Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Vordingborg Gymnasium & HF
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Ida Louise Ege
|
Hold
|
2023 En/y (1y En, 1y puljetid En, 2y En, 2y puljetid En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1: Going Places
Et introducerende forløb til læsning af forskellige genrer, især fiktion. Tematisk arbejdes der med forskellige kulturer og de forskelle, der typisk kan være mellem vestlige verdensopfattelser overfor ikke-vestlige. Et hovedspørgsmål for læsningen er: Hvad vil det sige at opleve en kultur?
Skriftligt arbejdes der med at skrive genremæssigt, dvs. både summary samt et analyserende essay.
Forløbet er estimeret til 40 normalsider.
FIKTION
Eggers, Dave: You Shall Know Our Velocity (2002)
Georgalakis, James: The Tourist (2016)
Kneale, Matthew: Paradise (1995)
NON-FIKTION
Butcher, Tim: Blood River (2009)
LYRIK
Blanco, Richard: Looking for The Gulf Motel (2012)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2: Animal Farm - værklæsning
En værkgennemgang af Animal Farm med fokus på, hvordan en litterær dystopi kommer til udtryk som en utopi i romanen. Holdet laver præsentationer, der relaterer sig til den historiske kontekst med fokus på kommunisme, herunder især i det tidligere Sovjetunionen. Særligt fokus er på personkarakteristik for at belyse de menneskelige aspekter, der kommer til udtryk ift. begrebet magt og dets rolle i opbygningen af et samfund/et demokrati og/eller diktatur.
Forløbet er estimeret til 100 ns.
FIKTION
Orwell, George: "Animal Farm" (1945).
NON-FIKTION
Steve Reviews: Animal Farm (2018)
https://www.youtube.com/watch?v=I0M_D0tPZrc
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3: Black America
Et forløb der fokuserer på sociale forhold og racemæssige uligheder i USA set fra de sortes perspektiv. Den historiske kontekst fra slaveri, Jim Crow Laws og segregation skitseres kort og der trækkes derefter tråde over til the Civil Rights Movement og op til nutiden. Der er et gennemgående fokus på systemisk racisme.
Nøgleord er:
Slavery
Segregation
Civil Rights Movement
Systemic racism
White privilege
Inferiority/superiority
Forløbet estimeres til 55 normalsider.
LYRIK
Holiday, Billie and Abel Meeropol: Strange Fruit (1936).
Hughes, Langston: I, Too (1925)
Hughes, Langston: Ballad of the Landlord (1940)
Whitman, Walt: I Hear America Singing (1860)
NON-FIKTION
Jones, Nikki: Between Good and Ghetto – African American Girls and Inner-City Violence (2010)
King, Martin Luther: I have a dream (1963-extract).
Malcolm X: The Ballot or the Bullet (1964).
The death of Emmet Till (Information sheet, Aug. 28, 1955)
Brief historical background: From the Civil War to Jim Crow to Barack Obama (Black Voices, 2022)
FILM // YOUTUBE:
Jim Crow Minstrel Shows.
Scrub Me Mama with a Boogie Beat (1941)
Strange Fruit by Daniel Weidlin.
The Hate U Give (2018). Inst: George Tillman Jr.
When I See an Elephant Cry. From Dumbo. Disney (1941)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4: The UK
Hvad er the United Kingdom? Forløbet studerer forskellige fremstillinger af britisk kultur og historie via forskellige genrer som lyrik, skønlitteratur, sagprosa, musik og malerier. Fokus er på britiske kerneværdier og hvordan disse kommer til udtryk og former en britisk bevidsthed i dag. Herunder bliver Storbritannien som et klassesamfund især belyst.
Forløbet er estimeret til 55 normalsider.
FIKTION
Hall, Tarquin: Salaam Brick Lane (2005)
Lessing, Dorris: DHSS (1991)
Lively, Penelope: The Happiest Days of Your Life (1978)
NON-FIKTION
Adley, Ester & Rory McCarthy: The man who fell to earth (2001)
Mc,Garvey, Darren: Poverty Safari (2017)
LYRIK
Agard, Jon: Listen Mr. Oxford Don (1985) + Mr. and Mrs. Xenophobia (2006)
Petaia, Ruperake: Kidnapped (1980)
FILM
Gosford Park (2001). Dir. Robert Altman
SANGE
Great Britain’s National Anthem(s):
Anonymous: God Save the Queen (1745)
Benson, Christopher Arthur: Land of Hope and Glory (1902)
Thomson, James: Rule Britannia (1740)
SUPPLERENDE STOF
Oehlenschläger, Adam: Det er et yndigt land (1819)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
5: Australia
Et kronologisk forløb fra kolonisering og udskibning af engelske straffefanger til forholdet mellem hvide australiere og aboriginals i dag. Teksterne læses både for at belyse den hvide mands synspunkt og tilpasning i en ny verden samt den postkoloniale problematik omkring behandling af aboriginerne. Der er fokus på kultur, racisme og identitet centreret omkring spørgsmålet: Hvad vil det sige at være australier?
Forløbet estimeres til ca. 40 normalsider.
FIKTION
Lawson, Henry: "The Drover's Wife" (1892)
NON-FIKTION
Attar, Rob. "Convicts and colonisers: the early history of white Australia". The Guardian (2016)
Pilger, John: "Another stolen generation: how Australia still wrecks Aboriginal families" (2014)
"Carol's Story" (case from the "Bringing them home report")
LYRIK
Paterson, A. B.: "Waltzing Matilda" (1895)
Unknown author, folk song: "The Wild Colonial Boy"
FILM
“Australia” Dir. Baz Luhrmann (2008)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57795067262",
"T": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57795067262",
"H": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d57795067262"
}