Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Haderslev Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Matematik C
|
Lærer(e)
|
Martin Schwebs Rasmussen
|
Hold
|
24-h-ma2 (24-h-ma2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Statistik
Ugrupperede og grupperede observationssæt.
Kvartilsæt, middelværdi og boksplot, outlier.
Arbejde med autentisk datamateriale: højde, afstand til skolen mm.
Sumkurver, fremstilling og fortolkning heraf.
Noter:
Schacks Noter, kapitel 4 og 5. Findes her: https://matematikc.dk/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Lineære sammenhænge
Regnearternes hieraki og løsning af ligninger.
Lineære modeller. Repræsentationsformer: tabeller, grafer og forskrift.
Forttolkning af og formler for a og b i forskriften for lineære sammenhænge.
Forskellige niveauer af begrundelser for formlerne for a og b i y=ax+b: eksempler med og uden grafer, (næsten) kun med ord, abstraktion af konkrete udregninger samt algebraisk bevis.
Regression.
Schacks noter, kapitel 0 og 1, desuden side 2-3 i kapitel 10. Findes alle her: https://matematikc.dk/
Noter med opgaver:
"Der skal klippes hæk"
"Hæk igen"
"Øvelse i abstraktion - formler for a og b i lineære modeller"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Geometri
Sinus, cosinus og tangens i enhedscirklen og retvinklede trekanter.
Pythagoras sætning, herunder bevis.
Konstruktion af geometriske figurer i Geogebra.
Schacks noter, kapitel 2 side 1-20. Findes her: https://matematikc.dk/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Eksponentielle udviklinger
Procentregning og renteformlen.
Fremskrivningsfaktor og vækstrate.
Regression, opstiling og fortolkning af modeller.
Fordoblings- og halveringskonstanter er behandlet grafisk og med eksempler. Formlen med logaritmer er benyttet, men uden at arbejde med selve begrebet "logaritme".
Bestemmelse af konstanterne a og b ud fra to givne punkter
Kapitel 3 og 4 i Schacks noter, findes her: https://matematikc.dk/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Sandsynlighedsregning og kombinatorik
Basal sandsynlighedsregning: "enten-eller" og "både-og" principperne. Udfaldsrum og hændelser.
Kombinatorik, fakultet og K(n,r)-formlen. Vi har arbejdet med en undersøgende/eksperimentel tilgang til og begrundelse for formlen ved at undersøge kombinationer af lego-klodser.
Kapitel 7 og 8 i Schacks noter, findes her: https://matematikc.dk/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Trigonometriprojekt
Projekt om landmåling.
Sinusrelationer og vilkårlige trekanter, herunder bevis for sinusrelationerne.
Gruppeprojekt med formålet at måle og beregne afstanden mellem to lysmaster.
Beregninger med sinusrelationer, konstruktion i Geogebra. Vi har arbejdet med egne målinger af vinkler og afstande og brugt dem i de videre beregninger.
Noter: Trig-projekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Eksamensforberedelse
Eksamensforberedelse
Arbejde med mundtlige spørgsmål, repetition af skriftlige opgaver.
Uddybning af argumentation og ræsonnementer i tidligere emner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1163/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73031972769",
"T": "/lectio/1163/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73031972769",
"H": "/lectio/1163/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73031972769"
}