Holdet 1Alina me (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - Haderslev Katedralskole
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e)
Hold Alina - me (1Alina me)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til mediefag
Titel 2 Dokumentar

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til mediefag

Vi har set:
Mean Girls (2004) af Mark Waters


Faglige mål:
- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier

Praksis
̶ betjene optage- og redigeringsudstyr
̶ i grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion
̶ anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
̶ arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen
̶ tilpasse udtryksform til indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal
̶ forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.

Kernestof
- produktionstilrettelæggelse, herunder arbejde med mediefaglige værktøjer
- optageprincipper og optageteknik
- redigeringsprincipper og redigeringsteknik
- distributionskanaler og delingsværktøjer.
- filmiske og dramaturgiske virkemidler

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Dokumentar

Vi har set:

Ung, nøgen og udstillet af DR
Skjold & Isabel af Emil Næsby Hansen
Forgotten Silver af Peter Jackson
TV!TV!TV! af DR og Ane Cortzen

Vi har arbejdet med:
Autencitetsmarkører (fakta og fiktions koder)
Den observerende, den deltagende og den autorative dokumentargenre
Etik og manipulation
Genre definition


Kernestof
- Redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former
- identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem
- foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra en valgt kontekst
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer