Holdet 2024 3g2mvz ps/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Vordingborg Gymnasium & HF
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Alexander Hougaard Flemmer
Hold 2024 3g2mvz ps/2 (3g2mvz ps/2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Metode
Titel 2 Læringens udfordringer
Titel 3 Barndom og Omsorgssvigt
Titel 4 Ondskab
Titel 5 Klimaklog

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Metode

I dette forløb har eleverne arbejdet med udvalgte metoder knyttet til psykologifaget.

Forløbet sigter mod opnåelse af følgende faglige mål:

- Demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt
kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden

- Argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde

Eleverne opnår kendskab til metoderne interview, observation, eksperiment og spørgeskema, og kan vurdere hvorvidt en undersøgelses datatype er kvantitativ eller kvalitativ.
Eleverne kan kritisk vurdere en psykologisk undersøgelse (Stanford Prison Experiment anvendt som eksempel) ud fra begreberne repræsentativitet, selvrapportering og etiske forhold.

Kernestof:
PsykC - Grundbog til psykologi på C-niveau
(afsnit 2.2.1-2.2.4 + 2.4.1-2.4.4)

Supplerende stof:
Det mest berømte psykologistudie nogensinde kan være fup (videnskab.dk)

https://videnskab.dk/kultur-samfund/det-mest-beroemte-psykologistudie-nogensinde-kan-vaere-fup/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Læringens udfordringer

I dette forløb har eleverne arbejdet med forskellige psykologiske perspektiver på læring og de udfordringer, som er relateret til læring. Undervejs i forløbet repeteres metodiske begreber fra det foregående forløb ifm. gennemgang af forskellige undersøgelser.

I forløbet arbejdes der med, at eleverne opnår følgende faglige mål:

- Redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og
undersøgelser”

-  inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger

- Argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde”

- Formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof

- demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning

Eleverne er blevet præsenteret for et behavioristisk, kognitionspsykologisk og personlighedspsykologisk perspektiv på læring. Eleverne har desuden beskæftiget sig med social indlæringsteori og motivation.

Følgende teorier, begreber og undersøgelser er centrale for forløbet:

- Klassisk betingning, Operant betingning, Skinner's box, Pavlovs hunde, Watsons eksperiment med lille Albert
- Indsigtsfuld problemløsning, social indlæringsteori, modelindlæring, Bobo-doll eksperimentet
- Self-determination theory (autonomi, tilhørsforhold, kompetence) og Self-efficacy (tidligere erfaringer, rollemodeller, feedback, emotionel kontrol)
- Opmærksomhed og digitalisering, automatiserede og kontrollerede processer, multitasking og switchtasking, cocktailparty-effekten, dopamin
- Kort-tids/arbejds/langtidshukommelsen og eksplicit (semantisk/episodisk) og implicit (procedure/perceptuel/emotionel), kognitive skemaer
- BIG 5 (udadvendthed, omgængelighed, anspændthed, samvittighedsfuldhed, åbenhed)

Kernestof:
Psykologiens veje: s. 137-144 + 147-151 + 176-179 + 189-195 + 309-312
Psyk C Grundbog til psykologi på C-niveau:
4.2.1 Opmærksomheden i en digitaliseret verden (Eksperiment om betydningen af brug af internettet til søgning i en undervisningssituation)
4.4 + 4.4.1 (Motivation og læring + kontekstafhængig motivation)

Supplerende stof:
"Gladere og klogere børn: Udeskole er et stort hit" (uddrag)
Fra jv.dk

"Personlighed påvirker karaktererne mere end intelligens"
Fra videnskab.dk

ns: 40 s

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Barndom og Omsorgssvigt

I dette forløb har eleverne arbejdet med barndom og omsorgssvigt, i et udviklings- og neuropsykologisk perspektiv.

I forløbet arbejdes der med, at eleverne opnår følgende faglige mål:

- Redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og
undersøgelser”

- Argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde”

- Formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof

- inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger

-  demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning

Kernestof:

Følgende teorier, begreber og undersøgelser er centrale for forløbet:

- Sterns begreber om ansigtsduetter, følelsesmæssig smitte, affektiv afstemning og RIG'er
- Bowlby's tilknytningsteori, udforskningsadfærd/tilknytningsadfærd
- Ainsworth's fremmedsituationstest og tilhørende tilknytningstyper (tryg, utryg-undgående, utryg-ængstelig, utryg-desorganiseret)
- Medfødte forskelle (lette/svære/langsomme børn)
- Daginstitutionen, (primær-sekunder-dobbelt socialisering, fordele og ulemper)
- Den gode omsorg (tilsyn, stimulation, tilknytning)
- Typer af omsorgssvigt (fysisk/psykisk aktiv/passiv)
- Konsekvenser af omsorgssvigt (kontaktforstyrrelser, depression, hyperaktiv/destruktiv, overdrevent veltilpasset)
- Konsekvenser af omsorgssvigt i et neuropsykologisk perspektiv (hippocampus, kortisol, toksisk stress, reduceret hjernevolumen)
- Kauaiundersøgelsen og forskellen mellem prospektiv og retrospektiv undersøgelse
- Resiliens, herunder beskyttende faktorer og risikofaktorer hos individet og i det omgivende miljø
- Køn og kønsforskelle i barndommen fra forskellige perspektiver; behaviorisme, social indlæringsteori, kognition, socialpsykologisk

Desuden repeteres relevant teori fra læringsforløbet:
- Modelindlæring (i relation til vold fra omsorgspersoner)
- Kognitive skemaer (i relation til barnets gentagne negative erfaringer ifm. omsorgssvigt)

Udvalgte metodebegreber repeteres også i forløbet.

Supplerende stof:
"Kun hver tiende vuggestue og dagpleje er ifølge ny undersøgelse af 'god kvalitet" fra dr.dk

"Er du mors lille dreng?" tv2 dokumentar

"Strange situation" eksperimentet

"Still-face" eksperimentet

"Eksperter slår fast: Derfor er øjenkontakt til spædbørn livsvigtigt"
artikel fra tv2.dk

Køn i børnehaven - en casesamling (case 7)

"Antallet af pædagoger blev fordoblet i eksperiment - så meget bedre fik børnene det" (tv2.dk)

Pensum:

Psykologiens veje, 3. udgave (sider):
63-65, 68-69, 71-73, 100-105
126-129, 130-134, 164-166

Sammendrag af "Stern" kapitlet, 5 sider.

Psykologi - fra celle til selfie, 11-14 og afsnit 2.10: 6 sider

I alt: 37 ns




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Ondskab

I dette forløb har eleverne arbejdet med temaet ondskab i et udviklings- personligheds- og socialpsykologisk perspektiv. Det gennemgående spørgsmål i forløbet har været, hvad der kan få mennesker til at begå onde handlinger.

I forløbet arbejdes der med, at eleverne opnår følgende faglige mål:

- Demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske

- Redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og
undersøgelser”

- Argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde”

- Formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger.

- Vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger.

- Inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger

Kernestof:

Følgende teorier, begreber og undersøgelser er centrale for forløbet:

- Typer af ondskab: Sadistisk, instrumentel, dum, idealistisk ondskab
- Opvækstens betydning for udvikling af voldelig adfærd; Aktivt psykisk omsorgssvigt, manglende kontrol i nære relationer, modelindlæring
- Opvækstens betydning for (mangel på) udvikling af empati; Mangelfuld/usikker tilknytning, passivt psykisk omsorgssvigt
- Fravær af empati og tænd/sluk (Baron-Cohen)
- Empati i en gruppesammenhæng og i forhold til ind- og udgrupper
- Moralsk frakobling (Bandura): Eufemismer, Distancering, Dehumanisering, Ansvarsfralæggelse, Retfærdiggørelse
- Personlighedens betydning: Dark faktor (opnå mest muligt på bekostning af andre og retfærdiggøre egen opførsel)
- Stereotyper, fordomme og diskrimination: Hvor kommer fordommene fra? (evolutions, socio-kognitivt- og kulturelt perspektiv)
- Konformitet, gruppepolarisering, ind- og udgrupper, referencegrupper.
- Asch's eksperiment
- Social Identitetsteori (SIT)
- Mobning i et gruppe- og individualpsykologisk perspektiv
- Digital mobning og digital dannelse
- Filterbobler og ekkokamre


Udvalgte metodebegreber repeteres også i forløbet.

Supplerende stof:

"Josef Fritzl - grådig, gal og genial" (tv2.dk)
"What drove James Bulgers young killers?" (crimeandinvestigation.co.uk)
"Hængt ud på nettet" (dokumentar, dr2.dk)
"Det perfekte mobbeoffer findes ikke - mobning rammer tilfældigt" (dr.dk)
"En undersøgelse af omfanget af krænkende handlinger og konflikter på det danske arbejdsmarked" (vive.dk)
"Conformity - mindfield" (youtube.com)
"Forskere afslører personlighedens mørke kerne" (Videnskab.dk)

Pensum:
Psykologiens veje, 3. udg:
371-374 + 378 + 380 + 381-386 + 387-390 + 464-467 + 481-486

PsykC grundbog til psykologi på C-niveau: (Ibog)
afsnit: 3.5.1 +  6.2 + 6.3.1-6.3.3 + 6.3.5

Temaer til psykologi - grundbog til C-niveau:
kap. 5, underafsnit: Empati.

ns: 34

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Klimaklog

I dette forløb har eleverne arbejdet med temaet "KlimaKlog" i et kognitions- personligheds- og socialpsykologisk perspektiv. Det gennemgående fokus har været, hvilke tanker, følelser og handlinger, vi møder hos os selv og andre i forbindelse med klimaforandringer

I forløbet arbejdes der med, at eleverne opnår følgende faglige mål:

- Demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske

- Redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser”

- Argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde”

- Formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger.

- Vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger

- Inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger

Kernestof:

Følgende teorier, begreber og undersøgelser er centrale for forløbet:

- Forskellen mellem angst og frygt i relation til begrebet "Klimaangst"
- Emotionsfokuseret og problemfokuseret coping
- Krav/Kontrol modellen
- Holdningens tre komponenter (affektiv, kognitiv, adfærd) og kognitiv dissonans
- System 1 og 2, bekræftelsesbias, tilgængelighedsbias
- Stoknes 5 D'er (Doom, Denial, Distance, iDentity, Dissonans)
- BIG5 personlighedsteorien i relation til de 5 D'er
- Eksistentiel psykologi: Søgen efter mening gennem handling, oplevelse, lidelse
- Kendetegn ved det senmoderne samfund: Kulturel frisættelse, Identitet som refleksivt projekt, Jeg identitet og social identitet
- Asch's konformitetseksperiment, konformitet, tilskuereffekt/hjælpereffekt
- Banduras Bobodoll eksperiment og modelindlæring.


Udvalgte metodebegreber repeteres også i forløbet.

Supplerende stof:

Tedtalk: The Bystandereffect is complicated - here's why
Undersøgelse: Forældre som rollemodeller for børn og unge (Journal of environmental psychology)
https://samvirke.dk/artikler/genbrug-brugt-er-smukt-og-billigere
https://globalnyt.dk/maaling-de-unge-er-mest-bekymrede-klimaet/
Ny forskning: Fællesskab kan skabe mere bæredygtighed (andelsportal.dk)
10 ting du kan lære dine børn, så de bliver mere miljøvenlige (samvirke.dk)


Pensum:

Psykologiens veje:
149-151, 310-311, 323-325, 328-329, 335-336, 381-384, 411-414

Bæredygtig bevidsthed - om klimapsykologi:
1.1. Fem psykologiske barrierer
1.2. Når hjrnen blver snydt
1.3. Grøn kommunikation og nudging
3.1. Klimaangst
3.2. Klimastress & coping
3.3. Eksistentiel psykologi

ns: 32
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer