Holdet 24-p-ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution X - Haderslev Katedralskole
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e) Anja Jochumsen Meier, Henrik Sommerlund, Rune Schmidt Eskildsen
Hold 24-p-ks (24-p-ks, 24-p-ks-hi, 24-p-ks-re, 24-p-ks-sa, 24-p-ks, 24-p-ks-hi, 24-p-ks-re, 24-p-ks-sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Krigenes århundrede
Titel 2 Samfundsfag Identitet
Titel 3 Intro til religionsfaget
Titel 4 Identitetsdannelse (religion)
Titel 5 Dansk identitet (historie)
Titel 6 Kulturmøder - Mødet med Islam
Titel 7 Danmarks møde med islam (historie)
Titel 8 Samfundsfag Kulturmøde
Titel 9 Velfærd og det gode samfund i samfundsfag
Titel 10 Velfærd - kristendom
Titel 11 Velfærdsstatens historie
Titel 12 Hvad koster du? økonomi c
Titel 13 Buddhisme (enkeltfagligt forløb)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Krigenes århundrede

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Samfundsfag Identitet

Vi arbejder med Identitet

Kernestof:
-identitetsdannelse og socialisering
-sociale og kulturelle forskelle

Faglige mål:
-undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber samt
kvalitative og kvantitative data.

Konkret har vi været omkring
Familieformer
Socialisering
Samfundstyper
Giddens begreber om det senmoderne samfund
Bourdieus kapitaler, habitus
Ziehe om Ontologisering, Potensering, Subjektivisering
Goffmann, Backstage og Frontstage
Meyrowitz Middle Region
Castells Netværkssamfundet
Turkle om Individet i netværssamfundet
Honneth og anerkendelse

Kilder:
Victor Bjørnstrup m.fl. Netværkssamfundet. 2.udgave. Columbus forlaget, 2015. s. 18-22, 31-37, 63-72.
Susanne Gudbjerg-Hansen Flere sider af KS. Lindhardt og Ringhof, 2016. s. 93-95 & 99-102.
Karen Mølbæk m.fl. KS-bogen. 2. udgave. Columbus forlaget, 2018. s. 38-47.
Annette Jensen m.fl. Kultur- og samfundsfagsbogen. 2. udgave. Columbus forlaget, 2014 s. 34-42.
I alt 45 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Intro til religionsfaget

Et introduktionsforløb med fokus på hvad religion er, samt forskellige religionsfaglige begreber og teorier.
Introduktion til Ninians Smarts religionsdefinition (de 7 dimensioner), begreberne indefra/udefra, mainstream/elite, maksimalist/minimalist.
I forbindelse med intro til Smart ser vi en kort film om Maradona, for at finde så mange af de 7 dimensioner og herefter diskussion af, hvad man egentlig kan kalde for religion.
Herefter intro til 4 sociologiske teorier om religiøsitet (deprivationsteori, socialisationsteori, rational choice, søgen efter mening og tilknytning).


Materiale:
"Grundbog til religion C" af Lene Madsen, Dorte Thelander Motzfeldt, Anders Nielsen mfl, Systime, 2012-2016 siderne 262-263, 264-265, 267-268 og 246-248
www.youtube.com/watch?v=knRo_1xrJ2A&feature=youtu.be&fbclid=IwAR1MDVBv7mivZrtF6L86Lp3nvZVSj5sSrMFJEwnJI1ANN4lBuCKn93EdLTw
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Identitetsdannelse (religion)

Identitetsdannelse i det traditionelle, moderne og senmoderne samfund.
(Tværfagligt forløb med historie og samfundsfag)

Forløbet i religion tager udgangspunkt i at kigge på religionens rolle i de tre samfundstyper, dog med mest fokus på religionens rolle i det senmoderne samfund.
Traditionelle samfund fokus på og gennemgang af følgende begreber: deocentrisk samfund, fortryllede verden, statisk samfund og menneskesyn, myren.
Moderne samfund med fokus på og gennemgang af følgende begreber: sekularisering, affortryllet verden, industrialisering, antropocentrisk samfund, aftraditionalisering, begyndende privatreligion (fra 1950'erne), sneglen.
Senmoderne samfund med fokus på begreberne: polycentrisk samfund, genfortryllet verden, Giddens' kendetegn ved det senmoderne samfund, synkretisme, selv-religion, privat-religion, det situide menneske, google-religion, afsekularisering, individualisering.  
For at kigge nærmere på danskernes religiøsitet læses artiklen "Danskerne tror på lidt af hvert".

Under det senmoderne samfund har vi fokus på ritualers betydning for det senmoderne menneske i dag. Vi anvender Van Genneps model til analyse af overgangsritualer og de tre faser (udskillelsesfasen, liminalfasen, inkorporationsfasen).

Fokus på vielsesritualet og hvad der sker i de forskellige faser.
Her læses artiklen "Jeg vil giftes i en kirke, selvom jeg ikke er rigtig troende" samt diskussion af begrebet kultur-kristen og igen ritualernes betydning for det enkelte individ, og at man primært anvender kirken i forbindelse med de store ritualer. I den forbindelse læser vi også artiklen "Folkekirken bør indføre skilsmisseritual".l

Herefter kigger vi på hvad Folkekirken gør for at tiltrække medlemmer, dvs. hvordan kirken tilpasser sig det senmoderne samfund og menneske ved at tilbyde drop-in dåb, drop-in vielser, spaghettigudstjenester, kirke-yoga, meditationer og div. andre familiearrangementer.

Slutteligt ser vi dokumentaren "Anders Agger Indefra: Spiritualitet".

Omfang: ca. 60 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 6 Kulturmøder - Mødet med Islam

Et tværfagligt forløb med fokus på kulturmøder og islam.

Forløbet tager udgangspunkt i en generel samtale om, hvad begrebet 'kulturmøder' dækker over.
I religion fokuseres på islams formative periode med vægt på islams oprindelse samt hovedtræk i islams udviklingshistorie. Som præsentation til islam har eleverne arbejdet med ”Religionsnørden – islam” fra YouTube.
Herefter har der været fokus på de 5 søjler, de 6 centrale religiøse forestillinger (dog mest fokus på Allah, Koranen og Muhammed). I forbindelse med Muhammed, har eleverne læst artiklen ”Jeg er stolt af at være Muhammeds tilhænger”, for at forstå Muhammeds betydning i islam.

Under de 5 søjler har der været stort fokus på bønnen (renselse og udførsel) og valfarten, hvor eleverne har arbejdet med BBC-dokumentaren om valfarten til Mekka (Van Gennep – overgangsritual).

Herefter har vi haft fokus på livet som muslim og især livet som muslim i Danmark, samt de kulturmøder der kan opstå. Eleverne er her præsenteret for begrebet sharia + de 4 rødder (Koranen, Hadith, qiyas og ijma), samt islams klassifikationssystem (obligatoriske og ulovlige handlinger).
For at kunne arbejde med livet som muslim i Danmark har vi også beskæftiget os med Jens Formans fire idealtyper – sekularisten, modernisten, traditionalisten og islamisten. I den forbindelse har eleverne læst et interview med Bünyamin Simsek (forskellige integrationsformer + assimilation, integration, segregation), og et klip med den unge pige Duaa "Duaa er muslim: Jeg gør ting for at være en del af fællesskabet" (Youtube), samt dokumentarserien ”Mor – han er dansker” (kulturmøde ml. pigerne og deres forældre, idealtyper i forhold til pigerne og deres familier). Her har eleverne også været på besøg i den lokale Moske, hvor vi blev vist rundt af Fatema, som fortalte om livet som muslim i Danmark og eleverne kunne efterfølgende stille spørgsmål.  

Til sidst sluttede vi af med Rambos teori om konversion, hvor eleverne læste en konversionsberetning (Said bin Gunnar Bak), samt genopfriskede årsager til religiøsitet fra vores intro-forløb.

Feltarbejde: Tur til det lokale muslimske kulturhus (rundvisning og samtale med Fatima)

Vigtige begreber til forløbet:
indefra/udefra synsvinkel, monoteisme, Muhammed, de fem søjler, ritualer (overgangsritual - Van Gennep), Koranen, Mekka-Medina, Sunni-Shia,  de seks centrale trosforestillinger, klassisk sharia, moderne sharia - de fire idealtyper (sekularist, modernist, traditionalist, islamist), tørklædet, konversion.


Baggrundsmateriale:
Religionsnørden om islam fra youtube.com - https://www.youtube.com/watch?v=yo9_9Cg8XJA&t=2s

”Religion og Kultur” (Islam) af Jørgen Bæk Simonsen s. 173-180, Systime 2010
”Begrebsnøglen” (konversion inkl. Lewis Rambo), s. 58-60 af Carsten Lykke-Kjeldsen m.fl. Systime, 2016

