Holdet 2023 TyF/3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Vordingborg Gymnasium & HF
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Christian Selling
Hold 2023 TyF/3 (1g TyF/3 GF, 1g puljetid TyF/3, 1g TyF/3, 2g puljetid TyF/3, 2g TyF/3)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb 2023-24
Titel 2 Liebe und Schicksal*
Titel 3 Märchen*
Titel 4 Das dritte Reich (I)*
Titel 5 Das dritte Reich (II)*
Titel 6 Die DDR und die Wende*
Titel 7 Reisen*

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb 2023-24

Fokus: "Selfie'en" - selvportrættets - funktion som symbol på en generation, hvis konstante behov for anerkendelse og kontrol kommer til udtryk gennem idealiseret selviscenesættelse.

Litteratur:

-Bendzko, T.: Programmiert. Fra: Fuchs, K. og Sinding, M.: Auf uns - Grundbog til tysk i gymnasiet. Gyldendal, 1. udgave, 2016
-Bourani, A.: Auf uns. Fra: Fuchs, K. og Sinding, M.: Auf uns - Grundbog til tysk i gymnasiet. Gyldendal, 1. udgave, 2016
-Böing, L.: Wie wäre mein Leben ohne Internet, Handy, Facebook und Co.? Ein Vergleich. Fra: Fuchs, K. og Sinding, M.: Auf uns - Grundbog til tysk i gymnasiet. Gyldendal, 1. udgave, 2016
-Fuchs, K. og Sinding, M.: Auf uns - Grundbog til tysk i gymnasiet. Gyldendal, 1. udgave, 2016, s. 8-53

Kompetencer: Der er i forløbet blevet arbejdet med at fremme elevernes faglige, almene, personlige, sociale og IT-mæssige kompetencer.

Arbejdsformer: Der er i forløbet bl.a. blevet gjort brug af arbejdsformerne: Lærerstyret undervisning, gruppearbejde, arbejde i mindre grupper/par samt individuelt arbejde.

Omfang: 20 s. (skøn)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Liebe und Schicksal*

Fokus: Kærlighedens betydning for mellemmenneskelige relationer og skæbnens betydning for den menneskelige eksistens.

Litteratur:
-Akin, Fatih: Im Juli (Szenenprotokoll)
-Pur: Ich denk' an dich. Fra: Homann, Angela og Pedersen, Erik W. (red.): Kurzum - Text und Sprache. Tyskforlaget 2005, s. 20
-Rammstein: Amour. Fra: Homann, Angela og Pedersen, Erik W. (red.): Kurzum - Text und Sprache. Tyskforlaget 2005, s. 8
-minlæring.dk

Film:
-Akin, Fatih: Im Juli. Senator Film 2000

Kompetencer: Der er i forløbet blevet arbejdet med at fremme elevernes faglige, almene, personlige, sociale og IT-mæssige kompetencer.

Arbejdsformer: Der er i forløbet bl.a. blevet gjort brug af arbejdsformerne: Lærerstyret undervisning, gruppearbejde, arbejde i mindre grupper/par samt individuelt arbejde.

Omfang: 45 s. (skøn)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Liebe und Schicksal 17-12-2023
Filmkritik: Im Juli 19-01-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Märchen*

Fokus: Eventyret som litterær genre og del af den folkelige fortælletradition.

Litteratur:
-Brüder Grimm: Der Froschkönig oder der eiserne Heinrich. Fra: Pedersen, Erik Wikkelsø (red.): Deutsche Märchen. Systime 1996
-Brüder Grimm: Die drei Bergleute im Kuttenberg Fra: Østerlind, Lone (red.): Deutsche Romantik. Munksgaard 1997
-Brüder Grimm: Jorinde und Joringel. Fra: Østerlind, Lone (red.): Deutsche Romantik. Munksgaard 1997
-Brüder Grimm: Rumpelstilzchen. Fra: Østerlind, Lone (red.): Deutsche Romantik. Munksgaard 1997

Kompetencer: Der er i forløbet blevet arbejdet med at fremme elevernes faglige, almene, personlige, sociale og IT-mæssige kompetencer.

Arbejdsformer: Der er i forløbet bl.a. blevet gjort brug af arbejdsformerne: Lærerstyret undervisning, gruppearbejde, arbejde i mindre grupper/par samt individuelt arbejde

Omfang: 40 s. (skøn)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Märchen 07-03-2024
Der Froschkönig oder der eiserne Heinrich 07-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Das dritte Reich (I)*

Fokus: Tyskland under nationalsocialismen.

Litteratur:
-Dahl, G.: Der 9. November 1938 - "Was braucht der Jud ein Klavier?" Fra: Rimi Andersen, Ove og Husum, Poul (red.): Berlin - Hauptstadt und Metropole. Munksgaard 1992
-Kästner, Erich: Bücherverbrennung am 10. Mai 1933. Fra: Rimi Andersen, Ove og Husum, Poul (red.): Berlin - Hauptstadt und Metropole. Munksgaard 1992
-Müller, Heiner: Das Eiserne Kreuz. Fra: Ponsaing, M. G. (red.): Beziehungen. Systime 1993, s. 87-89
-Schmeling, Max: Die Olympischen Spiele 1936. Fra: Rimi Andersen, Ove og Husum, Poul (red.): Berlin - Hauptstadt und Metropole. Munksgaard 1992
-Schmeling, Max: Die SA marschiert (1933). Fra: Rimi Andersen, Ove og Husum, Poul (red.): Berlin - Hauptstadt und Metropole. Munksgaard 1992

Film:
-Gansel, Dennis: Napola - Elite für den Führer. Constantin Film 2004

Omfang: 50 s. (skøn)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Das dritte Reich (II)*

Fokus: Tyskland under nationalsocialismen.

Litteratur:
-Dahl, G.: Der 9. November 1938 - "Was braucht der Jud ein Klavier?" Fra: Rimi Andersen, Ove og Husum, Poul (red.): Berlin - Hauptstadt und Metropole. Munksgaard 1992
-Hamburger Abendblatt 13/01/05: Die Elite-Schule der Nazis
-Kästner, Erich: Bücherverbrennung am 10. Mai 1933. Fra: Rimi Andersen, Ove og Husum, Poul (red.): Berlin - Hauptstadt und Metropole. Munksgaard 1992
-Müller, Heiner: Das Eiserne Kreuz. Fra: Ponsaing, M. G. (red.): Beziehungen. Systime 1993, s. 87-89
-Schmeling, Max: Die Olympischen Spiele 1936. Fra: Rimi Andersen, Ove og Husum, Poul (red.): Berlin - Hauptstadt und Metropole. Munksgaard 1992
-Schmeling, Max: Die SA marschiert (1933). Fra: Rimi Andersen, Ove og Husum, Poul (red.): Berlin - Hauptstadt und Metropole. Munksgaard 1992

Film:
-Gansel, Dennis: Napola - Elite für den Führer. Constantin Film 2004

Omfang: 50 s. (skøn)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Napola - Elite für den Führer 02-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Die DDR und die Wende*

Fokus: Udviklingen i tyske samfundsforhold før, under og efter det socialistiske systems sammenbrud i DDR.

Litteratur:
-Brecht, Bertolt: Die Lösung (Der 17. Juni 1953). Fra: Rimi Andersen, Ove og Husum, Poul (red.): Berlin - Hauptstadt und Metropole. Munksgaard 1995
-Jakobs, Peter und Schäfers, Anja: Der letzte Tag. Fra: Andersen, O. R. og Husum P.: Berlin von Wort zu Ort. Gyldendal 2007

Film:
-Betz, Johannes W.: Der Tunnel. Beta Film 2001

Kompetencer: Der er i forløbet blevet arbejdet med at fremme elevernes faglige, almene, personlige, sociale og IT-mæssige kompetencer.

Arbejdsformer: Der er i forløbet bl.a. blevet gjort brug af arbejdsformerne: Lærerstyret undervisning, gruppearbejde, arbejde i mindre grupper/par samt individuelt arbejde.

Omfang: 45 s. (skøn)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Die DDR und die Wende (I) 02-12-2024
Die DDR und die Wende (II) 24-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Reisen*

Fokus: Rejsen som bevægelse, oplevelse og erkendelsesproces.

Litteratur:

-Büllmann, Katja: Eine einzige Reise kann alles verändern (uddrag). Fra: Iversen, Lisbet (red.): Bis ans Ende der Welt - Texte zum Thema Reisen. Tyskforlaget 2009
-Dänen mit Fernweh (Flensborg Avis. 080723)
-Iversen, Lisbet (red.): Zitate. Fra: Iversen, Lisbet (red.): Bis ans Ende der Welt – Texte zum Thema Reisen. Tyskforlaget 2009
-Jacob, Bente: Ferien in Norwegen. Fra: Iversen, Lisbet (red.): Bis ans Ende der Welt – Texte zum Thema Reisen. Tyskforlaget 2009

Kompetencer: Der er i forløbet blevet arbejdet med at fremme elevernes faglige, almene, personlige, sociale og IT-mæssige kompetencer.

Arbejdsformer: Der er i forløbet bl.a. blevet gjort brug af arbejdsformerne: Lærerstyret undervisning, gruppearbejde, arbejde i mindre grupper/par samt individuelt arbejde.

Omfang: 40 s. (skøn)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Reisen (I) 25-04-2025
Reisen (II) 07-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer