Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Vordingborg Gymnasium & HF
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
Lærer(e)
|
Christian Romme Vaupel, Nicolai Friis Lundsgaard
|
Hold
|
2024 mu/g (1g mu GF, 1g mu)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb: Tema1 Rytmer og latinamerikansk musik
I grundforløbet fokuserer vi på rytmer og arbejder med etnisk musik, afrikansk musik og latinamerikansk musik gennem læsning af Orla Winthers tekster om dette (fra serien Musikhistorien bind 1).
Desuden arbejder vi med lettere sammenspil. Både på hele holdet, som rotation og i små grupper. D. 10. oktober er holdet til kordag med de omgivende gymnasier på Nykøbing Katedralskole.
Begreber:
- Puls, tempo, takt, taktart, underdeling, node-/pauseværdier, bindebuer, beat/off-beat
Enstemmige sange:
- "Sensommervise", "Let It Be", "With A Little Help", "Gi' os lyset tilbage" m.fl.
Flerstemmige korsatser:
- "Omvendt"
- "På kanten af ingenting"
- "Flammer Rammer"
Sammenspil:
- "Midt om natten"
- "Oye Como Va"
- "Kompromis"
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Grundforløb musik etnisk musik.pdf
-
JOHANNES GRØNAGER: C-NØGLEN, SYSTIME; sider: 41-46, 53-55
-
I dag bruger vi hele modulet på at synge og spille. Derfor er lektien at lytte til "Oye como va" af Santana, som vi skal spille som rotation :-)(Originalen står i Am - Vi spiller i Dm)
-
Adgang til musik.docx
-
Øvelse 65 tom.png
-
Vi afslutter rotationen i dag. Lyt derfor til live-udgaven af "Oye Como Va" for inspiration :-)
-
Øvelse 65 udfyldt.png
-
Sammenspilsgrupper
-
Øvelse 65 tom-.png
-
Lyt til "Kompromis" i den version, jeg har vedhæftet herunder . Den er pitchet op til Am, som er den toneart, vi spiller i. Jeg har også vedhæftet noder, akkorder og teksten. Øv om muligt på sangen. Husk, at I gerne må bruge musiklokalerne, når de er
-
LYD - Thor Farlov - Kompromis - Am.mp3
-
NODER, AKKORDER, TEKST - Kompromis - Am
-
I kom godt i gang med "Kompromis" i alle grupper sidste gang. Øv på det, I havde svært ved, til i dag. Måske var det tekst, måske var det guitargreb - det ved I bedst selv. HUSK, at musikafdelingen er jeres at øve i, når der er ledigt.
-
Kompromis - Am - Noder, tekst og akkorder
-
Thor Farlov - Kompromis - Lyd i vores toneart
-
Øvefiler til kordag
-
Øvefiler til sangene
-
Jeg tager imod øvefil pitch kvint ned.mp3
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Jul + Tema2 klassisk musik +toner og intervaller
I dette forløb gennemgås kapitlerne om toner og intervaller fra Johannes Grønagers bog "C-nøglen" og der laves øvelser på Musikipedia.dk.
3-klange og deres opbygning introduceres også kort.
Den klassiske musikhistorie fra middelalder til nyere tid introduceres kort med kort oversigtstekst af Jakob Jensen.
Dernæst lyttes der til Mussorgskys "Udstillingsbilleder" i Ravels orkestrering
Værkgennemgang:
- Mussorgsky/Ravel: Udstillingsbilleder (auditiv analyse)
- Mozart: "Confutatis" fra Requiem - nodebaseret og auditiv analyse med fokus på kontekst (Requiem), tekstligt indhold, form samt vokale og instrumentale roller.
I november øves der frem mod årets julekoncert i Vordingborg kirke d. 25/11, hvor holdet opførte nummeret "Tidsrejsen". Ydermere medvirkede de på fællesnummeret "Hvad er det der gør jul til noget særligt".
Sange:
- Regnvejrsdag i november
- Glade jul
- Godmorgen lille land
m.fl.
Sammenspil:
- Jeg tager imod
- Tidsrejsen
- Mistletoe
- Let Love Be Love
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Tema 3: Rock-/popmusik-analyse
Et kort temaforløb om pop/rock-analyse, hvor der læses om begreberne tid, rum, hook, break, gimmick og form fra bogen Rockmusik i tid og rum. Endvidere en introduktion til soundbegreberne livelyd/soundscape og de forskellige dimensioner i soundboksen fra samme bog samt brug af groove-begreber fra grundforløb i analysen af pop/rock-musik.
Analyse:
- Michael Jackson: "Rock with You" - fokus på form
- Michael Jackson: "Bad" med fokus på form, tid-rum, hook, break, gimmick, groove og sound (med nodebilag)
Brug af musikprogrammer på computer:
- Eleverne laver i grupper i programmet Reaper deres egne mixes af forskellige spor fra Vinnie Whos nummer "Remedy" og skal efterfølgende reflektere over, hvordan de påvirkede sporenes og nummerets placering i soundboksen via volume, panorering, rumklang og equalizing.
Enstemmige sange:
- Midt om natten
- Yesterday
- Can't Help Falling in Love
m.fl.
Kor:
- Love is a matter of difference
Sammenspil:
- Ordinary Things (gruppe)
- Stå op gå ned (gruppe)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Særligt studeret område: Reggae
Et analytisk forløb på baggrund af de tematiske forløb med fokus på reggaemusik fra Jamaica, men også om hvordan den har spredt sig til England og Danmark. Der har hovedsageligt været fokus på værkgennemgang gennem analyse, men baggrunden for og konteksten omkring genren har også været diskuteret i timerne.
Tekstmateriale:
- Jakob Jensen: "Reggae på Jamaica - en oversigt", jakobmjensen.dk, ukendt årstal.
- Per Reinholdt Nielsen: om "Den gyngende hypnotiske rytme" s. 139-145 fra Rebel og Remix, Systime, 2011.
- Karsten Tanggaard: om "Den musikalske baggrund" og "Reggae" fra Poprock, Disco og Reggae, DR, 1985.
- Morten Bay: om "Reggae, ska og England", "The Police", "Danmark og reggae" og "Tøsedrenge alene" fra Popmusikkens historie, Dansk Sang, 2007.
Værkgennemgang:
- Bob Marley and The Wailers: "Them Belly Full (But We Hungry)" (1974)
- Bob Marley and The Wailers: "Could You Be Loved" (1980)
- The Police: "Walking on The Moon" (1979)
- Tøsedrengene: "Sig du ka' li' mig" (1981)
Medvirken med fællesnummer "Tomgang" til forårskoncert på spillestedet STARS d. 23/4-25.
Analyse af samba-groove fra Orla Vinthers kapitel om "Latinamerika" som repetition af grundforløbsemne om "Etnisk musik og Latinamerikansk musik".
Eksamenssammenspil i grupper:
- Et sted hvor vi de første (Aphaca)
- Feel Good Inc. (Gorillaz)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65104422195",
"T": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65104422195",
"H": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65104422195"
}