article) (ca. 2 sider)

Supplerende stof:

A - Tony Kaye: "American History X"(film) (ca. 10 sider - skønnet ud fra hvor meget tid vi har brugt på at arbejde med filmen)

Omfang i alt ca. 39 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Værklæsning - Morton Rhue: The Wave pt.1 (Eksamen)

Opstart på værklæsning, vi når ikke at blive færdige med romanen, så læsningen fortsættes i 2 HF.

I denne del af forløbet er læst i Morton Rhue: "The Wave" , chapters 1-6.

Arbejdsformerne har været centreret omkring besvarelse af arbejdsspørgsmål og produktion af små lydklip i grupper, hvor svarene på arbejdsspørgsmålene er blevet præsenteret/diskuteret.

Derudover har vi lavet en enkelt "eksamensøvelse", hvor eleverne i grupper har lavet små præsentationer for læreren efterfulgt af samtale.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Værklæsning - Morton Rhue: The Wave pt.2 (Eksamen)

Fortsættelsen på Værklæsningen fra sidste år.

I denne del af forløbet er læst i Morton Rhue: "The Wave" , chapters 7-17.

Arbejdsformerne har været centreret omkring besvarelse af arbejdsspørgsmål og produktion af små lydklip i grupper, hvor svarene på arbejdsspørgsmålene er blevet præsenteret/diskuteret.

Derudover har vi lavet en enkelt "eksamensøvelse", hvor eleverne i grupper har lavet små præsentationer for læreren efterfulgt af samtale.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Nigeria (Eksamen)

I forløbet undersøger vi nogle af de udfordringer og problemer Nigeria har, mens landet forsøger at udvikle sig. Vi kigger blandt andet på, hvordan de tackler sundhedsmæssige problemer og problemer med udlandets opfattelse af Afrika. Materialet er en blanding af tv-serie, sagprosa og lyrik.
I et forsøg på at øge den mundtlige deltagelse er forløbet bygget op om, at eleverne fra starten får udleveret, i stikordsform, svar på arbejdsspørgsmål og er derfor primært ansvarlige for at formulere svar uden selv at skulle finde oplysningerne.

Materiale fra Africa Unfold:
West Africa Historical Context p. 8-10
MTV Shuga Naija Episode 1 (tv show)
MTV Shuga Naija Episode 2 (tv show)
Monica Mark - Shuga: The Soap Opera Helping Africa Confront HIV p. 37-40
Binyavanga Wainaina - How to write about Africa p. 172-175
President Goodluck Jonathan - Independence Day Speech p. 135-140
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Black Voices (Eksamen)


Vi undersøger sorte amerikaneres forhold og litteratur i ca. 100 år fra 1850erne til 1960erne. Vi har undersøgt forholdene under slaveriet og raceadskillelsen og de litterære stemmer, der opstår i første halvdel af det 20. århundrede og deres syn på samfundet og deres egen rolle deri.

Materiale:
fra Black Voices:
Introduction p. 8-14
Solomon Northup - Twelve Years a Slave (excerpt) p. 17-20
Unknown - Go Down Moses (p. 31-.32)
Separate but Equal Introduction p. 60-63
Martin Luther King Jr. - I Have a Dream (excerpt) p. 119-122
Jim Crow Laws, p. 87
Post-Racist America, p. 150-156

Langston Hughes - I, Too (1925)
Walt Whitman - I Hear America Singing (1860)
Langston Hughes - One Friday Morning

Film
Mississippi Burning (1988)

Mississippi Public Broadcasting (1964: The Fight for a Right)
https://www.youtube.com/watch?v=ZOX36uYgMys



Sproglige ressourcer brugt af både lærer og elever i forb. m. skriftlig arbejde:
https://www.thefreedictionary.com/dictionary.htm

https://www.freethesaurus.com

https://ordnet.dk

https://www.ordbogen.com/

https://www.minlaering.dk/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 First World War Poetry (Eksamen)

Forløbet undersøger primært de litterære strømninger i om omkring Første Verdenskrig. I forløbet undersøger vi holdninger til selve krigen, krig generelt, samt hvordan soldater påvirkes af deres oplevelser. Fokus er på det literære indhold i digtene, og der gennemgås grundlæggende metrik-analyse (jamber, trokæer, pentameter, tetrameter). Overvejende et poesi-forløb

Materiale:
John McCrae - In Flanders Field
Rupert Brooke - The Soldier
Siegfried Sassoon - The Hero
Siegfried Sassoon - Suicide in the Trenches
Jessie Pope - War Girls
Siegfried Sassoon - The Glory of Women


Archdukes, Cynicism, and World War I: Crash Course World History #36 https://www.youtube.com/watch?v=_XPZQ0LAlR4
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Suburbia (Eksamen)

Forløbet handler om forstæderne og de fordele og ulemper, der er at finde ved at bo i et sådant område. I forløbet er der blevet snakket meget om de værdier, der er at finde hos folk, der vælger at bosætte sig sådan et sted, syn på forstæderne både inde og udefra. Forløbet er kort, men teksterne har givet eleverne mulighed for at inddrage egne opfattelser.

Materiale:
The History of Suburbia
Malvina Reynolds - Little Boxes
Maeve Binchy - Love in the Suburbs
Nadine Gordimer - Once Upon a Time
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer