Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Haderslev Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Idræt B
|
Lærer(e)
|
Kent Baden, Nicolai Tang Sten
|
Hold
|
2223-gh-Id.2 (2223-gh-Id.2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intromodul
I modulet introducerer Anna, Nicolai og jeg os selv, og vi vil gerne høre lidt om jer og jeres idrætsbaggrund. Vi fortæller om kravene til idræt b og eksamen i faget. Den resterende tid står på aktiviteter. Hvis der er tørvejr, lister vi ud og er lidt aktive.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Volleyball og biomekanik
Praktisk: Volleyball
Faglige mål er nedfældet i dokumentet
Teoretisk: Drejebog og biomekanik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Padel og idrættens organiserig
Praktisk: Padel i We Are Padel-centret.
Faglige mål står i dokumentet.
Teori: Idrættens organisering med fokus på de store forbund (DGI & DIF) + case om padelsportens organisering.
Også drejebog.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Five-a-side håndbold og OL
Praktisk: Five-a-side håndbold i IDC.
Teori: OL-historie, antik og moderne OL med nedslag i udvalgte historiske olympiske begivenheder. Kulturanalyse af OL og politiisering heraf.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Racketlon
Rene praktiske moduler hvor hk'erne er i studiepraktik. Der laves en turnering i racketlon.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kickboxing
Vian har inviteret os ned i sin kickboxingklub. Hun instruerer os i basale slag og spark, og vi gennemfører en kickboxing-lektion.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Sportspsykologi
Fællestime med psykologihold. Vi får besøg af sportspsykologi Carsten Hvid Larsen, som underviser og forsker på SDU, og som samtidig er ansat ved DBU og var med til EM-slutrunden i herrefodbold i 2024 i Tyskland.
Siderne 137-140 i Yubio kan med fordel forberedes hjemmefra. Husk at forberede et spørgsmål til Carsten.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Xmas X Games
Hf'erne er til eksamen. Vi andre dyster mod hinanden i x-mas x games.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Stepfitness, testformer og fysiologi
Undervisningsbeskrivelse:
Et musik- og bevægelsesforløb med stepfitness. I forløbet har der været fokus på musikforståelse særligt med henblik på forståelsen af musikkens opbygning i blokket af 4x8 taktslag, udførslen af de basale faglige mål (se nedenfor),
Teoretisk har der været fokus på BESS og anvendelse af BESS i praksis. Desuden har der været arbejdet med aerob konditionstræning.
Kernestof:
• aktiviteter der træner den fysiske kapacitet
• aktiviteter der træner kropsbeherskelse
• aktiviteter der fokuserer på samarbejde og etik
• grundlæggende principper for konditionstræning
• natur- og sundhedsvidenskabeligt teoristof om fysisk aktivitet
• de for undervisningen relevante digitale redskaber
Faglige mål for forløbet
• gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for og anvende centrale begreber inden for træning, idrættens discipliner og teoriområder
• beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden færdighedsområdet musik og bevægelse
• opnå øget kropsbevidsthed
• kunne indsamle data om, analysere og vurdere egen fysisk aktivitet med henblik på forbedring af praksis
• indgå i og opnå forståelse for roller
De specifikke faglige mål for forløbet:
• Beherske grundlæggende trin indenfor stepfitness:
o Basis, v-trin, knæ (single + repeater), jorden rundt, spark, mambo, mambo chassé, over bænken, L-trin, ski samt egne variationer
• Koordinering af arme og ben i tekniske korrekte udførte bevægelser i takt til musikken
• Rytmisk forståelse herunder bevægelse i takt til musik samt at starte på det 1. taktslag
• Udtryk i stepfitness – herunder stort smil, rank kropsholdning, strakte lemmer, hele foden på bænken, high impact = energiske bevægelser
• Kreativitet og skabelse af blokke – opbygge egne blokke samt herunder både at anvende de kendte trin samt at inkludere nye, selvfundne trin samt kreativ anvendelse af bænk/rum
• Konditionelt at kunne følge med i udførslen af blokke
• Kendskab til BESS-principper og anvendelse heraf i praksis.
• Redegøre for centrale begreber som kontinulerlig træning og puls
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
DGI-opvisning
Lørdag ser vi DGI's store opvisning i IDC med særlig henblik på at iagttage ritualerne omkring åbningen af opvisningen. Har man ikke mulighed for at deltage på dagen, kan man se en anden DGI-opvisning online og have fokus på fanindmarchen og åbningen.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Parkour
Over tre moduler repeterer vi parkour-forløbet fra jeres respektive c-niveau undervisning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Test i praksis
Vi besøger den fysisk stab hos Sønderjyske Fodbold, får et oplæg om hvordan de monitorerer deres fodboldspillere, og så afprøver vi et par tests i praksis. En test i hasemuskler og en springtest på en kraftplade, som også kan måle andre ting.
I kan med fordel forberede s. 193-199 hjemmefra. Husk at stille Helman mindst et spørgsmål i løbet af besøget.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Pardans og sundhed
Tre modulers praktisk repetition af pardans, som trækkes op på b-niveau, så vi skal finde samme sprog i forløbet. Også to modulers teori som i forlængelse af fysiologi og testformer, handler om sundhed.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Prøveeksamen
Vi udfører en prøveeksamen i praksis, hvor I skal forberede to faktiske eksamensspørgsmål, som har været anvendt til en rigtig mundtlig idrætseksamen. Til selve den mundtlige eksamen, udvælges en gruppe/et par, som skal agere, at de er til den mundtlige eksamen. Nicolai agerer censor, Kent agerer lærer og gennemgangen kommer til at forløbe så realistisk som muligt. I kommer således også til at overvære voteringen ml. censor og lærer og høre begrundelserne for karaktervalget.
Hvem melder sig frivilligt til at afprøve dette scenarie? Hvis ingen melder sig frivilligt, må vi trække lod, eller lade hele klassen gå op sammen. Det er en brandgod (og gratis) øvelse - så grib chancen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1163/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73031972945",
"T": "/lectio/1163/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73031972945",
"H": "/lectio/1163/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73031972945"
}