Holdet 25-g6-sa (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Haderslev Katedralskole
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Anna Mie Stensbjerg
Hold 25-g6-sa (25-g6-sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ulighed i Danmark?
Titel 2 Kommunalvalg 2025

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ulighed i Danmark?

Ulighed i Danmark?

Forløbet arbejder med ulighed i Danmark med fokus på at afdække, hvorvidt der er ulighed i Danmark i 2025.
Der arbejdes i forløbet med økonomisk ulighed, sociale klasser, social mobilitet, Bourdieu samt ulighed mellem kønnene. Herudover introduceres liberalisme, konservatismen og socialismen som ideologier samt velfærdsmodellerne.

Der er læst 45 sider i "Vores samfund" s. 10-46 samt s. 49-57 om velfærdsmodeller.
Herudover er følgende artikler læst:

Begreber i forløbet: ulighed, formel lighed, chancelighed, resultatlighed, levevilkår, fattigdomsbegreber, gini-koefficient, sociale klasser, social mobilitet, social arv, ressourcebeholdere, Bourdieus begreber om kapitalformer, habitus og felt, funktionalismen, ligestilling, løngab, kønsroller, aktør/struktur perspektivet, ideologi, liberalisme, konservatisme, socialisme,  velfærdsmodellerne: den residuale, korporative og universelle velfærdsmodel.

Kernestof:
Sociologi: sociale og kulturelle forskelle
Politik: Politiske ideologier samt ligestilling mellem kønnene
Økonomi: velfærdsprincipper herunder stat, marked og civilsamfund

Faglige mål:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kommunalvalg 2025

Et kort forløb med fokus på kommunalvalget 2025. Der har været fokus på velfærdsstatens opgaver samt fordelingen af disse opgaver, byrådet i Haderslev, partierne herunder fordelings- og værdipolitik samt politisk deltagelse og vælgeradfærd.

Der er læst 21 sider i forløbet fordelt på 7 sider i "Vores samfund": hhv. s. 58-59 om velfærdsstaten samt s. 120-124 om partierne. Derudover har de læst om politisk deltagelse og vælgeradfærd samt velfærdsstatens opgaver fra samfundsfag c.


Begreber i forløbet: den offentlige sektors indtægter og udgifter, stat, regioner, kommuner, opgavefordeling, politisk deltagelse, Eastons model, det store og det lille demokrati, valgdeltagelse, kernevælger, marginalvælger, nærheds- og retningsprincippet, kandidattest.

Kernestof:
Politik:
• Politiske partier i Danmark og politiske ideologier
• politiske beslutningsprocesser i Danmark
• Politiske deltagelsesmuligheder i et demokratisk samfund

Økonomi:
• velfærdsprincipper herunder stat, marked og civilsamfund

Metode: kvantitativ og kvalitativ metode.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer