Holdet 2024 me/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Vordingborg Gymnasium & HF
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Henning Kristensen
Hold 2024 me/1 (1g me/1 GF, 1g me/1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Drama, action og billeder
Titel 2 Gys, lyd og lys
Titel 3 Kortfilmens dramaturgi
Titel 4 Dokumentar og reality
Titel 5 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Drama, action og billeder

Forløb med introduktion til mediefag, både til det analytiske og til det praktiske. Formålet er at give eleverne en generel introduktion til filmiske virkemidler og filmanalyse, såvel som kendskab til brugen af kamera og redigering (i Final Cut Pro).

Eleverne præsenteres for Filmcentralens "Filmleksikon" som grundbog og vigtigheden af at kunne og bruge begreberne herfra. Begreberne bruges både i det analytiske arbejde med filmeksempler og i det praktiske arbejde.

I dette forløb arbejdes med og gennemgås filmiske virkemidler indenfor:
- Billedbeskæring
- Billedkomposition
- Kamerabevægelser og -vinkler
- Klipning

Desuden taler vi kort om filmgenrer, herunder Drama- og action-genren.

Vi starter forløbet med en introduktion til FEMO-principper, som er en måde at skabe gode filmiske billeder på. Udover det teoretisk/analytiske arbejde produceres kamera/klippeøvelser, hvor begreberne afprøves i praksis.

Sekundært materiale:
- FEMO – genvej til filmiske frames: https://mediefagsydkysten.wordpress.com/2017/06/22/femo-genvej-til-filmiske-frames/
- Granild, Dorte Schmidt: ’FEMO: Fire veje til filmiske frames’, 16:9 filmtidsskrift, 1/5 2016: http://www.16-9.dk/2016/05/femo/
- Lise Brix Pape, Liselotte Michelsen og Lars Knudsen: "Filmleksikon A-Z", Filmcentralen: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog

Antal normalsider:
- 20

Primært materiale:
Filmcitater:
- Sam Mendes: "American Beauty" (1999)
- Vince Gilligan: "Better Call Saul - episode: Bagman" (2020)
- Hugo Rosenstand og Karl Stenström: "Agnes" (2021) (kortfilm)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Gys, lyd og lys

Forløb hvor der bygges videre på introduktionen til de filmiske virkemidler, og som kort introducerer gyser-genren og science-fiction genren. Formålet er at udvide elevernes begrebsforståelse og analytiske kompetencer. Dette gøres bl.a. via introduktionen af følgende filmiske virkemidler:

- Lyd og Musik
- Lys og farver

Desuden introduceres der til filmiske virkemidler omkring klipning, der både er brugt i citatanalyse og i praktiske øvelser i form af kamera/klippeøvelse.

Sekundært materiale:
- Filmiske og dramaturgiske virkemidler: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler
- Genre og genreanalyse: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/genrer-og-genrefilm

Antal normalsider:
15

Primært materiale:
Filmcitater:
- Alejandro González Iñárritu: "Babel" (2006)
- Zack Snyder: "Dawn of the Dead" (2004)
- Alfred Hitchcock: "Psycho" (1961)
- Vincenzo Natali: "Paris, je t’aime: Quartier de la Madeleine" (2006)
- Ridley Scott: "Alien - den 8. passager" (1979)
- Michael Moore: "Bowling for Columbine" (2002)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Kortfilmens dramaturgi

Forløb om grundlæggende dramaturgi med udgangspunkt i kortfilmgenren. Formålet med forløbet er at lære eleverne at forstå og arbejde med forskellige dramaturgiske modeller - såvel som at anvende modellerne i egen produktion. Der arbejdes med kortfilmen som genre og med dramaturgisk analyse af udvalgte kortfilm. Forløbet afsluttes med gruppeproduktion (pilotproduktionen) af egen kortfilm. Ved pilotproduktionen er der særligt fokus på præproduktionen i form af plot, præmis og manuskript/storyboard.

Der arbejdes med genrebegrebet dels ud fra Raskins 7 parametre og dels ud fra Genreblomsten.

Centrale begreber:
- Karakterer
- Konflikt
- Plot og præmis
- Setup og payoff
- Suspence og surprise

Derudover arbejdes med dramaturgiske modeller:
- Aktantmodellen
- Tre-akt-modellen
- Berettermodellen.

Sekundært materiale:
- Filmleksikon: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmens-dramaturgi
- Raskin og Genreblomsten: https://indidansk.dk/kortfilm-2

Antal normalsider:
10

Primært materiale:
Filmcitater (kortfilm):
- Robert Kellner: "Einen Schritt Weiter" (2019)
- Anders Thomas Jensen: "Valgaften" (1998)
- Mathieu Ratthe: "Lovefield" (2008)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Dokumentar og reality

Forløbet "Dokumentar og reality" er et fakta-forløb, der har til formål at give eleverne kendskab til generelle træk ved faktagenren sammenlignet med fiktionsgenren. Der arbejdes og gennemgås forskellige typer af dokumentarfilm og reality-programmer. Forløbet afsluttes med elev-produktion af en selvvalgt fakta-film.

Genreanalysen står centralt i forløbet, hvor der arbejdes med træk og karakteristika for:

- Fakta - Fiktion
- Dokumentar - Reality
- Observerende dokumentar - Dybdeborende dokumentar
- Reality serie - Reality magasin - Reality show

Derudover arbejdes der videre med filmiske og dramaturgiske virkemidler, og i forbindelse med reality-programmer arbejdes der med produktionsplatforme og -kanaler.

Sekundært materiale:
- Gitte Horslund og Jette Meldgaard Harboe: Den iscenesatte virkelighed. Systime 2004-11. (Siderne 8-10 og 59-63).

Antal normalsider:
8

Primært materiale:
Filmcitater:
- Bjarni H Raynisson: "Hjemløs i virkeligheden" (2007)
- Lars Engels: "Dømt til behandling" (1997)
- Stig Andersen: "Skatteakrobaterne" (2002)
- Lars Høj: "Hjerteblod" (2002)
- (Elevernes fremlæggelse af selvvalgte realityprogrammer)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Eksamensprojekt

Forløb, hvor eleverne laver deres eksamensproduktion. Formålet for eleverne er at bruge deres viden om filmiske virkemidler, dramaturgi m.v. i praksis, i produktionen af egen film. Der er arbejdet med præproduktion (idéudvikling, manuskript, storyboard), selve produktionen og redigering i Final Cut Pro.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer