VGES - Petersmindevej
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
VGES - Petersmindevej
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2p ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
X - Vejen Gymnasium og Erhvervsskole
Fag og niveau
K og S faggrup. -
Lærer(e)
Asbjørn Hansen, Rikke Amalie Vind Plomion, Stine Land Daugaard
Hold
2024 ks/p (
1p ks-sa
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Dansk politik 1
Titel 2
Kulturmødet (samfundsfag)
Titel 3
Dansk politik 2
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Dansk politik 1
Problemstilling: Hvem styrer Danmark?
Indhold
Kernestof:
Beyer, Mads m.fl., "Samfundsfag C". Systime 2017 (4. udg.); sider: 10-19
Supplerende stof:
Trumps vej til magten: Reality, konkurser og mordforsøg
Trump portræt
ANALYSE Guess who’s back? Derfor vandt Donald Trump
Hvad vil Trump med magten? Her er de valgløfter, han har givet til USA og verden - Altinget
Ideologi : Er, bør, hvordan
DRTV - Støjbergs stemmer: Det Rigtige Danmarks Radio
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7,85
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Kulturmødet (samfundsfag)
Fællesfaglig problemstilling: Hvorvidt er kulturmødet en udfordring for det danske samfund?
Indhold
Kernestof:
9.4 Kulturmøder | Samfundsfag C
3.6: Stereotyper og fordomme - en udfordring for integrationen | ÆRKEDANSKER PERKERDANSKER
8.1 Typer af socialisering | Samfundsfag C
3.4: Dobbeltsocialisering - problematisk eller hvad? | ÆRKEDANSKER PERKERDANSKER
3.9: To teoretiske perspektiver på integration | ÆRKEDANSKER PERKERDANSKER
Anthony Giddens og senmoderniteten | Samfundsfag C
11.5 Et teoretisk bud på social arv | Samfundsfag C
Integrationsformer og -strategier | Samfundsfag C
8.2 Identitet | Samfundsfag C
8.3 Grupper og roller | Samfundsfag C
Social karakter | Samfundsfag C
Supplerende stof:
"Ny undersøgelse blandt danske muslimer: En tredjedel føler sig set ned på". TV2, 6/3-2017
”PerkerDansk – Danskhed”. DR3, 12/1-2015
DRTV - Explainer: Sådan bliver man dansk statsborger
Tre historiske 'sindelagssamtaler' har skabt røre i Folketinget: Sådan gik det for sig i det fortrolige rum (uddrag)
Alle etårige børn fra udsatte boligområder tvinges i vuggestue: - Jeg ville ikke tage imod det
Etniske minoriteter, værdier og ligestilling (udvalgte figurer)
Samfundets udvikling - traditionelt til det senmoderne samfund
Genstart | Nej tak til Tarek | DR LYD
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21,92
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Dansk politik 2
Problemstilling: Hvem styrer Danmark?
Indhold
Kernestof:
Dit Demokrati | Hvad er et politisk parti?
2.1 De politiske partier | Samfundsfag C
Inddeling efter værdipolitik | Samfundsfag C
Dit Demokrati | Demokratiformer
Dit Demokrati | Rettigheder
Dit Demokrati | Grundloven
Dit Demokrati | Kontrol med regeringen
Folketingets og regerings rolle i den parlamentariske styringskæde | LUK SAMFUNDET OP!
Supplerende stof:
"Troværdighedsanalysen 2023". Radius 2024
"Folkeafstemninger: En gave eller en trussel for demokratiet?" (uddrag). Kristeligt Dagblad, 18/5-2022
Genstart | Lars i klimakrise |
Explainer: Giver borgerforslag os et stærkere demokrati?
Borgerforslag
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/1186/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75585425131", "T": "/lectio/1186/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75585425131", "H": "/lectio/1186/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75585425131" }