Ribe Katedralskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Ribe Katedralskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 1a ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
X - Ribe Katedralskole
Fag og niveau
Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Anna Mohr Kristensen, Marleen J. Anna Müller
Hold
2025 ap/a (
1a ap
,
1a ap/alm
,
1a ap/la
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
AP i grundforløbet
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
AP i grundforløbet
Almendelen: Introduktion til almen grammatisk analyse (syntaks og morfologi) i dansk og moderne fremmedsprog, samt elementær sproghistorie, herunder fokus på forskelle og ligheder mellem dansk og andre moderne fremmedsprog. Praktisk arbejde og analyse af sproglige fænomener, herunder arbejde med egen tekstproduktion. Sammenhænge mellem sprog og kultur.
Latindelen: Latinsk sproghistorie, latin som kasussprog i modsætning til dansk (syntetisk vs. analytisk sprog), morfologi, latins bidrag til dannelse af låneord og fremmedord i dansk og de moderne fremmedsprog, samt oversættelse og syntaktisk analyse af lettere latinske tekststykker. Undervisningen foregår med udgangspunkt i uddrag af bogen: "Sprogenes Verden" af Rasmus Gottschalck og Marianne Terp, Gyldendal 2013."
Indhold
Kernestof:
Rasmus Gottschalck/Marianne Terp: Sprogenes verden, Gyldendal; sider: 9-15, 17, 20-32, 34-38, 42-43, 67, 83-86, 99, 101, 113-115, 120-122, 126-127, 132-133, 138
Navnenes kulturhistorie_Rev.pdf
AP Intro .docx
1. Substantiver (navneord)
Ordklassernes latinske betegnelser
Intro
Læs om substantiver (side 20-24) i grundbogen (de farvede kasser med opgaver og øvelser må I gerne springe over!).
De 3 første ting, der er særlige ved den latinske grammatik scannet med tegn.pdf
Substantivernes bøjning på latin - til AP - med tegn.pdf
Quizlet - Tempus dansk-latin
Læs om verberne side 25 til 32 (spring alle de farvede kasser med opgaver/øvelser over!)
Soli deo gloria.pdf
Genlæs afsnittet om verber side 25 til 32 (spring alle de farvede kasser med opgaver/øvelser over!). Vi kigger bl.a. på aktiv og passiv.
Afsnit
Læs om adjektiver og adverbier (spring bare de farvede kasser med opgaver og øvelser over)
Syntaksanalyse latinske betegnelser
Læs om det personlige og possessive pronomen (fra side 42 til midt på side 43, spring bare de farvede kasser med opgaver og øvelser over).
Øvelse i latinske præfikser 2022.docx
Forbered jeres mappe til midtvejsprøven
AP terminologi quizlet
AP Syntaks Opgave Formuler de rigtige spørgsmål.docx
AP Syntaksanalyse - subjekt, verballed, direkte objekt, indirekte objekt og subjektsprædikat (2).docx
AP Syntaks Tekst Babelstårnet.pdf
Vi arbejder med sætningsanalyse. Lektien er i det vedhæftede dokument og IKKE i grundbogen. Læs fra side 27 nederst ("Syntaksplanet") til og med side 33 ned.
Christensen, Bent, Babelstårnet: Almen sprogforståelse, Gyldendal 2005; sider: 27-33
Scannet
I sidste lektion skriver I en lille midtvejsprøve, så I kan se, hvor I ligger fagligt i AP. Genlæs side 30-33 i det vedhæftede dokument vedr. de tre grundmodeller mv. og analyser sætningerne på 2. side af det ligeledes vedhæftede opgaveark, som vi ar
Læs om hel- og ledsætninger side 67. Medbring jeres midtvejsprøve, som vi gennemgår.
Læs om semantik - nu handler det om ordenes betydning og bibetydning. Hav især fokus på denotation og konnotation side 84. Spring de farvede bokse over.
Læs om kommunikation og forskellige sprogfunktioner, side 99 og side 101, med fokus på sprogfunktioner side 101.
mitcfu.dk - dokumentar om Pompeji
Få organiseret din AP-latinmappe.docx
Aktive og passive verber - ap-latin.docx
Vi tager fat på det sidste AP-emne, sproghistorie. Læs grundigt på side 9-13 i grundbogen. Spring bare de farvede bokse over.
Vi afslutter sproghistorie. Læs især grundigt på side 17 vedr. det danske sprogs arveord, låneord og fremmedord.
Omfang
Estimeret: 50,00 moduler
Dækker over: 56
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1184/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76007411050", "T": "/lectio/1184/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76007411050", "H": "/lectio/1184/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76007411050" }