Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Vordingborg Gymnasium & HF
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Maria Landkildehus Christensen
|
Hold
|
2023 TyF/2 (1g TyF/2 GF, 1g puljetid TyF/2, 1g TyF/2, 2g puljetid TyF/2, 2g TyF/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Generation Selfie
Emnet udgør grundforløbsundervisningen i tysk.
Med udgangspunkt i elevernes egen hverdag, og de udfordringer samt muligheder ny teknologi giver, introduceres eleverne til tysk-undervisningen i gymnasiet.
Fokus: små mundtlige øvelser, tekstlæsning (og forståelse), brug af ordbogen.com, begyndende træning i forskellige typer Redemittel.
Grammatisk repeteres hjælpeverbernes og de svage verbers bøjning + artiklernes bøjning.
FAGLIGE MÅL
- forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et enkelt ordforråd og ofte forekommende faste vendinger og udtryk
- anvende relevante lytte- og læsestrategier
KERNESTOF
- grundlæggende normer og regler for mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk.
- grundlæggende regler for tysk udtale og intonation.
PRIMÆRT MATERIALE
-Bourani, A.: Auf uns.
-Bendzko, T.: Programmiert.
-Böing, L.: Wie wäre mein Leben ohne Internet, Handy, Facebook und Co.?
-Brück, Kira. Gefällt mir. So geht social media.
- OK Kid: Mehr Mehr
Alle tekster fra: Fuchs, K. og Sinding, M.: Auf uns - Grundbog til tysk i gymnasiet. Gyldendal, 1. udgave, 2016
SUPPLERENDE MATERIALE
Materiale om Landeskunde og introduktion til DACH-landenes geografi. Udarbejdet af den lokale faggruppe
GRAMMATIK
Grammatisk repeteres hjælpeverbernes og de svage verbers bøjning + artiklernes bøjning.
Her anvendt: minlæring.dk
Omfang af grammatik: ca. 3 sider
Omfang: ca. 23 sider - 10%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Was ist Deutschland?
OM FORLØBET
Forløbet har været en overordnet introduktion til Tyskland med fokus på skolesystem, ungdomsliv, Landeskunde og dialekter.
MATERIALE
Das deutsche Schulsystem:
https://www.justlanded.com/deutsch/Deutschland/Landesfuehrer/Bildung/Das-deutsche-Schulsystem (senest anvendt d. 20.11.2023) 1 NS
Om Ausgehen: materiale fra PASCH (ca. 1 NS)
Rammstein: Deutschland (https://www.youtube.com/watch?v=NeQM1c-XCDc). Senest anvendt d. 20.11.2023.
Dialekter:
Easy German. Regional German Dialects: https://www.youtube.com/watch?v=7XW4BJ2B1uU (senest anvendt d. 20.11.2023) 7 min.
Eleverne har i grupper valgt én video om en tysk dialekt fra følgende liste, og præsenteret den:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLk1fjOl39-51CvkW5ay3Kk5OV8J016bnp (ca. 10 min/film)
Supplerende materiale:
Carlsberg: The Danish Way (https://www.youtube.com/watch?v=JHoo5NqpFfk). Senest anvendt d. 20.11.2023.
GRAMMATIK:
Repetition af hjælpeverbernes og de regelmæssige verbers bøjninger + de bestemte/ubestemte artiklers bøjning
Derudover: Weihnachtskalender fra minlæring.dk
Hertil anvendt: Hove, C & Beck, M.N. Melde dich mal. 1. udgave, 2016. Lindhardt og Ringhof + minlæring.dk
KERNESTOF
– aktuelle kultur- og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
– et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland. Der skal indgå tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
FAGLIGE MÅL
– forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– anvende en grundlæggende viden om kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier
Omfang: 20 sider - 10%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Migration in Deutschland (Prüfungsthema)
OM FORLØBET
Forløbet har fokus på Tyskland som et migrationsland; herunder de tyrkiske gæstearbejdere og deres efterkommere. Der er læst introducerende baggrundstekster med et historisk perspektiv; tekster fra de første gæstearbejdere og dernæst et uddrag af den nyere tyske bog 'Dschinns' om 3. generations-gæstearbejdere. Endeligt har vi beskæftiget os med flygtningekrise fra 2015 og de ukrainske flygtninge der er kommet til Tyskland i de senere år.
Eleverne har afleveret en oplæsning med fokus på udtale.
KERNESTOF
– udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold. Hovedvægten lægges på Tyskland efter 1945. I mindst ét af emnerne skal indgå tysksproget tekst fra før 1945
– aktuelle kultur- og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
– et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland. Der skal indgå tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– kulturelle og samfundsmæssige forhold med fokus på ligheder og forskelle mellem tyske og andre kultur- og samfundsforhold
FAGLIGE MÅL
-føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
-på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse
-anvende en grundlæggende viden om kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur- og samfundsforhold i andre lande
-udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den centrale ortografi, morfologi og syntaks
– grundlæggende regler for tysk udtale og intonation.
PRIMÆRT MATERIALE
Rubens, Annik. Gastarbeiter in Deutschland. Podcast + manuskript. Tilgået på: https://slowgerman.com/2019/11/05/sg-193-gastarbeiter-in-deutschland/ (senest anvendt d. 03.05.2023). 5 NS
Semra Ertan. Mein Name ist Ausländer. 7. november 1981. Tilgået på https://der-leser.net/2021/01/23/aus-dem-lyrikkabinett-mein-name-ist-auslaender-von-semra-ertan/ d. 20.02.2024. Omfang: 1 NS
Fatma Aydemir: Dschinns. Læst s. 12-13 + 32-33. Omfang: 3 NS
Fra: Im Wandel. Deutsche Krisen und ihre Bewältigung. Her læst:
Deutschland und die Flüchtlingskrise. Merkels Sommerpressekonferenz + Geplantes Containerdorf sorgt für Proteste (https://youtu.be/ixNTF-MfaUk, Set til minuttal 3.16, senest anvendt d. 20. februar 2024). Omfang: 3 NS
Flüchtlinge aus der Ukraine: https://www.youtube.com/watch?v=h8eYmGSYGq4 (senest anvendt d. 20. februar 2024). Omfang: 1 NS
Om Integrations- und Identitätstheorie. Fra: Taber, Rikke & Graverholt, Martin. Dein Deutschland. Systime. (iBog). Omfang: ca. 1,5 NS
SUPPLERENDE MATERIALE
Om romanen Dschinns:
https://www.goethe.de/ins/dk/da/kul/lie/23472237.html (senest anvendt d. 20. februar 2024) (2 NS)
GRAMMATIK
Modalverber - betydning, bøjning og ordstilling
Ordstilling i hoved- og ledsætninger.
Træning af konjunktioners betydning.
Her anvendt: Her anvendt: Hove, C & Beck, M.N. Melde dich mal. 1. udgave, 2016. Lindhardt og Ringhof og minlæring.dk
Omfang af grammatik: 12 NS
OMFANG 28 NS - 10%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Modernes Leben (Prüfungsthema)
OM FORLØBET
Vi har arbejdet med det moderne liv; eksemplificeret tematisk i det udvalgte materiale (sange, noveller og film) og i Ziehes + Goffmanns begreber.
Ifbm. filmen har eleverne haft Stationenlernen mhb. på at styrke den mundtlige kommunikationsevne i mindre grupper og ved spontan dialog.
I forløbet ligger også to skriftlige afleveringer knyttet til emnet og med udgangspunkt i tekstmaterialet.
FAGLIGE MÅL
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster samt ubearbejdede tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
– redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
– analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
– på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse
– udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den centrale ortografi, morfologi og syntaks
KERNESTOF
– et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland. Der skal indgå tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
MATERIALE
AnnenMayKantareit: 3 Tage am Meer (https://www.youtube.com/watch?v=JXK0JmcO2_w). Video + Text. Senest anvendt d. 17. maj. 3:17 min + tekst. 2 NS
Julia Engelmann: Sonne. (https://www.youtube.com/watch?v=g8Td95FxlrI). Video + Text. Senest anvendt d. 17. maj. 2:07 min. 2 NS
Sibylle Berg: Tom geht weg. Aus: Ein paar Leute suchen das Glück und lachen sich tot. Reclam. 1997/2017. 2 NS
Film: Ich bin dein Mensch. 2021. 1 t. 43 min (34 NS). Til eksamensforberedelse: kan tilgås på filmstriben.dk
Ziehes soziologische Begriffe: Ontologizierung, Subjektivisierung und Potenzierung. Aus: Krehan & Stammerjohann. Wer bin ich. Sport und Identität. Systime. iBog. 2 NS
Goffmanns Begriffe über Front- und Backstage. Aus: Krehan & Stammerjohann. Wer bin ich. Sport und Identität. Systime. iBog. 2 NS
GRAMMATIK
(De tre tyske køn - genopfriskning)
Sammensatte verber
Uregelmæssige verber
Her anvendt: Hove, C & Beck, M.N. Melde dich mal. 1. udgave, 2016. Lindhardt og Ringhof og minlæring.dk.
Samlet omfang: 10 NS
OMFANG: 54 NS - 20%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Erste Weltkrieg (Prüfungsthema)
OM FORLØBET
Forløbet har første verdenskrig som fokus i form af digt og romanuddrag fra krigen. Derudover har eleverne set den nyeste filmatisering af 'Intet nyt fra vestfronten' på Netflix.
I læsningen af Grodek har fokus været på ekspressionisme og de subjektive krigsoplevelser. Eleverne har remedieret digtet med en visuel fortolkning.
KERNESTOF
– udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold. Hovedvægten lægges på Tyskland efter 1945. I mindst ét af emnerne skal indgå tysksproget tekst fra før 1945
– et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland.
- remediering
– kulturelle og samfundsmæssige forhold med fokus på ligheder og forskelle mellem tyske og andre kultur- og samfundsforhold (til sangen: Fix net Normal)
FAGLIGE MÅL
– redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt.
– anvende en grundlæggende viden om kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur- og samfundsforhold i andre lande.
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere og enkelte ældre tysksprogede tekster samt ubearbejdede tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
PRIMÆRT MATERIALE
Erich Maria Remarque: Im Westen nichts neues. 1928. Her læst: uddrag af kapitel 9 og 16. 3 NS.
Georg Trakl. Grodek. 1913. 1,5 NS
(Kilde: https://www.textlog.de/trakl/gedichte/grodek. Senest anvendt d. 17. maj 2024)
Film: Im Westen nichts neues. Netflix 2022. 2 t. 27 min. 50 NS. Til eksamensforberedelse: kan tilgås på Netflix
Rezension vom Film: https://filmkult.ch/im-westen-nichts-neues-2022/ (Michael Bolzl). Senest anvendt d. 29. Januar 2024. 2,5 NS
SUPPLERENDE MATERIALE
Derudover: https://www.youtube.com/watch?v=FrxhmTYHlcM (Fix net normal) som opstart efter sommerferien.
Mellemkrigstiden. Fra Håndbog til Dansk - Litteraturhistorie. S. 211-212
GRAMMATIK
Præpositionernes betydning, kasus og bøjning. Hove, C & Beck, M.N. Melde dich mal. 1. udgave, 2016. Lindhardt og Ringhof. + minlæring.dk. 7 NS
Sider i alt: 64 NS - 25%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Die DDR (Prüfungsthema)
OM FORLØBET
Forløbet har haft fokus på unge menneskers hverdag i DDR på forskellige tidspunkter; fra 1950ernes Stalinstadt (i Das schweigende Klassenzimmer) til 70'ernes hverdag (Gittersee) og fra barnets perspektiv i 'Das schöne warme Wir-Gefühl).
KERNESTOF
– udvalgte sider af tysksprogede landes kultur, historie og samfundsforhold. Hovedvægten lægges på Tyskland efter 1945.
- grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk
– et bredt udvalg af tysksprogede fiktive og ikke-fiktive multimodale teksttyper og -genrer, som kan give eleverne en
kunstnerisk oplevelse og en varieret og nuanceret indsigt i kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede
lande med hovedvægten på Tyskland. Der skal indgå tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
FAGLIGE MÅL
- forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
– læse og forstå forskellige typer og genrer af ubearbejdede nyere tysksprogede tekster samt ubearbejdede tysksprogede tekster fra de sidste 10 år
- redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner og tekster, analysere og fortolke disse og perspektivere til andre tekster, idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
– føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
udtrykke sig klart forståeligt og sammenhængende på skriftligt tysk med et varieret ordforråd og med sikkerhed i den centrale ortografi, morfologi og syntaks
– analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
– på tysk redegøre for og reflektere over forskellige tysksprogede tekster såvel fiktive som ikke-fiktive samt analysere og fortolke disse
– redegøre på tysk for kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland efter 1945
– anvende en grundlæggende viden om kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med fiktive og ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier
– søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet samt dokumentere anvendelsen heraf
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
PRIMÆRT MATERIALE
Feinschmecker von Prenzlauer Berg. Aus: Claudia Rusch. 2004. Meine freie deutsche Jugend. Fischer Verlag. 4 NS
Gittersee (2 Auszüge). Charlotte Gneuss. 2023. Fischer Verlag. 4 NS
Film: Das schweigende Klassenzimmer. 2018. (111 min/37NS). Til eksamensforberedelse: kan tilgås på filmstriben.dk
Das schöne warme Wir-Gefühl. Aus: Jana Hensel. 20002. Zonenkinder. Udgivet i antologien: Geht's weiter? Aggedam & Henriksen. 2012. 3NS
SUPPLERENDE MATERIALE
Was war die DDR? 1,30 min. (0,5 NS)
Alltag in der DDR: https://www.zeitklicks.de/ddr/alltag (selbsgewählte Themen). 2 NS
Gastvortrag von Jesper Clemmensen. Flugt over Østersøen
Anmeldelse af Gitter fra Information (2 NS)
Karrierelæring: 'Tysk er et plus' fra Goethe-Instituttet
GRAMMATIK
Vekselpræpositioner
Relative pronominer (også med præpositioner).
Genopfriskning af ordstilling i hoved- og ledsætninger
Her anvendt: Hove, C & Beck, M.N. Melde dich mal. 1. udgave, 2016. Lindhardt og Ringhof + minlæring.dk.
Omfang: 6 sider
SAMLET OMFANG: 56,5 NS - 20%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Projekt: Podcast
FORLØB
Eleverne har selv valgt et emne (bl.a. det tyske valg, rejseguides til Tyskland, 2. verdenskrig m.fl.) og præsenteret det i en podcast. Forud lå et research-arbejde og udarbejdelse af manuskript i stikords-form.
Ifbm. med det tyske bundesdagsvalg har eleverne fået en kort introduktion til det politiske landskab og set udvalgte resultater.
MATERIALE
https://www.zeit.de/politik/deutschland/2025-02/bundestagswahl-2025-wahlergebnisse-wahlkreise-live (3 NS). Senest anvendt d. 7. maj 2025.
https://www.zeit.de/politik/deutschland/umfragen-bundestagswahl-neuwahl-wahltrend. (2 NS) (Senest anvendt d. 7. maj 2025)
Supplerende materiale:
https://faktalink.dk/emner/valg-i-tyskland (Senest anvendt d. 7. maj 2025).
KERNESTOF
– grundlæggende normer og regler for mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af ordforråd i forskellige kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge
– grundlæggende regler for tysk udtale og intonation.
FAGLIGE MÅL
– redegøre på tysk for studerede tysksprogede emner (...), idet de benytter et nuanceret ordforråd samt anvender elementær morfologi og syntaks korrekt
– søge og anvende relevant tysksproget materiale på internettet samt dokumentere anvendelsen heraf
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
Omfang: 8 NS (podcastproduktion: 2 NS) - 3%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Nachhaltigkeit (Prüfungsthema)
FORLØB
Emnet har haft til formål at gøre et globalt og aktuelt problem relevant i en tysk-sproglig sammenhæng. Med udgangspunkt i bæredygtighed er der arbejdet med aspekterne: minimalisme, deleøkonomi og zero-waste konceptet.
Holdet har også været på en dagstur til Lübeck og set den permanente udstilling på Hansemuseet.
FAGLIGE MÅL
- føre en samtale på et klart forståeligt, sammenhængende og nogenlunde flydende tysk om emner, de er fortrolige med, samt redegøre for og diskutere forskellige synspunkter
- anvende en grundlæggende viden om samfundsmæssige forhold i tysksprogede lande i arbejdet med ikke-fiktive tysksprogede tekster og medier samt sammenligne studerede tysksprogede tekster og emner med kultur- og samfundsforhold i andre lande
et enkelt ordforråd og ofte forekommende faste vendinger og udtryk
- anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
- analysere og beskrive tysk sprog grammatisk på dansk med anvendelse af relevant terminologi
KERNESTOF
- aktuelle kultur- og samfundsforhold i tysksprogede lande med hovedvægten på Tyskland
- kulturelle og samfundsmæssige forhold med fokus på ligheder og forskelle mellem tyske og andre kultur- og samfundsforhold
- grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af ordforråd i forskellige kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge
PRIMÆRT MATERIALE
Nachhaltigkeit einfach erklärt
https://www.youtube.com/watch?v=0ebGZwBk-J8&t=16s (senest besøgt d. 6.03.25) (2 NS)
Bogner, Manuel. Eine Berlinerin verbesserte mit Minimalismus ihr Leben... Fra: Eskesen, Anne. 2018. Genau - grundbog i tysk til HHX. Gyldendal. (4 NS)
Trend: Zero Waste. Der Jahresmüll ein einem Glas. Fra: Eskesen, Anne. 2018. Genau - grundbog i tysk til HHX. Gyldendal. (3 NS)
Meins ist auch deins. Fra: Eskesen, Anne. 2018. Genau - grundbog i tysk til HHX. Gyldendal. (4 NS)
Omfang: ca. 12 NS - 5%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Repetition og eksamensforberedelse
REPETITION
- Overblik over eksamensemner (herunder tekster til hvert emne + relevant ordforråd)
- Træning af Redemittel til hyppigt brugte eksamensinstrukser
- Genopfriskning af centrale grammatiske emner og udtaleregler
- Eksamenstræning med eksamenstekst
FALIGE MÅL
– anvende relevante lytte- og læsestrategier samt relevante mundtlige og skriftlige kommunikationsstrategier
- udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke-gennemgåede tysksprogede tekster og emner med anvendelse af et enkelt ordforråd
og ofte forekommende faste vendinger og udtryk
KERNESTOF
– grundlæggende normer og regler for skriftlig og mundtlig sprogbrug og kommunikation på tysk, herunder for anvendelse af
ordforråd i forskellige kulturelle og samfundsmæssige sammenhænge
– grundlæggende regler for tysk udtale og intonation.
MATERIALE:
123 - mundtlig eksamen i tysk (iBog fra Systimes) (80 NS)
Eksamenstræning i materiale fra iBogen
ONLINE-MATERIALE DER MÅ TILGÅS UNDER EKSAMEN:
www.ordbogen.com
www.forvo.com
iBog: 123: mundtlig eksamen i tysk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58255725121",
"T": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58255725121",
"H": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58255725121"
}