Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Vordingborg Gymnasium & HF
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag B
|
Lærer(e)
|
Jakob Buhl Jensen
|
Hold
|
2024 Sa/p (2p Sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Politik og demokrati 1/2
Dette er første del af forløbet "Politik og demokrati". Fokus er på basale problemstillinger og begreber inden for politik. Bemærk: forløbet hænger sammen med forløbet "Politik og demokrati 2/2"
Forløbets problemstillinger:
Hvilke forskellige styreformer findes der?
Hvad er demokrati?
Hvordan fungerer et demokrati?
Hvordan deltager man i demokratiet?
Hvilken rolle spiller medierne i demokratiet?
Er demokratiet under pres?
Hvad er liberalisme, konservatisme og socialisme?
Hvilke varianter findes der af de tre klassiske ideologier?
Hvordan hænger ideologierne sammen med partierne historisk?
Hvad er fordelings- og værdipolitik?
Hvilken rolle spiller ideologierne i nutidens politik?
Hvordan adskiller det amerikanske demokrati sig fra det danske?
Centrale begreber
Styreformer: demokrati, autokrati, teokrati
Demokrati: direkte vs. repræsentativt
Frihedsrettigheder ift Grundloven
Eastons model
Situationsbunden og institutionsbunden deltagelse
Partier, interesseorganisationer og græsrodsbevægelser
Magtens tredeling (Montesquieu)
Deltagelsesdemokrati vs. Konkurrencedemokrati
Parlamentarisme
Klassiske medier og sociale medier
Liberalisme - nyliberalisme og socialliberalsme
Konservatisme - nykonservatisme og socialkonservatisme
Socialisme - socialdemokratisme og revolutionær socialisme
Molins model
Værdi- og fordelingspolitik
USA's demokratiske system (ift. magtdeling og partier)
Polarisering (i USA)
Flere kernestofpunkter har relevans i dette forløb, i særdeleshed de følgende:
- politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
- magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem
kønnene
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
Om arbejdsformer m.v. - se beskrivelse under "dagens program" ved hvert modul.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
PP. Demokrater 2024.pptx
-
Der er samfundsfagl i alt s.31-47 om demokrati.pdf
-
Læs s.31-36 i Leise & Jakob Buhl Jensen: Der er samfundsfag i alt (kopi, er også vedhæftet som OCR-behandlet pdf).
-
Her er kopien indscannet: Der er samfundsfagl i alt s.31-47 om demokrati.pdf
-
Afsnit
-
Explore the Map
-
Paragraf 3
-
Leise & Jakob Buhl Jensen: Der er samfundsfag i alt (kopi). s.36-41
-
Jakob Buhl Jensen: Samfundsfag!, Gyldendal; sider: 31-53
-
Deltagelsesdemokratiske og konkurrencedemokratiske udsagn.docx
-
Forberedelse til dagen: Læs programmet og opgaverne.
-
Program og opgaver til Folkemøde Møn 2024 færdigt.docx
-
Vigtigt! HUSK at medbringe materialet, som I indsamlede på Møn.
-
HUSK AT MEDBRINGE BOGEN "SAMFUNDSFAG!" (den er blå)
-
Læs om de ideologier, som du ikke selv arbejdede med.
-
Olsenbanden.jpg
-
Til denne time skal du have dit Power Point om dit parti 90 % klart.
-
Genstart. En mærkelig regering
-
Hjemmearbejde: Du skal øve dig på at lave et oplæg ud fra PP-præsentation, der besvarer nedenstående spørgsmål til s.45-53:- hvilke partityper nævnes i bogen?- Hvad er forskellen på marginal- og kernevælgere?- Forklar Molins model- Hvad er værdi- og
-
Genstart | En mærkelig regering | DR LYD
-
Hjemmearbejde: Hør podcast og undersøg hvorfor regeringen kan kaldes “mærkelig”? Prøv at bruge modellerne, som du har læst om. Kom ind på regeringsrokaden.
-
Dit Demokrati: Undervisningsfilm
-
Arbejdsark. Noter om demokrati, partier m.v. .docx
-
Hjemmearbejde: Se videoer (se link til Dit demokrati) om styreformer, demokratiformer, grundloven, hvem må stemme og den demokratiske samtale. Skriv noter i arket.
-
Polarisering i USA
-
Derfor kan man blive USA's præsident uden flertallet af alle stemmerne
-
USA.pptx
-
Magtens tredeling: Det politiske system i USA
-
Husk ar medbringe mappen med kopier, som jeg udleverede en af de første timer
-
Oversigt over pointer fra bilagene .docx
-
Eksamen Samfundsfag B.pptx
-
Program:
-
Lektier: Upload jeres problemformulering (og kun jeres problemformulering) under elevfeedback til dette modul
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kriminalitet og straf
Dette forløb er baseret på et samarbejde med Retten i Nykøbing Falster. Forløbet indeholder tre elementer: 1) Observation af retssag i Retten i Nykøbing, 2) Besøg af to dommere for at drøfte sagen mm og 3) Processpil i Retten i Nykøbing, hvor eleverne indtager roller (dommer, anklager, forsvarer, tiltalte osv) og gennemspiller en sag.
Centrale begreber og teorier: magtens tredeling, retsstat, roller i en retssal, kriminalitetsteorier (Merton, Sutherland og Hirschi), Honneths anerkendelsesteori, Bourdieus kapitalbegreb, Goffman, Maffesoli, hårdere straffe, resocialisering, bandepakker, ideologier, værdi- og fordelingspolitik
Centrale problemstillinger var bl.a.:
Hvordan går det med kriminaliteten i Danmark?
Hvorfor opstår kriminalitet?
Hvordan fungerer et retssag?
Hvordan bekæmper man kriminalitet?
Flere kernestofpunkter er relevante, i særdeleshed følgende:
- identitetsdannelse og socialisering
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
Om materialer, arbejdsformer mm henvises til beskrivelse "Dagens program" under hvert modul.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Økonomi og velfærd
Dette er første del af forløbet "Økonomi og velfærd". Fokus er på basale problemstillinger og begreber inden for økonomi. Bemærk: forløbet hænger sammen med forløbet "Økonomi og velfærd 2/2"
Centrale problemstillinger
• Hvordan og hvorfor svinger økonomien?
• Hvordan hænger inflation og beskæftigelse sammen?
• Hvilket økonomiske system har vi i Danmark?
• Hvordan fungerer det økonomiske kredsløb?
• Hvad er de økonomiske mål?
• Hvordan fungerer finanspolitik og pengepolitik?
• Hvordan fungerer arbejdsmarkedet og den danske model?
Centrale begreber
Økonomiske systemer: planøkonomi, markedsøkonomi og blandingsøkonomi
Økonomiske konjunkturer
Det økonomiske kredsløb
'Økonomisk politik: finanspolitik og pengepolitik
Økonomiske mål: betalingsbalancen, inflation, arbejdsløshed og BNP
Velfærdstrekanten
Velfærdsmodeller: residual, universel og selektiv
brugerbetaling
privatisering
De politiske ideologier
Flere kernestofpunkter har relevans i dette forløb, i særdeleshed de følgende:
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og
arbejdsmarkedsforhold.
Om arbejdsformer m.v. - se beskrivelse under "dagens program" ved hvert modul.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Identitet og levevilkår
Dette tager afsæt i basale problemstillinger og begreber inden for sociologi og sætter fokus på især a) opdragelse i senmoderne familier og b) levevilkår, ulighed og social arv
Centrale problemstillinger
- Hvad er socialisering, herunder dobbeltsocialisering?
- Hvad er normer, arenaer, roller, rollekonflikt, sanktioner?
- Hvordan ser familier ud i dag og hvilken betydning har de for socialiseringen?
- I hvilket omfang giver det mening at tale om at forældreskabet er inkonsekvent i nutiden?
- Hvad er det senmoderne samfund?
- I hvilket omfang påvirker individualiseringen i det senmoderne samfund unges trivselskrise?
- Hvordan påvirker en persons socioøkonomiske baggrund deres identitet og levevilkår?
- Hvorfor lever vi forskellige liv?
- Hvad er social arv? Chanceulighed? Risikofaktorer?
- Hvordan kommer uligheden til udtryk i nutidens Danmark?
- Hvad skal der til for at blive mønsterbryder?
- Hvad er fordele og ulemper ved tvangsfjernelser?
Centrale begreber
sociologiske grundbegreber: normer og regler, arenaer, roller, rollekonflikt, sanktion
Socialisering: primær og sekundær
Dobbeltsocialisering
Familieformer
Opdragelsesformer
Livsformer
Klassesamfundsmodellen
Giddens og det senmoderne samfund
Goffman: frontstage og backstage
Thomas Ziehe: formbarhed, stødpudezoner, reaktionsmønstre
Bourdieus kapitaler og habitus
Hartmut Rosa
Flere kernestofpunkter har relevans i dette forløb, i særdeleshed de følgende:
- identitetsdannelse og socialisering
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
Om arbejdsformer m.v. - se beskrivelse under "dagens program" ved hvert modul.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Politik og demokrati 2/2 + Økonomi og velfærd 2/2
Dette er en lille overbygning på forløbene "Politik og demokrati" og "Økonomi og velfærd" nu med inddragelse af det europæiske perspektiv. Vi kommer ind på EU's historie og EU's opbygning ift. demokrati og tredelingen. Vi arbejder med en case om Victor Orban.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64493136117",
"T": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64493136117",
"H": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64493136117"
}