Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Vordingborg Gymnasium & HF
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
Henriette Lundbye Petersen, Søren Skovby
|
Hold
|
2024 3vyz ng/2 (3vyz ng/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Vores dynamiske jord - jordskælv og vulkaner
KERNESTOF:
"Jordens udvikling, herunder den pladetektoniske model, jordskælv og vulkaner"
"Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer"
VI ARBEJDER MED:
Jordskælv:
Årsager til jordskælv, spændingsopbygning
Seismografer
Jordskælvssikring
Jordskælvsbølger (P-, S-, og L-bølger) og skyggezoner
Jordens opbygning
Tsunamier
Pladetektonik:
Alfred Wegeners teori om kontinentaldrift
De forskellige typer af pladerande, Konstruktiv, destruktiv og bevarende.
Drivkræfterne bag pladetektonik - Konvektion
Hot spots
Vulkaner:
Hot spots
De forskellige vulkantyper
Bjergarter (magmatiske- , sedimentære- og metamorfebjergarter. Dybbjergarter og dagbjergarter, sure- og basiske bjergarter).
Klassifikation af bjergarter
Det geologiske kredsløb
EMPIRIBASERET ARBEJDE, EKSPERIMENTELT ARBEJDE OG FELTARBEJDE:
Måling på hastigheden af jordskælvsbølger
Jordens opbygning - en modeløvelse
Klassifikation af bjergarter
Placering af bjergarter i kombination med det geologiske kredsløb
Diagnosticering af aktuelt jordskælv
Fremlæggelse af vulkan power points
Film med præsentation og gennemgang af jordens indre
HJEMMESIDER:
https://www.dr.dk/nyheder/viden/natur/se-billederne-nu-begynder-oprydningen-efter-3-maaneders-vulkanudbrud-paa-la
https://www.geus.dk/natur-og-klima/jordskaelv-og-seismologi/jordskaelvs-stoerrelse
https://www.youtube.com/watch?v=DX5VXGmdnAg
http://geus.net/e-learning/njs/njs_iff_11_01.html
http://geus.net/e-learning/njs/njs_iff_05_06.html
https://www.youtube.com/watch?v=3618dZoiaPE
https://www.youtube.com/watch?v=DKB-BMhbjew
https://www.geus.dk/udforsk-geologien/viden-om/viden-om-den-dynamiske-jord/jordskaelvet-der-flyttede-videnskaben
https://www.dr.dk/drtv/episode/explainer_-hvorfor-rammer-jordskaelv-nogle-lande-saa-haardt_271990
http://geus.net/e-learning/njs/njs_iff_03_07.html
https://emu.dk/stx/naturgeografi/landskaber-og-geologi/giv-dine-elever-et-skub
http://geus.net/e-learning/njs/njs_iff_02_01.html
https://www.frederiksen.eu/shop/product/bestemmelsesdug-det-geologiske-kredsloeb
ARTIKLER:
https://virtuelgalathea3.dk/artikel/pladetektonik-0
DOKUMENTARER:
"Bølgen der rystede verden" - http://hval.dk/mitcfu/materialeinfo.aspx?mode=2&page=1&pageSize=6&search=titel:%20B%C3%B8lgen%20der%20rystede%20verden&orderby=title&SearchID=22162ef7-8d82-4689-bdee-27992c9425b7&index=1
"Johann på vulkaner":
https://www.dr.dk/tv/se/den-yderste-kant/farlig-mission/farlig-mission-johanne-pa-vulkaner-1-3#!/28:22
Grundfjel og masseuddøen
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=7&pageSize=6&search=emneord:%20geologi&orderby=title&SearchID=0a7462d6-d344-4f40-b208-fa7e2f28dbac&index=6
BØGER:
Alverdens geografi s.
194 - 211, 218
Geografihåndbogen s. 302-311 samt s. 318-322
Geoscience s. 16-30
Naturgeografi s. 131-137, 193-197 samt 204-209
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Jordskælvsbølger
|
09-09-2024
|
Jordens indre film
|
17-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Vand på land
Fokus:
Forløbet tager udgangspunkt i vandets kredsløb. Herunder fordampningsproces og nedbørsdannelse, samt grundvandsdannelse. Således undersøges også jordbundsforhold ift. porøsitet og permeabilitet og weichelistidens indflydelse på landskabet. Afslutningsvist arbejdes der med vandforbrug og vandressourcer.
Kernebegreber:
Evapotranspiration, Nedbørsdannelse, Densitet, Dugpunkt, Kondensering, Grundvandsdannelse, Nedsivning, Afstrømning, Rodzone, Grundvandsspejl, Mættet og umættet zone, Porøsitet, Permeabilitet, Vandets kredsløb, Istid, gletcher hovedstilling, gletchersål, tunneldal, smeltevandsslette, sedimentære aflejringer, Vandforbrug, Vandressourcer, Nedbørstyper, Globale vindsystem, høj- og lavtryksdannelse.
Forsøg:
Grundvandsdannelse forsøg med vands nedsivning (eksperimentelt)
Vandforbrug (statistik)
Afstrømning og topografi (digitale kort)
Forløbssite og materiale (primær litteratur):
https://sites.google.com/view/detblguldellerenknapressourcen/home
Omfang/sider læst: 52
Læsevejledning til Alverdens Geografi (sekundær litteratur):
Vandets kredsløb s. 66-68
Nettonedbør s. 68-69
Forureningskilder s. 74-80
Tryk og vinde s. 33-35
Det globale vindsystem s. 36-38
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rapport: Vand
|
20-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Kystprojekt
Fokus:
Eleverne arbejder med stormflod og kystsikring, herunder høj- og lavtryksdannelse. I samarbejde med Vordingborg kommunes udarbejdes modeller for Stormflods-, skybruds- og kystsikringsprojekter i Vordingborg kommune, hvor der arbejdes med forskellige metoder til kystsikring.
Kernebegreber:
Havstigning, Høj- og lavtryksdannelse, Frontnedbør, Topografi, erosion, Stormflod, Kystsikring, Skybrudssikring, Kystsikringsmetoder, klimascenarier.
Forsøg:
Kystprojekt (modellering)
Havstigning (digitale kort)
Omfang/sider læst: 45
TV-udsendelsen: Fremtidens kystbyer (mit cfu)
Klima- og kystsikringsoplæg: Karsten Kolle, Vordingborg kommune (powerpoint oplæg)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kystprojekt
|
06-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Klima og Ressourcer
Fokus:
Forløbet er en indføring i klima, med omdrejningspunkt omkring strålingsbalancen, herunder forsøg med strålingsbalancen og albedo-effekten. Derudover arbejdes der med ressourcer med fokus på Grønland, hvor der også laves forsøg med Grønlandspumpen. Ressource- og klimaproblemstillinger belyses endvidere ift. bæredygtighed og doughnutmodellen, gennem case-arbejde og demografi, med fokus på regnskoven og Sahara.
Kernebegreber:
Strålingsbalancen, klimazoner, solindstråling og indfaldsvinkel, albedo-effekten, Grønlandspumpen, konvektionsstrømme, densitet, industrialiseringen, kulstofkredsløbet, erhvervsfordeling, bæredygtighedsbegrebet, doughnutmodellen, cirkulærøkonomi, den demografiske transitionsmodel, befolkningsudvikling.
Forsøg:
Strålingsbalance og albedo-effekt
Grønlandspumpen
Forløbssite og Materiale (primær litteratur):
https://sites.google.com/view/hvordanerfremtideniarktisngb/home (undtaget: Modul 2 - Plastik i havet)
TV-dokumentar: Kampen om Grønland (mit cfu)
TV-dokumentar: Grønlands hvide guld (mit cfu)
Film: Filmen om fremtiden - 2040 (mit cfu)
Omfang:
Sider læst: 135
Læsevejledning til Alverdens Geografi (sekundær litteratur):
Temperatur og årstidsvariationer s. 29-33
Sø- og landbrise s. 34-35
Klima- og plantebælter s. 48-54
Strålingsbalance og drivhuseffekt s. 54-56
Den demografiske transitionsmodel s. 83-87
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64748293588",
"T": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64748293588",
"H": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64748293588"
}