Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Haderslev Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Bonnie Kjeldgaard-Christiansen, Mette Kirstine Albinsdatter
|
Hold
|
23-g-ps3.2 (23-g-ps3.2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til psykologi
Introduktionsforløb til psykologi
Vi har arbejdet med psykologi som videnskab. Der har været fokus på metodiske og videnskabsteoretiske begreber. Fokus har ligeledes været på at kunne adskille hverdagspsykologi fra videnskabelig psykologi.
Vi arbejde med at producere et undersøgelsesdesign ud fra den tillærte viden om psykologisk metode og videnskabsteori. Undersøgelsen blev dog ikke udført.
Arbejdsformer:
- gruppearbejde
- tavleundervisning
- fremlæggelser i grupper
Anvendt materiale:
- https://psykveje.systime.dk/?id=5853
- https://psykveje.systime.dk/?id=5850
- https://www.youtube.com/watch?v=RPXI-zT-i7I
- https://www.youtube.com/watch?v=gX_bxVkzTWE
- https://www.youtube.com/watch?v=LS89-0uGOq0
Kernebegreber:
- kvantitativ metode
- kvalitativ metode
- belæg
- videnskabelig psykologi
- kausalitet
- korrelation
- afhængige variable
- uafhængige variable
- intern validitet
- ekstern validitet
- økologisk validitet
- reliabilitet
- falsifikation
- psykologisk problemstilling
- måleusikkerhed
- statistisk signifikans
- etiske retningslinjer
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hvorfor er man som man er?
Forløbet har fokus på forskellige psykologiske teorier, der er med til at forklare hvad der er med til at forme os som individer. Vi startede med at se på udviklingsteorier og på kontakten mellem omsorgspersoner og børn herunder Bowlby, Erikson, Ainsworth, Stern. Kari Killéns forældreevner og Inge Holms tekst om omsorgssystem og indre arbejdsmodeller blev også inddraget for at belyse relationen og samspillet mellem forældre og barn. Vi kom også ind på hvilken betydning det tidlige fundament af god omsorg har for individet på sigt, f.eks. blev still face eksperimentet vist i det voksne parforhold.
I forlængelse af hvad der kendetegner den gode omsorg gennemgik vi forskellige former for omsorgssvigt og hvad der kan være med til at forklare hvorfor individer ikke reagerer ens på svigt f.eks. pga. den enkeltes grad af resiliens.
Det næste perspektiv var personlighed hvor fokus var på arv & miljø, bl.a. belyst vha. fem-faktormodellen, menneskets dobbelthed, medfødte forskelle og den risikovillige - og forsigtige type og prosocial adfærd.
Som et tredje perspektiv havde vi fokus på individet i gruppen, herunder bl.a. den sociale identitetsteori.
I forløbet kom vi også ind på grænser og validering af følelser.
Kernestof:
PsykC
Stern s.60-67
Resiliens s.94-98
Psykologiens veje:
Risikovillig og forsigtig type https://psykveje.systime.dk/?id=4852
Menneskets dobbelthed https://psykveje.systime.dk/?id=4851
Medfødte forskelle https://psykveje.systime.dk/?id=5666
Omsorgssvigt https://psykveje.systime.dk/?id=5129
Prosocial adfærd https://psykveje.systime.dk/?id=5095
Intergruppekonflikter (Robbers Cave og den sociale identitetsteori) https://psykveje.systime.dk/?id=5665
Videoer
- Love Sense: from Infant to Adult (Sue Johnson and Ed Tronick)
- https://www.youtube.com/watch?v=OyCHT9AbD_Y (12 minutter)
- Harlows abeforsøg: https://www.youtube.com/watch?v=OrNBEhzjg8I
- Tilknytning: Science Bulletins: Attachment Theory—Understanding the Essential Bond
- Fremmedsituationstest The Strange Situation - Mary Ainsworth - YouTube
- Tryghed og selvstændighed https://www.youtube.com/watch?v=PhNfiarGY78
Femfaktor test https://www.idrlabs.com/dk/femfaktor-personlighedstest/test.php
Fra celle til selfie:
Caseperson: Michael
- What does the ‘still face’ experiment teach us about connection? https://psychhelp.com.au/what-does-the-still-face-experiment-teach-us-about-connection/
- Omsorgssystem og indre arbejdsmodeller https://ingeholmaps.dk/wp-content/uploads/Tilknytning-uviklingstramer-og-stress.pdf
Undersøgelser i psykologi:
Hvordan er din personlighed? s.151-159
Dokumentarprogrammer:
- Er du mors lille dreng? (dokumentar)
- Min indre kode (dokumentar)
- Ingen kære kommune (dokumentar)
Lærernoter om Kari Killéns forældreevner vedhæftet i dokument
Skema over beskyttelsesfaktorer og risikofaktorer: Kilde ukendt
John Bowlby og Mary Ainsworth: Kilde ukendt
Forsøg om effekten på børns prosocial adfærd af omsorgspersoners opfordring til at aflæse andres følelser. Kilde ukendt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Gruppeadfærd på godt og ondt
Forløbet har fokus på livet i gruppen på godt og ondt. Vi tager udgangspunkt i den sociale identitetsteori og normalitetshypotesen, for at forstå hvordan individets adfærd påvirkes af gruppen. Vi ser desuden på roller og empatiens betydning for individets adfærd og valg. Den negative side ved gruppen er belyst med mobning, hvor vi har beskæftiget os med det individualpsykologiske og gruppepsykologisk perspektiv, og hvordan mobning påvirker mobbeofferet og mobberen herunder både ved digitalmobning og IRL og kognitiv dissonans.
Teori fra første forløb som også indgår i emnet: resiliens, fem-faktor-model, social identitetsteori, forsigtig og risikovillig type og Robbers Cave og prosocial adfærd.
Kernestof:
PsykC
S.73-77 gruppetilhørsforhold og venskaber
Psykologiens veje:
Solomon Asch https://psykveje.systime.dk/?id=5535#c12430
Uformelle roller https://psykveje.systime.dk/?id=5534#c12408
Social sammenligning https://psykveje.systime.dk/?id=5801
Fravær af empati https://psykveje.systime.dk/?id=5632
Undersøgelse indlært hjælpeløshed https://psykveje.systime.dk/?id=5717
Holdninger https://psykveje.systime.dk/?id=5531
PsykB
Honneths anerkendelsesteori https://psykb.ibog.frydenlund.dk/?id=236#c453
Redigeret af Camilla Mehlsen & Vincent F.Hendricks, Like: s…. asynkron og synkron kommunikation
The erosion of empathy af Simon Baren Cohen (Ted X talk 12:18 minutter) https://www.youtube.com/watch?v=nXcU8x_xK18
"Herlufsholms hemmeligheder" (dokumentar) fokus på mobning (43 minutter)
Konfrontation (dokumentar) fokus på fordomme og diskrimination og kognitive skemaer
Jørgensen, Stine Kaplan: Mobbemønstre og magtkampe 2019 s. 33-38
Normer: pdf. Kilde ukendt (2,5 ns)
Mobning: pdf. Kilde ukendt (3,6 ns)
Eleverne har arbejdet i grupper med dokumentarprogrammerne:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Unge og uddannelse
Forløbet har været centreret om læring blandt unge i det senmoderne samfund. Som opstart til emnet har vi anvendt begreberne roller, indlært hjælpeløshed, social sammenligning, OSN, motivation, social identitetsteori (indgruppe og udgruppe), Honneths anerkendelsesteori, Aschs konformitetsforsøg og Erik Eriksons faseteori. Begreberne indgår derfor også i dette forløb.
Vi har været inde på træk ved det senmoderne samfund og valg i forhold til unge. Herudover har vi læst om motivation, præstationssamfundet og stress, og hvordan det spiller ind i forhold til indlæring og lagring af nyt stof. Her med en perspektivering til hvad der kan udfordre læring i at finde sted.
Eleverne beskæftiget sig forskellige faktorer der har indflydelse på læring og læringsmiljø, både samfundsmæssige tendenser som f.eks. præstationssamfundet og perfekthedskulturen og motivation (indre og ydre). Vi har desuden talt om forskellige personlighedstyper (risikovillig og forsigtig type) og forklaringsstile (optimistisk og pessimistisk) i forhold til trivsel og mestring af krav og forventninger (indre og ydre). Samspillets og opmærksomhedens betydning for elevernes læring er også blevet belyst og sat i forhold til risikoen for at udvikle eller opleve stress.
Kernestof:
Psykologiens veje e-bog
En flodbølge af muligheder https://psykveje.systime.dk/?id=5425
Tvangen til at vælge https://psykveje.systime.dk/?id=5424
Unge i konkurrencestaten https://psykveje.systime.dk/?id=5414
Zonen for den nærmeste udvikling https://psykveje.systime.dk/?id=5291#c11708
Maslows behovshierarki https://psykveje.systime.dk/?id=5385
Krav og kontrol model https://psykveje.systime.dk/?id=5573#c12531
Den risikovillige og forsigtige type https://psykveje.systime.dk/?id=4852
Coping https://psykveje.systime.dk/?id=5806
Unge og Konkurrencestaten https://psykveje.systime.dk/?id=5414
Magnus Riisager: Psyk C, Frydenlund 2021:
s.164 - 175 stress og håndtering af stress
s. 102--107 og 121-128 om opmærksomhed, hukommelse og motivation
Casemateriale:
17-årig tog studydrugs for at præstere i gymnasiet - bivirkningerne stopper men karaktererne vil følge mig hele livet (artikel) - https://nyheder.tv2.dk/2021-04-13-17-aarig-tog-study-drugs-for-at-praestere-i-gymnasiet-bivirkningerne-stopper-karaktererne-vil-foelge-mig-hele-livet
GUIDE: Sådan spotter du en ung med stress (artikel - https://bupl.dk/boern-unge/find-artikler-i-boern-unge-arkivet/guide-saadan-spotter-du-en-ung-med-stress
”Jeg gik ned med stress som 22-årig” (PsykC)
OPGAVE C: Læs teksten fra PsykC om Motivation og læring længere nede i dokumentet o
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1163/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73031972954",
"T": "/lectio/1163/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73031972954",
"H": "/lectio/1163/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73031972954"
}