Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Vordingborg Gymnasium & HF
|
Fag og niveau
|
Billedkunst B
|
Lærer(e)
|
Lone Daugaard Andersen
|
Hold
|
2024 3dm Bk/3 (3dm Bk/3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Repetition
Vi repeterer formalanalytiske grundbegreber, komposition, farve, rum, lys og skygge
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Portræt og selvportræt
I dette forløb arbejder vi med portræt og selvportræt. Vi undersøger forskellige måder at lave selvportræt på i cyanotypi, hvor eleverne både prøver kræfter med foto på transparent som et klassisk selvportræt og et symbolsk selvportræt, hvor de skal vælge fem genstande, der siger noget om dem. Det kunsthistoriske dækkes ved hjælp af elevoplæg i grupper om Arcimboldo, Picasso og van Gogh, herefter laver eleverne et selvportræt i stil med den kunstner, de har arbejdet med. Afslutningsvis laver eleverne blindtegningerne af hinanden som forlæg til et broderet portræt, inden nogle af Gudrun Hasles værker introduceres.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Stort og småt
Forløbet handler om skala og vi arbejder både med maleri, skulptur og arkitektur. Vi arbejder både med miniatureskulpturer inspireret af Tatsuya Tanaka og en model af et storskalaværk. Formålet er at gøre eleverne bevidste om skalaens betydning for den kunstneriske oplevelse, og vi knytter naturligt nok gestaltteorien til forløbet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Samtidskunst
Eleverne trænes i at anvende forskellige samtidskunstteorier: Socialkonstruktivisme, det antropocæne, postkolonialisme, visuel kultur, feminisme og kønsteori, samt relationel æstetik. I det praktiske arbejde inddrages sidstnævnte teori i form af en udførsel af Jeppe Heins "Breathe with me", mens eleverne i grupper arbejder med en valgfri teori i en øvelse, hvor benspændet er at integrere en hverdagsgenstand, som de tildeles ved lodtrækning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
By og land
I dette forløb arbejder vi med kontrasten mellem land og by, fra romantikkens dyrkelse af det storslåede landskab over den nationale hyldest til det særligt danske. Herefter arbejder vi med impressionismens optagethed af lyset, inden vi arbejder med landart. Et lille udblik til japanske nihongamalerier sætter den europæiske malertradition i perspektiv.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Politisk kunst
Forløbet ligger i forlængelse af samtidskunstforløbet og vi trækker derfor på de teorier, der blev gennemgået i det. Derudover arbejder vi primært med nyere politisk kunst - fra 1970'erne og fremefter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Stof
Holdet skal være med i Kørners Kunstkonkurrence og vi arbejder derfor med temaet STOF. Eleverne definerer selv, hvordan de vil arbejde med emnet og som følge heraf også hvilken teori, de ønsker at inddrage.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Det forbandende byggeri
Den lidt kække overskrift er taget fra Politikens artikelserie om byggeriets miljømæssige udfordringer og nogle af disse inddrages i undervisningen, hvor vi også arbejder med stedets ånd og fænomenologi. Som en del af forløbet tager vi på ekskursion til Copenhagen Contemporary, hvor vi blandt andet ser Project Art Works og Marta Minujin og selvfølgelig også taler om, hvorfor bygningen ser ud som den gør, dens oprindelige formål osv. Vi besøger desuden Tscherninghuset i Hedehusene som et eksempel på, hvordan materialer kan genanvendes og tænkes ind i en bæredygtig - eller i hvert fald - ansvarlig sammenhæng.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Kuratering
Et kort intenst kurateringsforløb, hvor eleverne arbejder med selvvalgt kurateringsprincip i modelform.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Eksamensprojekt
Eksamensprojektet skydes i gang med forskellige brainstormingsaktiviteter og det afsluttes med, at eleverne fremlægger deres eksamensprojekt for holdet, hvorved de træner deres eksamenspræsentation.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64748293946",
"T": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64748293946",
"H": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64748293946"
}