Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Ribe Katedralskole
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
|
Lærer(e)
|
Henrik Tjørnelund
|
|
Hold
|
2025 sa/c (1c sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
1: Grundforløb i samfundsfag c - Ulighed
Hvorfor er der ulighed i den danske velfærdsstat?
Formål: Formålet med forløbet er at give eleverne indblik i, hvad lighed og ulighed er i en dansk kontekst. Der stilles først skarpt på måling af ulighed samt årsager til ulighed med særligt fokus på ulighed mellem og inden for kønnene. Herefter vender vi blikket mod velfærd og den universelle velfærdsmodel - herunder hvordan velfærdsmodellen er udfordret. Eleverne skal til sidst selv komme med konkrete forslag til at løse velfærdsstatens udfordringer med særligt fokus på, om løsningerne skaber mere eller mindre ulighed.
I løbet af forløbet vil eleverne støde på artikler, dokumentarer, podcast og andet materiale til at belyse forløbets problemstillinger. Der er didaktisk fokus
på varierende arbejdsformer og aktuelle sager, cases og artikler, der på en eller anden måde tematiserer ulighed og velfærd, så det kan anvendes på samfundsfag C-niveau.
De faglige mål:
- At anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
-
Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- Undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- Undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber og argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
- Sociale og kulturelle forskelle
- Politiske ideologier
- Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
Undervisningsmaterialer:
• Altinget.dk (2019). ”Alex Vanopslagh: Heldigvis vil der altid være ulighed”. 07.11.2019. Uddrag.
• Altinget.dk (2023). ”Når vi beder kvinder om at arbejde mere, prøver vi at fikse kvinden i stedet for systemet”. Uddrag. 08.11.2023.
• Altinget.dk (2023). ”Ligestillingsordfører: Kvinder har færre topstillinger på grund af deres egne prioriteringer”. Uddrag. 19.04.2023.
• Altinget.dk (2023). ”Hun har selv brudt den sociale arv. Nu advarer CBS-økonom danskerne: ”Vi mister forståelsen for hinandens liv”. Uddrag. 04.11.2023.
• Cepos (2024). ”Danmark har næstfærrest børn i lavindkomstgruppen blandt alle OECD-lande”. 19.02.2024.
• Coagmento (2018). ”De tre velfærdsmodeller”. YouTube-video.
• Danske Regioner (2024). ”Vi bliver ikke lige sunde af at gøre lige meget for alle”.
• DR (2020). Mandefald. Afsnit 1. 43 min.
• DR (2023). Genstart. Klassen forfølger dig. 13.01.2023.
• DR (2023). Ik’ så mange penge. 28 min.
• DR.dk (2023). ”Uligheden er rekordhøj: Regeringens politik vil sætte yderligere turbo på, siger eksperter”. 31.03.2023.
• Kristeligt Dagblad (2019). ”Lars Kolind: Derfor er ulighed nødvendigt”. 14.01.2019. Uddrag.
• Maple (2021). ”En opvækst i økonomisk fattigdom”. 2021. Uddrag fra interviews med børn og voksne fra familier, der lever under fattigdomsgrænsen.
• Oxfam Danmark (2024). ”Ny analyse: Top 1-pct har mere formue end 82 pct. af den danske befolkning”. Side 4.
• Røde Kors (2022). En hverdag med afsavn. Side 1. 01.12.2022.
• SF (2024). ”Ulighed og fattigdom”. Uddrag af principprogram.
Materialer til eksamensspørgsmålet:
• Bilag A: ”Moderaterne: Civilsamfundet skal spille en større rolle i ældreplejen”. 14.11.2023. 1,3 normalsider.
• Bilag B: Data fra Pårørendeundersøgelsen foretaget af Danmarks Statistik for Ældre Sagen, 2023. 0,5 normalsider
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Grundforløb 1c sa - lektion 1 - hvad er samfundsfag.pptx
-
Skal bruges i uv 1: Flere elever dumper i dansk eller matematik: Det højeste niveau siden 2012
-
Lektie: I dagens to samfundsfagslektioner vil jeg præsentere jer for samfundsfag og hvilke mål I skal nå inden grundforløbet slutter i novembe.
-
Skal bruges i uv: TEMA 1: ULIGHED OG VELFÆRD | VORES SAMFUND
-
Lektie: Læs om ulighed på DETTE LINK TIL GRUNDBOGEN VORES SAMFUND, og besvar samtidig nedenstående tre spørgsmål. Svarene findes i teksten. Husk at gemme et citat som bevis for hvert svar:
-
Gruppeopgaver - hvilken form for lighed - 1c sa - E2025.docx
-
Grundforløb 1c sa - lektion 3 og 4 - hvad er lighed.pptx
-
Skal bruges i uv 4: En vej to verdener
-
Lektie: Læs om lighed, HER,og om fattigdom, HER, og besvar samtidig nedenstående spørgsmål, så du er klar til dagens arbejde:
-
Skal bruges i opgaven - Kvalitativ og kvantitativ data - lektion 2 - 1c sa - E2025.pdf
-
Skal bruges i uv: Kapitalen i det 21. århundrede
-
HTs foredrag - Hvorfor stiger uligheden og hvordan måler vi den.pptx
-
Lektie: Læs om hvordan man måler ulighed, HER, og her, og sidst her. Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål, så du er klar til dagens arbejde:
-
Skal ses i uv: Kapitalen i det 21. århundrede
-
Lektie: Ingen, vi skal se filmen færdig i dag, og tale om det I har set.
-
Skal bruges i uv 1: Klasseanalysen (Vores samfund - Kap 1)
-
Ulighed_og_velfaerd._PowerPoint_til_laereren_Hvordan måler vi ulighed.pptx
-
Lektie: Læs om uligheden i de sociale klasser, HER, HER, og HER. Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål, ved hjælp af teksten, så du er klar til dagens arbejde:
-
Gruppeopgaver - Pierre Bourdieu og kapitalerne - 1gsa - grundforløb - E2025.docx
-
Skal bruges i uv: Pierre Bourdieus teori – | VORES SAMFUND
-
Skal bruges i uv: Instruktionsvideoer - Luk Samfundet Op - Social stratifikation og Pierre Bourdieus felt-teori
-
Lektie: Læs om hvorfor ulighed findes, HER, HER og HER.
-
Skal bruges i opgaven om tekstanalyse.pdf
-
Ulighed_og_velfaerd._HTs ppt - lektion 3 køn og ulighed.pptx
-
Skal ses i uv: Køn og ligestilling (Vores samfund - Kapitel 1)
-
Lektie: Læs om hvorfor der er ulighed mellem kønnene, HER og HER. Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål, ved hjælp af teksten:
-
Ulighed_og_velfaerd - Køn og ulighed del 2.pptx
-
Lektie: Læs videre om ulighed mellem kønnene HER og HER. Mens du læser skal du besvare følgende spørgsmål så du er klar til dagens arbejde:
-
Politiske ideologier - hvad er det - gruppeopgaver i 1gSA - E2025.docx
-
Lektie: Læs om de politiske ideologiers syn på ulighed, HER og HER. Mens du læser skal du besvare følgende spørgsmål, så du er klar til dagens arbejde:
-
Gruppeopgave 1gsa - Politisk ideologi - 5 spørgsmål til liberalismen.docx
-
Skal bruges i uv 1: Edmund Burke - a short introduction to Reflections on the Revolution in France
-
Lektie: Læs om konservatismen HER, og besvar samtidig nedenstående spørgsmål, så du er klar til dagens arbejde:
-
Gruppeopgave 1gsa - Politisk ideologi - 5 spørgsmål til socialismen.docx
-
Lektie: Læs om socialismen HER, og besvar samtidig nedenstående spørgsmål, så du er klar til dagens arbejde:
-
De klassiske politiske ideologier - Ideologierne i forandring - gruppeopgaver i 1gsa - E2025.docx
-
Skal bruges i uv: Ideologier i forandring | VORES SAMFUND
-
Lektie: Læs om politiske ideologier i NUTIDEN, HER, og besvar samtidig nedenstående spørgsmål, så du er klar til dagens arbejde:
-
Skal bruges: Er verdensøkonomien retfærdig? Clement Kalder Jorden - DR2
-
Skal bruges i uv: Om "Statsministerens åbningstale" og Folketingsåret"
-
Lektie: ingen lektie - I skal arbejde videre med jeres nye viden om politiske ideologier i nutiden, i dagens lektioner.
-
Skal bruges til intro: Forskellige velfærdsmodeller
-
Lektie: Læs om hvad "velfærd" og "behov" er, og hvad det har med lighed at gøre, HER. Mens du læser skal du besvare nedenstående, så du er klar til dagens arbejde:
-
Link til dokumentarfilmen: Where to Invade Next (2015) ⭐ 7.5 | Documentary, Comedy
-
Lektie: Ingen - I skal se dokumentarfilmen fra sidst færdig i dag.
-
Lektie: Læs HER om de tre velfærdsmodeller vi bruger til at undersøge samspillet mellem staterne samspil, erhvervslivet og borgerne. Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål:
-
Opgave: Hvilke udfordringer står den danske velfærdsstat over for? | VORES SAMFUND (besvar de spørgsmål der er nederst i linket)
-
Lektie: Læs om de opgaver som velfærdsstaten udfører, HER, og besvar samtidig nedenstående spørgsmål, så du er klar til dagens arbejde:
-
Skal bruges i uv: Forsker slår alarm: Velfærdssamfundet er 'anorektisk' og 'overophedet'
-
Skal bruges i uv = 1.10.2: Løsninger på velfærdsstatens udfordringer og konsekvenser for uligheden | VORES SAMFUND
-
Lektie: Læs om løsningerne på velfærdens udfordringer, HER, og besvar samtidig nedenstående spørgsmål, så du er klar til dagens arbejde:
-
Skal bruges i uv: Købekraften er vendt tilbage - Information.pdf
-
Lektie: sørg for at have dine noter med fra grundforløbet, samt computeren. I dagens lektioner skal vi opsummere forløbet, så I er klar til at starte på jeres forskellige studieretninger, hvor I enten skal have samfundsfag på C- eller A-niveau.
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
40 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1184/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76007411036",
"T": "/lectio/1184/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76007411036",
"H": "/lectio/1184/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76007411036"
}