VGES - Petersmindevej
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
VGES - Petersmindevej
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 3v ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2025/26
Institution
X - Vejen Gymnasium og Erhvervsskole
Fag og niveau
K og S faggrup. -
Lærer(e)
Karen Gram Høy, Morten Bech, Rikke Amalie Vind Plomion
Hold
2023 ks/v (
1v ks-Hi
,
2v ks-Hi
,
2v ks-re
,
3v ks-Hi
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
HIS: Vikingetiden
Titel 2
HIS: Imperialisme
Titel 3
HIS: Ideologiernes kamp (I)
Titel 4
HIS: Den danske besættelse
Titel 5
HIS: Ideologiernes kamp (II)
Titel 6
HIS: Folkedrabets århundrede
Titel 7
Buddhisme - enkeltfagligt forløb
Titel 8
HIS: Kulturmødet
Titel 9
Kulturmødet (islam) - flerfagligt
Titel 10
HIS: Demokratiets udvikling
Titel 11
HIS: Det gode samfund
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
HIS: Vikingetiden
Kernestof:
Dansk historie og identitet.
Natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv.
Styreformer i historisk og nutidigt perspektiv.
Historiefaglige metoder.
Historiebrug.
I forløbet indgår en tur til Kongernes Jelling
Forløbets omfang: 40 ns.
Indhold
Kernestof:
Peter Frederiksen (2021): Vores danmarkshistorie; sider: 24-29, 31-37, 39-45, 47
DR: "Historien om Danmark (3): Vikingetiden"
Nationalmuseet: "Rigs Vandring " (uddrag)
Carl og Esben Harding Sørensen (1979): Danmark i vikingetiden; sider: 98-101
DR 2 (2012): ”Den sorte skole: Kristendommens indførelse”
Nationalmuseet: "Trosskiftet - da vikingerne blev kristne"
Nationalmuseet: Widukinds beretning om Poppo og Harald Blåtand
Kongegrave: Runesten med tilknytning til Thyra
DR: "Gåden om Thyra: Runernes hemmelighed"
Folkebladet Lemvig 19.3.2015: Vikingerne bankede det danske sprog ind i briterne
Supplerende stof:
Vikings (season 1, episode 1): "Rites of Passage"
Vikings (season 1, episode 2): ”Wrath of the Northmen” (The Vikings Raid and Burn Lindisfarne Monastery)
Rasmussen: "Higher Ground" - Denmark - LIVE - Grand Final - Eurovision 2018
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
HIS: Imperialisme
Kernestof:
Nedslag i verdens og Europas historie fra antikken til i dag, herunder forskellige typer af årsagssammenhænge og periodiseringsprincipper.
Natur, teknologi og produktions betydning for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv.
Holocaust og andre folkedrab.
Globalisering og kulturmøder i historisk og nutidigt perspektiv.
Historiefaglige metoder.
Historiebrug.
Forløbets omfang: 50 ns.
Indhold
Kernestof:
Henrik S. Nielsen (1982): Den hvide mands byrde; sider: 4-5, 62
Ulrik Grubb (2012): Europa og de andre – historie på tværs; sider: 123-127, 133-136, 144, 148-156, 158-161, 164-165
DR 2 (2006): ”Leopold 2. Den hvide konge”
Genstart 27.2.2024: "Congos glimtende krig"
Ghana håber på en undskyldning
Peter Frederiksen (2019): Vores verdenshistorie 2; sider: 203-204
Nationalmuseet: "Dansk Vestindien"
VIDEO Victor blev holdt i bur som turistattraktion
DR 2 (2020): "Storbritannien i farver (2): Imperiet"
Supplerende stof:
Taylor Swift: "Wildest Dreams"
Lille Bo og Familien Andersen: "Jeg Har Set En Rigtig Negermand, 1970"
World Poverty Clock
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
HIS: Ideologiernes kamp (I)
Kernestof:
Nedslag i verdens og Europas historie fra antikken til i dag, herunder forskellige typer af årsagssammenhænge og periodiseringsprincipper.
Styreformer i historisk og nutidigt perspektiv.
Ideologiernes kamp i det 20. århundrede.
Historiefaglige metoder.
Historiebrug.
Forløbets omfang: 45 ns.
Indhold
Kernestof:
Peter Frederiksen: Det tredie rige, Systime; sider: 15-19, 21-27, 31-33, 37-43, 45-53, 133-135, 140-141, 146
Peter Frederiksen m.fl. (2008): Grundbog til historie. Fra de store revolutioner til 2. verdenskrig; sider: 158-161
DR 2 (2020): ”Nazisternes vej til magten (1): Det politiske spil”
Supplerende stof:
Film: "Napola"
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
HIS: Den danske besættelse
Kernestof:
Dansk historie og identitet.
Styreformer i historisk og nutidigt perspektiv.
Ideologiernes kamp i det 20. århundrede.
Historiefaglige metoder.
Historiebrug.
Som afslutning på forløbet skriver eleverne historieopgave om den danske samarbejdspolitik under besættelsen.
Forløbets omfang: 40 ns.
Indhold
Kernestof:
Peter Frederiksen (2021): Vores danmarkshistorie; sider: 206-207, 209-232
DR 1 (2017): ”Historien om Danmark (9). Det svære demokrati” (minuttal 46.00-57.00)
Statsminister Vilhelm Buhls antisabotagetale, 2. september 1942
John Christmas Møllers (K) radiotale fra London, 6. september 1942
Anders Fogh Rasmussens tale om samarbejdspolitikken, 29. august 2003
Jyllands-Posten 29.8.2003: Historikere undsiger Fogh
Supplerende stof:
Film: "Når befrielsen kommer"
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
HIS: Ideologiernes kamp (II)
Forløbet er en fortsættelse af forløbet "HIS: Ideologiernes kamp (I)"
Indhold
Kernestof:
Peter Frederiksen (2020): Vores verdenshistorie 3; sider: 127-138
DR 2 (2006): "Jerntæppet 1945-1947"
Ulrik Grubb m.fl. (2008): Overblik – verdenshistorie i korte træk; sider: 158-162, 166
DR 2 (2009): "24 timer vi aldrig glemmer. Murens fald 1989"
videnskab.dk 18.5.2023: Nej, vi er ikke midt i en ny kold krig – men vi skal tage resten af verden mere alvorligt end hidtil
Supplerende stof:
Film: ”Thirteen days”
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
HIS: Folkedrabets århundrede
Kernestof:
Nedslag i verdens og Europas historie fra antikken til i dag, herunder forskellige typer af årsagssammenhænge og periodiseringsprincipper.
Forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv.
Styreformer i historisk og nutidigt perspektiv.
Holocaust og andre folkedrab.
Ideologiernes kamp i det 20. århundrede.
Historiefaglige metoder.
Historiebrug.
Forløbets omfang: 35 ns.
Indhold
Kernestof:
Solvej Berlau & Stine Thuge: ”Hvad er folkedrab” i Vejen til folkedrab. Før, under og efter Holocaust (ibog)
Solvej Berlau & Stine Thuge: ”Teorien om folkedrabets 10 stadier” i Vejen til folkedrab. Før, under og efter Holocaust (ibog)
Antisemitisme i Europa og Tyskland
Indførelsen af "jødestjernen" den 19. september 1941
Peter Frederiksen: Det tredie rige, Systime; sider: 76-79, 109-111
Peter Frederiksen m.fl. (2008): Grundbog til historie. Fra de store revolutioner til 2. verdenskrig; sider: 269
Gerstein-rapporten: SS-mands beretning fra udryddelseslejren Belzec
DR K (2015): ”Danske jøder i Hitlers fangenskab”
DR Explainer: Hvem er Hamas?
DR: Forstå Israel - Hamas konflikten: 10 ting, du skal vide
Jonathan Ofir 20.4.2024: ”Tale afholdt ved demonstration
Genstart | Flygtig fred | DR LYD
Morten Messerchmidt: Opslag på Facebook 8.11.2024
Supplerende stof:
Dilemmaspillet: Folkedrabet på Bantikka
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Buddhisme - enkeltfagligt forløb
Forløbsbeskrivelse
De faglige mål for forløbet:
● karakterisere, analysere og fortolke klassiske og repræsentative kilder.
● redegøre for buddhismen oprindelse og udbredelse og den historiske kontekst
som danner grundlag for buddhismen
● redegøre for væsentlige sider af buddhismen, herunder den buddhistiske trosbekendelse, de buddhistiske centrale begreber og udtryk (den buddhistiske lære, Dharma)
● karakterisere og redegøre for buddhismens livs- og menneskesyn, forestillinger og praksis.
● diskutere buddhismens ’etiske’ aspekt
● diskutere og perspektivere buddhismens udvikling i moderne (vestlige) samfund, herunder Danmark
Arbejde med såvel indefra- som udefrasynspunkter. Træne eleverne i at fortolke og vurdere religiøse synspunkter og problemstillinger ud fra såvel en religiøs selvforståelse som ud fra sekulære, herunder religionskritiske, synspunkter.
Særlige fokuspunkter:
- Almene (tværfaglige): Kommunikative færdigheder, formidling
- Faglige: opøve evnen til at perspektivere til andre religioner og udvikle elevernes evne til at se de religiøse fænomener på tværs af religionerne.
Nedenstående er en oversigt over temaer i forløbet og de tekster som er læst ud over grundbogen.
Indhold
Kernestof:
Velkommen til KS religion. Vi bruger lidt af timen til at snakke om faget, lære hinanden at kende og snakke om, hvad religion er 🕌🛕🕍🕋⛪. Har du noget derhjemme, du forbinder med faget/en religion, så tag det gerne med 🙂.
I dag skal vi fortsætte med at snakke om, hvad religion er. Så har du noget derhjemme, du forbinder med faget/en religion, så tag det gerne med 🙂 (vi nåede ikke dette i sidste time).
I denne time arbejder vi med spørgsmålet 'Hvad er buddhisme':
Du må gerne kigge dine noter fra sidste time igennem inden timen i dag.
Svar gerne på de arbejdsspørgsmål, der ligger til Buddhalegenden i din onenote - vi gennemgår dem i klassen.
Vi skal i dag arbejde med det buddhistiske livshjul.
Du skal til denne time læse Benaresprædiken (den ligger som pdf fil i Onenote i sektionen 'Buddhisme - enkeltfaligt forløb'. Mens du læser, så tænk på de ting, vi talte om i sidste modul:
Vi skal arbejde med buddhismens hovedretninger i dette modul
Vi skal arbejde med buddhismens hovedretninger i dette modul.
Vi skal i dag se på, hvorfor buddhismen er populær i bl.a Danmark. Vi ser en dokumentar og læser en tekst.
Vi skal læse og arbejde med artiklen 'Buddha boomer i velstand'
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
HIS: Kulturmødet
Fællesfagligt forløb.
Fællesfaglig problemformulering: Hvorvidt er kulturmødet en udfordring for det danske samfund?
Kernestof:
Dansk historie og identitet.
Globalisering og kulturmøder i historisk og nutidigt perspektiv.
Historiefaglige metoder.
Forløbets omfang: 55 ns.
Indhold
Kernestof:
Sofie Reimick m.fl.: Kultur og samfund. En materialesamling til kultur- og samfundsfagsgruppen; sider: 149-152
Kulturarv.dk: : Immigration og indvandring - 1001 fortællinger om Danmark
DR (2003): "Indvandringens historie" (5)
Indvandring i velfærdsstaten efter 1965
Peter Bejder og Kim Boye Holt: Fra huguenotter til afghanere. Indvandringens historie i Danmark; sider: 133-140, 145-150, 154-155, 161-165, 182-186
Dronningens nytårstale skaber debat - 1. januar 1985
DR 2 (2009): ”24 timer vi aldrig glemmer. Tamilsagen”
DR 1 (2015): "20 år med Dansk Folkeparti"
Karsten Nikolajsen og Thomas Ohnesorge. Den ny indvandring; sider: 100-101, 132-137
Kristeligt Dagblad 18.11.2019: Hvorfor skiftede Socialdemokratiet udlændingepolitik?
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Kulturmødet (islam) - flerfagligt
Et forløb, der har fokus på hvorvidt kulturmødet er en udfordring for det danske samfund
Underordnede problemstillinger
- Hvordan har synet på muslimer ændret sig?
○ Fokus: Tørklædedebatten, diskussion om kønsroller
- Hvilke barrierer og muligheder er der for god integration i Danmark? (Hvilke udfordringer er der ved at være praktiserende muslim i det danske samfund?)
○ Fokus: tørklæde og/eller de 5 søjler (ramadan), de 4 typer (traditionalist, modernist, fundamentalist, sækularist)
- Hvad vil det sige at være dansk?
○ Fokus: kulturkristendom/sekularisme vs. Traditionalisme, det religiøse samfund, det senmoderne samfund
Enkeltfaglige mål i forløbet:
- BASISVIDEN OM ISLAM:
○ Kunne redegøre for centrale elementer i islam, herunder mytisk, ritual, materiel, dogmatisk, social og etisk/juridisk dimension
○ Kunne analysere tekster med udgangspunkt i ovenstående viden.
○ Kunne analysere tekster med anvendelse af religionsfaglig teori så som: ritualteori, myteteori, teori om karismatisk autoritet, hellig og profan, samt konversionsteori.
- SÆRLIGT EMNE: kvinder og kønsroller:
○ Kunne redegøre for væsentlige problemstillinger omkring kønsroller og kvinders vilkår i islam, og anvende denne viden i analyse af både klassiske og moderne/nutidige tekster.
○ Kunne anvende ovenstående i diskussion af aktuelle problemstillinger omkring tildækning og kvinders konversion.
Materialer:
Grundbogen til religion C "Islam"
Muhammads Første åbenbaring ( Fra al-Bukharis hadithsamling)
https://www.wakf.com/attachments/article/101/muhammed_guds_sidste_sendebud.pdf
Hadith om troens hovedpunkter (Fra an-Nawawi: Fyrre hadiths)
Suras: 1; 35,1; 112,1-5; 2, 136; 82, 1-5; 4, 163; 6, 125; 2, 183-187
Fra <https://www.religion.dk/synspunkt/kvindelige-imamer-kan-ikke-lede-maend-i-boen>
http://islamsvar.dk/
http://www.fatwa-online.com/free-mixing-and-friendship-between-the-two-genders/
https://www.religion.dk/synspunkt/kvindelige-imamer-er-en-noedvendig-reform
https://www.dr.dk/drtv/se/skam_57448
Muhammeds Natte- og Himmelrejse
https://www.youtube.com/watch?v=q7q_LcqbvKI
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=5tYBFJ6sNAU
https://www.youtube.com/watch?v=Q6FrcEW4rFw&t=1s
Pdf om Muhammads tilblivelse (lærerproduceret)
https://quizizz.com/admin/quiz/62415762257987001e52a1f9/startV4?queryId=5c1b802ebfffb0001ad74436-1648449263816
Indhold
Kernestof:
Vi tager hul på vores første flerfaglige forløb: kulturmødet
Hvad fungerede godt.docx
Du skal til i dag have læst den første åbenbaring (om Muhammad). Dokumentet ligger i Onenote i sektionen 'Kulturmøde - islam' på en side under afsnittet 2. Profeten Muhammad. Her er der flere info i fht at have myte-teorien i tankerne, når I læser åb
Vi skal arbejde med kilder til forståelse og fortolkning af islam
Lektie til i dag er at læse s.110-112 + tabel 4 s.116. Det er sider, der repeterer det, vi talte om i timen i tirsdags: Kilderne til forståelse af islam, retsskolerne, samfundssynet og fortolkningstyperne (Hjärpes 4 typer)
I dag skal vi lære om de 6 trosartikler efter at vi har samlet op på lektien om de 4 kilder til islam
I dag skal vi arbejde med: helligsteder i islam.
Lav opgaverne med helligsteder i islam færdige til i dag. Til de af jer, der var til religionsarrangement: i Onenote under punkt 5. Helligsteder ligger der en side med opgaver til helligstederne/hvorfor de er hellige
Vi skal i gang med de 5 søjler, men inden det, samler vi op på modulet om 'kvindelige imamer'.
Online undervisning.
Muhammeds natte- og himmelrejse.pdf
Arbejdsspørgsmål til online/asynkron undervisning
Vi skal samle op på klippet fra SKAM og på Muhammads himmelrejse.
Læs siderne i Grundbogen s.100-103 som baggrundslæsning til i dag - de ligger også som pdf fil i Onenote på siden B. religiøs praksis
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
HIS: Demokratiets udvikling
Kernestof:
Dansk historie og identitet.
Nedslag i verdens og Europas historie fra antikken til i dag, herunder forskellige typer af årsagssammenhænge og periodiseringsprincipper.
Styreformer i historisk og nutidigt perspektiv.
Historiefaglige metoder.
Forløbets omfang: 50 ns.
Indhold
Kernestof:
DR 2 (2021): ”Capitol-angrebet indefra. Fire timer der ændrede USA”
Dit Demokrati: Styreformer
Dit Demokrati: Demokratiformer
videnskab.dk 3.6.2013: Hvorfor har vi ikke direkte demokrati som i oldtidens Athen?
Anders Hassing (2011): Da demokratiet blev opfundet og genopfundet. Nationalmuseet; sider: 7-26
Peter Frederiksen (2021): Vores verdenshistorie 1; sider: 39-40
DR K (2016): ”Hvordan grækerne ændrede verden”
Inge Adriansen m.fl. (2016): Fra oplysningstid til europæisk integration; sider: 132-136, 140-143, 147-148
DR 1 (2017): "Historien om Danmark (8): Grundloven, folket og magten" (minuttal 0.00-25.00)
Grundlovsændringen i 1915: Historien om de 7 F'er
Fredrik Bajer i Folketinget, 9. november 1886
Carl Ploug i Landstinget om kommunal valgret til kvinder, 10. februar 1888
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
HIS: Det gode samfund
Fællesfagligt forløb.
Fællesfaglig problemformulering: Hvorvidt er principperne i den universelle velfærdsstat under pres?
Kernestof:
Dansk historie og identitet.
Forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv.
Historiefaglige metoder.
Historiebrug.
Forløbets omfang: 40 ns.
Indhold
Kernestof:
DR 2 (2005): “En god begyndelse”
Medbring kompendiet til forløbet "Det gode samfund", som I fik udleveret i forrige time
Lars Andersen m.fl. (2006): Fra verdenskrig til velfærd; sider: 48-57, 63-66
Danmarkshistorien Lex: Fattighjælp og tab af rettigheder 1849-1933 - fra Grundlov til Socialreform (uddrag)
Aalborgs første Børnehjælpsdag, 1904 (foto)
Friluftskolonien Egilsholm, 1919 (foto)
Peter Frederiksen (2021): Vores danmarkshistorie; sider: 206-209
DR (2017): ”Historien om Danmark (9): Det svære demokrati” (minuttal 39.00-46.00)
DR (2017): ”Historien om Danmark (10): Velfærd og kold krig”
Samvirke, januar 1957 : Ungdom med penge mellem hænderne
Medbring kompendiet til forløbet om det gode samfund
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1186/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75585425007", "T": "/lectio/1186/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75585425007", "H": "/lectio/1186/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75585425007" }