X - Haderslev Katedralskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
X - Haderslev Katedralskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 25-g3-ap-la (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
X - Haderslev Katedralskole
Fag og niveau
Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Jovana Nommsen
Hold
25-g3-ap-la (
25-g3-ap-la
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
AP latin
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
AP latin
Indhold
Kernestof:
QUO VADIS intro.pdf
Lav akkusativøvelsen, som I begyndte med i sidste modul færdig.
Ekstraøvelse - akkusativ, ablativ, subjektsprædikat.docx
Læs teksten på s. 116-117 og oversæt de første 2 linjer af tekststykket på s. 119.
Øv jer på verbernes endelser o-s-t-mus-tis-nt.
Vi er halvfærdig med linje 5 på s. 119. Prøv at oversætte til og med l. 10 (men brug max 20 minutter på lektien - hvis du ikke bliver helt færdig, så laver du resten i timen.
Lær verbernes endelser -o-s-t-mus-tis-nt udenad.
Lær "at være/esse" sum-es-est-sumus-estis-sunt udenad.
Prøv at blive færdig med øvelse 6+7 på s. 126 og øvelse 9 på s. 127. Hvis man kan, må man også gern lave øvelse 8 på s. 126.
Samme lektie, som sidste modul (som blev aflyst).
Repetition singularis og pluralis .pdf
Repetition præpositionsforbindelser .pdf
Analyser og oversæt de første 4 linjer fra tekststykket på s. 125.
Oversæt og analyser resten af tekststykket om den trojanske krig.
Lav Æneas-tekststykket færdig (s. 131) - men brug ikke mere end 30 minutter på lektien. Er du ikke færdig med hele tekststykket, så lukker du alligevel bogen efter 30 minutter.
Indirekte objekt_Sprogenes verden.pdf
Afsnit
Oversæt de første 4 linjer fra tekststykket på s. 137.
Oversæt resten af tekststykket på s. 137.
Hannibal_teksten.docx Hvem er Hannibal? Hvilken betydning har han for Romerrigets historie.
Oversæt og analyser til og med sætning 8 (i sætning 5 skal i bruge "ducit" som verballed til hele sætningen). Vi gennemgik i går kun sætning nummer 1. I dag starter vi med en kort opsamling på nogle sætninger og så er der også en lille prøve i slutni
På torsdag i 5. modul er der Latin-cafe. Kom gerne, hvis du vil øve dig eller har spørgsmål.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1163/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76283984586", "T": "/lectio/1163/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76283984586", "H": "/lectio/1163/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76283984586" }