|
Titel
9
|
Politik (enkeltfagligt samfundsfag)
Faglige mål: Forløbet skal bibringe eleverne en forståelse af emnet gennem tilegnelse og brug af relevant empiri, teori/teoretikere, modeller, metode og faglige begreber, herunder:
-den parlamentariske styringskæde: vælgere, Folketing, regering/centraladministration og domstole
-repræsentativt demokrati
-administrative niveauer: stat, region og kommune
-Folketing, regionsråd og byråd/kommunalbestyrelse
-interesseorganisationer
-medierne - den fjerde statsmagt
-den politiske dagsorden
-sociale medier
-globaliseringen
-magtens tredeling: den lovgivende (Folketinget), udøvende (regeringen) og dømmende (domstolene) mag
-lovgivningsprocessen: initiativfasen, forberedelsesfasen, beslutningsfasen og implementeringsfasen
-kontrol med regeringen: forespørgsler og §20-spørgsmål
-politiske partier
-de klassiske ideologier: socialisme, konservatisme og liberalisme
-socialisme: Karl Marx (1818-1883), kollektivt ejerskab af produktionsmidler, lige adgang til samfundets goder, revolutionær samfundsudvikling
-konservatisme: Edmund Burke (1729-1797), tradition, overleveret erfaring, organisk samfundsopfattelse, evolutionær samfundsudvikling
-liberalisme: John Locke (1632-1704), Adam Smith (1723-1790), egeninteresse, fornuft, privat ejendomsret, minimalstat
-den politiske venstre-højre-skala
-fordelingspolitik og værdipolitik
-Molins model: interessefaktor, opinionsfaktor og parlamentarisk faktor
Kompetencer: Der er i forløbet blevet arbejdet med at fremme elevernes faglige, almene, personlige, sociale og IT-mæssige kompetencer.
Arbejdsformer: Der er i forløbet bl.a. blevet gjort brug af arbejdsformerne: Lærerstyret undervisning, gruppearbejde, arbejde i mindre grupper/par samt individuelt arbejde.
|