Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Ribe Katedralskole
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
|
Lærer(e)
|
Henrik Tjørnelund
|
|
Hold
|
2025 sa/d (1d sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
1: Grundforløb i samfundsfag c - Ulighed
Hvorfor er der ulighed i den danske velfærdsstat?
Formål: Formålet med forløbet er at give eleverne indblik i, hvad lighed og ulighed er i en dansk kontekst. Der stilles først skarpt på måling af ulighed samt årsager til ulighed med særligt fokus på ulighed mellem og inden for kønnene. Herefter vender vi blikket mod velfærd og den universelle velfærdsmodel - herunder hvordan velfærdsmodellen er udfordret. Eleverne skal til sidst selv komme med konkrete forslag til at løse velfærdsstatens udfordringer med særligt fokus på, om løsningerne skaber mere eller mindre ulighed.
I løbet af forløbet vil eleverne støde på artikler, dokumentarer, podcast og andet materiale til at belyse forløbets problemstillinger. Der er didaktisk fokus
på varierende arbejdsformer og aktuelle sager, cases og artikler, der på en eller anden måde tematiserer ulighed og velfærd, så det kan anvendes på samfundsfag C-niveau.
De faglige mål:
- At anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
-
Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- Undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- Undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber og argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
- Sociale og kulturelle forskelle
- Politiske ideologier
- Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
Undervisningsmaterialer:
• Altinget.dk (2019). ”Alex Vanopslagh: Heldigvis vil der altid være ulighed”. 07.11.2019. Uddrag.
• Altinget.dk (2023). ”Når vi beder kvinder om at arbejde mere, prøver vi at fikse kvinden i stedet for systemet”. Uddrag. 08.11.2023.
• Altinget.dk (2023). ”Ligestillingsordfører: Kvinder har færre topstillinger på grund af deres egne prioriteringer”. Uddrag. 19.04.2023.
• Altinget.dk (2023). ”Hun har selv brudt den sociale arv. Nu advarer CBS-økonom danskerne: ”Vi mister forståelsen for hinandens liv”. Uddrag. 04.11.2023.
• Cepos (2024). ”Danmark har næstfærrest børn i lavindkomstgruppen blandt alle OECD-lande”. 19.02.2024.
• Coagmento (2018). ”De tre velfærdsmodeller”. YouTube-video.
• Danske Regioner (2024). ”Vi bliver ikke lige sunde af at gøre lige meget for alle”.
• DR (2020). Mandefald. Afsnit 1. 43 min.
• DR (2023). Genstart. Klassen forfølger dig. 13.01.2023.
• DR (2023). Ik’ så mange penge. 28 min.
• DR.dk (2023). ”Uligheden er rekordhøj: Regeringens politik vil sætte yderligere turbo på, siger eksperter”. 31.03.2023.
• Kristeligt Dagblad (2019). ”Lars Kolind: Derfor er ulighed nødvendigt”. 14.01.2019. Uddrag.
• Maple (2021). ”En opvækst i økonomisk fattigdom”. 2021. Uddrag fra interviews med børn og voksne fra familier, der lever under fattigdomsgrænsen.
• Oxfam Danmark (2024). ”Ny analyse: Top 1-pct har mere formue end 82 pct. af den danske befolkning”. Side 4.
• Røde Kors (2022). En hverdag med afsavn. Side 1. 01.12.2022.
• SF (2024). ”Ulighed og fattigdom”. Uddrag af principprogram.
Materialer til eksamensspørgsmålet:
• Bilag A: ”Moderaterne: Civilsamfundet skal spille en større rolle i ældreplejen”. 14.11.2023. 1,3 normalsider.
• Bilag B: Data fra Pårørendeundersøgelsen foretaget af Danmarks Statistik for Ældre Sagen, 2023. 0,5 normalsider
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Skal bruges i uv 1: Flere elever dumper i dansk eller matematik: Det højeste niveau siden 2012
-
Skal bruges i uv 1: Hvordan kommer dit liv til at se ud? Det bestemmer dine forældres baggrund – næsten
-
I denne lektion skal I lære hvordan I skal læse lektier i samfundsfag.
-
Grundforløb 1d sa - lektion 1 - hvad er samfundsfag.pptx
-
Lektie: Læs forordet til jeres nye grundbog, HER
-
Skal bruges i uv: TEMA 1: ULIGHED OG VELFÆRD | VORES SAMFUND
-
Lektie: Læs om ulighed på DETTE LINK TIL GRUNDBOGEN VORES SAMFUND, og besvar samtidig nedenstående tre spørgsmål. Svarene findes i teksten. Husk at gemme et citat som bevis for hvert svar:
-
Skal bruges i uv 4: En vej to verdener
-
Lektie: Læs om lighed, HER,og om fattigdom, HER, og besvar samtidig nedenstående spørgsmål, så du er klar til dagens arbejde:
-
Lektie: Læs om hvordan man måler ulighed, HER, og her, og sidst her. Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål, så du er klar til dagens arbejde:
-
Skal bruges i uv: Kapitalen i det 21. århundrede (25:00ff)
-
Lektie: Ingen - vi skal se videre på filmen
-
Skal bruges i uv 1: Hvordan ser uligheden ud i de sociale klasser? | VORES SAMFUND
-
Skal måske bruges: Kapitalen i det 21. århundrede (42:00ff)
-
Lektie: Læs om uligheden i de sociale klasser, HER, HER, og HER. Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål, ved hjælp af teksten, så du er klar til dagens arbejde:
-
Gruppeopgaver - Pierre Bourdieu og kapitalerne - 1gsa - E2025.docx
-
En sang om ulighed: SOAD - B.Y.O.B. (Official HD Video)
-
Individuel opgave - Test Dig Selv - Gallups kompas segmentering - på basis af Bourdieus felt teori
-
Lektie: Læs om hvorfor ulighed findes, HER, HER og HER.
-
Ulighed_og_velfaerd._HTs ppt - lektion 3 køn og ulighed.pptx
-
Skal bruges i opgaven om tekstanalyse.pdf
-
Lektie: Læs om hvorfor der er ulighed mellem kønnene, HER og HER. Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål, ved hjælp af teksten:
-
Skal bruges i opgaven 2: EUROMAN - Portræt af Hellerup: Penge taler, velstand hvisker
-
Ulighed_og_velfaerd - Køn og ulighed.pptx
-
Lektie: Læs videre om ulighed mellem kønnene HER og HER. Mens du læser skal du besvare følgende spørgsmål så du er klar til dagens arbejde:
-
Politiske ideologier - hvad er det - gruppeopgaver i 1gSA - E2025.docx
-
Skal bruges i uv: Figur 5.1 en politisk ideologis tre bestanddele
-
Lektie: Læs om de politiske ideologiers syn på ulighed, HER og HER. Mens du læser skal du besvare følgende spørgsmål, så du er klar til dagens arbejde:
-
Lektie: Læs om konservatismen HER, og besvar samtidig nedenstående spørgsmål, så du er klar til dagens arbejde:
-
Ulighed_og_velfaerd - Ideologierne nu.pptx
-
Lektie: Læs om socialismen HER, og besvar samtidig nedenstående spørgsmål, så du er klar til dagens arbejde:
-
De klassiske politiske ideologier - Ideologierne i forandring - gruppeopgaver i 1gsa - E2025.docx
-
Skal bruges i uv: Ideologier i forandring | VORES SAMFUND
-
Skal bruges i uv: En oversigt over de klassiske ideologiers holdninger
-
Lektie: Læs om politiske ideologier i NUTIDEN, HER, og besvar samtidig nedenstående spørgsmål, så du er klar til dagens arbejde:
-
Skal bruges: Er verdensøkonomien retfærdig? Clement Kalder Jorden - DR2
-
Lektie: ingen lektie - I skal arbejde videre med jeres nye viden om politiske ideologier før og nu, i dagens lektioner
-
Skal bruges til intro: Forskellige velfærdsmodeller
-
Skal bruges i opgave 1: Hvad betyder velfærd, og hvad er en velfærdsstat? | VORES SAMFUND
-
Skal bruges i opgave 2: De tre forskellige velfærdsmodeller | VORES SAMFUND
-
Skal ses i uddrag: Where to invade next (2015) Dokumentarfilm
-
Lektie: Læs om hvad "velfærd" og "behov" er, og hvad det har med lighed at gøre, HER. Mens du læser skal du besvare nedenstående, så du er klar til dagens arbejde:
-
Lektie: Ingen - I skal arbejde videre med opgaverne og filmen fra i går.
-
Skal måske bruges: Europa på katastrofekurs
-
Lektie: Læs om hvad EU er for noget og hvordan organisationen påvirker det danske samfund, HER. Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål, så du er klar til dagens foredrag og arbejde:
-
Opgaven - Hvilke udfordringer står den danske velfærdsmodel overfor, og hvorfor?: Forsker slår alarm: Velfærdssamfundet er 'anorektisk' og 'overophedet'
-
Lektie: Læs HER om de tre velfærdsmodeller vi bruger til at undersøge samspillet mellem staten, erhvervslivet og borgerne. Mens du læser skal du besvare nedenstående spørgsmål:
-
Skal bruges i uv: Forsker slår alarm: Velfærdssamfundet er 'anorektisk' og 'overophedet'
-
Lektie: Læs om de opgaver som velfærdsstaten udfører, HER, og besvar samtidig nedenstående spørgsmål, så du er klar til dagens arbejde:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
40 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1184/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76007411037",
"T": "/lectio/1184/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76007411037",
"H": "/lectio/1184/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76007411037"
}