Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Haderslev Katedralskole
|
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
|
Lærer(e)
|
Tina Winterskov Møller
|
|
Hold
|
25-g6-me (25-g6-me)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
intro til faget
Vi ser 10 Cloverfield Lane af Dan Tranchtenberg. fra 1906 (1 time og 44 min) som intro
Vi har fokus på dramaturgiske modeller , hoveperson/ hovedkarakter og tværmedialitet og som udgangspunkt til arbejdet med de filmiske virkemidler.
Kontekstbegrebet:
- tværmedialitet i forhold til filmen 10 Clowerfield Lane, hvor vi har talt skabelsen af universer ( https://emu.dk/stx/mediefag/fra-fagkonsulenten/tvaermedialitet), universfortællingen om Megan fra filmen (https://www.youtube.com/watch?v=EfUsdLOu1dA) og eksempel på tværmedialitet ( http://mediefag-rosborg.blogspot.com/)
- dramaturgisk opbygning af spillefilm (https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/berettermodellen)
Kontekstbegrebet:
- dramaturgisk opbygning - aktantmodellen - https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/aktantmodellen (aktantmodellen)
- FEMO - skabelsen af æstetisk smukke billeder ( http://www.16-9.dk/2016/05/femo/)
faglige mål:
- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
Kernestof:
- 10 Cloverfield Lane af Dan Tranchtenberg (104min)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
filmiske virkemidler
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
kortfilm
Forløbsbeskrivelse:
Med udgangspunkt i Richard Raskin definerer vi hvad forskellen på kort- og novellefilm er. Derefter har vi analyseres forskellige kortfilm med udgangspunkt i de 7 parametre. (Kortfilmskompendiet side 1-9)
Kontekst
- Fremdriftkomponenter - hvad driver typisk en kortfilm dramaturgisk fremad ( kompendiet),
- FEMO - hvad skaber de æstetiske smukke billeder (http://www.16-9.dk/2016/05/femo/)
- Genre bestemmelse kort, novelle og spillefilm. (kompendiet)
- Kernestoft
- kortfilmskompendiet side 1-9 ( materialet hentet fra DR , arkivet er desværre ikke længere tilgængeligt)
"Caravan" af Dag Mørk, 2002
"Krigen er forbi af Nina Mimica, 1997
"SKIZO" af Svend Ploug Johansen, 2008
https://www.youtube.com/watch?v=3OMLvNgLmYA
"Akvarium" af Lars Drost Hundebøll,2012
https://www.youtube.com/watch?v=dxDIbyrJ5No"
Nu er solen død" af Daniel Bødker Sørensen, 2015
https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/nu-er-solen-dod/
LInks
https://www.youtube.com/watch?v=cWs4WA--eKU - om den alvidende fortæller
https://www.youtube.com/watch?v=3Q3eITC01Fg - om hvornår skal der klippes
http://www.16-9.dk/2016/05/femo/-
Faglige mål:
Eleverne skal kunne anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier. udgangspunkt i Richard Raskin definerer vi hvad forskellen på kort- og novellefilm er. Derefter har vi analyseres forskellige kortfilm med udgangspunkt i de 7 parametre.
Kortfilm vi har set:
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1163/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76283985091",
"T": "/lectio/1163/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76283985091",
"H": "/lectio/1163/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76283985091"
}