Holdet 2024 mu/g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Vordingborg Gymnasium & HF
Fag og niveau Musik C
Lærer(e) Christian Romme Vaupel, Nicolai Friis Lundsgaard
Hold 2024 mu/g (1g mu GF, 1g mu)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb: Tema1 Rytmer og latinamerikansk musik
Titel 2 Jul + Tema2 klassisk musik +toner og intervaller
Titel 3 Tema 3: Rock-/popmusik-analyse
Titel 4 Særligt studeret område: Reggae

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb: Tema1 Rytmer og latinamerikansk musik

I grundforløbet fokuserer vi på rytmer og arbejder med etnisk musik, afrikansk musik og latinamerikansk musik gennem læsning af Orla Winthers tekster om dette (fra serien Musikhistorien bind 1).

Desuden arbejder vi med lettere sammenspil. Både på hele holdet, som rotation og i små grupper. D. 10. oktober er holdet til kordag med de omgivende gymnasier på Nykøbing Katedralskole.

Begreber:
- Puls, tempo, takt, taktart, underdeling, node-/pauseværdier, bindebuer, beat/off-beat


Enstemmige sange:
- "Sensommervise", "Let It Be", "With A Little Help", "Gi' os lyset tilbage" m.fl.

Flerstemmige korsatser:
- "Omvendt"
- "På kanten af ingenting"
- "Flammer Rammer"

Sammenspil:
- "Midt om natten"
- "Oye Como Va"
- "Kompromis"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Jul + Tema2 klassisk musik +toner og intervaller

I dette forløb gennemgås kapitlerne om toner og intervaller fra Johannes Grønagers bog "C-nøglen" og der laves øvelser på Musikipedia.dk.
3-klange og deres opbygning introduceres også kort.

Den klassiske musikhistorie fra middelalder til nyere tid introduceres kort med kort oversigtstekst af Jakob Jensen.
Dernæst lyttes der til Mussorgskys "Udstillingsbilleder" i Ravels orkestrering

Værkgennemgang:
- Mussorgsky/Ravel: Udstillingsbilleder (auditiv analyse)
- Mozart: "Confutatis" fra Requiem - nodebaseret og auditiv analyse med fokus på kontekst (Requiem), tekstligt indhold, form samt vokale og instrumentale roller.

I november øves der frem mod årets julekoncert i Vordingborg kirke d. 25/11, hvor holdet opførte nummeret "Tidsrejsen". Ydermere medvirkede de på fællesnummeret "Hvad er det der gør jul til noget særligt".

Sange:
- Regnvejrsdag i november
- Glade jul
- Godmorgen lille land
m.fl.

Sammenspil:
- Jeg tager imod
- Tidsrejsen
- Mistletoe
- Let Love Be Love
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Tema 3: Rock-/popmusik-analyse

Et kort temaforløb om pop/rock-analyse, hvor der læses om begreberne tid, rum, hook, break, gimmick og form fra bogen Rockmusik i tid og rum. Endvidere en introduktion til soundbegreberne livelyd/soundscape og de forskellige dimensioner i soundboksen fra samme bog samt brug af groove-begreber fra grundforløb i analysen af pop/rock-musik.

Analyse:
- Michael Jackson: "Rock with You" - fokus på form
- Michael Jackson: "Bad" med fokus på form, tid-rum, hook, break, gimmick, groove og sound (med nodebilag)

Brug af musikprogrammer på computer:
- Eleverne laver i grupper i programmet Reaper deres egne mixes af forskellige spor fra Vinnie Whos nummer "Remedy" og skal efterfølgende reflektere over, hvordan de påvirkede sporenes og nummerets placering i soundboksen via volume, panorering, rumklang og equalizing.

Enstemmige sange:
- Midt om natten
- Yesterday
- Can't Help Falling in Love
m.fl.

Kor:
- Love is a matter of difference

Sammenspil:
- Ordinary Things (gruppe)
- Stå op gå ned (gruppe)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Særligt studeret område: Reggae

Et analytisk forløb på baggrund af de tematiske forløb med fokus på reggaemusik fra Jamaica, men også om hvordan den har spredt sig til England og Danmark. Der har hovedsageligt været fokus på værkgennemgang gennem analyse, men baggrunden for og konteksten omkring genren har også været diskuteret i timerne.

Tekstmateriale:
- Jakob Jensen: "Reggae på Jamaica - en oversigt", jakobmjensen.dk, ukendt årstal.
- Per Reinholdt Nielsen: om "Den gyngende hypnotiske rytme" s. 139-145 fra Rebel og Remix, Systime, 2011.
- Karsten Tanggaard: om "Den musikalske baggrund" og "Reggae" fra Poprock, Disco og Reggae, DR, 1985.
- Morten Bay: om "Reggae, ska og England", "The Police", "Danmark og reggae" og "Tøsedrenge alene" fra Popmusikkens historie, Dansk Sang, 2007.

Værkgennemgang:
- Bob Marley and The Wailers: "Them Belly Full (But We Hungry)" (1974)
- Bob Marley and The Wailers: "Could You Be Loved" (1980)
- The Police: "Walking on The Moon" (1979)
- Tøsedrengene: "Sig du ka' li' mig" (1981)

Medvirken med fællesnummer "Tomgang" til forårskoncert på spillestedet STARS d. 23/4-25.

Analyse af samba-groove fra Orla Vinthers kapitel om "Latinamerika" som repetition af grundforløbsemne om "Etnisk musik og Latinamerikansk musik".

Eksamenssammenspil i grupper:
- Et sted hvor vi de første (Aphaca)
- Feel Good Inc. (Gorillaz)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer