Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Vordingborg Gymnasium & HF
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag B
|
Lærer(e)
|
Hans-Henrik Pedersen
|
Hold
|
2024 Sa/q (2q Sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Medier
Fokus for forløbet er:
Identitetsdannelse og socialisering, politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier.
Politiske skillelinjer og partiadfærd.
Magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund.
Teorier:
Manuele Castell - Identitetsdannelse på nettet
Sherry Turkle - identitetsarbejde
Giddens
Medieteori
Nyhedskriterier
Netværks samfund.
Begreber:
Sociale medier og etablerede medier, sociale mediers forretningsmodel
Digital dannelse, Politisk dagsorden sætning, Demokratisk dannelse.
Fake news - Deep fake
Metode: kvalitativ og kvantitativ, komparativ.
Kvantitativ dataindsamling i forbindelse med besøg på "Folkemøde Møn" og i Polen.
SamfNu s 135-142, 150-157, 174-175
Bjørnstrup, V. mfl. "Netværksamfundet - Jeg er på altså er jeg!" 2. udgave, Columbus. 2015 s.18-38
Nielsen, T. "Fold dig ud" Columbus, 1996 s.10-31
Medier: Artikler, Videoer fra bl.a. dr.dk om brugen af internet, explainer m.m.
s. 20
ns: 80
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Politik og EU
Forløbet vil indeholde:
̶ undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
Af faglige mål omhandler forløbet primært de politiske beslutningsprocesser i Danmark, i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU - og USA inddrages komparativt.
Desuden har vi deltaget i valgdebat på kommunalt plan.
Forløbet har et komparativt fokus, hvor opbygning af politiske institutioner og ideologier fra C-niveau bliver repeteret og indsat komparativt - hovedsageligt til EU, men også til bl.a. USA og Tyskland:
EUs opbygning
Klassiske Ideologier og populisme
Det indre marked
Politiske skillelinjer
Ideologier
aktør-struktur
Integrations teori
Funktionalisme-intergovermetalisme
Demokratisk underskud
Molins model
Stat-regioners-kommunernes styring og rolle i velfærdsstaten
Lærebøger:
Helle Hauge Bülow m.fl.: SamfNU B, 1.udg. Systime 2018: s. 73-95, 107-118
Hans Brenner: Det politiske Europa 1.udg 2008: kap, 2, 4, 5
Diverse videoer og internetsider s. 10
ns: 108
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Populisme
|
31-10-2024
|
Mini-SSO POP3
|
19-11-2024
|
EU 1
|
06-12-2024
|
Eksamenstræning Politik og EU
|
09-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Arbejdsmarkedet
Kernestof
- Sociologi, identitetsdannelse, Social differentiering, kønsroller ifm. arbejdsmarkedet. v/ Sennet, Giddens.
- Politik. Politiske grundholdningers betydning for arbejdsmarkedet herunder konservatisme, liberalisme og socialisme
Diskursanalyse.
Den Danske model, Velfærdssstat, konkurrencestat, Flexicurity-model. 3-parts forhandlinger, forligsinstitution, arbejdsretten, Lock-out og strejke, Hovedaftale, Fagforeninger. Arbejdsgiverorganisationer. Rettigheder og pligter i et demokratisk samfund.
- EU. Konkurrence- og globaliseringens betydning for det danske arbejdsmarked.
- Økonomi, de økonomiske styringsredskaber. konjunkturer. Arbejdsløshedsformer.
- Gæsteoplæg v/ sekretær fra Dansk El-forbund, om fagforeningernes opgaver og indflydelse på tilrettelæggelsen af Den Danske Model.
PDF Materialesamling:
B. Jakobsen. Arbejdsmarkedet. Columbus 1992 Kap 1
B. Jakobsen. Hvorfor tjener nogle så meget. Columbus 2015.kap 1,4,5,8
PDF: Sennet, Mederne arbejdskultur - en artikelsamling
Diverse videoer og internetsider: ns10
ns: 133
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
EU 2
|
20-01-2025
|
Arbejde 1
|
07-02-2025
|
Arbejde 2
|
03-03-2025
|
Eksamenstræning Arbejdsmarkedet
|
16-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Køn
Temaet omhandler Køn set i et Sociologiske, politisk og økonomisk perspektiv.
- Sociologi. Socialkonstruktivisme, Feministisk teori, Bourdieu, Beauvoir, Butler, Reinicke.
- Politik. Feminisme. Kvinders engagement i politik og mænds overrepræsentation. Vælgeradfærd fx rationel-choice og Michigan-modellen.
- Økonomi. Forskelle i livsøkonomi og pension.
Udvalgte begreber:
frisættelse, senmodernitet, familieformer, regnbuefamilie, kønsnormer, dobbeltsocialisering, postmaterielle værdier, krop og sexualitet, lighed, konstukturalisme, funktionalisme, patriark, diskursiv magt, pension, livsindkomst, normer, magt, diskurs, glasloft, velfærd. Sociale forskelle og forventninger allerede i barndommen.
PDF Materialesamling.
Anne Storr-Hansen Køn og ligestilling Columbus 1.udg. 2012
kap 1(s13-51,61-73), og 2(s77-103)
Diverse internetsider og videoer: s 10
ns: 96
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Arbejd 3
|
17-03-2025
|
Køn 1
|
10-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64493140128",
"T": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64493140128",
"H": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64493140128"
}