Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Vordingborg Gymnasium & HF
|
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
|
Lærer(e)
|
Gitte Rye
|
|
Hold
|
2025 bk/h (1h bk)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Hvordan kan man arbejde med perspektiv i kunst?
Mål for:
Hvordan kan man arbejde med ”Perspektiv ” i kunst?
Indhold:
Perspektivets udvikling med nedslag i Renæssancen, modernismen og samtidskunsten (Fokus på ”Marias Bryllup” af Rafael og ”Interiør med Åkander” af Roy Lichtenstein samt ”Breathing Ligth” af James Turell, ”Invisible – Fold” af Jeongmoon Choi og ”Down the corridor” af Anette Harboe Flensborg.
Teori:
Hvordan skaber man dybde?: overlapning, orthogonallinjer, gradienter, repoussoir, farveperspektiv
Hvordan skaber man rumlighed i en form?: Højlys, reflekslys, egenskygge, slagskygge, kerneskygge
Tekster:
”Perspektiver i kunsten” – kap. 1 (s. 17-24 + 27-28) fra Temaer i kunsten 2 af Jonas Wolter
Praktiske øvelser:
Perspektivtegning
Tegning af form
Model af installation
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Velkommen til billedkunst. Jeg glæder mig til at møde jer : )
-
Lektie til i dag: Medbring enten et billede af et værelse/stue fra nettet eller et billede af dit eget værelse/stue. Vi skal bruge billederne til at tegne efter. Print gerne billedet ud, hvis du har mulighed for det, men gem det ellers på din compute
-
Lektie til i dag: Læs s. 17-19 i jeres kopiark (eller vedhæftede pdf) og besvar følgende spørgmål:
-
Perspektiver i kunst fra Temaer i kunsten 2.pdf
-
Vi fortsætter med perspektivtegning
-
Link til klassenotesbog:
-
Lektie til i dag: Færdiggøre tegning af værelse (øvelse 2 i klassenotesbogen), så I kan påbegynde farvelægning i modulet.
-
I har to lektier til i dag:
-
I dag skal I færdiggøre tegninger, og vi sætter fagudtryk på lys og skygge. Der vil desuden være noget læsning, som I begynder i modulet og får for som lektie.
-
Lektie til i dag: Læs s. 22 nederst - s. 24 (3 øverste linjer) i jeres kopiark (eller i pdf'en). Inden du læser skal du læse spørgsmål 4, s. 29, så du ved, hvad du skal læse efter.
-
Lektie til i dag: Læs s. 27-28 i kopiark/pdf for at finde svar på følgende spørgsmål:
-
I dag runder vi emnet perspektiv af. Husk at lægge jeres videoer/billeder i samarbejdsområdet i klassenotesbogen.
-
Vi gennemgår, hvad det er I skal kunne til det første emne, vi har arbejdet med. Herefter snakker vi om, hvordan eksamen foregår.
-
Perspektiv HF25.pptx
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Øvrige virkemidler i kunst
Hvordan kan man arbejde med øvrige virkemidler i kunsten?
Indhold:
Farveteori: Ittens farvelære (farvecirklen), 7 farvekontraster: Egenkontrast, kold-varm, lys-mørk, komplementærkontrast, simultankontrast, kvalitetskontrast og kvantitetskontrast
kompositionsteori: Kompositionsprincipper: (statisk-dynamisk, åben-lukket, hierarkisk-additiv, harmoni (det gyldne snit), balance)
Tekst:
Om farve: https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=137 (sept. 21)
Om komposition: https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=134
Lærerproduceret PP med billeder
Øvelser:
Oliekridt-Tegning med brug af komplementær-kontrast
Fotoøvelse med komposition
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Vanitas
Mål for: Hvordan kan man arbejde med Vanitas i kunst?
Indhold:
Kendetegn for vanitas-motiver både i indhold og udtryk
Tekst: billeder i PowerPoint samt læreroplæg om Vanitas
Øvelser:
AI-generereret billede
Foto af opstilling
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Selvportræt
Hvordan kan man arbejde med selvportræt i kunst?
Indhold:
Eksempler på hvordan kunstnere arbejder med selvportræt med særligt fokus på følgende selvportrætter:
• Jan Van Eicks ”Portræt af en mand” fra renæssancen (brugt som eksempel på det første selvportræt, og hvorfor kunstnere begynder at male selvportrætter)
• Jens Juel: ”Selvportræt (den måbende”) fra 1763 (brugt som eksempel på at kunstnere iscenesætter sig selv som i stand til at indfange både udseende og følelser)
• Vincent Van Gogh: ”Selvportræt” fra 1889 (brugt som eksempel på et ekspressive selvportræt)
• Frida Kahlo: ”Selvportræt med Bonita” fra 1941 (brugt som eksempel på et symbolsk selvportræt)
• Aske Jonatan Kreilgaard: ”Agape” fra 2021 (brugt som eksempel på selvportræt i form at skulptur fra samtidskunsten)
• Rose Eken: ”Shoe Collection (Artist shoes) fra 2016 (brugt som eksempel på alternativt selvportræt fra samtidskunsten)
• Gudrun Hasle: ”I was so tied I felt like all energy was pulled out of me” fra 2007 og ”Jeg skal være pafegt” (ukendt årstal) (Brugt som eksempel på alternativt selvportræt og materialevalg)
Overvejelser om brug af selfies og selvportrætter i dag.
Teori: Helfigur, halvfigur, hovedportræt, profil, halvprofil og trekvartprofil.
Tekst:
Lærerproduceret PP med eksempler samt uddrag af tekst fra:
Temaer i kunsten 2, s. 75 (om selvportræt), s. 83-84 (Om Frida Kahlo), s. 88 (om Van Gogh)
Louisiana undervisning ”Selvportræt”, s. 5 (Om Jan Van Eyck)
Øvelser:
Finde eksempler på selviscenesættelse på de sociale medier
Abstrakt skulptur
Lave selvportræt som skulptur eller installation (eget valg af materialer)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71352875459",
"T": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71352875459",
"H": "/lectio/116/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71352875459"
}