Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Vordingborg Gymnasium & HF
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Gitte Rye
|
Hold
|
2024 bk/1 (1g bk/1 GF, 1g bk/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kunstens virkemidler
I grundforløbet er fokus på kunstens virkemidler:
Farveteori - Ittens farvecirkel (7 farvekontraster)
Komposition: statisk/dynamisk, åben/lukket, hierarkisk/additiv, balance og harmoni
Rumlighed: Hvordan skaber man rum i et billede? Hvordan gør man en genstand rumlig?
Analysetilgang: formanalyse
Tekst:
Om farve: https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=137 (sept. 21)
Om komposition: https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=134
Lærerproduceret PP med eksempler
Praktiske øvelser
Kopper i fedtfarve med komplementærkontrast
Monokrom farveskala
Monokromt maleri af kopper i akrylmaling
Linoleumstryk med frit motiv-valg
Perspektivtegning med etpunkts-perspektiv
Tegning af en geometrisk form med lys/skygge
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Nedslag i kroppens kunsthistorie
Fokus på kropsskildringer fra Antikken, Renæssancen, modernismen og samtidskunsten
centrale begreber: contra posto, idealiseret, figurativt/abstrakt, statisk/dynamisk
Analysetilgang: skulpturanalyse
Tekst: Lærerproduceret PP med tekst og værk-eksempler
Praktiske øvelser:
Øvelse 1: Tegning af krop i (nogenlunde) korrekte proportioner
Øvelse 2: Tegning af krop i contra post-stilling
Øvelse 3: Klassisk skulptur med moderne ændring (valgfrit om den laves med AI eller som collage)
Øvelse 4: Skulptur (vælg mellem ler, pap eller installation)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Vanitas
Fokus
Vanitas stilleben og vanitassymboler
Analysetilgang: Betydningsanalyse
Tekst:
https://kunstensstemmer.systime.dk/index.php?id=237
Praktisk øvelse:
Ai-genereret Vanitasbillede med moderne elementer
Opstilling med moderne vanitassymboler (fotoøvelse)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Avantgarde
Fokus
Forklare, hvad avantgarde-kunst (kunst for livets skyld) er og give eksempler på avantgardekunst.
Tekst:
Lærerproduceret PP med tekst og værkeksempler
Øvelse:
Proces med brainstorm, valg af værktype samt udformning af lille værk, hvor "kunst for livet" (noget der skal ændres i samfundet) er i centrum.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
STOF
Fokus:
Arbejde med værk til Kørners Kunstkonkurrence:
Hvordan kan man opfatte stof - både som materiale og i overført betydning?
Diverse eksempler på kunstnere, der har arbejdet med stof som materiale, men også i overført betydning - stof til eftertanke
Forskellige værktyper: broderi, skulptur, landart, performancekunst, installation og arkitektur
Analysetilgang: Semiotisk analyse
Tekst: Lærerredigeret PP med udgangspunkt i inspirationsmaterialet fra Kørners Kunstkonkurrence
Øvelser:
Undersøgelse af tegn i form af indeks, ikon og symbol
Proces med problemstilling, brainstorm og udformning af værk til Kørners kunstkonkurrence
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksamensprojekt
Emnet for eksamensprojektet er AFTRYK
Oplægget (PP) fokuserer på forskellige former for aftryk: semiotik, grafik, japansk træsnit, andre kunstudtryk (performance, arkitektur og skulptur)
Arbejde med selvvalgt problemstilling under emnet aftryk og udarbejdelse af eksamensprojekt.
Ekskursion til Fuglsang Kunstmuseum med både særomvisning (Anden krop) og opgaver i faste udstilling med fokus på repetition af kunstens virkemidler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65114159889",
"T": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65114159889",
"H": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65114159889"
}