Holdet 2223-gh-Id.2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Haderslev Katedralskole
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e) Kent Baden, Nicolai Tang Sten
Hold 2223-gh-Id.2 (2223-gh-Id.2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intromodul
Titel 2 Volleyball og biomekanik
Titel 3 Padel og idrættens organiserig
Titel 4 Five-a-side håndbold og OL
Titel 5 Racketlon
Titel 6 Kickboxing
Titel 7 Sportspsykologi
Titel 8 Xmas X Games
Titel 9 Stepfitness, testformer og fysiologi
Titel 10 DGI-opvisning
Titel 11 Parkour
Titel 12 Test i praksis
Titel 13 Pardans og sundhed
Titel 14 Prøveeksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intromodul

I modulet introducerer Anna, Nicolai og jeg os selv, og vi vil gerne høre lidt om jer og jeres idrætsbaggrund. Vi fortæller om kravene til idræt b og eksamen i faget. Den resterende tid står på aktiviteter. Hvis der er tørvejr, lister vi ud og er lidt aktive.
Indhold
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 3 Padel og idrættens organiserig

Praktisk: Padel i We Are Padel-centret.

Faglige mål står i dokumentet.

Teori: Idrættens organisering med fokus på de store forbund (DGI & DIF) + case om padelsportens organisering.

Også drejebog.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Five-a-side håndbold og OL

Praktisk: Five-a-side håndbold i IDC.

Teori: OL-historie, antik og moderne OL med nedslag i udvalgte historiske olympiske begivenheder. Kulturanalyse af OL og politiisering heraf.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Racketlon

Rene praktiske moduler hvor hk'erne er i studiepraktik. Der laves en turnering i racketlon.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Kickboxing

Vian har inviteret os ned i sin kickboxingklub. Hun instruerer os i basale slag og spark, og vi gennemfører en kickboxing-lektion.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Sportspsykologi

Fællestime med psykologihold. Vi får besøg af sportspsykologi Carsten Hvid Larsen, som underviser og forsker på SDU, og som samtidig er ansat ved DBU og var med til EM-slutrunden i herrefodbold i 2024 i Tyskland.

Siderne 137-140 i Yubio kan med fordel forberedes hjemmefra. Husk at forberede et spørgsmål til Carsten.
Indhold
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Xmas X Games

Hf'erne er til eksamen. Vi andre dyster mod hinanden i x-mas x games.
Indhold
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Stepfitness, testformer og fysiologi

Undervisningsbeskrivelse:
Et musik- og bevægelsesforløb med stepfitness. I forløbet har der været fokus på musikforståelse særligt med henblik på forståelsen af musikkens opbygning i blokket af 4x8 taktslag, udførslen af de basale faglige mål (se nedenfor),

Teoretisk har der været fokus på BESS og anvendelse af BESS i praksis. Desuden har der været arbejdet med aerob konditionstræning.

Kernestof:
• aktiviteter der træner den fysiske kapacitet
• aktiviteter der træner kropsbeherskelse
• aktiviteter der fokuserer på samarbejde og etik
• grundlæggende principper for konditionstræning
• natur- og sundhedsvidenskabeligt teoristof om fysisk aktivitet
• de for undervisningen relevante digitale redskaber

Faglige mål for forløbet
• gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for og anvende centrale begreber inden for træning, idrættens discipliner og teoriområder
• beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden færdighedsområdet musik og bevægelse
• opnå øget kropsbevidsthed
• kunne indsamle data om, analysere og vurdere egen fysisk aktivitet med henblik på forbedring af praksis
• indgå i og opnå forståelse for roller


De specifikke faglige mål for forløbet:
• Beherske grundlæggende trin indenfor stepfitness:
o Basis, v-trin, knæ (single + repeater), jorden rundt, spark, mambo, mambo chassé, over bænken, L-trin, ski samt egne variationer
• Koordinering af arme og ben i tekniske korrekte udførte bevægelser i takt til musikken
• Rytmisk forståelse herunder bevægelse i takt til musik samt at starte på det 1. taktslag
• Udtryk i stepfitness – herunder stort smil, rank kropsholdning, strakte lemmer, hele foden på bænken, high impact = energiske bevægelser  
• Kreativitet og skabelse af blokke – opbygge egne blokke samt herunder både at anvende de kendte trin samt at inkludere nye, selvfundne trin samt kreativ anvendelse af bænk/rum
• Konditionelt at kunne følge med i udførslen af blokke
• Kendskab til BESS-principper og anvendelse heraf i praksis.
• Redegøre for centrale begreber som kontinulerlig træning og puls
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 DGI-opvisning

Lørdag ser vi DGI's store opvisning i IDC med særlig henblik på at iagttage ritualerne omkring åbningen af opvisningen. Har man ikke mulighed for at deltage på dagen, kan man se en anden DGI-opvisning online og have fokus på fanindmarchen og åbningen.
Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Parkour

Over tre moduler repeterer vi parkour-forløbet fra jeres respektive c-niveau undervisning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Test i praksis

Vi besøger den fysisk stab hos Sønderjyske Fodbold, får et oplæg om hvordan de monitorerer deres fodboldspillere, og så afprøver vi et par tests i praksis. En test i hasemuskler og en springtest på en kraftplade, som også kan måle andre ting.

I kan med fordel forberede s. 193-199 hjemmefra. Husk at stille Helman mindst et spørgsmål i løbet af besøget.
Indhold
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Pardans og sundhed

Tre modulers praktisk repetition af pardans, som trækkes op på b-niveau, så vi skal finde samme sprog i forløbet. Også to modulers teori som i forlængelse af fysiologi og testformer, handler om sundhed.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Prøveeksamen

Vi udfører en prøveeksamen i praksis, hvor I skal forberede to faktiske eksamensspørgsmål, som har været anvendt til en rigtig mundtlig idrætseksamen. Til selve den mundtlige eksamen, udvælges en gruppe/et par, som skal agere, at de er til den mundtlige eksamen. Nicolai agerer censor, Kent agerer lærer og gennemgangen kommer til at forløbe så realistisk som muligt. I kommer således også til at overvære voteringen ml. censor og lærer og høre begrundelserne for karaktervalget.

Hvem melder sig frivilligt til at afprøve dette scenarie? Hvis ingen melder sig frivilligt, må vi trække lod, eller lade hele klassen gå op sammen. Det er en brandgod (og gratis) øvelse - så grib chancen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer