Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Vordingborg Gymnasium & HF
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Vibeke Vinding Wojtczak
|
Hold
|
2024 3avxz2a ps/3 (3avxz2a ps/3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
De vigtige relationer
Et forløb om udviklingen af menneskers sociale relationer - og hvordan disse relationer påvirker os. Forløbet har været omkring udvikling på flere planer, men fokus har været på barndommens udvikling.
Vi har undersøgt udviklingspsykologiens to spor, men også begreber som resiliens, identitet, venskaber og ensomhed har vi set på, så flere perspektiver har været i spil.
Desuden er de metoder, man bruger inden for psykologien, blevet præsenteret kort.
Der har i dette forløb særligt været arbejdet med at eleverne skal kunne:
• demonstrere et bredt kendskab til udviklingspsykologien, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
• redegøre for og kritisk forholde sig til psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
• inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
• demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i især udviklingspsykologisk forskning
Vi har været omkring flere områder af kernestoffet. Det har især været forskellige udviklingspsykologiske perspektiver, både faseteorierne og den moderne spædbarnsforskning, der har været i fokus. Men også individuelle forskelle i personlighed og håndtering af udfordringer, i forbindelse med venskaber og identitet, har vi set på.
Følgende teorier, begreber og undersøgelser er centrale for forløbet:
Erik Eriksons 8 faser og teori om udviklingskriser
Den moderne spædbarnsforskning og Daniel Sterns teori om udvikling af selvet (ansigtsduetter, social refereren, fejlafstemning)
John Bowlbys tilknytningsteori og Mary Ainsworth’ teori om tilknytningsmønstre (én tryg tilknytningstype + tre utrygge: utryg-undgående tilknytningstype, utryg ængstelig og utryg-desorganiseret tilknytningstype – andre forskere)
Spitz og Harlows teorier om tilknytningsforstyrrelser (spædbarnsdepression og hospitalisme)
Kari Killens opdeling af omsorgssvigt i fire typer (vanrøgt, fysiske overgreb, psykiske overgreb og seksuelle overgreb)
Resiliens (risikofaktorer og beskyttende faktorer)
Unge og identitet: Kenneth Gergen og det multiple selv / A. Giddens og det refleksive selv / Erik Eriksons Jeg-identitet
Venskaber og ensomhed (Dunbars tal og venskabscirklerne, Cacioppo og social smerte)
Kernestof:
Schultz Larsen, Ole (2018): Psykologiens Veje(e-bog). 3.udg. Kapitel 6: Udviklingspsykologi, s. 75 - 77, 82 – 106 + Kapitel 8: Tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvigt, s. 117 – 135 + Kapitel 19: Ungdom og senmodernitet, s. 328 – 329, 334 – 336
Pedersen, Christian Skjødt (2024): Temaer til psykologi. Grundbog til C-niveau: ”Venskab” s. 110 – 117 + ”Ensomhed” s. 118 – 122 + ”Det virtuelle samvær” s. 122 - 125
Supplerende stof:
Dokumentar: ”Er du mors lille dreng” TV 2.dok, 4. juni 2014
Tværs: Sæson 5 – Alexander er en fiasko, DRTV
Case: ”Det er pinligt, at jeg føler mig så ensom, at jeg har svært ved at komme ud af døren" https://www.vice.com/da/article/det-er-pinligt-at-jeg-foeler-mig-saa-ensom-at-jeg-har-svaert-ved-at-komme-ud-af-doeren-broadly/
ns: 63 s
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Læringens udfordringer
Et forløb om viden og læring med fokus på, hvad der er vigtigt, for at vi kan lære noget - og hvad der kan være en hindring.
Vi har undersøgt betydningen af individets adfærd og evner, men også været opmærksomme på det sociale og andres indflydelse - og koblet det til viden om opmærksomhed og hukommelse.
Desuden har vi set på, hvordan stress påvirker organismen.
I forløbet er der blevet lagt vægt på, at eleverne har nået disse faglige mål:
- demonstrere et bredt kendskab til den kognitive psykologi, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
- redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser.
- formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof.
- inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger.
- vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger.
Vi har været omkring flere områder af kernestoffet. Det har især været forskellige perspektiver på kognition og læring, fx det behavioristiske og den sociale indlæringsteori, der har været i fokus. Men også individuelle forskelle i personlighed og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping, er blevet undersøgt.
Følgende teorier, begreber og undersøgelser er centrale for forløbet:
- Klassisk betingning, Operant betingning, Skinner's box, Pavlovs hunde, Watsons eksperiment med lille Albert
- Indsigtsfuld problemløsning, social indlæringsteori, modelindlæring, Bobo-doll eksperimentet
- Motivation; indre og ydre faktorer. Self-efficacy (tidligere erfaringer, rollemodeller, feedback, emotionel kontrol)
- Opmærksomhed og digitalisering, automatiserede og kontrollerede processer, multitasking og switchtasking, cocktailparty-effekten, dopamin
- Kort-tids/arbejds/langtidshukommelsen og eksplicit (semantisk/episodisk) og implicit (procedure/perceptuel/emotionel), kognitive skemaer
- BIG 5 (udadvendthed, omgængelighed, anspændthed, samvittighedsfuldhed, åbenhed)
- Kamp/flugt reaktionen og akut og kronisk stress
Kernestof:
Psykologiens veje: s. 137-144 + 147-151 + 176-179 + 189-195 + 236-238 + 309-312
Temaer til psykologi. Grundbog til C-niveau:
"Karakterer og præstationskultur", s. 67-72
"Stress og coping", s. 74-80
Supplerende stof:
"Gladere og klogere børn: Udeskole er et stort hit" (uddrag)
Fra jv.dk
"Personlighed påvirker karaktererne mere end intelligens"
Fra videnskab.dk
ns: 40 s
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Os og dem
Et forløb med fokus på at mennesket er et socialt væsen der lever i grupper. Hvorfor opdeler vi os i "os" og "dem" og hvilke konsekvenser har det?
Vi har primært undersøgt socialpsykologiske teorier og begreber om grupper, fordomme, stereotyper og diskrimination, herunder mobning, men også kulturelle og individuelle forskelle er blevet berørt.
Desuden har vi arbejdet metodisk med at udlede psykologiske problemstillinger af aktuelt stof samt afholdt en prøveeksamen.
Der har i dette forløb særligt været arbejdet med at eleverne skal kunne:
• redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af teorier, begreber og undersøgelser
• inddrage forskellige forklaringer på socialpsykologiske problemstillinger
• demonstrere et elementært kendskab til socialpsykologiens forskningsmetoder og etiske problemstillinger i socialpsykologisk forskning
• vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
• argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
Følgende teorier, begreber og undersøgelser er centrale for forløbet:
Stereotyper, fordomme og diskrimination (kontaktteorien)
Grupper og gruppekonflikter (ind- og udgrupper, referencegrupper, realistisk konfliktteori - RKT)
Gruppepres og social kontrol (Konformitet, gruppepolarisering, Asch's eksperiment, Social Identitetsteori - SIT)
Empati i en gruppesammenhæng og i forhold til ind- og udgrupper
Fravær af empati (Baron-Cohen)
Mobning i et gruppe- og individualpsykologisk perspektiv (herunder digital mobning)
Kernestof:
Schultz Larsen, Ole (2018): Psykologiens Veje(e-bog). 3.udg.
Kapitel 7: Prosocial adfærd s. 110 - 112,
Kapitel 21: Socialpsykologi, s. 378 - 395,
Kapitel 22: Kulturmøder, s. 426 - 429
Kapitel 24: Opvækstens betydning og Fravær af empati, s. 464 - 467
Riisager, Magnus: PsykC – Grundbog til psykologi på C-niveau (2021): ”Reduktion af fordomme – kontaktteorien”, s. 202 - 203
Pedersen, Christian Skjødt (2024): Temaer til psykologi. Grundbog til C-niveau:
s. 141 - 143 (Evolution og læring - Et medfødt grundlag)
s. 151 - 154 (Empati)
Digitalt materiale:
Muzafer Sherif ”Robbers Cave”-experiment: https://www.youtube.com/watch?v=8PRuxMprSDQ
Asch Conformity Experiment: https://www.youtube.com/watch?v=TYIh4MkcfJA&t=14s
"A class divided": https://www.pbs.org/wgbh/frontline/documentary/class-divided/
"Herlufsholms hemmeligheder", Dokumentar 2022
"Amanda Todd - short version", https://youtu.be/ni-Y3wU92iU
Supplerende stof:
"Conformity - Mind Field (Ep 2)", https://www.youtube.com/watch?v=fbyIYXEu-nQ
"Case: Puttemiddage", https://www.dr.dk/nyheder/indland/aldrig-kun-til-pynt-17-aarige-anja-vil-goere-op-med-kraenkende-puttemiddage-med-ny
"Mads: Jeg synes ikke jeg er en vred person", https://youtu.be/5spEoaTIRps?si=rQ5nel1unChqEMb_
"Forlist i Stillehavet" fra "Øvelser til psykologi" af Mikkel Bernt Hansen
'Botox og empati', https://videnskab.dk/kultur-samfund/botox-lammer-musklerne-men-lammer-det-ogsaa-din-empati/
"Todding", https://gymnasieskolen.dk/todding/
ns: 54s
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
4
|
KlimaKlog
Hvad vil det sige at have en bæredygtig bevidsthed? Det handler om at være opmærksom på, hvordan vi er til stede i verden, hvordan vores handlinger har konsekvenser, og hvilke værdier vi ønsker at leve efter.
I dette forløb har vi beskæftiget os med klimapsykologien. Eleverne har arbejdet med temaet "KlimaKlog" ud fra et kognitions-, personligheds- og socialpsykologisk perspektiv. Det gennemgående fokus har været på de tanker, følelser og handlinger, vi oplever hos os selv og andre i forbindelse med klimaforandringer.
Der har i dette forløb særligt været arbejdet med at eleverne skal kunne:
- demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
Følgende teorier, begreber og undersøgelser er centrale for forløbet:
- Forskellen mellem angst og frygt i relation til begrebet "Klimaangst"
- Emotionsfokuseret og problemfokuseret coping
- Krav/Kontrol modellen
- Holdningens tre komponenter (affektiv, kognitiv, adfærd) og kognitiv dissonans
- System 1 og 2, bekræftelsesbias, tilgængelighedsbias
- Stoknes 5 D'er (Doom, Denial, Distance, iDentity, Dissonans)
- Nudging
- BIG5 personlighedsteorien i relation til de 5 D'er
- Eksistentiel psykologi: Søgen efter mening gennem handling, oplevelse, lidelse
- Gruppedynamikker i forhold til klimadebat (Konformitet, gruppepres, tilskuereffekten, lemmingeeffekten)
Kernestof:
"Bæredygtig bevidsthed - om klimapsykologi", Systime (i-bog):
1.1. Fem psykologiske barrierer
1.2. Når hjrnen blver snydt
1.3. Grøn kommunikation og nudging
3.1. Klimaangst
3.2. Klimastress & coping
3.3. Eksistentiel psykologi
Schultz Larsen, Ole (2018): Psykologiens Veje(e-bog). 3.udg.
s. 310-312, 411-414
Mehlsen & Hendricks (red): "Like" (2019), s. 33 -37
Supplerende stof:
Artikel: "Psykolog: Når vi vil ændre en vane for at tabe os eller holde op med at ryge, kan vi se fordelene direkte, fordi vi bliver slankere eller sundere. Bæredygtighed er mere abstrakt", Politiken (2020)
"Battle In Your Mind", 2017, Dokumentar BBC Earth(52 min.)
"Klima: Bare hvis naboene gjør det, vil jeg også gjøre det",https://youtu.be/JhjiamCODrs?si=9v6zhIuHRFZ5-ngY
"Hvad er nudging", https://youtu.be/v7Ue6YIVcZc?si=onms-z_5CGi58AVg
"Med på moden eller redde kloden? Et kinesisk tøjfirma har fået en generation til at købe billigt tøj"? af Selln Türker, d. 21.06.22, zetland.dk
ns: 30
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Metoder i psykologi - Repetition og eksamensforber
Et forløb med fokus på repetition og genopfriskning af videnskabsteori og metodekendskab.
Der er fokus på at eleverne skal kunne:
- argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde.
- demonstrere viden om psykologis identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Centrale begreber i forløbet er:
Kvantitative / kvalitative data (styrker og svagheder)
Videnskabelige metoder i psykologisk forskning (observation, interview, eksperiment, spørgeskema)
Korrelation og kausalitet
Selvrapportering og andre bias i forskning
Etiske retningslinjer
Kernestof:
Schultz Larsen, Ole (2018): Psykologiens Veje. 3.udg. S. 30-34 + 40-42 + 50-51 + 54
Schultz Larsen, Ole (2018): Psykologiens Veje, Systime (i-bog),"Etiske retningslinjer" fra British Psychological Society
Riisager, Magnus: PsykC – Grundbog til psykologi på C-niveau (2021), s. 21 - 24
Supplerende stof:
The Stanford Prison Experiment, https://www.youtube.com/watch?v=KND_bBDE8RQ
The Hawthorne effect", https://youtu.be/o4XX90lqT6E?si=kEj3MPgurdPk2xlB
"The Pygmalion effect", https://youtu.be/ABWzHw0Mil0?si=CdCnjfaVJDFcw3cG
ns: 15 s.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64748293306",
"T": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64748293306",
"H": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64748293306"
}