Holdet 2024 bi/v - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Vordingborg Gymnasium & HF
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Jeppe de Visser, Peter Damtoft
Hold 2024 bi/v (2v bi)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Cellebiologi
Titel 2 Mikrobiologi
Titel 3 Makromolekyler (kost og sundhed)
Titel 4 Fysiologi (krop og træning)
Titel 5 Genetik
Titel 6 Evolutionsbiologi
Titel 7 Økologi og repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Cellebiologi

I dette forløb har fokus været på introduktionen til biologi som fag, de forskellige celletyper og deres opbygning herunder cellemembraners opbygning, osmoses betydning samt celledeling (Mitose)

Forsøg/Øvelser:
- Mikroskopi af eukaryote celler
- Mikroskopi af osmose i rødløg
- Osmotiske tryk for forskellige rodfrugter (en udvidelse af osmose i kartofler)

Kernestof:
- cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eukaryote celler og membranprocesser

Faglige mål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
- formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger-


Pensum:
Biologi C+B, Wolf, T., Gasbjerg, P. K., Troelsen, H., Sørensen, A. B., Østergaard, C., Falkenberg, H., Søgaard Jensen, G., Riis Mikkelsen, T., Junker Pedersen, B., Skou, T. og Ravnsted-Larsen. Clementtrykkeriet, 1. udgave, 2. oplag.
5-12, 20-25, 31-36
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Mikrobiologi

I dette forløb har fokus været på mikroorganismer og deres påvirkning af sundheden.
-

Forsøg:
- Osmose forsøg med gærceller - "Gør noget ondt ved gær"
- Mikroskopering af immun celler
- Bakterie dykning i petriskål
- Gærforsøg (Dannelse af CO2 i ballon)


Kernestof:
-  cellebiologi: overordnet opbygning af prokaryote celler og membranprocesser
- Gærsvampes opbygning, hvordan vækstfaktorer påvirker vækst, samt gæring.
- kort intro til immun systemet samt sygdomme


Faglige mål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
- formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger-


Pensum:
Biologi C+B, Wolf, T., Gasbjerg, P. K., Troelsen, H., Sørensen, A. B., Østergaard, C., Falkenberg, H., Søgaard Jensen, G., Riis Mikkelsen, T., Junker Pedersen, B., Skou, T. og Ravnsted-Larsen. Clementtrykkeriet, 1. udgave, 2. oplag.
13-19, 26-30, 146-151
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ny opgave 11-10-2024
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Makromolekyler (kost og sundhed)

I dette forløb har fokus været på makromolekyler (kulhydrater, fedtsyrer og proteiner) samt deres optagelse i kroppen. Herunder har enzymers betydning samt reguleringen af blodsukker været prioriteret.

Forsøg:
- Energifordeling i en sandwich
- Fordøjelses enzymers aktivitet
- Enzymer i ananas, påvirkning af enzymaktiviteten
- Blodsukker målinger, efter forskellige typer af mad.

Kernestof:
- makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, og proteiner
- enzymer: overordnet opbygning og funktion


Faglige mål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
- formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsning

Pensum:
Biologi C+B, Wolf, T., Gasbjerg, P. K., Troelsen, H., Sørensen, A. B., Østergaard, C., Falkenberg, H., Søgaard Jensen, G., Riis Mikkelsen, T., Junker Pedersen, B., Skou, T. og Ravnsted-Larsen. Clementtrykkeriet, 1. udgave, 2. oplag.
s.42-61, 69-81, 86-108.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Fysiologi (krop og træning)


I dette forløb har fokus været rettet imod kroppens luftvejssystem og dets organer/væv (Lunger, Hjerte, Blodkredsløb, Blod, Hud og Muskler) og hvordan dette måles (kondition og kondital). Yderligere har kroppens rensningsprocesser (fokus på Lever og Nyrerne overordnet) og sexologi (Hormoner, Kvinden og Mandens anatomi, Befrugtning samt Prævention og Kønssygdomme) været gennemgået.

Forsøg:
- Dissektion af fåreindvolde (luftrør, hjerte, lunger og lever)
- Undersøgelse af Puls samt Konditest ift. ligge, stå, gå og løbe

Kernestof:
- cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eukaryote celler og membranprocesser
- makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner og DNA
- biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
- fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion, forplantning og hormonel
regulering

Faglige mål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
- formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger


Pensum:
Biologi C+B, Wolf, T., Gasbjerg, P. K., Troelsen, H., Sørensen, A. B., Østergaard, C., Falkenberg, H., Søgaard Jensen, G., Riis Mikkelsen, T., Junker Pedersen, B., Skou, T. og Ravnsted-Larsen. Clementtrykkeriet, 1. udgave, 2. oplag.
s. 69-125.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 5 Genetik


Dette forløbs fokus har været rettet mod det grundlæggende om DNA, herunder DNA´s opbygning og DNA -replikation (duplikation) samt proteinsyntesen, herunder transskription og translation, samt hvordan gener arves gennem generationer via krydsningsskema og stamtræer.

Forsøg/Øvelser:
- DNA isolering fra jordbær
- Blodtype bestemmelse

Kernestof:
- makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner og DNA
- enzymer: overordnet opbygning og funktion
- genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation
- fysiologi: Oversigt over kroppens organsystemer, et udvalgt organsystems opbygning og funktion, forplantning og hormonel
regulering

Faglige mål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- bearbejde data fra kvalitative og kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Pensum:
Biologi C+B, Wolf, T., Gasbjerg, P. K., Troelsen, H., Sørensen, A. B., Østergaard, C., Falkenberg, H., Søgaard Jensen, G., Riis Mikkelsen, T., Junker Pedersen, B., Skou, T. og Ravnsted-Larsen. Clementtrykkeriet, 1. udgave, 2. oplag.
s.93-94, 123-178.

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Blodtyperapport 28-03-2025
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Evolutionsbiologi


I dette forløb vil fokus ligge på forståelsen af de forskellige evolutionære teorier (Darwin, Lamarck, "survival of the fittest") og hvilke mekanismer og begreber der ligger herunder (Gener, Tilpasning, Mutationer, Selektion, Arter og deres udvikling, Racer, Arvelige træk og Menneskets evolutionshistorie).

Kernestof:
- makromolekyler: overordnet opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner og DNA
- genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, det centrale dogme og mutation
- evolutionsbiologi: eksempler på evolutionsmekanismer


Forsøg/Øvelser:
- Genetiske træk hos mennesker, Smagen af PTC
- Evolutionsforsøg: Evolutionære træk med opsamlingsredskaber og perler

Faglige mål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle biologiske problemstillinger
- udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- uddrage og anvende biologifaglig information fra forskellige kilder
- formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger

Pensum:
Biologi C+B, Wolf, T., Gasbjerg, P. K., Troelsen, H., Sørensen, A. B., Østergaard, C., Falkenberg, H., Søgaard Jensen, G., Riis Mikkelsen, T., Junker Pedersen, B., Skou, T. og Ravnsted-Larsen. Clementtrykkeriet, 1. udgave, 2. oplag.
s. 62-68

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 7 Økologi og repetition


Forløbets fokus har været rettet imod økosystemer som helhed (Skov og Sø som økosystem, biotiske og abiotiske faktorer, Eutrofe og Oligotrofe søer) samt de parametre som påvirker dem. Her har den enkelte organisme (Fotosyntese, Planters opbygning, Respiration, Bruttoprimærproduktion og Nettoprimærproduktion --> BPP=NPP+R, ) og hvordan det indgår i en større sammenhæng (Fødekæde, Fødenet, Trofiske niveauer, Successtion, carbon-, nitrogen- og phosphor kredsløbet samt den onde cirkel) været det centrale fokus.

Forsøg/Øvelser:
- Makroindex af sø
- Mikroskopering af planteceller

Kernestof
- cellebiologi: overordnet opbygning af pro- og eucaryote celler og membranprocesser
- biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
- økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet.

Faglige mål:
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og enkle
biologiske problemstillinger
- udføre enkle eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed
- anvende enkle matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser, med inddragelse af faglig viden, fejlkilder og usikkerhed
- formulere sig mundtligt og skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- anvende fagets viden og metoder til stillingtagen og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold, og til at udvikle og vurdere løsninger

Pensum:
Biologi C+B, Wolf, T., Gasbjerg, P. K., Troelsen, H., Sørensen, A. B., Østergaard, C., Falkenberg, H., Søgaard Jensen, G., Riis Mikkelsen, T., Junker Pedersen, B., Skou, T. og Ravnsted-Larsen. Clementtrykkeriet, 1. udgave, 2. oplag.
s.205-214, 219-225, 242-246, 250-257.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Økologi og Repetition 12-05-2025
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde