Vordingborg Gymnasium & HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Vordingborg Gymnasium & HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 En/p - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Vordingborg Gymnasium & HF
Fag og niveau
Engelsk B
Lærer(e)
Frederik Sorgenfrey, Trine Vilstrup Husby
Hold
2023 En/p (
1p En
,
1p puljetid En
,
2p En
,
2p puljetid En
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Grundforløb i engelsk
Titel 2
Folk Tales and Fairy Tales (Eksamen)
Titel 3
American Values
Titel 4
Værklæsning - Morton Rhue: The Wave pt.1 (Eksamen)
Titel 5
Værklæsning - Morton Rhue: The Wave pt.2 (Eksamen)
Titel 6
Nigeria (Eksamen)
Titel 7
Black Voices (Eksamen)
Titel 8
First World War Poetry (Eksamen)
Titel 9
Suburbia (Eksamen)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Grundforløb i engelsk
Grundforløbets formål er at introducere eleverne til faget engelsk i gymnasiet, hvilket vil sige:
- At videreudvikle elevernes sproglige kompetencer(mundtligt såvel som skriftligt), både med hensyn til sprogreception og sprogproduktion, og desuden deres kendskab til grundlæggende engelsk grammatik.
- At give eleverne et analyseapparat til læsning af forskellige litterære genrer (novelle, lyrik, dramatik, sagprosa).
- At give eleverne en basis for perspektivering af litteratur i forhold til historisk og kulturel kontekst.
Læste tekster:
Kernestof:
Fiction:
1 - Edwidge Danticat: Aline's Journey(short story) (ca. 3 sider)
2 - Ernest Hemingway: Indian Camp(short story) (ca. 3,5 sider)
3 - Robert Herrick: To the Virgins, to make much of Time(poem) (ca. 0,5 sider)
4 - Elizabeth Jennings: One Flesh(poem) (ca. 0,5 sider)
5 - Charles Kingsley: Young and Old(poem) (ca. 0,5 sider)
6 - Grace Nichols: The Fat Black Woman Goes Shopping(poem) (ca. 1 side)
7 - Rosemary Norman: Lullaby(poem) (ca. 0,5 sider)
8 - Vernon Scannell: Nettles(poem) (ca. 0,5 sider)
9 - Benjamin Zephaniah: Neighbours(poem) (ca. 0,5 sider)
10 - Mary Gallagher: Brother(drama) (ca. 4,5 sider)
Non-fiction
11 - Emma Morton: Girl, 16: NHS nurse told my mum I’d had secret abortion (The Sun, 2010) (ca. 1 side)
12 - ”What Danes Consider Healthy Television” (The Economist, 2016) (ca. 2 sider)
Supplerende stof:
Div. genrebaggrund + analysemodeller fra:
Eva Rosenvold & René Bühlmann: “A New Entrance” (samlet ca. 14 sider)
Omfang i alt ca. 32 sider
Indhold
Kernestof:
Præsentation af planen for engelsk i 1p, skriftlige opgaver, og så tænker jeg at vi starter stille og roligt op med at få talt lidt engelsk.
Vi starter op på "short stories". Jeg vil gerne have at I læser vedhæftede dokument igennem inden timen - I skal gerne kunne forklare begreberne "fiction" og "short story" på baggrund af de to små tekster. (I får de færdige kompendier i timen).
6 - Work questions for Aline.doc
Vi arbejder videre med "Aline's Journey", hvis man ikke nåede at læse den færdig i grupperne, er det lektie at få den læst til i dag (I skal max. bruge 30 min. på det).
HF - WQ - Aline's Journey.docx
Vi runder af på Aline's Journey - og der bliver tid til at arbejde på den skriftlige aflevering (ingen lektie)
"Indian Camp" by Ernest Hemingway, Audiobook
Work Sheet - indian camp.docx
Question cards - Indian Camp.pptx
Vi skal arbejde med teksten "Indian Camp" af Ernest Hemingway, s. 11-14. I behøver IKKE læse den på forhånd (man må dog gerne), men I skal lige læse gloserne til teksten igennem(fodnoterne), så I har en fornemmelse af de svære ord på forhånd.
Vi arbejder videre med "Indian Camp" (ingen lektie)
Opsamling på jeres arbejde med spørgsmålene til "Indian Camp" (ingen læselektie, men sørg for at I har styr på jeres noter til spørgsmålene)
Dilemma of the Day.ppt
Vi skal arbejde med dramateksten "Brother", s. 18-22 i kompendiet, så den skal I gerne have læst (det virker som mere tekst end det er, fordi det er skrevet på replikform).
Analyse af "Brother"
I skal, i makkerskabsgrupper, præsentere jeres personkarakteristikker for mig, efter følgende plan:
Vi sætter i gang med næste skriftlige aflevering (ingen lektie).
Opgaver retur + opstart på læsning af "poetry" (ingen lektie).
Opstart på analyse af "poetry" (ingen lektie)
Videre arbejde med digtanalyser (fremlæggelser i morgen).
Grupperne fremlægger deres analyser for hinanden (2 grupper ad gangen - der er vedhæftet en plan for hvornår grupperne skal være inde i klassen. I den tid man ikke er ind i klassen, har man mulighed for at arbejde på næste skriftlige aflevering (som
Vi holder lige en pause fra tekstanalysen, og arbejder med den sproglige del af skr. eksamen (ingen lektie).
Titel
Vi starter op på analyse af "non-fiction". Læs teksten "Girl, 16: NS nurse...", på s. 35 i kompendiet, og læg mærke til hvordan den er anderledes end de andre tekster vi har læst.
Vi arbejder videre med non-fiction, læs baggrundsmaterialet om hvordan man analyserer non-fiction, s. 33-34 i kompendiet.
Vi arbejder med "Onkel Reje artiklen"("What Danes consider healthy children's television") i kompendiet. I behøver ikke læse den på forhånd, men man må da gerne orientere sigi teksten, hvis man slet ikke kan styre sin nysgerrighed, men det kan I måsk
Vi runder lige færdigt af på Onkel Reje, og så skal vi i gang med at se en dokumentar, som sidste "tekst" indenfor non-fiction (ingen lektie).
Super Size Me
Vi ser "Supersize Me" færdig (ingen lektie).
Vi ser "Supersize Me" færdig, og arbejder med analyse af filmen, så ingen lektie.
Vi sætter i gang med næste skriftlige aflevering (ingen lektie)
Selvevaluering til elevsamtaler HF 2023.doc
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Folk Tales and Fairy Tales (Eksamen)
- Vi vil arbejde med den historiske og kulturelle baggrund for genren og dens udvikling gennem tiderne.
- Vi vil arbejde med forskellige teksttyper indenfor eventyrgenren; folkeeventyr(classic folk tales), kunsteventyr(literary fairy tales), og desuden nyere omskrivninger af klassiske eventyr.
- I arbejdet med genren vil vi fokusere på tekstanalyse, og eleverne vil blive introduceret til forskellige, for genren relevante, analysemodeller, foruden at træne brugen af de analyseredskaber de allerede har kendskab til.
Kernestof:
1) "About Folk Tales", from Jeremy Watts, "Once Upon a Time" (non-fiction) (ca. 6 sider)
2) Anon., "Lazy Jack" (fiction) (ca. 1 side)
3) Anon., "Jack and the Beanstalk" (fiction) (ca. 5 sider)
4) Lewis Caroll, "Down the Rabbit Hole", from "Alice's Adventures in Wonderland (fiction) (ca. 6 sider)
5) Oscar Wilde, "The Selfish Giant" (fiction) (ca. 3 sider)
6) Roald Dahl, "Little Red Riding Hood and the Wolf" (fiction) (ca. 1 side)
7) James Garner, “The Three Little Pigs” (fiction) (ca 2 sider)
Supplerende stof:
Tim Burton: "Alice in Wonderland" (film) (ca. 10 sider - skønnet ud fra hvor lang tid vi har brugt på at arbejde med filmen)
Eleverne har i grupper arbejdet med hver deres eventyr, som er blevet analyseret og fremlagt for klassen (ca. 5 sider pr. gruppe)
Omfang i alt: ca. 33 sider
Indhold
Kernestof:
Vi starter op på nyt forløb "Folk Tales and Fairy Tales" - ingen lektie.
Vi samler op på de sidste spørgsmål og arbejder videre med næste halvdel af teksten.
1p En 2023 - Folk Tale Presentation.docx
Vi sætter i gang med eventyranalyseprojekt til fremlæggelse (ingen lektie). Grupperne har fået tildelt deres eventyr - det vil være smart at have læst det til i dag (hvis man ikke var der fredag, kan man se i vedhæftede dokument hvilket eventyr ens g
I arbejder videre i grupper med eventyrfremlæggelser - de skal fremlægges 1/12.
Sidste time til at arbejde med jeres eventyrfremlæggelser, og evt. finpudse og øve præsentationen igennem - der skal fremlægges næste gang.
NB - vi skal også lige hurtigt tale studietur.
NB - igen hurtig snak om studietur - HUSK at medbringe den underskrevne tilmeldingsseddel, hvis man vil med på studietur.
Undervisningsministeriets trivselsværktøj
Vi arbejder med Jack and the Beanstalk, som jeg regner med at alle har læst i løbet af de andres fremlæggelser (og så har vi jo stadig lige 2 fremlæggelser, som skal overstås,også...).
WQ - Jack and the Beanstalk.pptx
Vi arbejder videre med "Jack and the Beanstalk", så ingen ny lektie.
Vi arbejder med teksten "Lazy Jack", den er kort, så vi kan sagtens nå at læse den i timen (så altså, ingen lektie).
Vi arbejder med "Down the Rabbit Hole", s. 24-30 i kompendiet, jeg tænker at vi starter med at høre teksten oplæst, med fokus på hvordan den er anderledes end de andre tekster vi har læst.
Da I har fagpakkesamtaler i løbet af modulet, synes jeg det bliver lidt bøvlet med opsamling på "Down the Rabbit Hole" i hold, så det gemmer vi til næste uge.
Vi arbejder med "The Selfish Giant", s. 29-31 i kompendiet.
12.05-12.25Aya, Celina, Ea, Freja H, Jasmin, Laura, Rie, Smilla12.30-12.50Alberthe, Cajsa, Freja J, Josephine, Asker, Julian, Jonas, Peter12.55-13.15Alp, Cornelius, Emil, Hecha, Holger, Jakob, Julius, Kerim, Lui, Magnus, Oliver, Sebastian
The Selfish Giant by Oscar Wilde - Full Audiobook | Bedtime Stories
Work Questions for Oscar Wilde.docx
Vi arbejder med digtet "Little Red Riding Hood and the Wolf" - I behøver ikke læse det på forhånd.
Worh Sheet - Politically correct Riding Hood.docx
Opsamling på Rødhætte digtet + arbejde med aflevering.
Vi ser Alice in Wonderland - ingen lektie.
Vi ser "Alice in Wonderland" færdig, og arbejder med den.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
American Values
Formålet med forløbet er:
- At give eleverne et overblik over og forståelse for amerikansk historie, og træne dem i at bruge denne forståelse til at perspektivere de læste tekster både til en historisk og en kulturel kontekst.
- At eleverne, på baggrund af dette, opnår en forståelse for amerikanske værdier, deres baggrund, og hvordan de manifesterer sig i den amerikanske kultur.
- At eleverne opnår en forståelse af USA som et sammensat samfund, både socialt, kulturelt, politisk, økonomisk og med hensyn til race.
- At eleverne, igennem deres arbejde med emnet, læser forskellige tekstgenrer, og dermed udbygger deres analyseapparat og evne til selvstændigt at tage stilling til hvordan en given tekst kan behandles.
Desuden vil eleverne, igennem et selvstændigt gruppeprojekt om forskellige aspekter af den amerikanske kultur træne deres evne til selvstændigt at søge relevant information om et givet emne, og til at perspektivere disse informationer til en historisk og kulturel kontekst.
I arbejdet med 'American Values vil vi behandle forskellige vigtige hovedtemaer: America as the promised land, The American Dream - is it true or not?, the American melting pot, cultural encounters, racism and American patriotism.
Kernestof:
1 - "Looking at USA - A Historical Overview", fra Targets (antologi), Gyldendal (non-fiction) (ca. 6 sider)
2 - "Understanding Americans", adapted from "America In Close-Up" (non-fiction) (ca. 3 sider)
3 - Woody Guthrie: "This Land is Your Land" (song lyrics) (ca. 1 side)
4 - Bob Dylan: "With God on Our Side" (song lyrics) (ca. 1 side)
5 - Candace Bushnell: "New York's Last Seduction: Loving Mr. Big"(novel excerpt) (ca. 5 sider)
6 - Marc Mitchell: The New Girl(short story) (ca. 3 sider)
7 - Studs Terkel: "Arnold Schwarzenegger" (interview/non-fiction) (ca. 2 sider)
8 - Studs Terkel: "C. P. Ellis" (interview/non-fiction) (ca. 4 sider)
9 - Paula Story: Girl sues for right to skip the pledge(article) (ca. 2 sider)
Supplerende stof:
A - Tony Kaye: "American History X"(film) (ca. 10 sider - skønnet ud fra hvor meget tid vi har brugt på at arbejde med filmen)
Omfang i alt ca. 39 sider
Indhold
Kernestof:
Igangsættelse af næste skriftlige opgave. Det bliver "analytical essay" lige som i forrige opgave, men denne gang om en non-fiktionstekst.
Eleveksempel på fremragende citatbehandling.docx
Opstart på nyt emne, "American Values" (ingen lektie).
Worksheet Looking at the USA - 1p.docx
Videre arbejde med American Values præsentationer (lektier aftales i grupperne).
American Values præsentationer (efter "Netprøver halløj"), grupperne får 15 min. til at færdigkoordinere, og derefter går vi i gang - vi når dog nok ikke alle.
Vi arbejder videre med næste skriftlige aflevering.
Vi arbejder med teksten "Understanding Americans".
Opsamling på "Understanding Americans" - det er en supervigtig tekst, så sørg for at have orden på noter til spørgsmålene.
12345Spørgsmål1, 2, 34, 56, 11, 12, 137, 14, 158, 9, 10AAsker + OliverJuliusJonasFreja JFreja HBLuiAlpCelina AyaJosehpineCEaAlbertheMagnusJulianHolgerDJakobCorneliusSebastianSmillaEmilERie CajsaHechaJasminLaura + Peter
Vi arbejder med "This Land is Your Land" - det er en sang, og vi starter med at høre den, så der er ikke behov for at læse den på forhånd.
Vi laver noget rent sprogligt (grammatik, mundtlighed,...)
Conversation starters.pptx
Vi arbejder med endnu en sang- Bob Dylan: "With God On Our Side" - ingen lektie.
Vi arbejder med teksten "The New Girl", s. 20-22 i kompendiet
Opgaver retur + igangsættelse af næste opgave
WQ - The New Girl.docx
Vi arbejder med teksten "Arnold Schwarzenegger", s. 23-25 i kompendiet.
Call me Arnold - quotes.docx
Vi arbejder med teksten "C. P. Ellis".
Opsamling på "C.P. Ellis" - ingen lektie, udover at have styr på sine noter.
Vi bruger den første del af modulet på at I kan skrive videre på næste aflevering og stille spørgmål til skrivningen, fra 8.50, kan I så småt gå i gang med at forberede studietursboden.
hvem skal gøre hvad.docx
Vi skal udfylde spørgeskema med evaluering af studietursboderne.
WQ - Girl Sues for Right to Skip The Pledge.docx
I har faktisk læst alle de tekster som ligger i forløbet, så vi går i gang med at se "American History X", som aflsutning på forløbet.
Vi ser "American History X" færdig
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Værklæsning - Morton Rhue: The Wave pt.1 (Eksamen)
Opstart på værklæsning, vi når ikke at blive færdige med romanen, så læsningen fortsættes i 2 HF.
I denne del af forløbet er læst i Morton Rhue: "The Wave" , chapters 1-6.
Arbejdsformerne har været centreret omkring besvarelse af arbejdsspørgsmål og produktion af små lydklip i grupper, hvor svarene på arbejdsspørgsmålene er blevet præsenteret/diskuteret.
Derudover har vi lavet en enkelt "eksamensøvelse", hvor eleverne i grupper har lavet små præsentationer for læreren efterfulgt af samtale.
Indhold
Kernestof:
Vi starter op på årets sidste forløb: "værklæsning: The Wave" - ingen lektie.
The Wave - Character list.docx
Vi arbejder med "The Wave", kapitel 1 og 2 skal være læst til i dag, hvis man ikke nåede det sidst.
The Wave - WQ chapters 1+2.docx
I skal have læst chapter 3+4 i "The Wave"
The Wave - WQ chapters 3+4.docx
Vi arbejder med årets sidste skriftlige aflevering - I vil gøre jer selv en tjeneste hvis I har orienteret jer i opgavesættet på forhånd.
Eleveksempel på fremragende citatbehandling-VOR-X390-037.docx
I skal have læst kapitel 5 + 6 i "The Wave"
Opsamling på de kapitler, vi har læst indtil videre, og jeres arbejde med dem.
The Wave - Lille, kort eksamensøvelse i små grupper - ingen lektie.
Alberthe, Jasmin, Smilla 12.10
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Værklæsning - Morton Rhue: The Wave pt.2 (Eksamen)
Fortsættelsen på Værklæsningen fra sidste år.
I denne del af forløbet er læst i Morton Rhue: "The Wave" , chapters 7-17.
Arbejdsformerne har været centreret omkring besvarelse af arbejdsspørgsmål og produktion af små lydklip i grupper, hvor svarene på arbejdsspørgsmålene er blevet præsenteret/diskuteret.
Derudover har vi lavet en enkelt "eksamensøvelse", hvor eleverne i grupper har lavet små præsentationer for læreren efterfulgt af samtale.
Indhold
Kernestof:
Første modul - Tag "The Wave" med
I dag skal I formulere jeres arbejde fra sidst på engelsk, og så skal I i grupperne snakke med mig.... på engelsk
Last time, you had 3 things to do: Give me a rundown of what has happened so far in "The Wave", the most important characters and a short characterisation, and the themes so far. Today, the work you did in Danish last time needs to be written in Engl
Class Notebook
Bring "The Wave" today
The assignment from last lesson is for today
Groups:
The Wave - Chapter 7.docx
Vi skal arbejde med spørgsmålene, I tog noter til sidst
Read chapters 8 and 9 for today
The Wave chapters 8 + 9.docx
Planændring:
Vi skal gennemgå jeres arbejde fra sidst. Gider I ikke lige sende jeres grupper til mig, så jeg kan planlægge?
Gruppe 1: Lui, Oliver, Sebastian, HolgerGruppe 2: Josephine, Cajsa, Freja J, FreyaGruppe 3: Julius, Cornelius, Alp, JakobGruppe 4: Asker, Peter, JulianGruppe 5: Alberthe, Smilla, Jasmin, JonasGruppe 6: Laura, Ea, Rie, Freja H
Read chapter 10 of The Wave for today
Read chapters 11 and 12 for today.
Tag jeres grammatikbøger med
I skal skrive på jeres opgsve i dag. Leni kommer og tjekker fravær. Jeg forventer, at I når timen er slut har noget i kan smide ind i onenote
Skrivemodul - I får også hjælp til det, I allerede har uploadet
Skrivemodul - i dag skal I gerne komme et stykke vej med jeres analyse.
Sidste skrivemodul. Vi snakker diskussion, og I skriver videre.
I want you to read chapters 13 and 14 for today - it's about 8 pages.
Finish reading 'The Wave' for today
We are going to make a chapter by chapter summary today
Read your notes and summaries from last time. We'll work with chapters 15 and 16 today. I'll bring questions.
Questions for chapters 15 and 16
We will discuss the last chapter of The Wave
Questions for chapter 17:
Pairs for discussion
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Nigeria (Eksamen)
I forløbet undersøger vi nogle af de udfordringer og problemer Nigeria har, mens landet forsøger at udvikle sig. Vi kigger blandt andet på, hvordan de tackler sundhedsmæssige problemer og problemer med udlandets opfattelse af Afrika. Materialet er en blanding af tv-serie, sagprosa og lyrik.
I et forsøg på at øge den mundtlige deltagelse er forløbet bygget op om, at eleverne fra starten får udleveret, i stikordsform, svar på arbejdsspørgsmål og er derfor primært ansvarlige for at formulere svar uden selv at skulle finde oplysningerne.
Materiale fra Africa Unfold:
West Africa Historical Context p. 8-10
MTV Shuga Naija Episode 1 (tv show)
MTV Shuga Naija Episode 2 (tv show)
Monica Mark - Shuga: The Soap Opera Helping Africa Confront HIV p. 37-40
Binyavanga Wainaina - How to write about Africa p. 172-175
President Goodluck Jonathan - Independence Day Speech p. 135-140
Indhold
Kernestof:
New topic - Nigeria
West Africa Historical Context.pdf
No homework. We will watch two episodes of a tv-show from Africa.
MTV Shuga Naija: Episode 1
MTV Shuga Naija: Episode 2
Shuga Naija - TV-series - first impressions.docx
We'll watch the second episode of the Nigerian tv-show and fill out the character sheets and talk messaging, purpose and characterisation
We'll continue our talk about the two episodes of Shuga Naija
Titel
I skal færdiggøre opgaven fra sidst og have jeres grammatikbog med
Shuga - The Soap Opera Helping Africa Confront HIV Tasks.docx
The rhetorical pentagram.docx
Shuga - The Soap Opera Helping Africa Confront HIV.pdf
How to Write About Africa questions.docx
How To Write About Africa.pdf
ARBEJD SELV I DAG
We'll go through the work you did on Tuesday. I'll have the groups in to talk to me about the article.
Vi skal gennemgå "How to Write about Africa". Jeg tager jer ind i grupper. Jeg vil gerne vide, hvem der gerne vil ind sammen, så jeg kan lave en tidsplan.
Vi har et hængeparti fra før jul, som vi skal snakke om
Tidsplan:
Independence Day Speech.pdf
Read the attached speech
toolbox rhetorical.html
Independence Day Speech.docx
I will bring a text for us today. This will be the last in our Nigeria topic.
billede.png
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Black Voices (Eksamen)
Vi undersøger sorte amerikaneres forhold og litteratur i ca. 100 år fra 1850erne til 1960erne. Vi har undersøgt forholdene under slaveriet og raceadskillelsen og de litterære stemmer, der opstår i første halvdel af det 20. århundrede og deres syn på samfundet og deres egen rolle deri.
Materiale:
fra Black Voices:
Introduction p. 8-14
Solomon Northup - Twelve Years a Slave (excerpt) p. 17-20
Unknown - Go Down Moses (p. 31-.32)
Separate but Equal Introduction p. 60-63
Martin Luther King Jr. - I Have a Dream (excerpt) p. 119-122
Jim Crow Laws, p. 87
Post-Racist America, p. 150-156
Langston Hughes - I, Too (1925)
Walt Whitman - I Hear America Singing (1860)
Langston Hughes - One Friday Morning
Film
Mississippi Burning (1988)
Mississippi Public Broadcasting (1964: The Fight for a Right)
https://www.youtube.com/watch?v=ZOX36uYgMys
Sproglige ressourcer brugt af både lærer og elever i forb. m. skriftlig arbejde:
https://www.thefreedictionary.com/dictionary.htm
https://www.freethesaurus.com
https://ordnet.dk
https://www.ordbogen.com/
https://www.minlaering.dk/
Indhold
Kernestof:
Let's start a new topic
2p - Black America - Slavery (Introduction).pdf
Questions (focus):
Questions
12 Years a Slave - exam question example.docx
OBS: Vi mødes på Teams, når timen starter. I skal være i lokalet.
12 Years A Slave.pdf
Her er tiderne:
We'll read the attached poem and work on the following things:
Go Down Moses (1862).pdf
I Hear America Singing
Tasks for today
I, Too - Langston Hughes.pdf
I will bring a poem for us to work with today.
billede.png
Please read the first part of the short story "One Friday Morning" by Langston Hughes (until page 30, line 10). The author introduction is optional.
One Friday Morning - Langston Hughes.pdf
Questions:
Please read the last part of the short story "One Friday Morning" by Langston Hughes
I skal have jeres grammatikbøger med
Engelsk B - December 2019
I får opgaver tilbage, og skal begynde på jeres genaflevering
I får mulighed for at skrive på jeres opgave med vejledning.
We will continue with our theme about Black Voices in America, and I will bring a text for us to read and examine.
Black America - Separate but Equal.pdf
Read the attached text
Jim Crow Laws.pdf
FULL DOCUMENTARY - 1964: The Fight for a Right | MPB
Martin Luther King - I Have A Dream.pdf
Specifics:
Black America - Post-racist America.pdf
I've divided the text into sections that we'll deal with one at a time:
Hyggegrammatik
We will be working with a 'text' today
We continue with "Mississippi Burning"
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
First World War Poetry (Eksamen)
Forløbet undersøger primært de litterære strømninger i om omkring Første Verdenskrig. I forløbet undersøger vi holdninger til selve krigen, krig generelt, samt hvordan soldater påvirkes af deres oplevelser. Fokus er på det literære indhold i digtene, og der gennemgås grundlæggende metrik-analyse (jamber, trokæer, pentameter, tetrameter). Overvejende et poesi-forløb
Materiale:
John McCrae - In Flanders Field
Rupert Brooke - The Soldier
Siegfried Sassoon - The Hero
Siegfried Sassoon - Suicide in the Trenches
Jessie Pope - War Girls
Siegfried Sassoon - The Glory of Women
Archdukes, Cynicism, and World War I: Crash Course World History #36
https://www.youtube.com/watch?v=_XPZQ0LAlR4
Indhold
Kernestof:
Archdukes, Cynicism, and World War I: Crash Course World History #36
Your assignment for today:
In Flanders Fields.pdf
In Flanders Fields
The Soldier.pdf
The Soldier
Terminsprøver tilbage. Wooohooo!
Sørg for at tage jeres grammatikbøger med også
The Hero
We continue with the First World War. I will bring a couple of poems for you today.
The Hero and Suicide in the Trenches.pdf
FLIRT-model for Poetry analysis.docx
Til i dag skal I læse "Suicide in the Trenches" som vi arbejdede på at forstå sidst
War Girls and The Glory of Women.pdf
Read the poem "Glory of Women" for today
Questions:
Ny opgave for
We will also talk about the poem from last time, which we did not have time to finish. Make sure you do your best to answer the questions and finish the tasts from Friday. You will only get 10 minutes to prepare in class.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Suburbia (Eksamen)
Forløbet handler om forstæderne og de fordele og ulemper, der er at finde ved at bo i et sådant område. I forløbet er der blevet snakket meget om de værdier, der er at finde hos folk, der vælger at bosætte sig sådan et sted, syn på forstæderne både inde og udefra. Forløbet er kort, men teksterne har givet eleverne mulighed for at inddrage egne opfattelser.
Materiale:
The History of Suburbia
Malvina Reynolds - Little Boxes
Maeve Binchy - Love in the Suburbs
Nadine Gordimer - Once Upon a Time
Indhold
Kernestof:
The History of Suburbia.pdf
Suburbia Intro Questions.pdf
Vi starter det sidste korte forløb om Suburbia
Skrivemodul
Malvina Reynolds - Little Boxes.pdf
Questions for 'Little Boxes'
We will go through the work from the last two lessons today.
Maeve Binchy - Love in the Suburbs.pdf
Questions for Love in the Suburbs
Questions
Nadine Gordimer - Once Upon a Time.pdf
The story on Friday's lesson should be finished and you should have notes for each question. You'll be paired up to talk about them and we'll finish Suburbia with a discussion about the story.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57794889361", "T": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57794889361", "H": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57794889361" }