Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Ribe Katedralskole
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
|
Lærer(e)
|
Agnes Fall Nielsen
|
|
Hold
|
2025 sa/kg (1kg sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Politik og ideologier
Forløb 1: Politik og ideologier
I grundforløbet læstes kap. 1-4 i nedenstående grundbog.
Grundbog:
Mads Beyer, Claus Lasse Frederiksen og Henrik Kureer: Samfundsfag C. Systime 2024.
https://samfundsfag-c.systime.dk/
I grundforløbet læses kapitel 1, 2, 3 og 4.
Kernestof:
Kap. 1: Ideologier (s. 9 -26)
Kap .2: De politiske partier (s. 27 - 58)
Kap. 3: Politisk deltagelse og vælgeradfærd (s. 59 - 70)
Kap. 4: Styreformer (s. 71 - 82)
Supplerende stof:
Folketingets undervisningsfilm: Dit demokrati https://www.ft.dk/Undervisning
Oplæg om digital dannelse ved Nikolaj Wulff 20.8. 2025.
Fokuspunkter:
Ideologier
De danske politiske partier
Politiske beslutningsprocesser
Politiske deltagelse
Vælgeradfærd
Styreformer
Demokratiformer
Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer.
- Undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold.
- Undersøge sammenhængen mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre.
- Undersøge grundlæggende økonomiske sammenhænge med inddragelse af erhvervsmæssige forhold og diskutere aktuelle samfundsøkonomiske prioriteringer.
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- Formulere samfundsmæssige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge.
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler.
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber.
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1184/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76007410993",
"T": "/lectio/1184/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76007410993",
"H": "/lectio/1184/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76007410993"
}