Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Vordingborg Gymnasium & HF
|
Fag og niveau
|
Nat. faggruppe -
|
Lærer(e)
|
Anders Jensen, Bodil Witus Nielsen, Henriette Lundbye Petersen, Sussi Maria Lundsgaard Thomsen
|
Hold
|
2024 nf/r (2r nf bi, 2r nf ge, 2r nf ke)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Vandmiljø og Økosystemer
*Ændringer kan ske undervejs. Herunder datoer m.m.
Biologi
- Introduktion til prokaryote og eukaryote celler, med et evolutionært blik.
- Organeller i den eukaryote celle og forskelle mellem plante- dyre og svampeceller.
- Cellemembranens opbygning og membrantransport.
Forsøg og andet arbejde:
Planche med celler
Kartoflens isotoni, som fællesrapport.
Enkeltfagligt forløb biologi.
Makromolekylernes opbygning og funktion (Kulhydrat, fedt og protein)
Enzymers opbygning og funktion med fokus på fordøjelsen som organsystem.
Forsøg og andet arbejde:
Nedbrydning af amylose
Andet enkeltfagligt forløb, ikke afsluttet 6/11´24.
DNA: Opbygning og funktion
Genetiske grundbegreber
- Homologe/heterologe kromosomer
- autosomale og køns kromosomer
- Genotyper og fænotyper
- Dominant/recessiv egenskaber
- Familietræer og nedarvning
- Punkt mutationer og kromosom mutationer
- Monogene egenskaber
- Kønscelledannelsen
Proteinsyntesen
Forsøg og andet arbejde.
Artikel om proteinsyntesen
Blodtypebestemmelse rapport
Geografi (HLP):
NF-bogen: s. 11-17
- Jorden som rund planet i solsystemet
- Jordens rotation om solen, jordens hældning og form - hvilken betydning det har for klimaet på forskellige steder på jorden samt årstiderne.
- Solhøjde
Regnskoven på tværs s. 47-51
- Vi definerer hvad en regnskov er, hvad der kendetegner sådan en.
- Vi arbejder med vandets kredsløb og skal herudfra kunne tale om begreberne:
- Nedbør
- Transpiration
- Evaporation
- Overfladisk afstrømning
- Grundvand
- Topografi
- Erosion
- Permeabilitet
- Dugpunktstemperatur
- Kondensation
- Nedbørsdannelse
Forsøg:
Nedsivningsforsøg med fokus på regnskovsjorden i Costa Rica i forhold til den danske jord samt porøsitet, permeabilitet og drikkevandets kvalitet. Det er forskellige problematikker med forurening i de to lande.
Programmer vi har brugt:
- Stop motion app
- Google earth
Afleveringer:
- Jordens rotation rundt om solen film
- Nedsivningsforsøgs PP
Film vi har set:
https://www.youtube.com/watch?v=snv28Jt3hpQ
Dugpunkt og øvelse med opstigende luft. (MA)
Klimazoner og plantebælter (MA)
Nedbør i regnskoven: ITK-zonen og monsunregn (MA)
Kemi - saltkredsløbet i regnskoven
Det periodiske systems opbygning og de informationer det giver:
Periode, hovedgruppe vs. Undergruppe, atomnummer, atomsymbol. Grundstofnavn, atommasse, tilstandsform, metal vs. Ikke metal, elektronfordeling og hvorledes dette kan bruges til at finde antal protoner og neutroner. Derudover også hvordan et atom tegnes ud fra
Bohrs atommodel (Elektronfordeling i skaller og protoner og neutroner i atomkernen)
Elektronprikformler og sammenhængen med strukturformler
Salte og ionforbindelser ift. molekyleforbindelser.
Opbygning og navgivning af ioner og salte (bygge tårn kompetancen)
Ædelgasregel/oktetreglen og dannelse af simple ioner
Elektronegativitet og polaritet herunder polære og upolære bindinger og dipoler (betydningen af asymmetri)
Blandbarhedsregler
Ioner og saltes rolle i regnskoven, herunder hvilke der indgår i planter (fx nitrat og phosphat) og sammenligning af dansk bøgeskov med regnskoven ift. næring.
Sammensatte ioner
Saltes opløselighed i vand og deres tilstandsformer.
Reaktionsskemaer og afsteming
Fældningsreaktioner og afstemning af disse
Opbygning af klipper og nedbrydningen af klipper (silikater og carbonater) vha. syre
Planters optagelse af ioner vha. ionbytning
EKSPERIMENTELT ARBEJDE
(D) Flammefarver
(E) Opløselighed af salte - let eller tungtopløselige
(E) Fældningsreaktioner
(D) Nedbrydning af Kridt vha. syre
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Jordens rotation om solen
|
31-08-2024
|
Osmose rapport
|
17-09-2024
|
Nedsivnings power point
|
30-09-2024
|
Polaritet
|
30-09-2024
|
Enzymrapport - spytamylase
|
07-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
37 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Befolkning og Sundhed
*Ændringer kan ske undervejs. Herunder datoer m.m.
Biologi
Hjerte-karsystemet og ilttransport, herunder energistofskiftet og den optimale fordeling af de forskellige makromolekyler.
Definition af sundhed med udgangspunkt i WHO definition, der indeholder fysisk, psykisk og mental sundhed. (Her har eleverne været med til at definere og se på hvordan man passer på hver af de tre dele af sundhedsbegrebet).
Krams faktorer
Statens interesse for borgernes sundhed.
Geografi
Fokus:
Forløbet har fokus på demografi og befolkningsudvikling, med udgangspunkt i fødevarer og fødevareproduktions indvirkning på klima, miljø og sundhed. Herunder arbejdes der med fødevares klimaaftryk, landbrugets udvikling, befolkningsvækst, fejlernæring og underernæring.
Kernebegreber:
Strålingsbalance, fødevarers klimaaftryk og energifordeling, drivhusgasser, U-lande og I-lande, den demografiske transitionsmodel, levevilkår, industrialiseringen, befolkningspyramider, landbrug: mekanisering, specialisering, industrielle, regenerativt- og vertikalt landbrug, kunstgødning, pesticider, udvaskning, nærringsstoffer, vandmiljø, randzoner, grøn revolution.
Forsøg:
Kostens klimaaftryk og energifordeling (eksperimentelt forsøg)
Afstrømning og Topografi (digitale kort)
Forløbssite og Materialer:
https://sites.google.com/view/mad-mennesker/home
TV-dokumentar: Mellemøstens glemte krig (cfu)
TV-dokumentar: Vendepunkter for klimaet - Indien (cfu)
Kemi - udvinding af ressourcer fra regnskoven - guld, kakao, forskning (pilegiftsfrøer) og olieudvinding
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Artikel om proteinsyntese og nedarvning af gener
|
20-11-2024
|
Rapport: Kostens klimaaftryk og energi
|
12-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
35 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
NF POP
Ekskursion til den Blå planet
Fokus på vandmiljø og klimapåvirkning i havmiljøet. Eksperimentelt forsøg vandkvalitet.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kemiske bindingstyper
INDHOLD:
Grundstoffers opbygning, herunder Bohrs atommodel. Det Periodiske System. Systematikken i Det Periodiske Systems opbygning, med henblik på hovedgrupper, undergrupper og perioder. Kemiske reaktioner, herunder reaktionsskemaet og bevarelsessætningerne.
Opbygning og bindinger i simple og sammensatte ioner. Navngivning af ionforbindelser med simple og sammensatte ioner. Reaktioner med ionforbindelser. Med fokus på ioner i vand (næringssalte)
Molekylforbindelser og den fælles elektronsky. Molekylers opbygning, navngivning og rumlige struktur. Elektronprikformler og strukturformler. Elektronegativitet og polaritet i bindinger og molekyler.
I forbindelse med forsøg fokuseres der på laboratoriesikkerhed og H & P sætninger.
Forsøg -
- Aquaponics basilikum
- Fældningsreaktioner
Afleveringer -
- Rapport til forsøget 'Fældningsreaktioner'
OMFANG:
forløbet omfatter 15 moduler
KERNESTOF:
-grundstoffernes periodesystem
-kemiske bindingstyper, tilstandsformer og blandbarhed
SÆRLIGT FOKUS PÅ FØLGENDE FAGLIGE MÅL:
-gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet og i felten
VÆSENTLIGSTE ARBEJDSFORMER:
Lærergennemgang af teori. Dialogundervisning. Opgaveløsning i klassen.
Praktisk arbejde i laboratoriet i små grupper. Rapportskrivning
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fældningsreaktioner
|
06-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Klima og klimatilpasning
*Ændringer kan ske undervejs. Herunder datoer m.m.
Biologi
Hvad er klimaforandringer og hvilken betydning har det for os?
Eleverne har arbejdet med hvilke tiltag man kan gøre for klimaet, set i forhold til hvor meget det ville påvirke vores livsstil. Så opdeling mellem hvad man kunne gøre og hvad man er villig til at gøre for klimaet.
Eleverne har set en film om de mange tipping points og hvordan disse kan have en selvforstærkende effekt på klimaforandringerne. Fokus på hvorfor det er vigtigt at vi gør noget for klimaet.
Eleverne har arbejdet med flere forskellige former for bæredygtig fødevareproduktion, der tager udgangspunkt i et økosystem tankemønster. Herunder også hvordan de forskellige systemer kan forstærke hinanden.
Eleverne har fået viden om hvad der udgører et økosystem, med udgangspunkt i den danske skov som et økosystem. Hvordan et sådan system kræver mangfoldighed og styrkes af en højere biodiversitet. Herunder også hvilke tiltag skov og naturstyrelsen gør for at berige den danske skov. Vigtige begreber her er hydrologi, strukturer og artsrigdom, divers sammensætning af skovens træer og buske i forhold til at skabe flest mulige nicher.
Eleverne har i kemi lavet ethanol og har i biologi set på 1. og 2. generations bioethanol samt fordele og ulemper ved dette som et alternativ til fossile brændsel i blandt andet trafikken. Her er eleverne blevet introduceret til bioetik i forhold til hvordan det påvirker verdens fattigste, hvis vi i vesten begynder i stor stil at omdanne fødevare til ethanol til vores biler. Samt udfordringerne ved 2. generations bioethanol der dannes ud fra restprodukter fra industri og landbrug og hvordan dette ikke er prismæssigt konkurrencedygtigt i forhold fossile brændsler. Her har eleverne set på muligheder for genoverførsel, hvor de rigtige gener overføres til gærceller til at reducere omkostningerne ved nedbrydelsen af restprodukter.
Geografi
Fokus:
Indføring i klima med strålingsbalancen, som omdrejningspunkt. Herunder Albedo-effekten, kulstofkredsløbet og klimazoner ift. solindstråling og indfaldsvinkel. I forbindelse med klimaforandringer arbejdes der med den thermohaline cirkulation og Grønlandspumpen, ligesom der ses på monsunen i Indien i forbindelse med vandressourcer, som også relateres til Bolivia og regnskoven, hvor også bæredygtig udnyttelse af regnskoven inddrages.
Kernebegreber:
Forsøg:
Strålingsbalance og albedo-effekt (eksperimentelt forsøg)
Grønlandspumpen (eksperimentelt forsøg)
Forløbssite og materiale:
https://sites.google.com/view/hvordanerfremtideniarktisngb/home (undtaget: Modul 2 og Modul 4)
https://sites.google.com/view/regnskovenngb/home
Film: Filmen om fremtiden - 2040 (cfu)
Kemi - carbons kredsløb (forbrænding) og mulige alternativer til fossile brændstoffer
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Thermohaline Cirkulation
|
19-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
47 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Mængdeberegninger
INDHOLD:
Reaktionsskemaet, med henblik på angivelse af koefficienter og tilstandsformer.
Beregningsskemaet, med henblik på bestemmelse og beregning af masse, stofmængde, molarmasse, mængde og ækvivalente mængder, begrænsende faktor. Stofmængdekoncentration.
Særlig fokus på beregningsskemaet og stofmængdeformlen.
-Forsøg: Ingen
-Afleveringer: Ingen
KERNESTOF:
-stofmængdeberegninger i relation til reaktionsskemaer, herunder stofmængdekoncentration
SÆRLIGT FOKUS PÅ FØLGENDE FAGLIGE MÅL:
-udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer
VÆSENTLIGSTE ARBEJDSFORMER:
-Lærergennemgang af teori. Opgaveløsning i klassen. Fremlæggelser.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Gæring af glukose
|
13-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Organisk kemi
INDHOLD:
Introduktion til organisk kemi, herunder gennemgang af carbonhydrider med fokus på alkaner. Strukturformler, navngivning, beregning af molarmasser. Polaritet og blandbarhed. Reaktioner med organiske molekyler. Organiske molekylers struktur og rumlige opbygning.
Forsøg:
-Alkaners egenskaber
Afleveringer:
- Spørgsmål til forsøget 'Alkaners egenskaber'
OMFANG:
Forløbet omfatter 4 moduler.
KERNESTOF:
- kemiske bindingstyper, tilstandsformer og blandbarhed
- organiske og uorganiske molekylers og ionforbindelsers opbygning, navngivning, egenskaber og anvendelse
SÆRLIGT FOKUS PÅ FØLGENDE FAGLIGE MÅL:
- gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet og i felten
- præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene
- sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå globale processers lokale konsekvenser
VÆSENTLIGSTE ARBEJDSFORMER:
Lærergennemgang af teori. Opgaveløsning i klassen. Eksperimentelt arbejde. Rapportskrivning.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Forsøgs-spørgsmål 'Alkaners egenskaber'
|
04-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Redoxkemi
INDHOLD:
Begreberne reduktion og oxidation. Spændingsrækken. Særlig fokus på korrosion af jern.
Forsøg:
- 'Rust'
Afleveringer:
Førsøgsspørgsmål til forsøget.
OMFANG:
Forløbet omfatter 2 moduler
KERNESTOF:
-kemiske reaktioner, herunder simple redox- og syre-basereaktioner.
SÆRLIGT FOKUS PÅ FØLGENDE FAGLIGE MÅL:
- udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer
- sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå globale processers lokale konsekvenser
- undersøge problemstillinger samt udvikle og vurdere løsninger, hvor fagenes viden og metoder anvendes.
VÆSENTLIGSTE ARBEJDSFORMER:
Lærergennemgang af teori. Laboratoriearbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Forsøgs-spørgsmål til rustforsøget
|
06-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Syre-basekemi
INDHOLD:
Definition af syre, base og amfolyt. Definition af pH-begrebet. pH-indikatorer og arbejde med udvalgte syrer og baser ved syre-base kolorimetrisk titrering.
Forsøg: 'eddike - syre-base' kolorimetrisk titrering.
Aflevering: forsøgsspørgsmål til 'eddike - syre-base.' forsøget.
OMFANG:
forløbet omfatter 3 moduler
KERNESTOF:
-kemiske reaktioner, herunder simple redox- og syre-basereaktioner.
SÆRLIGT FOKUS PÅ FØLGENDE FAGLIGE MÅL:
- gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i laboratoriet og i felten
- præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene
VÆSENTLIGSTE ARBEJDSFORMER:
Lærergennemgang af teori. Opgaveløsning i klassen. Laboratoriearbejde. Journalskrivning.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Forsøgs-spørgsmål til 'Titrering af eddikesyre'
|
06-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Eksamensprojekt.
INDHOLD:
Eleverne udarbejder et skriftligt produkt, som skal ligge til grundlag for en intern prøve i naturfag. Produktet udarbejdes på baggrund af en opgave stillet af lærerne i de tre fag Kemi, Biologi og Geografi.
Den stillede opgave tager udgangspunkt i en faglig problemstilling, som har tilknytning til mindst et af de fællesfaglige temaer. Opgaven giver eleven mulighed for at inddrage alle tre fag i besvarelsen.
OMFANG:
forløbet omfatter 2 moduler
KERNESTOF:
- Alt kernestof er i spil
SÆRLIGT FOKUS PÅ FØLGENDE FAGLIGE MÅL:
- præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene
- indsamle, vurdere og anvende biologi-, geografi- og kemifaglige tekster og informationer fra forskelige typer af kilder
- undersøge problemstillinger samt udvikle og vurdere løsninger, hvor fagenes viden og metoder anvendes.
VÆSENTLIGSTE ARBEJDSFORMER:
udarbejdelse af skriftligt produkt under stilladsering og vejledning fra undervisere.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
2r nf skr. prøve
|
09-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Repetition og eksamensforberedelse.
INDHOLD:
Repetition af elevvalgte emner. Eksamensforberedelse. Der er mulighed for at gentage forsøg, eller lave forsøg man ikke var til stede til.
OMFANG:
der afvikles 6 moduler.
KERNESTOF:
alt kernestof er i spil
FAGLIGE MÅL:
Alle faglige mål er i spil.
VÆSENTLIGSTE ARBEJDSFORMER:
Elevstyret undervisning baseret på hvad eleverne har mest brug for. Forberedelse af eksamensspørgsmål.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64959576389",
"T": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64959576389",
"H": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64959576389"
}