Vordingborg Gymnasium & HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Vordingborg Gymnasium & HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 sa/bd - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Vordingborg Gymnasium & HF
Fag og niveau
Samfundsfag C
Lærer(e)
Hans-Henrik Pedersen
Hold
2024 sa/bd (
1b SA
,
1bd sa
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Identitet og socialisering
Titel 2
Livsformer i Danmark
Titel 3
Det politiske system
Titel 4
Økonomi og velfærd.
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Identitet og socialisering
Sociologi
Kernestoffet er:
- Identitetsdannelse.
- socialisering , grupper og social kontrol. (dobbelt- og multisocialisering).
- integration (Løgmodel, integrationstyper, kultur)
inddragede teoretikere:
Hoffstede
Goffmann
Hyland Eriksen
Honneth
Mead
Pensum Kernestof: LSO kap 2. s29-60
Indhold
Kernestof:
Blocked | Harris-Walz 2024
2024 Trump Campaign Ad: Are You Better Off?
De dødes dag: https://quizlet.com/dk/965818064/de-dodes-dag-flash-cards/?new
Husk at tage jeres "luk samfundet bog" med.
I skal nu læse 5 sider. Hvilken dele mener i man kan læse på følgende måder:Læs og skriv: Her skal eleverne læse et afsnit og skrive en besvarelse af en stillet opgave. Organisér: Her beder man fx eleverne om at organisere stoffet i en model, et skem
Husk Jeres "Luk samfundet op" bog
Lso 37-43 identitet.docx
Peter Brøndum og Thor Banke Hansen: Luk samfundet op - 4. udgave, Columbus; sider: 37-58, 61-65
I skal læse på s. 37 fra det der hedder "2.3 Hvem er jeg..." og i skal IKKE læse Tekstboks 2.1 på s. 41+42.
Husk nu jeres blå "Luk samfundet op" bog
Redegørelse 1.docx
Som nævnt er lektien delt i 2 den sidste del handler om de udfordringer man kan møde hvis man ikke har det samme "løg" som flertallet. Hvad tror i det betyder for de personers identitet, som ikke har det samme "løg"
Lso 47 integration.docx
Elevtrivselsundersøgelse
Samme lektie som sidst. Vi skal lige have samlet op på Axel Honneths 3 anerkendelsesformer. Samt de tre former for integration man kan opleve som tilflytter til et nyt sted. Husk, i samfundsfag er der sjældent noget der er Enten/Eller, typisk er der
Teoretikeren Goffman, kommer fra teater-verdenen, han ser derfor livet som et "teater" Hvad har mobiltelefonen betydet for vores teater?
1. Ministeriets trivselsundersøgelseEleverne skal bruge dette link og deres Uni-login til at besvare undersøgelsen:
læs om det "traditionelle" og det "moderne" samfund.
Lso 61-65 Traditionel samf.docx
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Livsformer i Danmark
Livsformer og livsstile gennemgås med henblik på af kunne forstå forskellighed i det danske samfund, og individets forskellige livsbetingelser.
- Samfundstyper og risikosamfund
- Minervamodel
- Kapitalformer
- social mobilitet og sociale arv.
- Fattigdom
Teoretikere:
Giddens
Højrup
Ziehe
Beck
Dahl
Bourdieu
Kernepensum: LSO kap 3. s. 61-99
Indhold
Kernestof:
Argumentationsanalyse[1].doc
Analyse1.docx
Socialdemokratiet afviser 'fjollet' kritik af Mette Frederiksens manglende udmelding om Grønland
udfyld evt. bilag 2 og 3 i denne fil
Frida og Carl topper navne til nyfødte i 2023
Personnavne+og+forenelighed.pdf
Peter Brøndum og Thor Banke Hansen: Luk samfundet op - 4. udgave, Columbus; sider: 79-99
Læs om "livs-former", det er ikke det samme som at have en "livs-stil". Så hvad handler livsform om? Og hvilken livsform passer mest til dig?
Læs om "minerva-modellen" Alle som vil arbejde med reklamer kender til denne model. Kik især godt på modellen og hav styr på hvad der danner de to akser + (lodret/vandret) og hvad der dermed kendetegner de 4 felter, samt det midterste felt. Hvor mene
Samme lektie som sidst. Vi skal se på minerva-modellen.
minerva-og-livsstil-kendetegn.pptx
Læs om P. Bourdieu[siges Bu-djø]. Hans teori om hvorfor vi bliver til det vi gør her i livet. Lav en begrebsliste, for det er vigtigt stof det her!
Nu har i læst om livsformer, livsstile og Bourdieu's teori om hvorfor vi er som vi er. Alt dette leder frem til spørgsmålet: "Hvilken muligheder har jeg for at få det liv jeg godt kunne tænke mig?" Her skal i læse en opsummering.
Vi slutter sociologien af med at se på om der er fattige i Danmark?
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Giddens
17-01-2025
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Det politiske system
Kærnestoffet er:
- Ideologierne, forgreninger, populisme og behovet for nye ideologier.
- Parlamentarisme og politiske beslutningsprocesser i Danmark, og i en global sammenhæng.
- EU´s indflydelse på dansk politik. Desuden inddrages USA's styreform og præsidentens rolle komparativt.
̶- Politiske deltagelsesmuligheder.
- Rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder det danske retssystem.
Desuden bygger forløbet videre på grundforløbet, hvor der var fokus på demokratisk deltagelse og ligestilling.
Case: samtykkeloven.
Kernepensum: LSO kap. 5 s100-120
Samt kap 6. 121-151 (Dette er læst i grundforløbet!)
Indhold
Kernestof:
1bd 1. årgang Stx - Vordingborg Gymnasium & HF - GYM ETU 2024 (1).pdf
IdeologiernePåSkala.docx
Peter Brøndum og Thor Banke Hansen: Luk samfundet op - 4. udgave, Columbus; sider: 100-118, 121-137
Lige løn
Køn, løn og ligestilling, opgave, bilag 1.xlsx
Det er bare det om ideologierne vi læste i sidste time..
Genstart | Et 'ja' uden ord | DR LYD
Seksualundervisning 1 bilag 1.docx
Mennesker syntes der er noget der er godt det ene sted, og lidt det andet sted, derfor mødes ideologier også i "mix".
En Hypotese består af 2 dele: en påstand + en sammenhæng.
Hypotese opgave1.pdf
Først læser i lidt om vælgernes adfærd. Hvorfor stemmer vælgere som de gør? Dernæst læser i om "fordelings-/værdipolitik". Det er nok mere det, end ideologi der bestemmer hvor vælgerne sætter deres kryds, men hvad syntes du?
Bilag Molins model.docx
Så starter vi med "dagens nyhed" Først er Alfred, Astrid, Cecilie. I præsentere hver en dag-aktuel nyhed kort, bare 1-2 min.
Husk bogen..
Dagens nyhed: Clara, Emilie, Isabella
Mange sider, men det vigtigste er s.130-137. Og der er MEGET information på de sider. fx figur 6.9 er svær, men prøv at forstå princippet. Men prøv at læse det og så gør et dokument klar til at tage noter, når jeg gennemgår det. Jeg vil bruge meget a
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Linær regression.
17-03-2025
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Økonomi og velfærd.
Forløb der dækker de økonomiske sider af bekendtgørelsen:
- Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilt samfund.
- De 3 velfærdsmodeller, samt udfordringerne for velfærdsstaten.
- det økonomiske kredsløb.
- økonomiske mål, styring, bæredygtig udvikling, herunder EU
- globaliseringens betydning for Danmark.
- Flexicurity og konkurrencestat
- velfærdsstatens udfordringer
Desuden:
- Statistik-læsning
Case: Toldmures betydning for det økonomiske kredsløb og som et økonomisk styringsredskaber
Kernepensum: LSO kap 8 s.167-195, kap 9 s.197-220
Indhold
Kernestof:
Dagens nyhed: Jan, Karla, Kenny
Peter Brøndum og Thor Banke Hansen: Luk samfundet op - 4. udgave, Columbus; sider: 167-185, 196-219
Så er det økonomi. Det allervigtigste i lektien er "Det økonomiske kredsløb" Det er alle former for økonomi i samfundt, der er inddelt i 5 kasser. Når du læser, prøv at få styr på hvem/hvad der er i de 5 forskellige kasser, og hvordan de "handler" sa
Dagens nyhed: Laura, Line Liva.
Lso 184-194 Den gode økonomi.docx
God råd til eksamen samlet til elever.docx
Hvis vi skal have det godt i Danmark, skal have råd til fx gode sygehuse. Og det koster penge. Og vi har mange penge hvis disse 6 parametre "har det godt" Hvorfor det? det skal i arbejde med i timen.
Dagens nyhed: Luna, Lærke, Malthe
Hvis man skal bruge hjælp/penge/services til noget, kan man få det på forskellige måder, disse måder inddeler vi i 3 forskellige steder at på hjælp - kaldes de 3 sfærer(sådan staves det/siges det!). Hvad er de 3 sfærer og hvad er kriterierne for at m
Dagens Nyhed: Marta, Martine, Mille
Lso 201-208 Velfærdsmodeller.docx
Hav styr på, hvad "Flexicurity" betyder/indbefatter. Hvordan bliver vores velfærdsstat udfordret?
Dagens nyhed: Phoebe, Rasmus, Rebekka
Lso 216-220 KonkurrencestatenOpgaveArk.docx
At læse tabel.pptx
4 Økonomi og velfærd.docx
Hvad kan vi gøre for at opretholde vores velfærdssamfund i fremtiden?
Læreplaner til stx Samf
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65156561991", "T": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65156561991", "H": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65156561991" }