Holdet 2024 Sa/q - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Vordingborg Gymnasium & HF
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e) Hans-Henrik Pedersen
Hold 2024 Sa/q (2q Sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Medier
Titel 2 Politik og EU
Titel 3 Arbejdsmarkedet
Titel 4 Køn

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Medier

Fokus for forløbet er:
Identitetsdannelse og socialisering, politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier.
Politiske skillelinjer og partiadfærd.
Magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund.

Teorier:
Manuele Castell - Identitetsdannelse på nettet
Sherry Turkle - identitetsarbejde
Giddens
Medieteori
Nyhedskriterier
Netværks samfund.
Begreber:
Sociale medier og etablerede medier, sociale mediers forretningsmodel
Digital dannelse, Politisk dagsorden sætning, Demokratisk dannelse.
Fake news - Deep fake

Metode: kvalitativ og kvantitativ, komparativ.
Kvantitativ dataindsamling i forbindelse med besøg på "Folkemøde Møn" og i Polen.

SamfNu                                                                             s 135-142, 150-157, 174-175
Bjørnstrup, V. mfl. "Netværksamfundet - Jeg er på altså er jeg!" 2. udgave, Columbus. 2015                                                                                  s.18-38
Nielsen, T. "Fold dig ud"  Columbus, 1996                       s.10-31
Medier: Artikler, Videoer fra bl.a. dr.dk om brugen af internet, explainer m.m.
                                                                                           s. 20

                                                                                          ns: 80
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Politik og EU

Forløbet vil indeholde:
̶  undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold

Af faglige mål omhandler forløbet primært de politiske beslutningsprocesser i Danmark, i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU - og USA inddrages komparativt.
Desuden har vi deltaget i valgdebat på kommunalt plan.

Forløbet har et komparativt fokus, hvor opbygning af politiske institutioner og ideologier fra C-niveau bliver repeteret og indsat komparativt - hovedsageligt til EU, men også til bl.a. USA og Tyskland:

EUs opbygning
Klassiske Ideologier og populisme
Det indre marked
Politiske skillelinjer
Ideologier
aktør-struktur
Integrations teori
Funktionalisme-intergovermetalisme
Demokratisk underskud
Molins model
Stat-regioners-kommunernes styring og rolle i velfærdsstaten

Lærebøger:
Helle Hauge Bülow m.fl.: SamfNU B, 1.udg. Systime 2018: s. 73-95, 107-118
Hans Brenner: Det politiske Europa 1.udg 2008:         kap, 2, 4, 5
Diverse videoer og internetsider                                               s. 10
ns:  108
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Populisme 31-10-2024
Mini-SSO POP3 19-11-2024
EU 1 06-12-2024
Eksamenstræning Politik og EU 09-05-2025
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Arbejdsmarkedet

Kernestof
- Sociologi, identitetsdannelse, Social differentiering, kønsroller ifm. arbejdsmarkedet. v/ Sennet, Giddens.

- Politik. Politiske grundholdningers betydning for arbejdsmarkedet herunder konservatisme, liberalisme og socialisme
Diskursanalyse.
Den Danske model, Velfærdssstat, konkurrencestat, Flexicurity-model. 3-parts forhandlinger, forligsinstitution, arbejdsretten, Lock-out og strejke, Hovedaftale, Fagforeninger. Arbejdsgiverorganisationer. Rettigheder og pligter i et demokratisk samfund.

- EU. Konkurrence- og globaliseringens betydning for det danske arbejdsmarked.

- Økonomi, de økonomiske styringsredskaber. konjunkturer. Arbejdsløshedsformer.

- Gæsteoplæg v/ sekretær fra Dansk El-forbund, om fagforeningernes opgaver og indflydelse på tilrettelæggelsen af Den Danske Model.


PDF Materialesamling:
B. Jakobsen. Arbejdsmarkedet. Columbus 1992 Kap 1
B. Jakobsen. Hvorfor tjener nogle så meget. Columbus 2015.kap 1,4,5,8
PDF: Sennet, Mederne arbejdskultur - en artikelsamling
Diverse videoer og internetsider: ns10
ns: 133
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
EU 2 20-01-2025
Arbejde 1 07-02-2025
Arbejde 2 03-03-2025
Eksamenstræning Arbejdsmarkedet 16-05-2025
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Køn

Temaet omhandler Køn set i et Sociologiske, politisk og økonomisk perspektiv.
- Sociologi. Socialkonstruktivisme, Feministisk teori, Bourdieu, Beauvoir, Butler, Reinicke.

- Politik. Feminisme. Kvinders engagement i politik og mænds overrepræsentation. Vælgeradfærd fx rationel-choice og Michigan-modellen.

- Økonomi. Forskelle i livsøkonomi og pension.

Udvalgte begreber:
frisættelse, senmodernitet, familieformer, regnbuefamilie, kønsnormer, dobbeltsocialisering, postmaterielle værdier, krop og sexualitet, lighed, konstukturalisme, funktionalisme, patriark, diskursiv magt, pension, livsindkomst, normer, magt, diskurs, glasloft, velfærd. Sociale forskelle og forventninger allerede i barndommen.

PDF Materialesamling.
Anne Storr-Hansen Køn og ligestilling Columbus 1.udg. 2012
kap 1(s13-51,61-73), og 2(s77-103)
Diverse internetsider og videoer: s 10
                                                                                                     ns: 96
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Arbejd 3 17-03-2025
Køn 1 10-04-2025
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer