|
Titel
7
|
Kulturmøder - religion
Et tværfagligt forløb med fokus på kulturmøder og islam.
Forløbet tager udgangspunkt i en generel samtale om, hvad begrebet 'kulturmøder' dækker over.
I religion fokuseres på islams formative periode med vægt på islams oprindelse samt hovedtræk i islams udviklingshistorie. Som præsentation til islam har eleverne arbejdet med ”Religionsnørden – islam” fra YouTube.
Herefter har der været fokus på de 5 søjler, de 6 centrale religiøse forestillinger (dog mest fokus på Allah, Koranen og Muhammed). I forbindelse med Muhammed, har eleverne læst artiklen ”Jeg er stolt af at være Muhammeds tilhænger”, for at forstå Muhammeds betydning i islam.
Under de 5 søjler har der været stort fokus på bønnen (renselse og udførsel) og valfarten, hvor eleverne har arbejdet med BBC-dokumentaren om valfarten til Mekka (Van Gennep – overgangsritual).
Herefter har vi haft fokus på livet som muslim og især livet som muslim i Danmark, samt de kulturmøder der kan opstå. Eleverne er her præsenteret for begrebet sharia + de 4 rødder (Koranen, Hadith, qiyas og ijma), samt islams klassifikationssystem (obligatoriske og ulovlige handlinger).
For at kunne arbejde med livet som muslim i Danmark har vi også beskæftiget os med Jens Formans fire idealtyper – sekularisten, modernisten, traditionalisten og islamisten. I den forbindelse har eleverne læst et interview med Bünyamin Simsek (forskellige integrationsformer + assimilation, integration, segregation), og et klip med den unge pige Duaa "Duaa er muslim: Jeg gør ting for at være en del af fællesskabet" (Youtube), samt dokumentarserien ”Mor – han er dansker” (kulturmøde ml. pigerne og deres forældre, idealtyper i forhold til pigerne og deres familier). Her har eleverne også været på besøg i den lokale Moske, hvor vi blev vist rundt af Fatema, som fortalte om livet som muslim i Danmark og eleverne kunne efterfølgende stille spørgsmål.
Til sidst sluttede vi af med Rambos teori om konversion, hvor eleverne læste en konversionsberetning (Said bin Gunnar Bak).
Vigtige begreber til forløbet:
indefra/udefra synsvinkel, monoteisme, Muhammed, de fem søjler, ritualer (overgangsritual - Van Gennep), Koranen, de seks centrale trosforestillinger, klassisk sharia, moderne sharia - de fire idealtyper (sekularist, modernist, traditionalist, islamist), konversion.
Baggrundsmateriale:
Religionsnørden om islam fra youtube.com - https://www.youtube.com/watch?v=yo9_9Cg8XJA&t=2s
"Islam kommer til Danmark", "At være muslim i Danmark", "Religion og identitet hos efterkommere", "Kvinder i islam og tørklædets betydning", "Tøj og tørklædet som identitetsmarkør".
I kompendie 1 er der anvendt materiale fra følgende grundbøger:
"Klassisk og moderne islam" af Deniz Kitir, Systime, 2010. Afsnittene "At undersøge islam og muslimer".
"Religion og kultur" af Jørgen Bæk Simonsen s. 175-177 og 177-180, Systime, 2014
I kompendie 2 er der anvendt materiale fra følgende grundbøger:
"Grundbogen til religion C" af Lene Madsen, Dorte Thelander Motzfeldt, Anders Nielsen, Bodil Junker Pedersen, Sofie Reimick og Trine Ryhave, Systime 2019 (afsnittet om de 5 søjler og de fire idealtyper (moderne sharia))
"Klassisk og moderne islam", Deniz Kitir og Christian Vollmond, Systime, 2020 afsnittet om "Sharia og retsskoler - livet som muslim".
”Begrebsnøglen” (konversion inkl. Lewis Rambo), s. 58-60 af Carsten Lykke-Kjeldsen m.fl. Systime, 2016
”Islam og muslimerne” af Jens Forman s. 18 (sunni og shia forskelle), Systime 2011
”Muslimernes Religion” af Jens Forman s. 33-35 (om Hajj – valfarten) og s. 96 (Om søjlerne), Systime, 2013
Skema over de seks centrale trosforestillinger baseret på Jens Forman "Islam og muslimerne", Systime, 2011
Tekster:
”Jeg er stolt af at være Muhammeds tilhænger” fra religion.dk, 20.11.18 af Mohamad Abd Almonan
Jens Forman "Muslimernes Religion" s. 96-101 (BØN) "Tekst 22: Renselse"
Youtube: Fajr-bønnen og Wudu (renselse)
BBC-dokumentar om "Hajj" fra mitcfu.dk (60 min).
Islamsvar.dk om at høre musik: http://islamsvar.dk/halal-og-haram/medier-og-underholdning/er-det-tilladt-at-hore-musik/
Bünyamin Simsek "Muslim anno 2005: Islam handler om at være et godt menneske", fra Jyllands-Posten 17.04.2005.
Sura 1 "Åbningen" (Koranens betydning) fra Koranen
Klip med Massoud Fouroozandeh fra "Religionsportalen" om Koranens betydning - https://religion.systime.dk/index.php?id=480
Dokumentar: "Mor han er dansker", DR3, 2020 (1. afsnit), 28 min.
"Duaa er muslim: Jeg gør ting for at være en del af fællesskabet", https://www.youtube.com/watch?v=D5DyqRFXDMg (9 min.)
"Hvordan jeg blev muslim" af Said bin Gunnar Bak (konversionsberetning)
Følgende faglige mål er opfyldt:
- islam, navnlig med henblik på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer, herunder både nutidige og klassiske tekster
- religioners samfundsmæssige, politiske og kulturelle betydning i fortid og nutid
- religionsfaglige metoder
- formidle faglige sammenhænge både mundtligt og skriftligt på fagenes taksonomiske niveauer med anvendelse af faglig terminologi
- anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
- forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger
- redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng.
- sætte religionerne og deres virkningshistorie i relation til udvalgte aspekter af dansk, europæisk og global kultur og tænkning
Omfang: ca. 90 sider
|