Holdet 2o ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution X - Ribe Katedralskole
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e) Henrik Tjørnelund, Rune Okholm Grann, Torben Hammersholt
Hold 2024 ks/o (1o ks, 1o ks/hi, 1o ks/re, 1o ks/sa, 2o ks, 2o ks/hi, 2o ks/re, 2o ks/sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Vikingetiden og kristenprocessen
Titel 2 Kultursammenstød
Titel 3 Holocaust
Titel 4 Nationalisme, indvandring og kulturmøder
Titel 5 Forløb sa: Identitet, kultur, integration
Titel 6 Introduktion til religion
Titel 7 Religion i det senmoderne samfund
Titel 8 Islam (flerfagligt) / kulturmøder
Titel 9 Forløb sa: Politik og politiske ideologier
Titel 10 Aktiv dødshjælp (flerfagligt) / det gode samfund
Titel 11 Forløb sa: Politik og samfundet
Titel 12 Kristendom (særfagligt forløb)
Titel 13 Det gode samfund
Titel 14 Forløb sa: Økonomi, Globalisering og velfærd

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Vikingetiden og kristenprocessen

I forløbet har klassen haft fokus på Danmarks tilblivelse i vikingetiden, hvordan landet er opstået og hvorledes kristendommen er kommet til Danmark.

Kernestof:
- dansk historie og identitet
- historiebrug.
- historiefaglige metoder
- natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kultursammenstød

I forløbet har klassen arbejdet med kultursammenstød i middelalderen, mellem den arabiske og den kristne verden.

Kernestof:
- nedslag i verdens og Europas historie fra antikken til i dag, herunder forskellige typer af årsagssammenhænge og periodiseringsprincipper
- natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv
- globalisering og kulturmøder i historisk og nutidigt perspektiv
- historiefaglige metoder
- historiebrug
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Holocaust

Forløbets omdrejningspunkt har været nazisternes forfølgelse af jøderne. Det har særligt været optakten til Holocaust, som klassen har arbejdet med.

Kernestoffet er:
- nedslag i verdens og Europas historie fra antikken til i dag, herunder forskellige typer af årsagssammenhænge og
periodiseringsprincipper
- forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
- styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
- ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- historiefaglige metoder
- historiebrug.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Nationalisme, indvandring og kulturmøder

I forløbet har klassen arbejdet med indvandringen til Danmark i perioden 1945-2024. Der har primært været fokus på perioden fra 1960'erne og frem til i dag. Forløbet har været tværfagligt sammen med samfundsfag og religion.
Som et ekstra lag i forløbet har klassen arbejdet med nationalisme og nationsopfattelser.

Kernestof:
- dansk historie og identitet
- natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv
- forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
- styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
- globalisering og kulturmøder i historisk og nutidigt perspektiv
- historiefaglige metoder
- historiebrug.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 168 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb sa: Identitet, kultur, integration

Formålene med samfundsfaget, i dette flerfaglige KS-forløb, er at eleverne skal studere og lære at bruge teori og metode om identitetsdannelse. Hvad karakteriserer Identitetsdannelse i det traditionelle, det moderne og det senmoderne samfund? Hvilken rolle spiller familie (herunder ligestilling mellem kønnene), stat og religion.

Faglige mål:
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer

Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering
- sociale og kulturelle forskelle
- samfundsformer, livsformer og livsstile

Materiale til Samfundsfag¨
- "Luk Samfundet Op" af Thor Banke og Peter Brøndum, 4. udgave, Forlaget Columbus, Kapitel 2 (Identitet i forandring), kapitel 3 (Samfund og Individ) og kapitel 4 (forskellige liv i Danmark)

Supplerende materiale til Samfundsfag:
- Diverse dokumentarer, artikler, medieindslag etc.
- Diverse statistikker hentet på www.danmarksstatistik.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Introduktion til religion

Introduktion til religionsfaget med fokus på begreberne indefra, fagligt udefra og kritisk udefra.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Religion i det senmoderne samfund

Forløbet fokuserer på to sen-moderne religiøse bevægelser, nemlig Spiritismens Trossamfund og satanisme

Fokuspunkter:

- Spiritistisk Trossamfund: læregrundlag / de fem hovedpunkter
- Spiritistisk Trossamfund og kendetegnene ved det sen-moderne samfund

- Satan i Bibelen
- Sataniske symboler (omvendt kors, 666, omvendt pentagram, det kemiske tegn for svovl, Baphomet)
- Teistisk, magisk og ateistisk satanisme
- Church of Satan: Anton LaVey / Satans Bibel / De Ni Sataniske Erklæringer / Jordens Elleve Sataniske Regler
- Satanisk Forum i Danmark / Amina Olander Lap
- Temple of Lucifer i Svendborg
- Satanisme og kendetegnene ved det sen-moderne samfund

Materiale:

- Torben Hammersholt: "Det sen-moderne samfund (kendetegn) og religion"
- DR-dokumentar: "Spiritisterne / 1. Den nye cirkel" (2020)
- Spiritismens Trossamfund / De fem hovedpunkter (indsat i Torben Hammersholt: "Religion og livsanskuelse  i det senmoderne samfund" side 5-9 + https://www.spiritismenstrossamfund.dk/hovedindholdet/)

- Bodil Junker Pedersen m.fl. (2021): "Religion på kryds og tværs. Columbus. Side 133-139 og 150-156 og 173-178.
- Anton LaVey: uddrag fra "Satans Bibel" mv. (findes i ovenstående tekst)
- Youtube-video "Satanists next door" (https://www.youtube.com/watch?v=Wqa5F6vWWXM)
- Satanisk Forum (2009): "moderne satanisme i Danmark" (https://sataniskforum.dk/intro-til-satanisme.html)
- Anne Korsholm: "Satanisk familieidyl". Kristeligt Dagblad, 15. oktober 2001.


Omfang: ca. 30
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Islam (flerfagligt) / kulturmøder

Forløbet har fokus på:

- Islams oprindelse
- Muhammeds liv
- Koranen og Hadith
- De seks trospunkter
- De fem søjler
- Sharia
- Jihad (stor, lille og global)
- Forskellige tolkninger af islam i dag (islamisme, traditionalisme, modernisme og kulturislam)
- De tre identitetsformer (ren, bindestreg og kreolsk) og de tre integrationstyper (assimilation, pluralistisk integration og segregation) brugt i en analyse af de forskellige tolkninger af islam [brug også gerne jeres viden fra samfundsfag!]
- Kendetegne ved det senmoderne samfund brugt i en analyse af de forskellige tolkninger af islam [brug også gerne jeres viden fra samfundsfag!]

Materiale:

- Hammersholt, Torben: "Islam (hf)". (side 1-26)
- Hammersholt, Torben: Jihad
- Hammersholt, Torben: De tre identitetsformer og de tre integrationstyper (noter) + modellerne tegnet på tavlen
- Koranen (sura 1)
- Fatwa om man må sluge snot under ramadanen (http://islamsvar.dk/fasten/hvad-der-bryder-og-ikke-bryder-fasten/bryder-det-fasten-at-sluge-snot/)
- Youtube-video om bøn (https://www.youtube.com/watch?v=v2gx24YqI68)
- DR-dokumentar "Hassan og ramadanen" (2017)
- Dokumentar: "Den kvindelige danske imam" (2019)
- Uddrag fra Dansk Muslimsk Manifest (https://www.danskmuslimskmanifest.dk/manifest) - nogle af Indledningerne til de 43 punkter
- TV2-dokumentar: Moskeerne bag sløret (afsnit 1)
- Hizb ut Tahrir (uddrag fra deres danske hjemmeside)
- Islamisk Stat / explainer (https://www.dr.dk/drtv/episode/explainer_-er-islamisk-stat-stadig-en-trussel_310784)


Omfang: ca. 45 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Forløb sa: Politik og politiske ideologier

Dette korte forløb om ”politik” på c-niveau skal sætte jer i stand til at
forstå, afkode og deltage i politik i det danske samfund, som
engagerede deltagere i det danske demokrati.

Vi studerer først flere områder af politik i forbindelse med dette sidste samfundsfagsforløb i 1. hf (politiske ideologier – liberalismen, socialismen, konservatismen, og de senmoderne forgreninger), og fortsætter efter sommerferien, med de manglende dele af politikområdet.

For at I kan gøre det skal I have styr på de grundlæggende
spilleregler for det danske demokrati. I skal kende til og kunne
bruge:

1) De politiske ideologier (liberalismen, socialismen, konservatismen, og de senmoderne forgreninger)

Materiale:
- Luk Samfundet Op, skrevet af Peter Brøndum og Thor
Banke, udgivet af Forlaget Columbus (3. oplag). Kapitel 5 om de politiske ideologer
- Diverse dokumentarer, medieklip, avisartikler og anden form for empiri
- Diverse statistikker hentet på www.Danmarks Statistik.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Aktiv dødshjælp (flerfagligt) / det gode samfund

Forløbet har fokus på:

- Skellet mellem religiøs og sekulær etik
- Forskellen på aktiv dødshjælp, passiv dødshjælp og assisteret selvmord
- Sekulære argumenter FOR aktiv dødshjælp: autonomi-argumentet ; lidelsesargumentet; demokratiargumentet og selvmordsargumentet
- Sekulære argumenter IMOD aktiv dødshjælp: svar på autonomiargumentet ; svar på lidelsesargumentet ; svar på demokratiargumentet ; svar på selvmordsargumentet ; menneskesyns-argumentet; glidebaneargumentet
- Ordvalgsargumenter
- Smeden Preben som etisk case
- Aktiv dødshjælp og islam
- Aktiv dødshjælp og kristendom [har vi ikke gennemgået endnu]


Materiale:

- Torben Hammersholt: Det gode samfund 1 (aktiv dødshjælp som etisk case) side 1-8
- DR-dokumentar: "På tirsdag skal jeg dø" (2022), afsnit 1-3
- Freja Polonius kronik i Berlingske d. 28. januar 2024: https://www.berlingske.dk/kronikker/freja-polonius-var-til-stede-da-hendes-ven-fik-aktiv-doedshjaelp-nu
- Muhammad Al Jizani: "Hvad mener islam om aktiv dødshjælp". Svar på Religion.dk 3. juni 2014

Omfang ca. 20 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Forløb sa: Politik og samfundet

Dette korte forløb om ”politik” på c-niveau skal sætte jer i stand til at
forstå, afkode og deltage i politik i det danske samfund, som
engagerede deltagere i det danske demokrati.

Vi studerede allerede flere områder af politik i forbindelse med jeres første forløb i 1. hf (identitet, kultur, integration og politiske ideologier).

For at I kan gøre det skal I have styr på de grundlæggende
spilleregler for det danske demokrati. I skal kende til og kunne
bruge:

1) De politiske partier
2) Det politiske system
3) De politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
4) Politik og medierne

Materiale:
- Luk Samfundet Op, skrevet af Peter Brøndum og Thor
Banke, udgivet af Forlaget Columbus (3. oplag). Kapitel 6 og 7 om det politiske system, samt demokrati, demokratiformer og mediernes rolle
- Diverse dokumentarer, medieklip, avisartikler og anden form for empiri
- Diverse statistikker hentet på www.Danmarks Statistik.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 13 Det gode samfund

Historie:
I forløbet har klassen arbejdet med velfærdsstatens historie. Forløbet har haft to historiske perioder som fokus. Først har klassen arbejdet med velfærdsstatens historie i perioden 1849-1945 med særlig fokus på perioden 1890-1933 og herefter i perioden 1945-2022, hvor der i den sidste periode har været særligt fokus på perioden 1945-1972.
Kernestof:
- dansk historie og identitet
- natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv
- forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
- styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
- ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- historiefaglige metoder
- historiebrug.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 142 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Forløb sa: Økonomi, Globalisering og velfærd

I dette forløb skal du arbejde med Danmarks økonomi og med den danske velfærdsmodel.

Disse to begreber (økonomi og velfærd) beskæftiger sig med de overordnede rammer for Danmark og danskernes handel, arbejde og uddannelse. Med andre ord skal du lære at undersøge hvordan Danmarks økonomi hænger sammen, hvordan danskerne tjener deres penge, hvad ”vi” som nation lever af at sælge til udlandet og alt det som afgør om Danmark er et rigt land eller ej.

I dette forløb skal vi også arbejde med velfærdsmodellen, som handler om hvordan vi behandler hinanden, ift spørgsmål om ulighed mellem rige og fattige, uddannelse, ældreforsorg, hospitaler, forsvar osv. Det bliver også spændende.

Vi studerede allerede flere områder af økonomi og velfærd i forbindelse med jeres første forløb i 1. hf (identitet, kultur og integration).

Se målene for økonomiforløbet i nedenstående for at få overblik over hvad du skal nå her på c-niveau samfundsfag.
Vi lægger hårdt ud med at se på Danmarks pengekasse – Finansloven og ”statskassen”.

Faglige mål:
• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
• det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter

Materiale:
- Luk samfundet op, 4. udgave. Peter Brøndum et al. Forlaget Columbus

Supplerende materialer:
- diverse relevante nyhedsartikler fra on-line og trykte nyhedsmedier
- diverse relevante medieindslag fra DR, TV2 og forskellige engelsksprogede globale medier (såsom BBC, CNN og Al-Jazeera)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer