Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Vordingborg Gymnasium & HF
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Vibeke Vinding Wojtczak
|
Hold
|
2024 ps/p (2p ps/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Psykologiske retninger og metoder
Forløbet er ikke eksamensrettet.
Formålet med introduktionsforløbet er at give eleverne redskaber til at analysere og reflektere over psykologiske problemstillinger og forholde sig kritisk til psykologiske teorier.
Vi begyndte med at få et overblik over valgfaget psykologi samt at få kendskab til de nødvendige metodebegreber, man skal kunne forstå og anvende på C-niveau. Desuden at blive bevidst om de videnskabelige krav og det kritiske blik, herunder kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelige undersøgelser.
Kernestoffet, der udgøres af socialpsykologi, udviklingspsykologi, kognition og læring samt personlighed og identitet, blev præsenteret - sammen med fagets metoder.
Desuden er 4 teoretiske hovedretninger indenfor psykologien kort blevet gennemgået:
Psykoanalysen, behaviorismen, eksistentiel psykologi og kognitiv psykologi
Der har særligt været fokus på, at eleverne skal kunne:
- demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– demonstrere viden om psykologis identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Anvendt materiale - opdelt i kernestof og supplerende stof:
Kernestof:
Psykologiens Veje (2010). Ole Shultz Larsen, Systime. 3. udg. [P.V]
s. 11- 25
Magnus Riisager: PsykC – Grundbog til psykologi C, s. 17 - 20
Video: "Den mangfoldige psykologi" (fra P.V.) https://youtu.be/g8TSJpr2z-c?si=qy00isvl1uuvhJrR
Supplerende stof:
”Lemmingeeffekt” Manipulator (ep. 6), Dokumentar/reality, DR1(2018), 29. min.
”Ond, ondere, ondest”, ep. 1 (2014) DR3, Dokumentar 40 min.
Case om Lena, fra Psykologiens Veje s. 21-22
Film: Dangerous Minds (1996) 99 min.
Omfang: 42 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Quiz, Vurdér om nedenstående udsagn er sande eller falske, psykologi, intro med svar.docx
-
Psykologi C - Intro .pptx
-
Læreplan Psykologi C, 2017.pdf
-
Psykoanalysen.docx
-
10 spørgsmål til adfærdspsykolgien.docx
-
Hvorfor ryger Nille OCR.pdf
-
Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje 3. udgave, Systime; sider: 11-14, 16-18, 20-22, 167-171
-
Metoder i psykologi.pptx
-
Magnus_Riisager_-_PsykC_Grundbog_til_psykologiC.pdf
-
Eksistenspsykologi, opgaver.docx
-
CASE pia.docx
-
Hvorfor ryger Nille.pdf
-
Hjernen er ikke født til skolebænken.docx
-
Grøn, gul og rød - svar på spørgsmålene s. 189 - 199 i Psykologiens veje.docx
-
Case om Lena.docx
-
Spørgsmål til Den mangfoldige psykologi
-
Dangerous Minds, spørgsmål til forløb om psykologiske retninger.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
De vigtige relationer
Et forløb om udviklingen af menneskers sociale relationer - og hvordan disse relationer påvirker os. Forløbet har været omkring udvikling på flere planer, men fokus har været på barndommens udvikling.
Vi har undersøgt udviklingspsykologiens to spor, men også begreber som resiliens, identitet, venskaber og ensomhed har vi set på, så flere perspektiver har været i spil.
Forløbet blev rundet af med et historisk blik på familie og opdragelse - og overgangen til det senmoderne familieliv.
Der har i dette forløb særligt været arbejdet med at eleverne skal kunne:
• demonstrere et bredt kendskab til udviklingspsykologien, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
• redegøre for og kritisk forholde sig til psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
• inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
• demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i især udviklingspsykologisk forskning
- demonstrere viden om psykologis identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag: Sideløbende med dette forløb afholdes et projektforløb, i samarbejde med samfundsfag, hvor eleverne arbejder med en case fra lærer- og pædagoguddannelsen (Absalon).
Vi har været omkring flere områder af kernestoffet. Det har især været forskellige udviklingspsykologiske perspektiver, både faseteorierne og den moderne spædbarnsforskning, der har været i fokus. Men også individuelle forskelle i personlighed og håndtering af udfordringer, i forbindelse med venskaber og identitet, har vi set på.
Følgende teorier, begreber og undersøgelser er centrale for forløbet:
Erik Eriksons 8 faser og teori om udviklingskriser
Den moderne spædbarnsforskning og Daniel Sterns teori om udvikling af selvet (ansigtsduetter, social refereren, fejlafstemning)
John Bowlbys tilknytningsteori og Mary Ainsworth’ teori om tilknytningsmønstre (én tryg tilknytningstype + tre utrygge: utryg-undgående tilknytningstype, utryg ængstelig og utryg-desorganiseret tilknytningstype – andre forskere)
Spitz og Harlows teorier om tilknytningsforstyrrelser (spædbarnsdepression og hospitalisme)
Kari Killens opdeling af omsorgssvigt i fire typer (vanrøgt, fysiske overgreb, psykiske overgreb og seksuelle overgreb)
Resiliens (risikofaktorer og beskyttende faktorer)
Unge og identitet: Kenneth Gergen og det multiple selv / A. Giddens og det refleksive selv / Erik Eriksons Jeg-identitet
Venskaber og ensomhed (Dunbars tal og venskabscirklerne, Cacioppo og social smerte)
Opdragelsesstile (Baumrind) og familietyper (Dencik).
Kernestof:
Schultz Larsen, Ole (2018): Psykologiens Veje. 3.udg. s. 75 - 77, 82 – 106 + s. 117 – 135 + s. 160 - 164 + s. 328 – 329 og 334 – 336
Pedersen, Christian Skjødt (2024): Temaer til psykologi. Grundbog til C-niveau: ”Venskab” s. 110 – 117 + ”Ensomhed” s. 118 – 122 + ”Det virtuelle samvær” s. 122 - 125
Supplerende stof:
Psykologiens Veje s. 155 - 160
Dokumentar: ”Er du mors lille dreng” TV 2.dok, 4. juni 2014
Tværs: Sæson 5 – Alexander er en fiasko, DRTV
Case: ”Det er pinligt, at jeg føler mig så ensom, at jeg har svært ved at komme ud af døren" https://www.vice.com/da/article/det-er-pinligt-at-jeg-foeler-mig-saa-ensom-at-jeg-har-svaert-ved-at-komme-ud-af-doeren-broadly/
ns: 65 s
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Undervisningsøvelse - udviklingspsykologi, Eriksons faser_ppt.pptx
-
Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje 3. udgave, Systime; sider: 100-105, 117-124, 328-329, 334-336
-
Din tilknytningstil kan dirigere dit voksne liv - uden du aner det.
-
Begreber, Stern.docx
-
Daniel Stern sammenfatning psykologiens veje (1).pdf
-
Spørgsmål til Bowlby, Spitz og Harlow.docx
-
Spørgsmål til udsendelsen 'Er du mors lille dreng'1.docx
-
Omsorgssvigt fra PV.docx
-
Risiko og resiliens.pptx Kauai-undersøgelsen.docx Risikofaktorer og resiliens kauai.docx Case - Lisbeth.docx
-
Er du mors lille dreng, 10 år senere.docx
-
Arbejdsspørgsmål til Identitet.docx
-
Spørgsmål til casen 'Alexander er en fiasko'.docx
-
Forskningsnyt, udadvendte mennesker er mere lykkelige.docx
-
Ungdom og identitet, Case.docx
-
Venskab.docx
-
"Det er pinligt, at jeg føler mig så ensom, at jeg har svært ved at komme ud af døren"
-
Ikke alene men ensom.docx
-
Det er pinligt, at jeg føler mig så ensom, at jeg har svært ved at komme ud af døren
-
Ikke alene men ensom.pdf
-
Guide til psykologiske problemstillinger.docx
-
Opdragelse.pptx
-
Aktivitet om dilemmaer i forbindelse med opdragelse.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Os og dem
Et forløb med fokus på at mennesket er et socialt væsen der lever i grupper. Hvorfor opdeler vi os i "os" og "dem" og hvilke konsekvenser har det?
Vi har primært undersøgt socialpsykologiske teorier og begreber om grupper, fordomme, stereotyper og diskrimination, herunder mobning, men også kulturelle og individuelle forskelle er blevet berørt.
Desuden har vi arbejdet metodisk med at udlede psykologiske problemstillinger af aktuelt stof samt afholdt en prøveeksamen.
Der har i dette forløb særligt været arbejdet med at eleverne skal kunne:
• redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af teorier, begreber og undersøgelser
• inddrage forskellige forklaringer på socialpsykologiske problemstillinger
• demonstrere et elementært kendskab til socialpsykologiens forskningsmetoder og etiske problemstillinger i socialpsykologisk forskning
• vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
• argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
Følgende teorier, begreber og undersøgelser er centrale for forløbet:
Stereotyper, fordomme og diskrimination (kontaktteorien)
Grupper og gruppekonflikter (ind- og udgrupper, referencegrupper, realistisk konfliktteori - RKT)
Gruppepres og social kontrol (Konformitet, gruppepolarisering, Asch's eksperiment, Social Identitetsteori - SIT)
Empati i en gruppesammenhæng og i forhold til ind- og udgrupper
Fravær af empati (Baron-Cohen)
Mobning i et gruppe- og individualpsykologisk perspektiv (herunder digital mobning)
Kernestof:
Schultz Larsen, Ole (2018): Psykologiens Veje(e-bog). 3.udg.
Kapitel 7: Prosocial adfærd s. 110 - 112,
Kapitel 21: Socialpsykologi, s. 378 - 395,
Kapitel 22: Kulturmøder, s. 426 - 429
Kapitel 24: Opvækstens betydning og Fravær af empati, s. 464 - 467
Riisager, Magnus: PsykC – Grundbog til psykologi på C-niveau (2021): ”Reduktion af fordomme – kontaktteorien”, s. 202 - 203
Pedersen, Christian Skjødt (2024): Temaer til psykologi. Grundbog til C-niveau:
s. 141 - 143 (Evolution og læring - Et medfødt grundlag)
s. 151 - 154 (Empati)
Digitalt materiale:
Muzafer Sherif ”Robbers Cave”-experiment: https://www.youtube.com/watch?v=8PRuxMprSDQ
Asch Conformity Experiment: https://www.youtube.com/watch?v=TYIh4MkcfJA&t=14s
"A class divided": https://www.pbs.org/wgbh/frontline/documentary/class-divided/
"Herlufsholms hemmeligheder", Dokumentar 2022
"Amanda Todd - short version", https://youtu.be/ni-Y3wU92iU
Supplerende stof:
"Conformity - Mind Field (Ep 2)", https://www.youtube.com/watch?v=fbyIYXEu-nQ
"Mads: Jeg synes ikke jeg er en vred person", https://youtu.be/5spEoaTIRps?si=rQ5nel1unChqEMb_
"Forlist i Stillehavet" fra "Øvelser til psykologi" af Mikkel Bernt Hansen
'Botox og empati', https://videnskab.dk/kultur-samfund/botox-lammer-musklerne-men-lammer-det-ogsaa-din-empati/
"Todding", https://gymnasieskolen.dk/todding/
ns: 54s
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
4
|
Læringens udfordringer
Et forløb om viden og læring med fokus på, hvad der er vigtigt, for at vi kan lære noget - og hvad der kan være en hindring.
Vi har undersøgt betydningen af individets adfærd og evner, men også været opmærksomme på det sociale og andres indflydelse - og koblet det til viden om motivation og hukommelse.
Desuden har vi haft et udviklingspsykologisk perspektiv på tænkning, samt set på hvordan stress påvirker organismen.
I forløbet er der blevet lagt vægt på, at eleverne har nået disse faglige mål:
- demonstrere et bredt kendskab til den kognitive psykologi, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
- redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser.
- formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof.
- inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger.
- vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger.
Vi har været omkring flere områder af kernestoffet. Det har især været forskellige perspektiver på kognition og læring, fx det behavioristiske og den sociale indlæringsteori, der har været i fokus. Men også individuelle forskelle i personlighed og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping, er blevet undersøgt.
Følgende teorier, begreber og undersøgelser er centrale for forløbet:
- Klassisk betingning, Operant betingning, Skinner's box, Pavlovs hunde, Watsons eksperiment med lille Albert
- Indsigtsfuld problemløsning, social indlæringsteori, modelindlæring, Bobo-doll eksperimentet
- Motivation; indre og ydre faktorer. Self-efficacy (tidligere erfaringer, rollemodeller, feedback, emotionel kontrol)
- Den kognitive udvikling; faser, eksperimenter og kritik. Samspilsprocesser og zonen for nærmeste udvikling.
- Kort-tids/arbejds/langtidshukommelsen og eksplicit (semantisk/episodisk) og implicit (procedure/perceptuel/emotionel), kognitive skemaer
- BIG 5 (udadvendthed, omgængelighed, anspændthed, samvittighedsfuldhed, åbenhed)
- Kamp/flugt reaktionen og akut og kronisk stress og Det Optimale StimulationsNiveau
- Copingmekanismer: Emotions- og problemfokuseret
Kernestof:
Schultz Larsen, Ole (2018): "Psykologiens Veje". 3.udg. Systime; sider: 57-65, 137-145, 147-159, 236-238, 309-311, 439-447, 455-457
“Classical conditioning - The basics” https://www.youtube.com/watch?v=cP5lCleK-PM&t=5s
https://educationalgames.nobelprize.org/educational/medicine/pavlov/pavlov.html
The little Albert experiment” https://youtu.be/9hBfnXACsOI
"B.F. Skinner. Om operant betingning med originale bokse / duer"
https://youtu.be/NeK8GNLylkc og https://youtu.be/TtfQlkGwE2U
Wolfgang Köhler: Problemløsning hos chimpanser.
"Chimpanzee Insight (Kohler Study Footage)" https://www.youtube.com/watch?v=6-YWrPzsmEE
"The Bobo Doll Experiment"
Social Learning Theory: Bandura’s Bobo Beatdown Experiments
https://www.youtube.com/watch?v=XHIhkM1cAv4
Stresstegneserie: https://www.dr.dk/interaktiv/webfeature/stresstegneserie
Supplerende materiale:
"Managing stress", Brainsmart, BBC https://www.youtube.com/watch?v=hnpQrMqDoqE
Omfang: 45 ns
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje 3. udgave, Systime; sider: 57-65, 137-145, 147-159, 236-238, 309-311, 439-447, 455-457
-
Begyndende kritik af behaviorismen, PV s. 147 - 149.docx
-
Behaviorisme opgaver.docx
-
Bobo-doll gruppearbejde.docx
-
Bobo-eksperimentet, tekst fra PV.docx
-
Selvtillid eller selvværd, individuelle opgaver til mandag d. 10.03.docx
-
Ole Schultz Larsen: Psykologiens veje 3. udgave, Systime; sider: 236-238
-
Motivation og læring.docx
-
Kontekstafhængig motivation, refleksion, case og opgaver.docx
-
Personlighedspsykologi, femfaktormodellen.docx
-
Gratis open source big five personlighedstest
-
Opgave, Kønsforskelle i skolen.docx
-
Vygotsky og Zonen for nærmeste udvikling, ZNU.docx
-
Piaget, kompendium udleveret i klassen.pdf
-
Gruppe 9, opsamling på den kognitive udvikling - To historiske perspektver.docx
-
TEGNESERIE Stress aktiverer kroppens doping-fabrik
-
Opgaver, Gruppearbejde om stress.docx
-
Lider jeg af stress, case.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
5
|
Repetition og eksamenstræning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64748317062",
"T": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64748317062",
"H": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64748317062"
}