Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Haderslev Katedralskole
|
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
|
Lærer(e)
|
Helene Raffnsøe Hoeg, Morten Mahler Eriksen
|
|
Hold
|
25-hfs-id (25-hfs-id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Parkour
Parkour-forløbet hører under færdighedsområde: Nye og klassiske idrætter. I forløbet arbejder vi med kropsbevidsthed, styrke af core og fysisk træning jf. det teoretisk fokus om parkour. Forløbet afsluttes med, at I skal sammensætte en bane ud fra udvalgte bevægelser og med fokus på bevægelseskvalitet og flow i udførelsen.
Primære faglige mål:
- Beherskelse af de enkelte tekniske færdigheder - se nedenstående liste
- Rimelig beherskelse af udvalgte tekniske færdigheder i en sammensat serie af bevægelser
Sekundær faglige mål:
- Opnå god fysisk kapacitet og kendskab til centrale begreber indenfor parkour og træning generelt
- Opnå kropsbevidsthed
I forløbet indgår følgende tekniske færdigheder:
- Stepvault
- Lazy vault
- Two-handed vault
- Speed vault
- Gate vault
- Underbar
- Sidebar
- Reverse underbar
- Catleap
- Catcrawl
- Precision jump
- Strides
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Cha cha cha vs Les lanciers
Forløbet er i færdighedsområdet musik og bevægelse og det gennemgående fokus i forløbet er færdigheder i de to stilarter, dvs. dansetrin(se nedenstående), kropsudtryk og rytme, så det passer med musikken. Forløbet fokuserer på to forskellige stilarter, hvor de faglige mål fokuserer på forskelle og ligheder i mellem de to danse. Er der dansetrin, som minder om hinanden og hvad er forskellen i kropsudtrykket? I cha cha cha skal egen koreografi udarbejdes.
Trin i Cha Cha Cha:
- Grundtrin
- New Yorker (promenade)
- Damedrejning
- Spot turn
- Triple lockstep
- Lockstep side plus triple
Les Lanciers
1.,2., 3. og 5. tur
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
OL basket 3 v 3
Forløbet fokuserer på tekniske og taktisk færdigheder i OL basket 3 vs 3, dvs. 3 mod 3 basket med høj intensitet og få driblinger, da hvert angreb skal afsluttes inden for 12 sekunder. Se nedenstående for udførlig beskrivelse
Faglige mål for basketballforløbet:
Primære faglige mål:
- Beherskelse af skudafviklingen med specielt fokus på håndleddets betydning(let it hang), samt beherskelse af korrekt teknik ved lay-up, afleveringer og triple-threat(den 3.dobbelte trussel).
- Beherskelse af taktisk forståelse: Spilbarhed, spacing, v-cut, screening ved pick 'n roll og aflever og screen modsat. Dertil anvendelse af korrekt teknik i spilnære situationer, f.eks. afleveringer.
- Rimelig beherskelse af teknisk korrekt personligt forsvar, samt hvornår der laves fejl(cylinder-princippet).
Sekundær faglige mål:
- Opnå god fysisk kapacitet og kendskab til centrale begreber indenfor 3-mod-3 basketball og teori om kroppens energisystemer herunder ved kontinuerlig løb og intervalløb
- Opnå kropsbevidsthed
Teori: Fokus på kroppens energisystemer, samt arbejdets 3 faser og superkompensation.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Vals vs charleston
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1163/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76283985103",
"T": "/lectio/1163/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76283985103",
"H": "/lectio/1163/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76283985103"
}