Holdet 22-ad-FR - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution X - Haderslev Katedralskole
Fag og niveau Fransk A
Lærer(e) Sarah-Louise Bruun
Hold 22-ad-FR (22-ad-FR, 22-ad-FR, 22-ad-FR)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til fransk
Titel 2 La jeunesse
Titel 3 L'amitié
Titel 4 Nöel
Titel 5 Rencontres culturelles
Titel 6 L'amour SRO
Titel 7 La famille
Titel 8 La famille (fortsat)
Titel 9 La guerre
Titel 10 Terrorisme et liberté d'expression
Titel 11 Les SDF
Titel 12 Coco Chanel
Titel 13 Les contes de fées
Titel 14 Les Banlieues
Titel 15 Forløb#15
Titel 16 Les banlieues

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til fransk

I 1.g. har vi arbejdet med den generelle introduktion til sproget og til faget.

Kernestof:  
Som grundbog er anvendt "ici on parle français" (Franskportal.dk, Forlaget Passion, 2020).
Følgende kapitler i bogen er anvendt: 1 - 30.
Der har været fokus på at lytte, læse, forstå, skrive, de første dialoger, basal grammatik og basalt ordforråd.

Grammatikøvelser (interaktive, kopier, egne), ordklasser og sætningsanalyse (bl.a. fra Franskportal.dk, Forlaget Passion, 2020)

Skriftligt arbejde (delprøve 1 og skriftlige billedbeskrivelser)

Løbende øvelser og integreret funktionel grammatik.

Derudover også individuelt arbejde med øvelser fra Franskportal, FranskGram Basis og FranskGram via MinLæring.

Supplerende materiale:
Kap. 1-4 fra Franskbogen (fokus på udtale).

Fokuspunkter:
Det talte sprog. Vigtigheden af det kommunikative fremfor den grammatiske detalje.

Introduktion til det franske sprog og den franske kultur.

Benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog i det daglige arbejde.

Udtale

Indlæring af elementær grammatik

Udvikling af kommunikative kompetencer i fransk.

Arbejdsformer:
Ordforrådslege, ordforrådskonkurrencer
Indlæringsstrategier
Lærerstyret klasseundervisning (tavle, projektor, induktive/deduktive undervisningsformer)
Individuelt arbejde (arbejde i øvehæftet og interaktive øvelser)
Pararbejde
Gruppearbejde

Estimeret omfang ca. 50 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 53 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 La jeunesse

Vi har i dette forløb arbejdet med serien "Quatre amis". Ydermere har vi læst tekster, der omhandler skolesystemet i Frankrig. Vi har arbejdet med forskellige grammatik opgaver for at styrke eleverne.

Eleverne har holdt deres første oplæg på fransk.

Kernestof:
Mette Bering og Mimi Sørensen: Quatre amis (2010) Scene 1 - 10
- Dvd-serien: "Quatre amis". Scene 1 - 10

Franskportal:
"Maternelle et l'école primaire"
"Les études secondaires"
"L'année  scolaire"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 3 L'amitié

Filmen: Les intouchables
Manuskriptet: Les intouchables (forlaget Passion).

Desuden grammatik og opgaver i "De urørlige". Øvehæfte.

Ca. 65 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 Nöel

Et lille forløb om jul i Frankrig. Ydermere har vi set første afsnit af "Lupin"

Tekst: "Noël à la française - 13 desserts"
Sang "Vive le vent"
Serie: Lupin
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 6 L'amour SRO

Véronique  Lönnerblad, Sylvie Marin, Jens Peder Weibrecht: "Jalouse pourquoi?" (Quelle histoire, 1988) s. 11-13.

Véronique  Lönnerblad, Sylvie Marin, Jens Peder Weibrecht: "La piscine   " (Quelle histoire, 1988) s. 19-22

"Plan coeur" (episode 1 og 2) (2018)

Anna Gavalda: "Cet homme et cette femme" ("Je voudrais que quelqu’un m’attende quelque part" (1999)

"Le mythe de la perfection en amour" (Antoine) (uddrag)
https://www.parlerdamour.fr/mythe-de-perfection-amour/

Eric Toledano & Olivier Nakache : "Les intouchables" (2011) : film + læst scene 1-17

Louane Emera : "Je vole" (2015)

Édith Piaf : "La vie en rose" (1980)

Stromae: "Carmen" (2013)

Supplerende materiale:
Stromae - carmen (Official Video) - YouTube
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 8 La famille (fortsat)

Vi har i dette forløb arbejdet med "La familie Bélier". Vi startede emnet inden sommerferien. Eleverne har set filmen og de har lavet opgaver i øvehæftet.

40 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 La guerre

Eleverne har i dette forløb fået et indblik i Frankrigs rolle i både 1. og 2. verdenskrig. De har arbejdet med filmen "Le voyage de Fanny", hvor vi har haft fokus på, hvordan jøderne blev behandle under 2. verdenskrig. Hertil har vi læst udvalgte kapitler af "Le grand Cahier".

Grammatisk har vi arbejdet specielt med:
Gérondif + Le participe présent
Futur simple
Conditionelle présent

Vi har også set Amélie Poulain, da der er arbejdet med en delprøve 1 og delprøve 2 med filmen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Terrorisme et liberté d'expression

I dette forløb har vi læst om forskellige episoder af terror i Frankrig. Vi har læst om Charlie Hebdo, attentatet den 13. november- til dette har vi også set serien 13. november. Vi har læst om Samuel Paty og om, hvordan franskmændene reagerede efter lærerens død. Vi har læst om religionsneutralitet i Frankrig og hvordan det kommer til udtryk i hverdagen. Til sidst har vi læst om satirens rolle i Frankrig.

ca. 25 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Les SDF

I dette forløb har eleverne fået kendskab til de hjemløse i Frankrig. De har fået et indblik i, hvor mange hjemløse der er og hvad Frankrig gør for de hjemløse. De har læst om de barske vilkår står over for i deres hverdag. Ydermere har vi spillet spillet "La maison du mal", hvor eleverne har genopfrisket noget af den grammatik, de har lært. Vi har haft fokus på aspekt på fransk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Coco Chanel

Vi har i dette forløb fået et bedre kendskab til Coco Chanel. Vi har arbejdet med filmen og lavet en delprøve 1

Film: Coco Avant Canel
Delprøve 1: Coco Chanel

Ydermere har eleverne arbejdet med nogle grammatiske opgave og spørgsmål til filmen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Les contes de fées

I dette forløb er der blevet læst forskellige eventyr fra fransktalende lande. Eleverne har arbejdet med faste udtryk som: il était une fois, dans les temps anciens, il y a bien longtemps og  ils vécurent heureux et eurent beacoup d'enfants. Der er blevet arbejdet med delingsartiklen og så har eleverne været kreative og skrevet en fortsættelse af "Le Sapin".

Eventyr:
La Barbe bleue, Charles Perrault, 1697.
Le petit Chaperon Rouge, Les frères Grimm, 1812
Pourquoi est-ce qu'il y a tant d'idiots au monde
Comment le Lion est devenu Roi (et eventyr fra Mali)
La queue des animaux (et eventyr fra Afrika)
Le sapin, oprindeligt dansk af forfatter H.C Andersen
Le soleil et la lune et afrikansk eventyr
Pourquoi est-ce que le cheval ne parle pas?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 15 Forløb#15

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Les banlieues

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer