Titel
4
|
Vejen til det gode liv
I dette forløb har vi arbejdet med spørgsmålet: Hvad vil det sige at leve et godt liv? Gennem psykologiske teorier og empirisk forskning har vi undersøgt, hvordan forskellige faktorer påvirker menneskers livskvalitet, trivsel og oplevelse af mening.
Vi har arbejdet med teorier fra bl.a. Abraham Maslow og Martin Seligman, og diskuteret begreber som selvrealisering, flow, lykke og livstilfredshed. Vi har analyseret, hvordan faktorer som økonomi, sundhed, sociale relationer, personlighed og mindset påvirker livskvalitet.
I den forbindelse har vi også inddraget klinisk psykologi og set på, hvordan affektive lidelser som depression og angst kan stå i vejen for det gode liv.
Der har særligt været fokus på, at eleverne skal kunne:
• redegøre for og kritisk forholde sig til, hvordan psykologiske perspektiver – herunder udviklingspsykologi, personlighedspsykologi, biologisk psykologi og kulturpsykologi – kan belyse, hvad der skaber et godt liv.
• inddrage og vurdere forskellige forklaringer på, hvordan livstilfredshed og lykke kan fremmes, både individuelt og samfundsmæssigt.
• formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at analysere fx barrierer for det gode liv, herunder psykologiske lidelser og sociale eller kulturelle begrænsninger.
• Reflektere over individuelle og kulturelle forskelle i opfattelsen af det gode liv og lykke.
• Diskutere, hvordan tilknytning, kærlighed og følelsesregulering spiller en central rolle i menneskelig trivsel.
Forløbet har inkluderet en ekskursion dels til ”Lykkemuseet”, hvor vi havde mulighed for refleksion over kulturelle normer og konsekvenser af globaliseringen for identitet og socialt samspil samt ”Museum of Illusions”, hvor vi via oplevelsesbaseret læring kunne undersøge perception, virkelighed og illusioner i relation til livskvalitet.
Under temaet ”Vejen til det gode liv” indgik der desuden supplerende stofområder, der blev tilrettelagt i to mindre forløb om:
• Tilknytning og kærlighed
• Følelsernes psykologi
Centrale teorier og begreber i forløbet:
• Behovshierarki + højdepunktsoplevelser / Selvaktualisering (A. Maslovs)
• Flowteori /Flowoplevelsens otte elementer, Selvforglemmelse (Mihaly Csikszentimihalyi)
• Positiv psykologi, Det behagelige liv /Det engagerede liv /Det meningsfulde liv (Martin Seligmann)
• Undersøgelser fra bl.a. Michael Norton m.fl. (om effekten af at bruge penge på andre)
• Eksistenspsykologi: Jean Paul Sartre (meningen med tilværelsen er noget, vi selv vælger frit og aktivt) / Victor Frankl (Den frie vilje, De skabende værdier, Oplevelsesværdier, Indstillingsværdier) / Irvin D. Yalom (alle mennesker er underlagt fire grundlæggende og alvorlige livsvilkår: Døden, meningsløsheden, isolationen, friheden)
• The paradox of choice (Barry Schwarz) og The surprising science of happiness (Dan Gilbert) - Ted-talks
• Robert Sternbergs trekomponentsmodel: Passion, intimitet og forpligtelse - de grundlæggende komponenter i kærlighedsforhold.
• LeDoux’ model - teori om følelsers neurobiologiske grundlag - fokus på frygt og emotionel bearbejdning i hjernen. Hjernen behandler følelsesmæssige stimuli via to forskellige veje – den hurtige og den langsomme vej.
• Bottom-up- processer / Top-down-processer
• Lazarus model - over kognitiv følelsesmæssig evaluering
Anvendt materiale opdelt i kernestof og supplerende stof:
Kernestof:
Psykologiens Veje (2010). Ole Shultz Larsen, Systime. 3. udg. [P.V] s. 100 - 105, 248 - 258, 293 - 300, 304 - 308, + P.V. i-bog kapitel 30: Klinisk psykologi: Introafsnit, afsnit om affektive lidelser
PsykB - Temaer til psykologi på B-niveau (2023). Riisager, Magnus (red.), Frydenlund, 1. udg. Kapitel 5: s. 114 - 133, 135 - 144, 151- 152. Kapitel 8: s. 256 - 261, 272 - 283, 290 - 306.
Kreativ Psykologi (i-bog). Hansen, K. Ø. R., & Lap, A. O. (2021). Systime: "Kan lykken købes for penge?"
Mary Ainsworth - Fremmedsituationstestenhttps://youtu.be/m_6rQk7jlrc?si=BhTn_i4jccaOiSvc
Podcast: "Din tilknytningstil kan dirigere dit voksne liv - uden du aner det." | Hvad vi egentlig ved om børns trivsel, 41 min. https://hvad-vi-egentlig-ved-om-borns-trivsel.simplecast.com/episodes/din-tilknytningstil-kan-dirigere-dit-voksne-liv-uden-du-aner-det-L7VpUrtT
"Forskere: En myte, at der findes fem kærlighedssprog", 23. jan. 2024, Videnskab.dk
Hvorfor lige dig? https://absalon.mitcfu.dk/TV0000021893
"Presset ungdom", Dokumentar, 42 min
"De raske syge", Dokumentar, 59 min.
"Attraction and love"- biologisk set: The Biology of Love - How Love Actually Works
https://youtu.be/tSi6U4N289M?si=rmrHs49fHxiIGMkz
Supplerende stof:
"Påvirker din tilknytningsstil i barndommen dine forhold?" Fra: https://udforsksindet.dk/paavirker-tilknytningsstil-i-barndommen-forhold/
Tilknytning og parforhold: Flygter eller klæber du? Fra: https://emmavo.dk/tilknytningsmoenstre-og-parforhold/
Scores eller skoddes? Dokumentar, 29 min.
cases: "Kære brevkasse"
Kærlighedsstil-Test: https://www.idrlabs.com/dk/kaerlighedsstil/test.php
Dokumentarserie - I følelsernes vold, 2 afsnit: "Angsten" og "Kærligheden", https://absalon.mitcfu.dk/TV0000034362
Om angst og depression: https://psykiatrifonden.dk/diagnoser/angst, https://psykiatrifonden.dk/diagnoser/depression
Omfang:
150 ns
|