Holdet 2024 2h Id/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Vordingborg Gymnasium & HF
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e) Rasmus Erhardsen
Hold 2024 2h Id/1 (2h Id/1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ultimate og teambuilding
Titel 2 Parkour
Titel 3 Opvarmning med brug af Laban
Titel 4 Floorball
Titel 5 Pickleball
Titel 6 testning
Titel 7 Hip hop

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ultimate og teambuilding

Dette forløb er organiseret som et teamudviklingsforløb, hvor eleverne fra begyndelsen er inddelt i faste teams.
Til den praktiske dels kobles to teoretiske perspektiver, hhv. et idrætspsykologisk perspektiv (hold- og teampsykologi) og et fysiologisk perspektiv (ilttransport og aerob træning). Eleverne opnår erfaring med træningsplanlægning, både målrettet forbedring af teknisk-taktiske færdigheder i Ultimate og målrettet forbedring af kredsløbskonditionen (aerob træning).

I teams arbejder eleverne før, under og efter forløbet med følgende idrætspsykologiske begreber, som kobles til praksis:
- Synergi- og Ringelmanneffekten
- Socialkohæsion, opgavekohæsion og de fire typer af teams (A,B,C,D)
- Teamudviklingsfaserne Forming, Storming, Norming, Performing, Afslutning
- Roller og rolleforståelse

Undervejs i forløbet konkurrerer de fire teams i hhv. en regel-quiz, i en Yo-Yo IR1 konditionstest og i en Ultimate turnering.

Læringsmål (praktiske)

- Kunne udføre teknisk korrekt baghåndskast og udføre 'burger' og 'pandekage' gribninger
- Kendskab til forhåndskast og upside-down kastet og i rimelig grad kunne udføre begge teknisk korrekt
- Beherske cut-bevægelser og modtagning af disc i medløb og modløb
- Opnå indgående kendskab til ultimatespillets regler, herunder ideen om 'The spirit of the game'
- Kunne planlægge en træningssession med relevante teknisk-taktiske øvelser
- Opnå indgående kendskab til forsvarstaktikken personlig opdækning
- Beherske hensigtsmæssige løbemønstre ifm. grundspil og gennembrudsspil (cut, dybdeløb, overlap)

Læringsmål (teoretiske)

- Forstå og anvende ovenstående hold-idrætspsykologiske begreber i forhold til praksis

- Opnå viden om arbejdsfysiologi, herunder lungernes, hjertets og blodkredsløbets funktion ifm. iltens vej fra luften til muskelcellerne.

- Opnå viden om principperne for aerob træning og de centrale og perifere fysiologiske tilpasninger, der finder sted efter en periode med aerob træning.

Pensum:

B - for bedre idræt (Wolf & Hansen) s. 155-165
Idræt B - idrætsteori (Franch mfl.) s. 199-209 + 227-239
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Parkour

Parkour forløb:

Formålet med forløbet er, at eleverne opnår kendskab til- og i rimelig grad kan udføre - udvalgte fysiske og tekniske færdigheder, som kræves for at kunne udøve idrætsdisciplinen parkour på et basalt niveau. Desuden er formålet, at eleverne opnår viden om parkour i et idrætspsykologisk- og fysiologisk perspektiv. I idrætspsykolog arbejdes der med spændingskurven og i det fysiologiske perspektiv med styrketræning og hvad der skal til for at være en god parkourudøver

Praktiske færdigheder: I forløbet vil der blive arbejde med følgende parkour færdigheder: precisions, rullefald, vaults (speed, turn) catleap, catcrawl, palmspring, lazy spin, 360 underbar, underbar. Derudover vil der blive arbejdet med at opstille parkourbaner hvor forskellige færdigheder kommer til udtryk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Opvarmning med brug af Laban

Udarbejdelse af opvarmningsprogram til musik med brug af Labans principper for bevægelse.

Forløbet af er løft af c-niveau fra 1HF.

Praktisk: Fokus på bevægelse til musik, brugen af taktslag, og anvendelse af Labans Bess principper. I grupper udarbejdes der et opvarmningsprogram til musik.  

Teori:
Viden om opvarmningens påvirkning på kroppen, Labans teorier om bevægelser, sportens organisering og forskellen mellem de to store forbund DIF og DGI
Idrætsskader og hvordan man kan forebygge
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Floorball

Floorball forløb

Dette forløb er organiseret med lærerstyret undervisning hvor eleverne får stiftet bekendtskab med de forskellige aspekter af Floorball. I teori er der blevet fokuseret på sundhed og idræt og alderens påvirkning på vores præstation. Hvordan Floorball kan anvendes til at forbedre konditionen og den almene sundhed for ældre. Fokus på det gode idrætsliv. Undervejs i forløbet er der blevet fokuseret på motivation og idræt eksemplificeret DR udsendelsen den Røde ishockey hær. Endelig er fokuseret på muskler og bevægelse
Praktisk:
fokus på slagteknik - slagskud, trækskud, håndledsskud, pasninger, tæmninger, driblingerne.
taktiske overvejelser hvordan man gør sig spilbar og får flyttet bolden rundt. Der er arbejdet med deduktive og induktive tilgange til undervisningen. og hvordan man kommer fra småspil til det endelige spil

teori:
Sundhed og aldring, sundhed i biologisk perspektiv, det gode idrætsliv, den røde ishockeyhær. idræt og inaktivitet, muskler og bevægelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Pickleball

Praktisk:
serv, diagonal dink, nabo dink, nabo volley, dink til drop, slagserier: dink dink dinklob drop, serv returnering thirdshotdrop.

teori: regelgennemgang, muskler og træning af muskler Idræt B - idrætsteori (systime), side 174-183,  pickleballs historie
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 testning

afprøvning af forskellige former for tests og arbejde med hvilke tests passer til hvilke discipliner

Åstrands et punktstest, wattmax test, Yubios allround test,
Teori om muskeltræning samt anatomi inddrages undervejs i forløbet.

forløbet afsluttes med rapportskrivning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer