Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Vordingborg Gymnasium & HF
|
Fag og niveau
|
Dramatik C
|
Lærer(e)
|
Trine Vilstrup Husby
|
Hold
|
2024 dr/g (1g dr GF, 1g dr)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til faget - skuespillerens redskaber
Formålet med dette forløb er:
- at eleverne skal danne sig et overblik over de forskellige redskaber og teknikker, som benyttes til skuespil af forskellig art
- derudover skal eleverne opnå forståelse for og bevidsthed omkring følgende begreber(mimik, gestik, blikretning, stemmeføring, udtryksniveau, tempo, rytme) til brug for senere arbejde med skuespil.
Der fokuseres ikke på nogen bestemt dramatisk genre, pointen er ikke at lære at spille naturalistisk teater så troværdigt som muligt. Derimod er pointen at eleverne lærer at udvælge de mest oplagte skuespilteknikker i forhold til genre og det dramatiske produkt man ønsker at opnå.
Kernestof:
Sørensen, Karen: Dramatik - En grundbog(Systime 2008), s. 11-12, 14-19, 21-22, 27-30, 33-35
Omfang i alt: ca. 16 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Teaterhistorisk overblik
Forløbet gennemgår, primært teoretisk, teaterhistorien, men med mere dybdegående nedslag, i forskellige centrale perioder, som ikke senere læses særskilt.
Holdet har været inddelt i grupper, som har arbejdet med hver deres teaterhistoriske periode til fremlæggelse for resten af holdet. Og de fire grupper har dermed ikke arbejdet med det samme kernestof.
Kernestof for de forskellige grupper (alt fra Karen Sørensen: "Dramatik - en teaterhistorie):
Antikken: s. 7-24
Commedia Dell'Arte: s. 25-40
Oplysningstiden: s. 61-81
Brecht og det episke teater: s. 103-122
I alt (pr. gruppe): ca. 20 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Det Elizabethanske teater og Shakespeare
Vi arbejder med Shakespeare og det Elizabethanske teater i teori og praksis. Formålet med forløbet er at eleverne skal opnå en forståelse for hvordan tidens historiske kontekst afspejles i Shakespeares drama.
Fokus er:
Tiden, teaterbygningen, scenografi, spillestil(tidens konventioner indenfor teatret i det hele taget)
Vi arbejder analytisk og praktisk med uddrag af William Shakespeares "Romeo og Julie", hvor eleverne, i grupper, laver en miniforestilling ud fra de principper vi har gennemgået i undervisningen.
Læste tekster:
Karen Sørensen: Dramatik - En teaterhistorie, s.41-59 (ca. 18 sider)
Uddrag af William Shakespeare: "Romeo og Julie" (akt 1, sc. 2; akt 5 , sc. 1; akt 3, sc.1) (ca. 4 sider)
Blandet materiale fra Sparknotes (https://www.sparknotes.com/search?q=Romeo%20and%20Juliet%20(SparkNote) ca. 3 sider
Omfang i alt: ca. 25 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Lynkursus i naturalisme
Vi arbejder med naturalistisk teater, med fokus på den historiske kontekst og Stanislavskijs system. Vigtige nøgleord er: Stemningserindring, det magiske hvis, de givne omstændigheder, motivering, undertekst.
En stor del af forløbet er brugt på at hver elev har observeret en fremmed person og dannet en karakkter på basis af dette, som de har arbejdet med at leve sig ind, igennem fx praktiske øvelser, fx den varme stol
Kernestof:
Henrik Flygare: Klar Scene, s. 104-107 (ca. 4 sider)
I alt ca. 4 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Absurd teater
Vi arbejder med absurdismen i teori og praksis. Formålet med forløbet er at eleverne skal opnå en forståelse for hvordan tidens historiske kontekst afspejles i det absurde drama.
Nøgleord er:
Historisk kontekst:
eksistentialisme, følelsen af håbløshed efter verdenskrigene, værdisammenbrud, savnet efter nye værdier og en mening med tilværelsen, Sisyfosmyten, menneskets manglende evne til selv at skabe en mening med tilværelsen, atombomben og truslen om verdensudslettelse.
Teatermæssigt:
Det absurde teater som demonstration af det fortabte menneskes meningsløse handlinger, ingen løsningsforslag i det absurde teater, ingen illusion af en ydre virkelighed, ingen tid/sted/miljø, ikke egentlige karakterer, men nærmere klovneagtige billeder på menneskelige følelser(ængstelse, fortvivlelse), tragikomik, vanens magt, kommunikationssammenbrud og meningsløs dialog, cirkulær dramaturgi.
Vi arbejder analytisk og praktisk med uddrag af Becketts "Vi venter på Godot" og Ionescos "Den skaldede sangerinde", hvor eleverne laver en miniforestilling ud fra de principper vi har gennemgået i undervisningen.
Læste tekster:
Henrik Flygare m.fl.: KLAR SCENE., DRAMA., 140-142 (ca. 3 sider)
uddrag af "Den skaldede sangerinde" af Eugéne Ionesco 1950 (ca. 2 sider)
uddrag af "Vi venter på Godot" af Samuel Beckett 1952 (ca. 2 sider)
Vi har set et klip fra en dansk opsætning af "Vi venter på Godot" med Paul Hagen og Louis Miehe-Renard (http://www.youtube.com/watch?v=tQi4DAxvMR8) (ca. 1 side)
Omfang i alt: ca. 8 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksamensprojekt
Elever arbejder selvstændigt i grupper med eksamensprojekter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65104416627",
"T": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65104416627",
"H": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65104416627"
}