Holdet 24-c-fy - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Haderslev Katedralskole
Fag og niveau Fysik C
Lærer(e) Claus Møller Thygesen
Hold 24-c-fy (24-c-fy)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Energi
Titel 2 Bølger: Lyd og lys
Titel 3 Universet og den nære astronomi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Energi

Bog: Orbit C 2. udgave
Kapitler: 1. Energi (ikke s. 31-32, 46-49, 55n-56)

Andre kilder:
Uddrag fra Orbit C (online versionen) om kinetisk-, potentiel- og mekanisk energi.

Emner:

Energi
-energi og effekt
-termisk energi og varme
-varmetransport
-varmefylde
-fordampning og smeltning
-kinetisk energi, potentiel energi, mekanisk energi
-nyttevirkning

Demoforsøg:
1) Opvarmning af vand i elkedel. Elevopgave: Beregning af den elektriske effekt.
2) Fordampning af vand med elkedel. Elevopgave: Beregning af den specifikke fordampningsvarme for vand vha. lineær regression.
3) Opvarmning af vand i elkedel (igen). Elevopgave: Beregning af nyttevirkningen for elkedlen.

Rapportforsøg:
Rapport 1 Varmfylde: Bestemmelse af varmefylden for 2-3 forskellige metaller (alu,jern,messing)
Rapport 2 Specifik smeltevarme: Bestemmelse af den specifikke smeltevarme for is.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Bølger: Lyd og lys

Bog: Orbit C 2. udgave
Kapitler: 2. Bølger (ikke s. 73 - 78), 3. Lyd (ikke s. 87 - 90m, 95 - 102), 4. Lys og farver (ikke s. 109n-111m, 114m - 131), 5. Lys og atomer (ikke 137m - 139m)

Uddrag fra Orbit C (online versionen) om teori for stående bølger.  

Emner:

Bølger
-mekaniske bølger og elektromagnetiske bølger
-længdebølger og tværbølger
-amplitude, bølgelængde, frekvens, periode, fart
-diffraktion og interferens

Lyd
-optisk gitter
-gitterligningen

Lyd
-lydens fart: afhængighed af materiale og temperatur
-tonehøjde og frekvens
-lydstyrke og amplitude
-stående bølger på en streng

Lys og atomer
-det elektromagnetiske spektrum
-fotoner, fotonenergi
-Bohrs atommodel, antagelse 1 og 2, emission og absorption
-hydrogrenatomet, balmerserien
-emissionspektrum
-infrarød stråling, Wiens forskydningslov

Demoforsøg:
1) Demonstration af mekansike bølger på en fjeder: både længdebølger og tværbølger.
2) Optisk gitter og laser. Kvalitativt. a) Afbøjningsvinkel som funktion af bølgelængden. 3 forskellige farver laser. b) Afbøjningsvinkel som funktion af gitterkonstanten. 4 forskellige optiske gitre.
3) Guitar. Kvalitativ snak om hvordan tonehøjden kan ændres. Strengen kan forkortes, skruen kan spændes og valg af ny streng.  
4) Guitar. Frekvensspektrum (FFT-graf).
5) Snorbølgeforsøg. a) Beregning af bølglængden for n=3. b) Beregning af farten med bølgeligningen. c) Beregning af f_1.
6) Kvalitativt: Det hørbare frekvensområde.
7) Kvalitativt: Lydstyrke og tonehøjde. Snak om bølgens udseende på en tidsakse.

Klasseforsøg:
1) Hydrogenudladningsrør. 2 linealer og optiske gitter. Beregning af bølgelængderne i Balmerserien (elevaktivitet).

Rapportforsøg:
1) Optisk gitter og laser. Bestemmelse af bølgelængden for 2-3 lasere. Bestemmelse af gitterkonstanten for et givent gitter.
2) Snorbølgeforsøg.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Universet og den nære astronomi

Bog: Orbit C 2. udgave
Kapitler: 7. Solsystemet (kun s. 192 - 195m om Keplers 3 love), 8. Rejsen til stjernerne (ikke s. 218m - 224)

Uddrag fra Vejen til Fysik C om den Den nære astronomi.

Emner:
Universet
-afstandsbestemmelse til stjernerne
--parallaksemetoden
--størrelsesklassemetoden
-universets udvidelse
-rødforskydning og galaksers fart
-Hubbles lov

Den nære astronomi
-dag og nat, dagens længde
-årstiderne
-månens faser
-formørkelser
-Keplers 3 love

Klasseaktiviteter:
1) Elastikforsøg: Hubbles lov.
2) 4 små projekter: 1) Dag og nat 2) Årstiderne 3) Månens faser 4) Formørkelser.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer