Holdet 2024 bk/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Vordingborg Gymnasium & HF
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Gitte Rye
Hold 2024 bk/1 (1g bk/1 GF, 1g bk/1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kunstens virkemidler
Titel 2 Nedslag i kroppens kunsthistorie
Titel 3 Vanitas
Titel 4 Avantgarde
Titel 5 STOF
Titel 6 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kunstens virkemidler

I grundforløbet er fokus på kunstens virkemidler:
Farveteori - Ittens farvecirkel (7 farvekontraster)
Komposition: statisk/dynamisk, åben/lukket, hierarkisk/additiv, balance og harmoni
Rumlighed: Hvordan skaber man rum i et billede? Hvordan gør man en genstand rumlig?

Analysetilgang: formanalyse

Tekst:
Om farve: https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=137 (sept. 21)
Om komposition: https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=134
Lærerproduceret PP med eksempler

Praktiske øvelser
Kopper i fedtfarve med komplementærkontrast
Monokrom farveskala
Monokromt maleri af kopper i akrylmaling
Linoleumstryk med frit motiv-valg
Perspektivtegning med etpunkts-perspektiv
Tegning af en geometrisk form med lys/skygge
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Nedslag i kroppens kunsthistorie

Fokus på kropsskildringer fra Antikken, Renæssancen, modernismen og samtidskunsten
centrale begreber: contra posto, idealiseret, figurativt/abstrakt, statisk/dynamisk
Analysetilgang: skulpturanalyse

Tekst: Lærerproduceret PP med tekst og værk-eksempler

Praktiske øvelser:
Øvelse 1: Tegning af krop i (nogenlunde) korrekte proportioner
Øvelse 2: Tegning af krop i contra post-stilling
Øvelse 3: Klassisk skulptur med moderne ændring (valgfrit om den laves med AI eller som collage)
Øvelse 4: Skulptur (vælg mellem ler, pap eller installation)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 4 Avantgarde

Fokus
Forklare, hvad avantgarde-kunst (kunst for livets skyld) er og give eksempler på avantgardekunst.

Tekst:
Lærerproduceret PP med tekst og værkeksempler

Øvelse:
Proces med brainstorm, valg af værktype samt udformning af lille værk, hvor "kunst for livet" (noget der skal ændres i samfundet) er i centrum.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 STOF

Fokus:
Arbejde med værk til Kørners Kunstkonkurrence:

Hvordan kan man opfatte stof - både som materiale og i overført betydning?
Diverse eksempler på kunstnere, der har arbejdet med stof som materiale, men også i overført betydning - stof til eftertanke
Forskellige værktyper: broderi, skulptur, landart, performancekunst, installation og arkitektur

Analysetilgang: Semiotisk analyse

Tekst: Lærerredigeret PP med udgangspunkt i inspirationsmaterialet fra Kørners Kunstkonkurrence

Øvelser:
Undersøgelse af tegn i form af indeks, ikon og symbol
Proces med problemstilling, brainstorm og udformning af værk til Kørners kunstkonkurrence
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Eksamensprojekt

Emnet for eksamensprojektet er AFTRYK

Oplægget (PP) fokuserer på forskellige former for aftryk: semiotik, grafik, japansk træsnit, andre kunstudtryk (performance, arkitektur og skulptur)

Arbejde med selvvalgt problemstilling under emnet aftryk og udarbejdelse af eksamensprojekt.

Ekskursion til Fuglsang Kunstmuseum med både særomvisning (Anden krop) og opgaver i faste udstilling med fokus på repetition af kunstens virkemidler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer