Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Vordingborg Gymnasium & HF
|
Fag og niveau
|
Dramatik C
|
Lærer(e)
|
Trine Vilstrup Husby
|
Hold
|
2024 2am3mxy dr/3 (2am3mxy dr/3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til faget - skuespillerens redskaber
Formålet med dette forløb er:
- at eleverne skal danne sig et overblik over de forskellige redskaber og teknikker, som benyttes til skuespil af forskellig art
- derudover skal eleverne opnå forståelse for og bevidsthed omkring følgende begreber(mimik, gestik, blikretning, stemmeføring, udtryksniveau, tempo, rytme) til brug for senere arbejde med skuespil.
Der fokuseres ikke på nogen bestemt dramatisk genre, pointen er ikke at lære at spille naturalistisk teater så troværdigt som muligt. Derimod er pointen at eleverne lærer at udvælge de mest oplagte skuespilteknikker i forhold til genre og det dramatiske produkt man ønsker at opnå.
Kernestof:
Sørensen, Karen: Dramatik - En grundbog(Systime 2008), s. 11-12, 14-19, 21-22, 27-30, 33-35
Omfang i alt: ca. 16 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Intro til faget dramatik =)
-
Vi arbejder videre med skuespillerens redskaber - ingen egentlig lektie, men I må allesammen rigtig gerne oprette et dokument som hedder "Drama - logbog - jeres navn" og dele det med mig, da det vil spare os for at bruge en masse tid på det tekniske,
-
1. lektion.docx 2. lektion.docx
-
Vi arbejder videre med statueøvelsen - og skal i gang med logbogsskrivning (sørg for at oprette et dokument som hedder "drama logbog + jeres navn" og del det med mig (jeg behøver ikke har redigeringsrettigheder, bare jeg kan se det, er alt godt)).
-
Vi arbejder videre med "Lektion 3" om bevægelse og blikretninger. Ingen ny læselektie - men alle må stadig rigtig gerne medbringe et billede af en person på papir (et udklip et eller andet sted fra er helt fint).
-
Vi får besøg af Siri fra Pavillon K, som vil fortælle os om scenekunstskolen, så ingen lektie.
-
Læs, i den sorte bog, fra s. 18(der hvor der står "karakter versus type") til slutningen af s. 22.
-
4. lektion.docx
-
Opsamling på "Skuespillerens redskaber" - og I kommer parvis til at spille et lille skuespil (ingen lektie).
-
5. lektion.docx
-
Læs, i den sorte bog, s. 33-35. Vi sætter desuden i gang med forløbets afsluttende projekt.
-
FORESTILLINGSANALYSE.docx
-
6. lektion.docx
-
I må rigtig gerne være der bare 10 min før, så jeg kan nå at registrere fravær
-
Forestillingsanalyse - "Hold så kæft Lars!" (+ opsamlingsheat i forhold til logbog, hvis nogen skulle mangle at få dokumenteret noget)
-
Forestillingsanalyse - Hold så kæft Lars!
-
Vi runder af på forløbet om "Skuespillerens Redskaber" med et praktisk miniprojekt (ingen lektie)
-
7. Lektion.docx
-
I får halvdelen af modulet til at færdiggøre jeres "Vera og Verner", og derefter ser vi de færdige produktioner, og hører hvad I kan sige om dem i forhold til brugen af skuespillerens redskaber.
-
Vi ser "Vera og Verner" forestillingerne, og hører jeres refleksioner over brugen af forskellige virkemidler.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Teaterhistorisk overblik
Forløbet gennemgår, primært teoretisk, teaterhistorien, men med mere dybdegående nedslag, i forskellige centrale perioder, som ikke senere læses særskilt.
Holdet har været inddelt i grupper, som har arbejdet med hver deres teaterhistoriske periode til fremlæggelse for resten af holdet. Og de fire grupper har dermed ikke arbejdet med det samme kernestof.
Kernestof for de forskellige grupper (alt fra Karen Sørensen: "Dramatik - en teaterhistorie):
Antikken: s. 7-24
Commedia Dell'Arte: s. 25-40
Oplysningstiden: s. 61-81
Brecht og det episke teater: s. 103-122
I alt (pr. gruppe): ca. 20 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Det Elizabethanske teater og Shakespeare
Vi arbejder med Shakespeare og det Elizabethanske teater i teori og praksis. Formålet med forløbet er at eleverne skal opnå en forståelse for hvordan tidens historiske kontekst afspejles i Shakespeares drama.
Fokus er:
Tiden, teaterbygningen, scenografi, spillestil(tidens konventioner indenfor teatret i det hele taget)
Vi arbejder analytisk og praktisk med uddrag af William Shakespeares "Romeo og Julie", hvor eleverne, i grupper, laver en miniforestilling ud fra de principper vi har gennemgået i undervisningen.
Læste tekster:
Karen Sørensen: Dramatik - En teaterhistorie, s.41-59 (ca. 18 sider)
Uddrag af William Shakespeare: "Romeo og Julie" (akt 1, sc. 2; akt 5 , sc. 1; akt 3, sc.1) (ca. 4 sider)
Blandet materiale fra Sparknotes (https://www.sparknotes.com/search?q=Romeo%20and%20Juliet%20(SparkNote) ca. 3 sider
Omfang i alt: ca. 25 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Lynkursus i naturalisme
Vi arbejder med naturalistisk teater, med fokus på den historiske kontekst og Stanislavskijs system. Vigtige nøgleord er: Stemningserindring, det magiske hvis, de givne omstændigheder, motivering, undertekst.
En stor del af forløbet er brugt på at hver elev har observeret en fremmed person og dannet en karakkter på basis af dette, som de har arbejdet med at leve sig ind, igennem fx praktiske øvelser, fx den varme stol
Kernestof:
Henrik Flygare: Klar Scene, s. 104-107 (ca. 4 sider)
I alt ca. 4 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Absurd teater
Vi arbejder med absurdismen i teori og praksis. Formålet med forløbet er at eleverne skal opnå en forståelse for hvordan tidens historiske kontekst afspejles i det absurde drama.
Nøgleord er:
Historisk kontekst:
eksistentialisme, følelsen af håbløshed efter verdenskrigene, værdisammenbrud, savnet efter nye værdier og en mening med tilværelsen, Sisyfosmyten, menneskets manglende evne til selv at skabe en mening med tilværelsen, atombomben og truslen om verdensudslettelse.
Teatermæssigt:
Det absurde teater som demonstration af det fortabte menneskes meningsløse handlinger, ingen løsningsforslag i det absurde teater, ingen illusion af en ydre virkelighed, ingen tid/sted/miljø, ikke egentlige karakterer, men nærmere klovneagtige billeder på menneskelige følelser(ængstelse, fortvivlelse), tragikomik, vanens magt, kommunikationssammenbrud og meningsløs dialog, cirkulær dramaturgi.
Vi arbejder analytisk og praktisk med uddrag af Becketts "Vi venter på Godot" og Ionescos "Den skaldede sangerinde", hvor eleverne laver en miniforestilling ud fra de principper vi har gennemgået i undervisningen.
Læste tekster:
Henrik Flygare m.fl.: KLAR SCENE., DRAMA., 140-142 (ca. 3 sider)
uddrag af "Den skaldede sangerinde" af Eugéne Ionesco 1950 (ca. 2 sider)
uddrag af "Vi venter på Godot" af Samuel Beckett 1952 (ca. 2 sider)
Vi har set et klip fra en dansk opsætning af "Vi venter på Godot" med Paul Hagen og Louis Miehe-Renard (http://www.youtube.com/watch?v=tQi4DAxvMR8) (ca. 1 side)
Omfang i alt: ca. 8 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksamensprojekt
Elever arbejder selvstændigt i grupper med eksamensprojekter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64748293539",
"T": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64748293539",
"H": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64748293539"
}