”Islam og muslimerne” af Jens Forman s. 18 (sunni og shia forskelle), Systime 2011
”Muslimernes Religion” af Jens Forman s. 33-35 (om Hajj – valfarten) og s. 96 (Om søjlerne), Systime, 2013
Skema over de seks centrale trosforestillinger baseret på Jens Forman "Islam og muslimerne", Systime, 2011
"Livet som muslim" og "Obligatoriske og ulovlige handlinger" (fra KS bogen, Columbus: https://ksbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=174, https://ksbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=173)
"Tørklædet", KS bogen (Columbus)
"At være muslim i Danmark" (s.173-180, Dennis Kitir, Klassisk og moderne islam, Systime 2020)


Tekster:
”Jeg er stolt af at være Muhammeds tilhænger” fra religion.dk, 20.11.18 af Mohamad Abd Almonan
Jens Forman "Muslimernes Religion" s. 96-101 (BØN) "Tekst 22: Renselse" og "Tekst 23: Bønnens udførelse".
Jens Forman "Muslimernes Religion", s. 57-58 "Tekst 1: Koranen og Hadith om tro og pligter".
Youtube: Fajr-bønnen og Wudu (renselse)
BBC-dokumentar om "Hajj" fra mitcfu.dk (60 min).
Islamsvar.dk om at høre musik: http://islamsvar.dk/halal-og-haram/medier-og-underholdning/er-det-tilladt-at-hore-musik/
Bünyamin Simsek "Muslim anno 2005: Islam handler om at være et godt menneske", fra Jyllands-Posten 17.04.2005.
Sura 1 "Åbningen" (Koranens betydning) fra Koranen
Sura 24:30-31 (Koranen om tørklædet)
Amina Tønnsen om tørklædet
Klip med Massoud Fouroozandeh fra "Religionsportalen" om Koranens betydning - https://religion.systime.dk/index.php?id=480
Dokumentar: "Mor han er dansker", DR3, 2020 (1. afsnit), 28 min.
"Duaa er muslim: Jeg gør ting for at være en del af fællesskabet", https://www.youtube.com/watch?v=D5DyqRFXDMg (9 min.)
"Hvordan jeg blev muslim" af Said bin Gunnar Bak (konversionsberetning)



Følgende faglige mål er opfyldt:
- islam, navnlig med henblik på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer, herunder både nutidige og klassiske tekster
- religioners samfundsmæssige, politiske og kulturelle betydning i fortid og nutid
- religionsfaglige metoder
- formidle faglige sammenhænge både mundtligt og skriftligt på fagenes taksonomiske niveauer med anvendelse af faglig terminologi
- anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
- forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger
- redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng.
- sætte religionerne og deres virkningshistorie i relation til udvalgte aspekter af dansk, europæisk og global kultur og tænkning

Omfang: ca. 90 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 50 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Danmarks møde med islam (historie)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Samfundsfag Kulturmøde

Vores andet forløb: om kulturmøder

Kilder ud over hjemmesider for partierne:
Morten Hansen Thorndal Ærkedansker Columbus 2013 s. 13-15 & 81-91
Geert A Nielsen Kulturforståelse Columbus 2010s. 136-138
Faglige mål:
diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
—anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og samfundsmæssig art i Danmark i
samspil med omverdenen
redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng
—reflektere over mennesket
Kernestof:
identitetsdannelse og socialisering
—sociale og kulturelle forskelle
—politiske partier i Danmark og politiske ideologier

Vi har dermed været omkring
Integration
identitetsformer
Kulturmøder
Etnocentrisme
Kulturrelativisme
Politikernes syn på integration
Integrationsindsatser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 39 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Velfærd og det gode samfund i samfundsfag

Forløb om velfærd
Kilder:
Ud over grundbogen, Bruun Bundgaard m.fl. Samf C anførte sider, er der gjort brug af Glenstrup Jensby Ulighedens mange ansigter s. 208-211, 217-
217 & 221-222.
Faglige mål:
formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
-forklare på hvilken måde fagene kan
Kernestof:
-politiske partier i Danmark og politiske ideologier
-politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
-politiske beslutninger i Danmark i en global sammenhæng
-velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
Sideantal: 50
Forløb tværfagligt med historie og religion.

Dermed har vi været omkring
Velfærdsmodeller
Velfærdstatens udfordringer
Konkurrencestaten
Ideologierne
Menneskesyn
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 47 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Velfærd - kristendom

Velfærd – kristendom

Tværfagligt forløb med historie og samfundsfag om velfærdssamfundet. I religion fokuserer vi på kristendommens oprindelse, samt hvilken rolle kristendommen og næstekærlighed spiller i velfærdssamfundet i dag.
Fokus på adskillelsen fra jødedommen (forskelle mellem jødedom og kr.dom) og kristendommens grundlæggelse, kristendommens etik vs. jødedommens etik, reformationen og Luther, næstekærlighed før og nu i velfærdsstaten. Vi ser også på udviklingen fra katolsk kirke til Folkekirke, samt hvilken rolle kirken har spillet i forhold til velgørenhed og kirkelige organisationer (Kirkens Korshær og Frelsens Hær).


Problemstillinger til debat: Har kristendommen spillet en rolle i udviklingen af velfærdssamfundet og spiller næstekærlighed en rolle i samfundet i dag? Hvem er min næste og har jeg pligt til at hjælpe - hvorfor og hvorfor ikke?

Vigtige begreber:
myter (genren), grundlæggelsesmyten, problemmyten, løsningsmyten, monoteisme, arvesynden, lignelser (genren), det dobbelte kærlighedsbud, treenighed, næstekærlighed i GT og NT, frelsesbegrebet i GT og NT, agape, De 10 Bud, Bjergprædiken, kristen etik = sindelagsetik, den historiske Jesus vs. den mytiske Jesus, reformationen (Luther - sola fide, sola scriptura, sola gratia) og de to regimenter (det verdslige og det åndelige), diakoni
Gerningsreligion (katolsk kristendom) vs. trosreligion (luthersk kristendom)

Tekster (udleveret kompendium)
Lignelsen om den fortabte søn (kristendommens menneskesyn og etik) fra Luk, kap. 15, v. 1-3 og 11-32
De 10 bud (Gamle Testamente, 2. Mos, 20,1-17) og Bjergprædikenen (Matt 5, 1-48) fra Ny Testamente (kristendommens etik)
Næstekærlighedsbudet (3 MOS 19, 18), Det største bud i loven (Matt 22, 34-40), Lignelsen om den barmhjertige samaritaner (Luk 10, 25-37) (Næstekærlighed i kristendommen)
Marie Krarup "Den syriske flygtning er ikke min næste" (Kristeligt Dagblad, oktober 2015)
Mette Bock "Ethvert menneske er min næste" (Kristeligt Dagblad, februar 2016)
"Velfærdsstaten er ved at miste sin kristne etik" af Daniel Øhrstrøm, januar 2014 etik.dk
Artikel om Martin Luther fra kristendom.dk (https://www.kristendom.dk/indf%C3%B8ring/martin-luther-1483-1546)
Film: Anders Agger "Indefra - Fixerum", fra 2018 (om Kirkens Korshærs arbejde)

Kompendie med baggrundslitteratur fra "KS-bogen", 2. udgave, 2018, Forlaget Colombus af Anna Madsen, Anna Amby Frejbæk m.fl.
Siderne s. 196-207 (Hvad tror de kristne på?) fra s. 207-210 (Reformationen og Luther), fra s. 210-211 (Fra Katolsk Kirke til Statskirke til Folkekirke), s. 222-225 (Kirkelige organisationer og velgørenhed samt om velfærdsstaten er en kristen opfindelse).

Forløbet ender med en prøveeksamen på baggrund af en synopsis, som eleverne skriver i alle tre fag dvs. fællesfaglig synopsis. Eleverne arbejder i grupper og fremlægger synopsen i grupper.

Omfang: ca. 80 sider


Følgende faglige mål opfyldt:
- kristendom, navnlig med henblik på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer, herunder både nutidige og klassiske tekster
- etiske, herunder religionsetiske, problemstillinger
- religioners samfundsmæssige, politiske og kulturelle betydning i fortid og nutid
- religionsfaglige metoder
- kreativt og innovativt at bidrage til formidling ved hjælp af digitale produktioner i faglige sammenhænge, herunder ansvarlig remediering (Bjergprædikenen omskrevet til læserbrev eller reklame, Den Barmhjertige Samaritaner lavet om til emoji-historie).
- træning i kritisk anvendelse af internettets ressourcer (hvilke sider på nettet er gode til at søge info om religion på)
- formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
̶ -forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
- diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
- anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen
- kritisk indsamle, udvælge, analysere og anvende forskelligartede materialetyper, herunder tekster, statistisk materiale og billedmateriale
- formidle faglige sammenhænge både mundtligt og skriftligt på fagenes taksonomiske niveauer med anvendelse af faglig terminologi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Velfærdsstatens historie

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Hvad koster du? økonomi c

Under overskriften hvad koster du arbejder vi med økonomi og metode jf. læreplan og kompendium

Kilder:
Henrik Kureer ØkonomiNU. Systime 2 udgave, 2016 s. 70-79
Jackob Glenstrup Jensby & Peter Brøndum Ulighedens mange ansigter Columbus, 2014 s. 190-191
Per Henrik ØkonomiABC Columbus, 2009 s. 20-24
Lene Nibuhr Andersen & Jakob Sinding Skött Øknomibogen Columbus, 2018 s. 12-23

Faglige mål:
-formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
̶ forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger  
-undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber samt kvalitative og kvantitative data.

Kernestof:
-det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
̶ kvantitativ og kvalitativ metode.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 39 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Buddhisme (enkeltfagligt forløb)

Forløbet er et enkeltfagligt forløb

Forløbet har fokus på centrale begreber og på buddhismen i vesten, samt buddhismens betydning for den senmoderne religiøsitet i Danmark.

Forløbet startede med en generel introduktion til buddhismen via filmen "5 skarpe om buddhismen". Herefter læste vi et kort uddrag af "Buddhalegenden", som yderligere introduktion til buddhismen. Fokus her på lidelse og Buddhas vej til oplysning (de 4 syn). Herunder også de tre juveler (Buddha, Dharma, Sangha). Eleverne har desuden læst "Benarestalen" og har lært om de 4 ædle sandheder, den ædle 8-leddede vej (Middelvejen) og Livshjulet Samsara. Eleverne har arbejdet med begreberne karma og Nirvana, an-atman og de 5 skandaer.

Eleverne er meget kort introduceret for buddhismens etik (forskrifter for lægfolk og munke) og Tripitaka (buddhismens helligskrift). I forhold til munkeordenen har eleverne fået en kort introduktion til munkenes levevis og etik, samt forhold til lægfolket. Eleverne har også arbejdet med overgangsritualer i buddhismen, hvor vi har set på det buddhistiske indvielsesritual til munkeordenen og fået repeteret Van Genneps tre faser i et overgangsritual, og derudover har eleverne set et klip med en dagligdag for en praktiserende buddhistisk munk.
I forbindelse med den buddhistiske praksis har eleverne stiftet bekendtskab med Melford Spiros tre typer af praksis: Nirvanisk, karmisk og apotropæisk (magisk).


Sidste del af forløbet har fokus på, hvordan buddhismen kommer til udtryk i en vestlig kontekst, med fokus på konvertit-buddhisme (vs. etnisk buddhisme) i Danmark, samt hvorfor buddhismen er så populær i vesten. Her laves desuden koblinger til det fællesfaglige forløb om identitet (især identitet og religionens rolle i det senmoderne samfund fx google-buddhisme og synkretisme), og vi diskuterede spørgsmål som "hvilke ting fra buddhismen kan særligt appellere til det senmoderne menneske i dag og hvorfor?".


Baggrundsstof:
"5 skarpe om buddhismen", fra mitcfu.dk (DR)
Buddhismens historiske udvikling (s.148-149, Grundbog til religion c, Gyldendal 2012-2016)
”Buddhismen” fra ”Religion kort og godt” af Allan Poulsen, s.177-186, Colombus 2018
”Livshjulet” fra ”Grundbogen til religion C” af Lene Madsen mfl., Systime 2012-2019, s. 158-160
Buddhisme introduktion (religionsnørden):
https://www.youtube.com/watch?v=dhSu7o3A-Aw
”Det Buddhistiske Munkeliv” fra ”Mennesket og magterne – en grundbog til religion”, Esben Andreasen m.fl., Gyldendal 1991 s. 150
”Ritualer i Buddhismen” (Om meditation og overgangsritualer) fra ”Buddhisme – introduktion og tekster” af Anders Nielsen, Systime 2022 (i-bogen) afsnit 3.2.1 (meditation) og afsnit 3.2.5 (overgangsritualer)
Buddhisme i Vesten, fra “Buddhisme - introduktion og tekster” af Anders Nielsen, Systime, 2018.
Uddrag fra ”KS-bogen”, Maria Madsen m.fl., Colombus, 2015 (om googlebuddhisme) s. 52-54
Konversion (inkl. Lewis Rambo), ”Begrebsnøglen”, s. 58-60 af Carsten Lykke-Kjeldsen m.fl. Systime, 2016

Tekster:
Tegnefilm (Buddhalegenden):
https://www.youtube.com/watch?v=1wUh3E9PSbI

Uddrag af Buddhalegenden, Benarestalen, Gyldendal 1992, s. 158-159 og s. 162

Munketilværelsen: https://www.youtube.com/watch?v=4n-X2Dj01AE

Den 2.dimension (6.afsnit), Kristian Leth (Dr.dk 2013)

Zsolt er buddhist 24/7 (konvertit-beretning, Tjek.dk, 2014)


Omfang: ca. 45 sider

Følgende faglige mål opfyldt:
- udvalgte sider af yderligere en religion
- religioners samfundsmæssige, politiske og kulturelle betydning i fortid og nutid
- religionsfaglige metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer