Holdet 1h bk (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Vordingborg Gymnasium & HF
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Gitte Rye
Hold 2025 bk/h (1h bk)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hvordan kan man arbejde med perspektiv i kunst?
Titel 2 Øvrige virkemidler i kunst
Titel 3 Vanitas
Titel 4 Selvportræt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hvordan kan man arbejde med perspektiv i kunst?

Mål for:
Hvordan kan man arbejde med ”Perspektiv ” i kunst?
Indhold:
Perspektivets udvikling med nedslag i Renæssancen, modernismen og samtidskunsten (Fokus på ”Marias Bryllup” af Rafael og ”Interiør med Åkander” af Roy Lichtenstein samt ”Breathing Ligth” af James Turell, ”Invisible – Fold” af Jeongmoon Choi og ”Down the corridor” af Anette Harboe Flensborg.
Teori:
Hvordan skaber man dybde?: overlapning, orthogonallinjer, gradienter, repoussoir, farveperspektiv
Hvordan skaber man rumlighed i en form?: Højlys, reflekslys, egenskygge, slagskygge, kerneskygge
Tekster:
”Perspektiver i kunsten” – kap. 1 (s. 17-24 + 27-28) fra Temaer i kunsten 2 af Jonas Wolter

Praktiske øvelser:
Perspektivtegning
Tegning af form
Model af installation
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Øvrige virkemidler i kunst

Hvordan kan man arbejde med øvrige virkemidler i kunsten?
Indhold:

Farveteori: Ittens farvelære (farvecirklen), 7 farvekontraster: Egenkontrast, kold-varm, lys-mørk, komplementærkontrast, simultankontrast, kvalitetskontrast og kvantitetskontrast
kompositionsteori: Kompositionsprincipper: (statisk-dynamisk, åben-lukket, hierarkisk-additiv, harmoni (det gyldne snit), balance)

Tekst:
Om farve: https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=137 (sept. 21)
Om komposition: https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=134
Lærerproduceret PP med billeder

Øvelser:
Oliekridt-Tegning med brug af komplementær-kontrast
Fotoøvelse med komposition
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Vanitas

Mål for: Hvordan kan man arbejde med Vanitas i kunst?


Indhold:
Kendetegn for vanitas-motiver både i indhold og udtryk

Tekst: billeder i PowerPoint samt læreroplæg om Vanitas

Øvelser:
AI-generereret billede
Foto af opstilling
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Selvportræt

Hvordan kan man arbejde med selvportræt i kunst?
Indhold:
Eksempler på hvordan kunstnere arbejder med selvportræt med særligt fokus på følgende selvportrætter:
• Jan Van Eicks ”Portræt af en mand” fra renæssancen (brugt som eksempel på det første selvportræt, og hvorfor kunstnere begynder at male selvportrætter)
• Jens Juel: ”Selvportræt (den måbende”) fra 1763 (brugt som eksempel på at kunstnere iscenesætter sig selv som i stand til at indfange både udseende og følelser)
• Vincent Van Gogh: ”Selvportræt” fra 1889 (brugt som eksempel på et ekspressive selvportræt)
• Frida Kahlo: ”Selvportræt med Bonita” fra 1941 (brugt som eksempel på et symbolsk selvportræt)
• Aske Jonatan Kreilgaard: ”Agape” fra 2021 (brugt som eksempel på selvportræt i form at skulptur fra samtidskunsten)
• Rose Eken: ”Shoe Collection (Artist shoes) fra 2016 (brugt som eksempel på alternativt selvportræt fra samtidskunsten)
• Gudrun Hasle: ”I was so tied I felt like all energy was pulled out of me” fra 2007 og ”Jeg skal være pafegt” (ukendt årstal) (Brugt som eksempel på alternativt selvportræt og materialevalg)
Overvejelser om brug af selfies og selvportrætter i dag.
Teori: Helfigur, halvfigur, hovedportræt, profil, halvprofil og trekvartprofil.
Tekst:
Lærerproduceret PP med eksempler samt uddrag af tekst fra:
Temaer i kunsten 2, s. 75 (om selvportræt), s. 83-84 (Om Frida Kahlo), s. 88 (om Van Gogh)
Louisiana undervisning ”Selvportræt”, s. 5 (Om Jan Van Eyck)
Øvelser:
Finde eksempler på selviscenesættelse på de sociale medier
Abstrakt skulptur
Lave selvportræt som skulptur eller installation (eget valg af materialer)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer