Holdet 2024 3dm Bk/3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Vordingborg Gymnasium & HF
Fag og niveau Billedkunst B
Lærer(e) Lone Daugaard Andersen
Hold 2024 3dm Bk/3 (3dm Bk/3)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Repetition
Titel 2 Portræt og selvportræt
Titel 3 Stort og småt
Titel 4 Samtidskunst
Titel 5 By og land
Titel 6 Politisk kunst
Titel 7 Stof
Titel 8 Det forbandende byggeri
Titel 9 Kuratering
Titel 10 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Repetition

Vi repeterer formalanalytiske grundbegreber, komposition, farve, rum, lys og skygge
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Portræt og selvportræt

I dette forløb arbejder vi med portræt og selvportræt. Vi undersøger forskellige måder at lave selvportræt på i cyanotypi, hvor eleverne både prøver kræfter med foto på transparent som et klassisk selvportræt og et symbolsk selvportræt, hvor de skal vælge fem genstande, der siger noget om dem. Det kunsthistoriske dækkes ved hjælp af elevoplæg i grupper om Arcimboldo, Picasso og van Gogh, herefter laver eleverne et selvportræt i stil med den kunstner, de har arbejdet med. Afslutningsvis laver eleverne blindtegningerne af hinanden som forlæg til et broderet portræt, inden nogle af Gudrun Hasles værker introduceres.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Stort og småt

Forløbet handler om skala og vi arbejder både med maleri, skulptur og arkitektur. Vi arbejder  både med miniatureskulpturer inspireret af Tatsuya Tanaka og en model af et storskalaværk. Formålet er at gøre eleverne bevidste om skalaens betydning for den kunstneriske oplevelse, og vi knytter naturligt nok gestaltteorien til forløbet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Samtidskunst

Eleverne trænes i at anvende forskellige samtidskunstteorier: Socialkonstruktivisme, det antropocæne, postkolonialisme, visuel kultur, feminisme og kønsteori, samt relationel æstetik. I det praktiske arbejde inddrages sidstnævnte teori i form af en udførsel af Jeppe Heins "Breathe with me", mens eleverne i grupper arbejder med en valgfri teori i en øvelse, hvor benspændet er at integrere en hverdagsgenstand, som de tildeles ved lodtrækning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 By og land

I dette forløb arbejder vi med kontrasten mellem land og by, fra romantikkens dyrkelse af det storslåede landskab over den nationale hyldest til det særligt danske. Herefter arbejder vi med impressionismens optagethed af lyset, inden vi arbejder med landart. Et lille udblik til japanske nihongamalerier sætter den europæiske malertradition i perspektiv.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Politisk kunst

Forløbet ligger i forlængelse af samtidskunstforløbet og vi trækker derfor på de teorier, der blev gennemgået i det. Derudover arbejder vi primært med nyere politisk kunst - fra 1970'erne og fremefter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 8 Det forbandende byggeri

Den lidt kække overskrift er taget fra Politikens artikelserie om byggeriets miljømæssige udfordringer og nogle af disse inddrages i undervisningen, hvor vi også arbejder med stedets ånd og fænomenologi. Som en del af forløbet tager vi på ekskursion til Copenhagen Contemporary, hvor vi blandt andet ser Project Art Works og Marta Minujin og selvfølgelig også taler om, hvorfor bygningen ser ud som den gør, dens oprindelige formål osv. Vi besøger desuden Tscherninghuset i Hedehusene som et eksempel på, hvordan materialer kan genanvendes og tænkes ind i en bæredygtig - eller i hvert fald - ansvarlig sammenhæng.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Kuratering

Et kort intenst kurateringsforløb, hvor eleverne arbejder med selvvalgt kurateringsprincip i modelform.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Eksamensprojekt

Eksamensprojektet skydes i gang med forskellige brainstormingsaktiviteter og det afsluttes med, at eleverne fremlægger deres eksamensprojekt for holdet, hvorved de træner deres eksamenspræsentation.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer