Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Vejen Gymnasium og Erhvervsskole
|
Fag og niveau
|
Musik B
|
Lærer(e)
|
Kirsten F. Stuckert
|
Hold
|
2022 Mu/2h3g (2h3g Mu)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Indledende forløb
Repetition af teoretisk C-niveau stof samt indledende sammenspil.
Formålet med forløbet var at afdække elevernes teoretiske, vokale og instrumentale færdigheder.
Sammenspilsnummer: "Stand by me" (Ben E. King)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3,85 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Personlige
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Soul (eksamensemne)
Formålet med forløbet har været at give eleverne kendskab til Soul musikkens historie og kendetegn samt afroamerikansk musikkultur.
Indledningsvis har vi arbejdet kortvarigt med de to musikalske genrer Blues og Gospel, da Soulmusikken har sine rødder i disse to genrer. Undertegnede har selv produceret materialet hertil.
Soul forløbet tager udgangspunkt i bogen "Soul" af Thomas Hammer & Jakob Jensen. Vi har læst følgende afsnit fra bogen:
- Soul & 1960'erne
- Sydstatssoul
- Den sorte musik og plademarkedet
- Motowns organisation
- Motownmusikken
Eleverne har ikke haft Soul bogen udleveret, og de tekster, som vi har læst fra den, er dermed indscannede uddrag.
Vi har analyseret følgende sange:
- "Respect" (Aretha Franklin)
- "Soul Man" (Sam & Dave)
- "My girl" (The Temptations)
- "Baby Love" (The Supremes)
- "Say it out loud - I'm Black and I'm proud" (James Brown)
Særlige fokuspunkter har været forskellen på Sydstatssoul og Motown samt begreberne bluesskala, call n' response, melisme og ostinat.
Som supplement til de læste tekster, har vi set filmen "Respect" samt et uddrag af dokumentaren "Summer of Soul".
Sideløbende med Soulforløbet har holdet arbejdet med sangen "Just the two of us" (Bill Withers) som sammenspilsnummer.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14,46 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Progressiv Rock
Formålet med forløbet har været at tydeliggøre forskellen mellem kommerciel og progressiv rockmusik. En stor del af forløbet er gået med at analysere - og derigennem "undersøge" - progressive rocksange og på baggrund af dette definere de særlige progressive træk ved musikken.
Indledningsvist har vi læst følgende tekster:
- Rock: Genretræk/karakteristika fra hjemmesiden musikonline.dk
- Da Rocken blev både kunst og kunstig (uddrag fra bogen "Rebel og Remix- Rockens historie" af Per Reinholdt Nielsen)
Vi har analyseret følgende sange:
"Glory" (Dizzy Mizz Lizzy) - analyseret som et eksempel på "almindelig" kommerciel rock.
”Money” (Pink Floyd)
”Roundabout” (Yes)
“One for the Vine” (Genesis)
“Splittet til atomer” (Kashmir)
“Castle in the Sky part 2 – Pieces of ruins” (Slice the Cake)
Derudover har vi lyttet albummet "The Dark Side of the Moon" af Pink Floyd igennem i sin helhed med fokus på begrebet "konceptalbum".
Et særligt fokuspunkt i forløbet har været at introducere eleverne til kirketonearterne.
Som et supplement til de læste tekster, har vi set mini-dokumentaren "How Pink Floyd changed Music" samt dokumentaren "Rocket Brothers", som omhandler bandet Kashmir. Sidstnævnte gav yderligere anledning til karrierelæring, idet eleverne blev bedt om at reflektere over, hvad dokumentaren viser om musik som karrierevalg.
Sideløbende med dette forløb har eleverne arbejdet med sangen "In the End" (Linkin Park) som sammenspilsnummer.
Derudover blev der i oktober afholdt en Bæredygtighedsdag på gymnasiet, hvor holdet deltog i en sangskrivningsworkshop. De medvirkede i denne forbindelse til at skrive to sange med budskaber om bæredygtighed og klimabevidsthed. Sangene blev spillet for skolens øvrige elever som en afslutning på Bæredygtighedsdagen.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18,23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Filmmusik
Nedenfor følger en beskrivelse af, hvilke fagbegreber og musikeksempler vi har arbejdet med:
Filmmusikkens historie og udvikling fra ca. år 1900 til nutiden.
Tilhørende eksempler:
"The Jazz singer" (som eksempel på den første tonefilm):
Tom og Jerry: ”Musen på Manhattan” (som eksempel på ”Mickey Mousing”)
Lord of the rings – scenen ”Forth Eorlingas” (som eksempel på et originalt filmscore)
Forholdet mellem lyd og billede.
Tilhørende musikeksempler:
Sangen "All by myself" fra filmen "Bridget Jones Dagbog" (som eksempel på parafraserende musik)
Underlægningsmusik til filmen "Spellbound" (som eksempel på polariserende musik)
Sangen "We'll meet again" fra filmen "Dr. Strangelove" (som eksempel på kontrapunktisk filmmusik)
Forskellen på brug af diegetisk/ikke-diegetisk musik.
Tilhørende musikeksempler:
Orkestermusik fra filmen "Shakespeare in love" (som eksempel på diegetisk musik)
Sangen "When you say nothing al all" fra filmen "Notting Hill" (som eksempel på ikke-diegetisk musik)
Intromusikken fra filmen "Desperado" (Som eksempel på skift fra diegetisk til ikke-diegetisk musik)
Filmmusikkens funktion.
Eleverne har i grupper fået til opgave at finde musik, der passer til et givent filmklip og på baggrund af dette reflektere over filmmusikkens funktion.
Vi har lavet dybdegående analyse af musikken i et klip fra fantasyserien "Buffy the Vampire Slayer".
Derudover har vi set filmen "Romeo + Juliet" med fokus på filmmusikken, og eleverne har efterfølgende analyseret og holdt oplæg om et tildelt klip fra filmen.
Rent teoretisk har forløbet taget udgangspunkt i uddrag af bogen "Musikalsk Produktion" af Lasse Nielsen m. fl
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10,77 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Julekor & Julesammenspil
Holdet har i denne periode forberedt sig på at skulle optræde ved skolens fælles juleafslutning.
De har selvstændigt arbejdet med sangen "Driving home for Christmas" (Chris Rea) som sammenspilnummer, og derudover har de samarbejdet med Musik A-holdet om en fælles fremførelse af "Jul, det' cool" (MC Einar). Begge sange blev spillet for skolens øvrige elever til juleafslutningen.
Holdet har også været en del af et julekor-projekt, hvor alle skolens musikhold arbejdede sammen om at lære flerstemmige kor-arrangementer af de to julesange "Rudolf med den røde tud" og "Mary's Boy Child". Sangene blev opført ved juleafslutningen.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7,92 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Introduktion til vestlig kunstmusik
Forløbet er ment som en optakt til eksamensemnet "Wienerklassik". Formålet med forløbet er at give eleverne et kronologisk overblik over den vestlige kunstmusiks udvikling og historie. Vi har arbejdet med følgende musikhistoriske perioder og satser:
Middelalderen: "Deum Verum" (eksempel på gregoriansk sang)
Renæssancen: "In pace" af Christopher Tye
Barok: "Fuga i D-mol" af J. S. Bach (uddrag)
Særlige fokuspunkter har været monofoni & polyfoni samt kirkeorglet som instrument.
De musikhistoriske tekster, der er blevet læst i tilknytning til de forskellige perioder, er listet nedenfor:
Fra bogen "Fra gregoriansk sang til Rock" af Kjeld Søren Overgaard & Finn Roar:
- afsnittene "Den Gregorianske sangs funktion", "Historie" og "Stil" fra kapitlet om Middelalderen
- Afsnittene "Den vokale stil og kirketonearterne har hæmmet udviklingen" og "Dur-mol tonalitet og polyfoni" fra kapitlet om Barokken
Fra bogen "Musikken i Middelalder & Renæssance" af Bent Olsen:
s. 80-81 + s. 97 - 98
Sideløbende med dette forløb har eleverne i grupper lavet "klassisk sammenspil" i form af korte menuetter af J. S. Bach arrangeret for klaver, xylofon og keyboard med strygerlyd.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Wienerklassik (eksamensemne)
Formålet med forløbet er at give eleverne kendskab til Wienerklassikken som periode samt kundskaber til at kunne analysere kunstmusik.
Konkret har vi fokuseret på Menuetter af J. F. Haydn og W. A. Mozart.
Vi har analyseret følgende menuetter (alle for klaver):
J. F. Haydn: Menuet nr. 1 (Hob:IX8)
J. F. Haydn: Menuet nr. 6 (Hob:IX20)
W. A. Mozart: Menuet nr. 21 (K.1F)
Teorien omkring menuettens form og kendetegn stammer fra Gert Uttenthal Jensens hjemmeside Tartelet.dk. https://tartelet.dk/musikanalyse/klassisk/menuet-form-GJ.pdf
Som et eksempel på en anden "klassisk standardform" har vi også analyseret "Rondo alla Turca" af W. A. Mozart.
De tekster, som vi har læst i forbindelse med forløbet, er listet nedenfor:
- afsnittet "Komponisterne" fra kapitlet om Wienerklassik i bogen "Fra gregoriansk sang til Rock" af Kjeld Søren Overgaard & Finn Roar.
- s. 50-52 i bogen "Musikken i 1700-tallet" af Orla Winther
Særlige fokuspunkter i forløbet har været begreberne homofoni, form, modulation og den tonale kadence.
Eleverne har i grupper udarbejdet portrætter af J. F. Haydn og W. A. Mozart samt deres musikalske produktion og holdt oplæg herom. Derudover har vi set filmen "Amadeus".
Som perspektivering på forløbet, har eleverne afslutningsvis fået en kort introduktion til Romantikken gennem en auditiv analyse af Sergei Rachmaninovs "Præludium i H-mol".
Efterfølgende har holdet haft besøg af en konservatorieuddannet pianist, som spillede værker fra Barokken, Wienerklassikken og Romantikken.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17,62 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Religiøs musik - tværfagligt forløb med Religion B
I dette korte forløb har Musik B holdet og Religion B holdet arbejdet sammen om at analysere karakteristika ved - og brug af - nutidig religiøs musik. Musikken er dermed blevet behandlet i både et musikfagligt og et religionsfagligt perspektiv.
Der er blevet arbejdet med følgende sange:
"The Blessing" (Kari Jobe & Cody Carnes)
"Oh Happy Day" (Edwin Hawkins & Anthony Brown with FBCG Combined Choir)
Fokuspunkter: Gentagelsesstrukturer og udvikling i musikken, opførelsespraksis.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Selvstændigt projekt
Eleverne har i dette forløb arbejdet individuelt med et selvstændigt projekt. De har selv valgt et musikalsk emne, som de har arbejdet med ud fra nogle tilstillede kriterier.
Det var et krav, at der skulle udfærdiges et konkret produkt (f.eks. en power point) og at der skulle laves dybdegående musikalsk analyse på mindst én sang i relation til emnet.
Forløbet blev afsluttet med at hver elev har holdt et oplæg og præsenteret emne/produkt/analyse for resten af holdet.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4,92 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Repetition & Eksamenssammenspil
- Repetition af eksamensemner.
- Indstudering af sammenspilsnumre til brug ved eksamen.
Eksamenssammenspil:
- "Splittet til atomer" (Kashmir)
- "Childrens Song" (Doky Brothers)
- "Only Time" (Enya) - i en instrumental version
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20,62 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1186/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74446648607",
"T": "/lectio/1186/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74446648607",
"H": "/lectio/1186/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74446648607"
}