Holdet 2024 3vyz ng/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Vordingborg Gymnasium & HF
Fag og niveau Naturgeografi C
Lærer(e) Henriette Lundbye Petersen, Søren Skovby
Hold 2024 3vyz ng/2 (3vyz ng/2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Vores dynamiske jord - jordskælv og vulkaner
Titel 2 Forløb#2 Vand på land
Titel 3 Forløb#3 Kystprojekt
Titel 4 Forløb#4 Klima og Ressourcer

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Vores dynamiske jord - jordskælv og vulkaner

KERNESTOF:

"Jordens udvikling, herunder den pladetektoniske model, jordskælv og vulkaner"
"Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer"

VI ARBEJDER MED:

Jordskælv:
Årsager til jordskælv, spændingsopbygning
Seismografer
Jordskælvssikring
Jordskælvsbølger (P-, S-, og L-bølger) og skyggezoner
Jordens opbygning
Tsunamier

Pladetektonik:
Alfred Wegeners teori om kontinentaldrift
De forskellige typer af pladerande, Konstruktiv, destruktiv og bevarende.
Drivkræfterne bag pladetektonik - Konvektion
Hot spots

Vulkaner:
Hot spots
De forskellige vulkantyper
Bjergarter (magmatiske- , sedimentære-  og metamorfebjergarter. Dybbjergarter og dagbjergarter, sure- og basiske bjergarter).
Klassifikation af bjergarter
Det geologiske kredsløb

EMPIRIBASERET ARBEJDE, EKSPERIMENTELT ARBEJDE OG FELTARBEJDE:

Måling på hastigheden af jordskælvsbølger
Jordens opbygning - en modeløvelse
Klassifikation af bjergarter
Placering af bjergarter i kombination med det geologiske kredsløb
Diagnosticering af aktuelt jordskælv
Fremlæggelse af vulkan power points
Film med præsentation og gennemgang af jordens indre

HJEMMESIDER:
https://www.dr.dk/nyheder/viden/natur/se-billederne-nu-begynder-oprydningen-efter-3-maaneders-vulkanudbrud-paa-la
https://www.geus.dk/natur-og-klima/jordskaelv-og-seismologi/jordskaelvs-stoerrelse
https://www.youtube.com/watch?v=DX5VXGmdnAg
http://geus.net/e-learning/njs/njs_iff_11_01.html
http://geus.net/e-learning/njs/njs_iff_05_06.html
https://www.youtube.com/watch?v=3618dZoiaPE
https://www.youtube.com/watch?v=DKB-BMhbjew
https://www.geus.dk/udforsk-geologien/viden-om/viden-om-den-dynamiske-jord/jordskaelvet-der-flyttede-videnskaben
https://www.dr.dk/drtv/episode/explainer_-hvorfor-rammer-jordskaelv-nogle-lande-saa-haardt_271990
http://geus.net/e-learning/njs/njs_iff_03_07.html
https://emu.dk/stx/naturgeografi/landskaber-og-geologi/giv-dine-elever-et-skub
http://geus.net/e-learning/njs/njs_iff_02_01.html
https://www.frederiksen.eu/shop/product/bestemmelsesdug-det-geologiske-kredsloeb


ARTIKLER:
https://virtuelgalathea3.dk/artikel/pladetektonik-0


DOKUMENTARER:
"Bølgen der rystede verden"  - http://hval.dk/mitcfu/materialeinfo.aspx?mode=2&page=1&pageSize=6&search=titel:%20B%C3%B8lgen%20der%20rystede%20verden&orderby=title&SearchID=22162ef7-8d82-4689-bdee-27992c9425b7&index=1
"Johann på vulkaner":
https://www.dr.dk/tv/se/den-yderste-kant/farlig-mission/farlig-mission-johanne-pa-vulkaner-1-3#!/28:22
Grundfjel og masseuddøen
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=7&pageSize=6&search=emneord:%20geologi&orderby=title&SearchID=0a7462d6-d344-4f40-b208-fa7e2f28dbac&index=6

BØGER:
Alverdens geografi s.
194 - 211, 218
Geografihåndbogen s. 302-311 samt s. 318-322
Geoscience s. 16-30
Naturgeografi s. 131-137, 193-197 samt 204-209
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Jordskælvsbølger 09-09-2024
Jordens indre film 17-09-2024
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb#2 Vand på land

Fokus:
Forløbet tager udgangspunkt i vandets kredsløb. Herunder fordampningsproces og nedbørsdannelse, samt grundvandsdannelse. Således undersøges også jordbundsforhold ift. porøsitet og permeabilitet og weichelistidens indflydelse på landskabet. Afslutningsvist arbejdes der med vandforbrug og vandressourcer.

Kernebegreber:
Evapotranspiration, Nedbørsdannelse, Densitet, Dugpunkt, Kondensering, Grundvandsdannelse, Nedsivning, Afstrømning, Rodzone, Grundvandsspejl, Mættet og umættet zone, Porøsitet, Permeabilitet, Vandets kredsløb, Istid, gletcher hovedstilling, gletchersål, tunneldal, smeltevandsslette, sedimentære aflejringer, Vandforbrug, Vandressourcer, Nedbørstyper, Globale vindsystem, høj- og lavtryksdannelse.

Forsøg:
Grundvandsdannelse forsøg med vands nedsivning (eksperimentelt)
Vandforbrug (statistik)
Afstrømning og topografi (digitale kort)

Forløbssite og materiale (primær litteratur):
https://sites.google.com/view/detblguldellerenknapressourcen/home

Omfang/sider læst: 52

Læsevejledning til Alverdens Geografi (sekundær litteratur):
Vandets kredsløb s. 66-68
Nettonedbør s. 68-69
Forureningskilder s. 74-80
Tryk og vinde s. 33-35
Det globale vindsystem s. 36-38
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Rapport: Vand 20-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb#3 Kystprojekt

Fokus:
Eleverne arbejder med stormflod og kystsikring, herunder høj- og lavtryksdannelse. I samarbejde med Vordingborg kommunes udarbejdes modeller for Stormflods-, skybruds- og kystsikringsprojekter i Vordingborg kommune, hvor der arbejdes med forskellige metoder til kystsikring.

Kernebegreber:
Havstigning, Høj- og lavtryksdannelse, Frontnedbør, Topografi, erosion, Stormflod, Kystsikring, Skybrudssikring, Kystsikringsmetoder, klimascenarier.

Forsøg:
Kystprojekt (modellering)
Havstigning (digitale kort)

Omfang/sider læst: 45
TV-udsendelsen: Fremtidens kystbyer (mit cfu)
Klima- og kystsikringsoplæg: Karsten Kolle, Vordingborg kommune (powerpoint oplæg)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kystprojekt 06-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb#4 Klima og Ressourcer

Fokus:
Forløbet er en indføring i klima, med omdrejningspunkt omkring strålingsbalancen, herunder forsøg med strålingsbalancen og albedo-effekten. Derudover arbejdes der med ressourcer med fokus på Grønland, hvor der også laves forsøg med Grønlandspumpen. Ressource- og klimaproblemstillinger belyses endvidere ift. bæredygtighed og doughnutmodellen, gennem case-arbejde og demografi, med fokus på regnskoven og Sahara.

Kernebegreber:
Strålingsbalancen, klimazoner, solindstråling og indfaldsvinkel, albedo-effekten, Grønlandspumpen, konvektionsstrømme, densitet, industrialiseringen, kulstofkredsløbet, erhvervsfordeling, bæredygtighedsbegrebet, doughnutmodellen, cirkulærøkonomi, den demografiske transitionsmodel, befolkningsudvikling.

Forsøg:
Strålingsbalance og albedo-effekt
Grønlandspumpen

Forløbssite og Materiale (primær litteratur):
https://sites.google.com/view/hvordanerfremtideniarktisngb/home (undtaget: Modul 2 - Plastik i havet)
TV-dokumentar: Kampen om Grønland (mit cfu)
TV-dokumentar: Grønlands hvide guld (mit cfu)
Film: Filmen om fremtiden - 2040 (mit cfu)

Omfang:
Sider læst: 135

Læsevejledning til Alverdens Geografi (sekundær litteratur):
Temperatur og årstidsvariationer s. 29-33
Sø- og landbrise s. 34-35
Klima- og plantebælter s. 48-54
Strålingsbalance og drivhuseffekt s. 54-56
Den demografiske transitionsmodel s. 83-87
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer