Vordingborg Gymnasium & HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Vordingborg Gymnasium & HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 bk/2 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Vordingborg Gymnasium & HF
Fag og niveau
Billedkunst C
Lærer(e)
Gitte Rye
Hold
2024 bk/2 (
1g bk/2 GF
,
1g bk/2
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Kunstens virkemidler
Titel 2
Nedslag i kroppens kunsthistorie
Titel 3
Vanitas
Titel 4
Landskab og Arkitektur
Titel 5
STOF
Titel 6
Eksamensprojekt
Titel 7
Repetition
Titel 8
Repetition og ordne portefolier
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Kunstens virkemidler
I grundforløbet er fokus på kunstens virkemidler:
Farveteori - Ittens farvecirkel (7 farvekontraster)
Komposition: statisk/dynamisk, åben/lukket, hierarkisk/additiv, balance og harmoni
Rumlighed: Hvordan skaber man rum i et billede? Hvordan gør man en genstand rumlig?
Analysetilgang: formanalyse
Tekst:
Om farve:
https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=137
(sept. 21)
Om komposition:
https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=134
Lærerproduceret PP med eksempler
Praktiske øvelser
Kopper i fedtfarve med komplementærkontrast
Monokrom farveskala
Monokromt maleri af kopper i akrylmaling
Linoleumstryk med frit motiv-valg
Perspektivtegning med etpunkts-perspektiv
Tegning af en geometrisk form med lys/skygge
Indhold
Kernestof:
I dag begynder vi et forløb om virkemidler i kunsten.
Farver: Lektie: Til i dag skal I læse teksten om farvekontraster, og besvare følgende:
Vi arbejder videre med de monokrome billeder. Vi starter modulet med, at jeg/GRN viser, hvordan man kan lave/tone skygger + viser, hvordan man vasker af
FARVE 2024.pptx
Lektie til i dag: Malestilekspressionismen.wmv
Lektie til i dag: Læs teksten om Komposition, som I fik sidst. Hvis du har brug for OCR-format, finder du teksten her, hvor det er s. 1-11: OCR Komposition, rum og farve.pdf Du skal skrive noter til følgende:
Lektie til i dag: Den fotoøvelse (tableau vivant), I lavede sidst, skal ligge i et dokument, hvor du/I har skrevet og begrundet, hvilken komposition, I har brugt. De fleste nåede det i timen sidst.
Vi arbejder videre med perspektivtegning samt lys og skygge
Vi sætter fagbegreber på rumlighed og går videre med formanalyse samt en Quizlet live til slut i modulet
Vi ser på, hvordan eksamen er i billedkunst og arbejder med billedanalyse. Hvis nogle af jer mangler at lave perspektivtegning, så er der et link til vejledning her: How to Draw a One-Point Perspective Cityscape
Formalanalyse.docx.pdf
Rumlighed.2425pptx.pptx
Lektie: Husk at lave jeres billedanalyser færdige. Kig på modulet onsdag d. 23/10, hvis du skal bruge PowerPoints til at finde et billede samt analysemodellen, som I skulle bruge. I timen i dag skal vi lave linoleumstryk
Vi fortsætter med linoleumstryk
Link til at øve farveteori: farver
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Nedslag i kroppens kunsthistorie
Fokus på kropsskildringer fra Antikken, Renæssancen, modernismen og samtidskunsten
centrale begreber: contra posto, idealiseret, figurativt/abstrakt, statisk/dynamisk
Analysetilgang: skulpturanalyse
Tekst: Lærerproduceret PP med tekst og værk-eksempler:
https://efif-my.sharepoint.com/:p:/g/personal/grn_vordingborg-gym_dk1/Ee1pNZU1JjROjj4kPoGYMQgBHYGGeO1tebMJAKnmMIw46g?email=rgtm%40roskilde-gym.dk&e=Ro1fem
Praktiske øvelser:
Øvelse 1: Tegning af krop i (nogenlunde) korrekte proportioner
Øvelse 2: Tegning af krop i contra post-stilling
Øvelse 3: Klassisk skulptur med moderne ændring (valgfrit om den laves med AI eller som collage)
Øvelse 4: Skulptur (vælg mellem ler, pap eller installation)
Indhold
Kernestof:
Nye pladser og intro til den næste periode: Du skal i dag have klassenotesbog, skrive noter til linoleumstryk og meget mere, som vi skal have styr på, inden vi går i gang med nyt emne.
Lektie til i dag: I skal have besvaret alle refleksionsspørgsmål til de 6 øvelser fra grundforløbet eller kopieret dem over i klassenotesbogen fra dine noter. Husk også at lægge billedanalysen op. Det skal lægges i dit digitale portefolie under dit e
Vi fortsætter i to grupper med hhv. tegnegruppe og lergruppe. Dem, der ikke var til stede fredag, er i tegnegruppen.
VOR-2024bk2-ElevTeam-notesbogen (Webvisning)
I dag bytter grupperne. Nogle skal tegne/svare på spørgsmål og nogle skal arbejde med ler. Husk, at tegneøvelser og svar på spørgsmål til nedslag i Kroppens kunsthistorie er lektie til d. 5/12.
Sidste gang med ler og tegning
Sidste frist: Lektie til i dag:
Lektie til i dag: Svar til de 11 spørgsmål til Nedslag i Kroppens kunsthistorie (Husk svarene er i PP) + øvelse 1-3: Link til Spørgsmål og PP
Vi arbejder videre med Nedslag i Kroppens kunsthistorie
I arbejder videre med øvelse 4 i Nedslag i kroppens kunsthistorie
Julekunstquizz og juleklip
Vi samler op på Nedslag i kroppens kunsthistorie og skal arbejde med skulpturanalyse
Lektie til i dag: 1) Lav skulpturanalyse af en selvvalgt skulptur fra PowerPointen fra forløbet: Nedslag i kroppens kunsthistorie.2) Lav en tidslinje med de 4 perioder, vi har gennemgået i forløbet: Noter årstal, navn på periode, kendetegn for period
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Vanitas
Fokus
Vanitas stilleben og vanitassymboler
Analysetilgang: Betydningsanalyse
Tekst:
https://kunstensstemmer.systime.dk/index.php?id=237
Praktisk øvelse:
Ai-genereret Vanitasbillede med moderne elementer
Opstilling med moderne vanitassymboler (fotoøvelse)
Indhold
Kernestof:
Vi starter nyt emne i dag. Overvej også, om der er særlige ønsker til næste emne. Vi skal desuden udfylde evalueringsskema i dag.
Lektie: Tag nogle ting med hjemmefra, som repræsenterer forfængelighed og forgængelighed i dag. Vi fortsætter Vanitas-emnet. Og vi laver spørgeskema : )
Lektie til i dag: Besvar refleksionsspørgsmål og lav betydningsanalyse af øvelse 2 under Vanitas i klassenotesbogen. I timen skal vi se eksempler på moderne Vanitas... .Hvis vi når det, begynder vi nyt emne... og vi skal huske spørgeskema
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Landskab og Arkitektur
Fokus:
1. Hvad kendetegner romantikkens landskaber?
2. Hvad kendetegner Guldalderens landskaber?
3. Hvordan maler impressionisterne?
4. Hvad er land art, og hvad kendetegner den?
5. Giv eksempler på, hvordan samtidskunsten arbejder med landskabet
6. Hvad kendetegner modernistisk arkitektur?
7. Hvad kendetegner fænomenologisk arkitektur?
Tekst:
Lærerproduceret PP med tekst og værkeksempler
https://efif-my.sharepoint.com/:p:/g/personal/grn_vordingborg-gym_dk1/EbBhiO5GVshNmL0VJ4UjnkgBMgtHHQro-CLHgxNXNXQvGA?email=rgtm%40roskilde-gym.dk&e=k3CQQc
Praktiske øvelse:
Valgfri øvelse mellem: parafrase, arkitektur eller installation. I alle tre øvelser skal eleven forholde sig til landskabet.
Indhold
Kernestof:
Lektie til i dag: Besvar spørgsmål ved at læse teksten i PP: Landkaber og arkitektur.pptx Vi starter timen med gennemgang af svar. Herefter skal I vælge en af øvelserne.
Praktisk arbejde med Landskab og arkitektur. Vi gennemgår desuden kort evaluering af undervisningen. Jeg fortsætter karaktersamtaler
Sidste modul med praktisk arbejde til landskab og arkitektur
Afslutning af landskab og arkitektur.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
STOF
Fokus:
Arbejde med værk til Kørners Kunstkonkurrence:
Hvordan kan man opfatte stof - både som materiale og i overført betydning?
Diverse eksempler på kunstnere, der har arbejdet med stof som materiale, men også i overført betydning - stof til eftertanke
Forskellige værktyper: broderi, skulptur, landart, performancekunst, installation og arkitektur
Analysetilgang: Semiotisk analyse
Tekst: Lærerredigeret PP med udgangspunkt i inspirationsmaterialet fra Kørners Kunstkonkurrence:
https://efif-my.sharepoint.com/:p:/g/personal/grn_vordingborg-gym_dk1/EWc8EwQC-iJCvXXkvs0ZzWwBj8m1su6tsHxNozZ6A1f-xQ?email=rgtm%40roskilde-gym.dk&e=5IuwwL
Praktiske øvelser:
Undersøgelse af tegn i form af indeks, ikon og symbol
Proces med problemstilling, brainstorm og udformning af værk til Kørners kunstkonkurrence
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Arbejde med Kørner-værk
Sidste modul med Kørner-værk
I dag starter vi med, at I tager billeder af jeres Kørner-værk samt skriver navn, titel, materialer og mål på og sender til Gitte
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Eksamensprojekt
Emnet for eksamensprojektet er AFTRYK
Oplægget (PP) fokuserer på forskellige former for aftryk: semiotik, grafik, japansk træsnit, andre kunstudtryk (herunder arkitektur).
PP:
https://efif-my.sharepoint.com/:p:/g/personal/grn_vordingborg-gym_dk1/EdNGJR8ojRtHhzOBea-FDFIBYz2FaVc28ju6E4GMeR4Iow?email=rgtm%40roskilde-gym.dk&e=gV3luQ
Arbejde med selvvalgt problemstilling under emnet aftryk og udarbejdelse af eksamensprojekt.
Ekskursion til Fuglsang Kunstmuseum med både særomvisning (Anden krop) og opgaver i faste udstilling med fokus på repetition af kunstens virkemidler.
Indhold
Kernestof:
I skal arbejde selv i dag. Kontoret krydser jer af.
Eksamensprojekt
Kunstnerisk dag 2025.docx
Eksamensprojekt. Se desuden nedenstående - deadline 4/5:
Eksamensprojekt - prøv, om I kan blive færdige i dag. (hvis ikke så har I stadig 1 modul til færdiggørelse)
I dag skal I afslutte det praktiske arbejde og evt. starte på præsentation af eksamensprojektet.
Arbejde på præsentation af eksamensprojekt
Alle præsenterer kort deres eksamensprojekt - problemstilling + viser værket frem.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Repetition
Repetition og ordne portefolier
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Repetition og ordne portefolier
Repetition af årets emner og overblik over portefolier
Indhold
Kernestof:
Afslutning - husk at tage en pose med til de ting, I vil have med hjem
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65114163084", "T": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65114163084", "H": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65114163084" }