Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Haderslev Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
Signe Meyer Rode Nielsen
|
Hold
|
23-g-ng1.2 (23-g-ng1.2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Emne 1: Vand
Emne 1: vand
Særlige fokuspunkter:
Vandets kredsløb, vandbalanceligning, nedbørsdannelse, grundvandsdannelse, landbrugets udvikling til intensivt landbrug, bæredygtigt landbrug, Kvælstofudledning, iltsvind i danske fjorde, klimanormaler for Danmark, udfordringer med ferskvand i Verden, Virtuelt vand.
Afdækkes kernestof:
- Vandets kredsløb, herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer.
- FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling.
- Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende vilkår.
- Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse, udvikling og betydning for produktion og samfund.
Anvendt materiale:
DMI: Klimanormaler for Danmark. https://www.dmi.dk/vejrarkiv/normaler-danmark
Justesen, Birgit & Petersen, Asbjørn (2021): GO Naturvidenskabelig Faggruppe. GO Forlag (iBog). https://goforlag.dk/go-naturvidenskabelig-faggruppe: Kap. B.2 + 5.3
Kristiansen, Asger N. m.fl. (2021): GO Naturgeografi. GO Forlag (iBog).
https://naturgeografi.goforlag.dk/gym. Tabel over udviklingen i dansk landbrug fra kap. 9.3
Desuden har eleverne selv indhentet empiri i forbindelse følgende:
- et miniprojekt om udfordringer med ferskvand i selvvalgte regioner i Verden.
- Den grønne trepart
Film:
The Biggest Little Farm, Amerikansk dokumentar fra 2019 https://www.dr.dk/drtv/se/den-stoerste-lille-gaard_393794
Our Planet II - Ferskvand. Netflix 2023
Øvelser:
1) Beregning af vanddamp i lokale
2) Beregning af stigningsregn
3) Permeabilitet
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
vanddamp i lokalet
|
25-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Emne 2: Hvorfor er Den grønne mur en god idé?
Forløbet kobler demografiske data og viden om samfundsudvikling i særligt Sahel-landene med teori om plantebælter og det globale vindsystem.
Særlige fokuspunkter:
Landedata, Demografisk transitionsmodel, befolkningspyramider, erhvervsudvikling, plantebælter, det globale vindsystem, ITK-zonen, hydrotermfigurer, Den grønne mur.
Afdækket kernestof:
- Det globale vindsystem og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter
- Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
- Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning
- Bæredygtig udvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder forbrugs- og produktionsmønstre
- Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold
Anvendt materiale:
Justesen, Birgit & Petersen, Asbjørn (2021): GO Naturvidenskabelig Faggruppe. GO Forlag (iBog). https://goforlag.dk/go-naturvidenskabelig-faggruppe: Kap. 4.1 + 5.1 + B.2
Kristiansen, Asger N. m.fl. (2021): GO Naturgeografi. GO Forlag (iBog). Kap. 6.3 + 6.7 (Om forudsætninger for landbrug og udvikling i Sahel - teksten er trykt i udleveret dokument)
Desuden har eleverne selv indhentet viden om Den grønne mur samt samfundsforhold i forskellige lande.
Film:
What is Global cirkulation? Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=xqM83_og1Fc
The Great Green Wall. Canadisk/ britisk dokumentar fra 2019. Set via MitCfu
Øvelser:
1) Udarbejdelse af demografiske transitioner over to selvvalgte lande på baggrund af demografiske data fra FN
2) Beregning af solhøjde
3) Konvektionskammer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Emne 3: Hvorfor er Grønland blevet så interessant?
Forløbet sætter fokus på, hvilke årsager der kan være til, at mange lande i Verden har fået et forøget fokus på Arktis og Grønland.
Kernestof:
- Det globale kulstofkredsløb i geofaglige sammenhænge
- Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
- Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning
- Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug
Særlige fokuspunkter:
Indlandsis kontra havis, temperaturstigning i Arktis, Strålingsbalance, albedo-effekt, Oliedannelse, Indvindingsmetoder, Grøn energi, sjældne jordarter, nye sejlruter, geopolitik.
Materiale:
Ahlstrøm, Andres Peter (2024): "Grønlands Indlandsis skrumper for 28. år i træk". GEUS. https://www.geus.dk/om-geus/nyheder/nyhedsarkiv/2024/sep/smeltesaeson-nyhed-2024
Justesen, Birgit & Petersen, Asbjørn (2021): GO Naturvidenskabelig Faggruppe. GO Forlag (iBog). https://goforlag.dk/go-naturvidenskabelig-faggruppe
Kap. 2.1 + 2.2 + 3 + 3.1 + 3.2 + B.3
Kullerud, Kåre: Webgeology. Norsk Bergverksmuseum. https://www.nbvm.no/dk/oil_gas_dk.html
Film:
Deadline om Trumps interesse for Grønland. DR. 13/1/2025. Set via MitCFU
Øvelser:
1) Opmåling af Gletsjere i programmet "IceFrontiers"
2) Is-Albedo-effekten
3) Opmåling af Havbundsprofil mellem Norge og Grønland i Google Earth
4) Opmåling af sejlruter i Google Earth
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Emne 4: Geologi
Geologi
Særlige fokuspunkter:
Det geologiske kredsløb, forskellige bjergarter, pladegrænser, hot spot, dannelsen af hhv. kegle- og skjoldvulkan, jordskælv, anvendelse af geotermisk energi
Afdækkes kernestof:
- Jordens udvikling, herunder den pladetektoniske model, jordskælv og vulkaner
- Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer
Materiale:
Nørrekjær, Tomas W. m.fl.: (2015): "Naturgeografi C". Lindhardt og Ringhof.
S. 12-37
Kullerud, Kåre: Webgeology. Norsk Bergverksmuseum. https://www.nbvm.no/index_dk.html
Øvelser:
- Grovsortering af bjergarter ved hjælp af bestemmelsesdug
- Øvelse i Google Earth: profilopmåling af forskellige vulkantyper
- Virtuel seismolog
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1163/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73031972920",
"T": "/lectio/1163/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73031972920",
"H": "/lectio/1163/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73031972920"
}