Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - Ribe Katedralskole
|
|
Fag og niveau
|
Informatik C
|
|
Lærer(e)
|
Michael Tommerup Mikkelsen
|
|
Hold
|
2025 if/v (1v if)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Hvad er informatik?
Introduktion til faget informatik og dennes historie
Sammenspillet mellem data, systemer og mennesker.
Input - compute - output
Computerens opbygning
Totalsystemet
Teknologiske landvindinger
Moores lov
Dramatiske innovationer
Internettets historie
Fagudtryk:
Informatik, IT, datalogi, computer, computer science, hardware, software, kommandorækkefølge, app, logbog, CPU
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Selvkørende biler
Hovedelementet af forløbet er et projekt ang. selvkørende bil, hvor der er blevet brugt LEGO mindstorms 3EV. Under forløbet berøres også racial bias i programmering (specielt i førerløse biler)
Fagtermer:
Blok-programmering
Modellering
Rutediagram (flowchart)
Psudokode
Variable
Funktion
Løkker
Forgreninger
Compiler
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Internettet og sikkerhed
Eleverne bliver introduceret til:
IT-systemers netværk og arkitektur
Internettet
Udover bliver følgende også berørt:
Sikkerhed og kryptering med eksempler på forskellige krypteringsmetoder
Etiske overvejelse angående brugen af cookies
Forløbet rundes af med et lille mini-projekt, der handler om cookies, digitale identiteter og client-server-arkitektur
Relevante fagtermer:
Entities, relationer, client-server, tre-lagsarkitektur, transparent, server, præsentationslag, logiklag, datalag, cookie, browser, IP-adresse, kryptering, dekryptering
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1184/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76007411056",
"T": "/lectio/1184/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76007411056",
"H": "/lectio/1184/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76007411056"
}