Holdet 2023 En/bx - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Vordingborg Gymnasium & HF
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Trine Vilstrup Husby
Hold 2023 En/bx (1bx En, 1bx puljetid En, 2bx En, 2bx puljetid En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Folk Tales and Fairy Tales (EKSAMEN)
Titel 2 American Values (EKSAMEN)
Titel 3 Skriftlighed
Titel 4 Political Speeches (EKSAMEN)
Titel 5 Australia (EKSAMEN)
Titel 6 Værklæsning - Lord of the Flies (EKSAMEN)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Folk Tales and Fairy Tales (EKSAMEN)

- Vi vil arbejde med den historiske og kulturelle baggrund for genren og dens udvikling gennem tiderne.

- Vi vil arbejde med forskellige teksttyper indenfor eventyrgenren; folkeeventyr(classic folk tales), kunsteventyr(literary fairy tales), og desuden nyere omskrivninger af klassiske eventyr.

- I arbejdet med genren vil vi fokusere på tekstanalyse, og eleverne vil blive introduceret til forskellige, for genren relevante, analysemodeller, foruden at træne brugen af de analyseredskaber de allerede har kendskab til.

Kernestof:

1) "About Folk Tales", from Jeremy Watts, "Once Upon a Time" (non-fiction) (ca. 6 sider)
2) Anon., "Lazy Jack" (fiction) (ca. 1 side)
3) Anon., "Jack and the Beanstalk" (fiction) (ca. 5 sider)
4) Lewis Caroll, "Down the Rabbit Hole", from "Alice's Adventures in Wonderland (fiction) (ca. 6 sider)
5) Oscar Wilde, "The Selfish Giant" (fiction) (ca. 3 sider)
6) Roald Dahl, "Little Red Riding Hood and the Wolf" (fiction) (ca. 1 side)
7) James Garner, “The Three Little Pigs” (fiction) (ca 2 sider)

Supplerende stof:
Guy Ritchie: "Aladdin" (2019)(film) (ca. 10 sider - skønnet ud fra hvor lang tid vi har brugt på at arbejde med filmen)

Eleverne har i grupper arbejdet med hver deres eventyr, som er blevet analyseret og fremlagt for klassen (ca. 5 sider pr. gruppe)

Omfang i alt: ca. 33 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 American Values (EKSAMEN)

Formålet med forløbet er:

- At give eleverne et overblik over og forståelse for amerikansk historie, og træne dem i at bruge denne forståelse til at perspektivere de læste tekster både til en historisk og en kulturel kontekst.

- At eleverne, på baggrund af dette, opnår en forståelse for amerikanske værdier, deres baggrund, og hvordan de manifesterer sig i den amerikanske kultur.

- At eleverne opnår en forståelse af USA som et sammensat samfund, både socialt, kulturelt, politisk, økonomisk og med hensyn til race.

- At eleverne, igennem deres arbejde med emnet, læser forskellige tekstgenrer, og dermed udbygger deres analyseapparat og evne til selvstændigt at tage stilling til hvordan en given tekst kan behandles.

Desuden vil eleverne, igennem et selvstændigt gruppeprojekt om forskellige aspekter af den amerikanske kultur træne deres evne til selvstændigt at søge relevant information om et givet emne, og til at perspektivere disse informationer til en historisk og kulturel kontekst.

I arbejdet med 'American Values vil vi behandle forskellige vigtige hovedtemaer: America as the promised land, The American Dream - is it true or not?, the American melting pot, cultural encounters, racism and American patriotism.

Kernestof:

1 - "Looking at USA - A Historical Overview", fra Targets (antologi), Gyldendal (non-fiction) (ca. 6 sider)
2 - "Understanding Americans", adapted from "America In Close-Up" (non-fiction) (ca. 3 sider)

3 - Woody Guthrie: "This Land is Your Land" (song lyrics) (ca. 1 side)
4 - Bob Dylan: "With God on Our Side" (song lyrics) (ca. 1 side)

5 - Candace Bushnell: "New York's Last Seduction: Loving Mr. Big"(novel excerpt) (ca. 5 sider)
6 - Marc Mitchell: The New Girl(short story) (ca. 3 sider)

7 - Studs Terkel: "Arnold Schwarzenegger" (interview/non-fiction) (ca. 2 sider)
8 - Studs Terkel: "C. P. Ellis" (interview/non-fiction) (ca. 4 sider)

9 - Paula Story: Girl sues for right to skip the pledge(article) (ca. 2 sider)

Supplerende stof:

A - Tony Kaye: "American History X"(film) (ca. 10 sider - skønnet ud fra hvor meget tid vi har brugt på at arbejde med filmen)

Omfang i alt ca. 39 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 4 Political Speeches (EKSAMEN)

Dette forløb fokuserer på mundtlig kommunikation, i særdeleshed taler. Vi gennemgår de tre appelformer (ethos,pathos og logos), og arbejder med forskellige måder at strukturere en tale. Derudover vil vi se på hvordan forskellige retoriske virkemidler knytter sig til forskellige typer taler. Igennem analyse af forskellige taler får eleverne et indblik i hvordan en tale kan opbygges. Vi vil arbejde med at læse og analysere taler(nogle af dem vil vi se optagelser af, for at kunne bedømme hvordan fremførelsen af en tale også kan influere på modtageren).

Endelig vil eleverne i grupper skrive deres egne taler, med fokus på brug af appelformer´, som passer til talens budskab.

Kernestof:

Martin Luther King Jr. - I Have a Dream(1963) (ca. 4 sider)
Barack Obama - Back to School(2010) (ca. 4 sider)
Oswald Mosley - Comrades in Struggle(1938) (ca. 1 side)
Arnold Schwarzenegger - Remarks at the Republican National Convention(2004) (ca. 4 sider)

Supplerende stof*:
Baggrundsstof på retorisk analyse (ca. 5 sider)
video af de fleste af talerne (ca. 2 sider - estimeret ud fra hvor meget tid og energi vi har brugt på selve fremførelserne af de læste taler)

Omfang i alt: ca. 20 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Australia (EKSAMEN)

Forløbet læses kronologisk fra kolonisering og udskibning af engelske straffefanger til forholdet mellem hvide australiere og aboriginals I dag.
Teksterne viser såvel den hvide mands forsøg på at finde fodfæste i en ny verden samt den postkoloniale problematic omkring behandling af aboriginerne. Der lægges vægt på kultur, racisme og sprog, på identitet og på opbygning af et samfund.

I forhold til de faglige mål, vil der være fokus på
• Analyse og fortolkning af fiktionstekst og non-fiktionstekst
• perspektivering af fiktion i historisk og kulturel sammenhæng
• Analyse af sproglig variation i teksterne

Kernestof:

1 - Rob Attar: Convicts and colonisers: the early history of white Australia, 2016(non-fiction) (ca. 4 sider)

2 - The Wild Colonial Boy(song) (ca. 1 side)
3 - A. B. Paterson: Waltzing Matilda, 1895(song) (ca. 1 side)
4 - Henry Lawson: The Drover's Wife, 1892(short story) (ca. 5 sider)

5 - Rudyard Kipling: The White Man's Burden, 1899(poem(excerpt)) (ca. 1 side)
6 - Sorry day and the stolen generation (ca. 5 sider)
7 - Carol's Story(case from the "Bringing them home report") (ca. 2 sider)
8 - Katharine Susannah Prichard: Ngoola, 1959(short story) (ca. 7 sider)

Supplerende stof:
10 - Baz Luhrmann: Australia(2008) (ca. 10 sider - skønnet i forhold til hvor meget tid vi har brugt på at arbejde med filmen)
11 - Selvfundet materiale i grupper til indledende præsentationer om forskellige sider af Australien (ca. 5 sider pr. gruppe)
12 - Archie Roach: Took the Children Away(1990) (ca. 1 side) - sangteksten er anvendt som udgangspunkt for en eksamensøvelse

Omfang i alt: ca. 41 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Værklæsning - Lord of the Flies (EKSAMEN)

Vi læser "Lord of the Flies" med fokus på kontrasten mellem civilisation og vildskab/kaos,  gruppedynamik og Goldings syn på menneskeheden.

Vi læser/ser desuden andet materiale, som forholder sig til gruppedynamik og udfordrer Goldings syn på menneskeheden.

Kernestof:

- William Golding: Lord of the Flies (225 sider)

Supplerende stof (Blandet materiale om gruppedynamik og forskellige relevante psykologiske eksperimenter i forhold til emnet):

- Holly Williams: "A real life Lord of the Flies: The 50-year-old story of a group of teens stranded on an island", 2021 (article) (5 sider) (https://www.cbsnews.com/news/shipwreck-deserted-island-south-pacific-survivors-60-minutes-2021-07-18/)
- The Dark Side of Science - Robber's Cave Experiment 1954  (https://www.youtube.com/watch?v=FLmHfwkMAaU)
- "The Stanford Prison Experiment" (https://www.youtube.com/watch?v=KND_bBDE8RQ)
(yotube klip tilsammen skønnet til ca. 5 sider, baseret på hvor meget tid vi har brugt på at arbejde med dem)

I alt ca 235 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer