Holdet 2024 bk/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Vordingborg Gymnasium & HF
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Gitte Rye
Hold 2024 bk/2 (1g bk/2 GF, 1g bk/2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kunstens virkemidler
Titel 2 Nedslag i kroppens kunsthistorie
Titel 3 Vanitas
Titel 4 Landskab og Arkitektur
Titel 5 STOF
Titel 6 Eksamensprojekt
Titel 7 Repetition
Titel 8 Repetition og ordne portefolier

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kunstens virkemidler

I grundforløbet er fokus på kunstens virkemidler:
Farveteori - Ittens farvecirkel (7 farvekontraster)
Komposition: statisk/dynamisk, åben/lukket, hierarkisk/additiv, balance og harmoni
Rumlighed: Hvordan skaber man rum i et billede? Hvordan gør man en genstand rumlig?

Analysetilgang: formanalyse

Tekst:
Om farve: https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=137 (sept. 21)
Om komposition: https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=134
Lærerproduceret PP med eksempler

Praktiske øvelser
Kopper i fedtfarve med komplementærkontrast
Monokrom farveskala
Monokromt maleri af kopper i akrylmaling
Linoleumstryk med frit motiv-valg
Perspektivtegning med etpunkts-perspektiv
Tegning af en geometrisk form med lys/skygge
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Nedslag i kroppens kunsthistorie

Fokus på kropsskildringer fra Antikken, Renæssancen, modernismen og samtidskunsten
centrale begreber: contra posto, idealiseret, figurativt/abstrakt, statisk/dynamisk
Analysetilgang: skulpturanalyse

Tekst: Lærerproduceret PP med tekst og værk-eksempler: https://efif-my.sharepoint.com/:p:/g/personal/grn_vordingborg-gym_dk1/Ee1pNZU1JjROjj4kPoGYMQgBHYGGeO1tebMJAKnmMIw46g?email=rgtm%40roskilde-gym.dk&e=Ro1fem

Praktiske øvelser:
Øvelse 1: Tegning af krop i (nogenlunde) korrekte proportioner
Øvelse 2: Tegning af krop i contra post-stilling
Øvelse 3: Klassisk skulptur med moderne ændring (valgfrit om den laves med AI eller som collage)
Øvelse 4: Skulptur (vælg mellem ler, pap eller installation)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 4 Landskab og Arkitektur

Fokus:
1. Hvad kendetegner romantikkens landskaber?
2. Hvad kendetegner Guldalderens landskaber?
3. Hvordan maler impressionisterne?
4. Hvad er land art, og hvad kendetegner den?
5. Giv eksempler på, hvordan samtidskunsten arbejder med landskabet
6. Hvad kendetegner modernistisk arkitektur?
7. Hvad kendetegner fænomenologisk arkitektur?
Tekst:
Lærerproduceret PP med tekst og værkeksempler
https://efif-my.sharepoint.com/:p:/g/personal/grn_vordingborg-gym_dk1/EbBhiO5GVshNmL0VJ4UjnkgBMgtHHQro-CLHgxNXNXQvGA?email=rgtm%40roskilde-gym.dk&e=k3CQQc

Praktiske øvelse:
Valgfri øvelse mellem: parafrase, arkitektur eller installation. I alle tre øvelser skal eleven forholde sig til landskabet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 STOF

Fokus:
Arbejde med værk til Kørners Kunstkonkurrence:

Hvordan kan man opfatte stof - både som materiale og i overført betydning?
Diverse eksempler på kunstnere, der har arbejdet med stof som materiale, men også i overført betydning - stof til eftertanke
Forskellige værktyper: broderi, skulptur, landart, performancekunst, installation og arkitektur

Analysetilgang: Semiotisk analyse

Tekst: Lærerredigeret PP med udgangspunkt i inspirationsmaterialet fra Kørners Kunstkonkurrence: https://efif-my.sharepoint.com/:p:/g/personal/grn_vordingborg-gym_dk1/EWc8EwQC-iJCvXXkvs0ZzWwBj8m1su6tsHxNozZ6A1f-xQ?email=rgtm%40roskilde-gym.dk&e=5IuwwL


Praktiske øvelser:
Undersøgelse af tegn i form af indeks, ikon og symbol
Proces med problemstilling, brainstorm og udformning af værk til Kørners kunstkonkurrence
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Eksamensprojekt

Emnet for eksamensprojektet er AFTRYK

Oplægget (PP) fokuserer på forskellige former for aftryk: semiotik, grafik, japansk træsnit, andre kunstudtryk (herunder arkitektur).
PP: https://efif-my.sharepoint.com/:p:/g/personal/grn_vordingborg-gym_dk1/EdNGJR8ojRtHhzOBea-FDFIBYz2FaVc28ju6E4GMeR4Iow?email=rgtm%40roskilde-gym.dk&e=gV3luQ

Arbejde med selvvalgt problemstilling under emnet aftryk og udarbejdelse af eksamensprojekt.

Ekskursion til Fuglsang Kunstmuseum med både særomvisning (Anden krop) og opgaver i faste udstilling med fokus på repetition af kunstens virkemidler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Repetition

Repetition og ordne portefolier
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Repetition og ordne portefolier

Repetition af årets emner og overblik over portefolier
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer